آقای وزیر؛ حواستان هست برای چه کسانی حکم می‌زنید؟

به نظر می رسد بی تجربگی فرشاد مقیمی در مدیریت ایران خودرو، یکی از عوامل اصلی شکل گیری هزاران میلیارد تومان ضرر و زیان، این شرکت بوده است. حالا شنیده می شود که وی در حال تلاش برای حضور در جمع معاونان وزیر صمت است.
کد خبر: ۱۲۶۰۴۷۴
|
۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۶ 18 September 2024
|
17170 بازدید
|

مقیمی

به گزارش خبرنگار تابناک، طبق شنیده ها فرشاد مقیمی، مدیرعامل اسبق ایران خودرو، این روز‌ها در حال لابی گسترده است تا در حلقه مدیران و معاونین وزارت صمت قرار گیرد. مقیمی ۴۸ ساله در شرایطی به عنوان گزینه معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) مطرح شده است که نگاهی به تجربه کاری وی در سال‌های گذشته، نتایج قابل تأملی حاصل می‌شود.

مقیمی، به نظر می رسد شهریور ۱۳۹۸ به واسطه نسبت فامیلی و حمایت ویژه محمود واعظی، رئیس دفتر حسن روحانی، به مدیرعاملی ایران خودرو رسید، اما در نهایت بهمن ۱۴۰۰ از این سمت برکنار شد. بیش از دو سال سکان‌داری ایران خودرو توسط فرشاد مقیمی، منجر به خلق زیان بیش از ۲۶ هزار میلیارد تومانی روی دست سهامدار خودرو شد که اگر با ارزش امروز ریال مقایسه شود، رقم قابل توجهی بود.

بررسی ها نشان می دهد، زیان انباشته ایران خودرو در دوران مقیمی روزبه‌روز قد کشید، اما خبری از بهبود کیفیت و رشد تولید نبود. تا جایی که بهمن ۱۴۰۰، رهبری انقلاب در دیدار با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی، تأکید کردند: در برخی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی‌شود، این خیلی بد است، این‌همه حمایت در طول این سال‌ها از صنعت خودرو در کشور شده خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند درست هم می‌گویند، حق با مردم است، یعنی به اعتراض مردم به جا است، این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند.

۱۲۰ هزار خودرو روانه پارکینگ شد

گلایه و انتقاد رهبر انقلاب از کیفیت پایین محصولات خودرویی در حالی بود که در دوران فعالیت مقیمی در ایران خودرو، بیش از ۱۲۰ هزار خودرو به شکل ناقص، تولید و در نهایت راهی پارکینگ‌های ایران خودرو در جاده مخصوص شد و به دست ده‌ها هزار متقاضی نرسید و از سوی دیگر، ۸۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی ناقص نیز در کف پارکینگ‌ها با متوسط ماندگاری ۱۰ ماه، به مشتریان تحویل داده شد که با اعتراض گسترده مردم روبرو شد، اما مدیرعامل ایران خودرو پاسخگوی اعتراض هزاران مشتری این شرکت نبود.

افت تولید و کاهش شدید کیفیت محصولات ایران خودرو در آن سال‌ها که با افزایش مرگ و میر  در تصادفات جاده‌ای نیز همراه بود، باعث شد تا بازار‌های صادراتی برای ایران خودرو، جز زیان هیچ عایدی دیگری نداشته باشد و منجر به آب‌ شدن ارزش سهام ایران خودرو در بورس شد. این در شرایطی بود که اوضاع برای کارگران ایران خودرو نیز چنگی به دل نمی‌زد و در بسیاری از مقاطع، کارگران نسبت به حقوق ناکافی و تبعیض مدیریتی این شرکت خودرویی، دست به اعتراض و اعتصاب زدند و خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی‌شان بودند. اما در همان زمانی که کارگران معترض بودند، تمرکز سکان‌دار ایران خودرو بر عزل و نصب آشنایان و نیرو‌های سفارشی در بخش‌های مختلف مدیریتی بود و در مقابل از اختیارات مدیران و معاونین قبلی، به شدت کاسته شد و خبری از تصمیمات کارشناسی در ایران خودرو نبود.

کسری بودجه و نارضایتی قطعه سازان

همان‌طور که اشاره شد در دوران مدیریت فرشاد مقیمی در بزرگ‌ترین شرکت خودرویی ایران، علاوه بر افزایش زیان و کاهش عرضه خودرو به بازار، شاهد خاک خوردن بیش از ۱۲۰ هزار خودروی ناقص در ایران خودرو بودیم. وضعیتی که به دلیل کسری قطعه، به نمایندگی‌ها نیز سرایت کرده بود و خودرو‌های مردم در نبود قطعه، در کف پارکینگ نمایندگی‌های سراسر کشور، معطل مانده بودند. این در حالی بود که شرکت‌های قطعه ساز نیز از عدم تسویه مالی ایران خودرو و بحران تامین مالی قطعه سازان گلایه داشتند، چرخه‌ای که در نهایت دودش به چشم مردم رفت و مجبور به استفاده از خودرو‌های بی کیفیت شدند.

حال در روز‌هایی که دولت چهاردهم به طور رسمی کارش را آغاز کرده و مردم انتظار تغییر روند مدیریتی در بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی را دارند، استفاده از افرادی نظیر مقیمی با کارنامه‌ای ضعیف در صنعت خودرو، جای سؤال دارد.
مقیمی

در پایان اگر بخواهیم به طور خلاصه از روند بالارفتن و اوج‌گرفتن مدیران لابی‌گر و فرصت‌طلب سخن بگوییم، باید به چند فاکتور مهم اشاره کنیم؛ این افراد کاربلد نبوده و اغلب بی‌سواد هستند، لابی‌گر‌های بسیار قهاری هستند و بخش مهمی از ساعات روز را مشغول لابی‌کردن با این‌ و آن هستند تا به مرحله بالاتر صعود کنند؛ در حقیقت مدیران ناپخته‌ای نظیر مقیمی، همیشه هستند و پست دارند، اما به بهای لطمه به اقتصاد و معیشت مردم. به نظر می رسد ضرب المثل نابرده رنج گنج میسر نمی شود برای امثال مقیمی کاربردی ندارد، چرا که این افراد حتی اگر به کرات خراب کاری هم کنند، باز هم گنج میسر می شود و با حمایت های ویژه نظیر رئیس دفتر رئیس جمهور، در جایگاهی می نشینند که شایسته آن نیستند.

باید منتظر ماند و دید که محمد اتابک وزیر صمت با علم به سوابق ضعیف فرشاد مقیمی، برایش حکم می‌زند یا خیر؟

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۷
ناشناس
|
France
|
۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
کیفی میکنن. کاش ما جای اینا بودیم و سر خوان نعمت!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
فاجعه در جامعه یعنی این. از رانت ناراحت نیستیداز این ناراحتید که شما رانتخوار نیستید،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
بیچاره ما مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
تعطیلی ایران خودرو و سایپا یه الزامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
من چون حق الناس واسم مهمه اصلا دوست ندارم جای هیچ یک از اینا باشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
يعني بقيه شون خوب بودن .خيلي مغرضانه بود.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۷:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
خیلی فراتر از دلایلی که گفتی تند نوشتی انگار خصومت شخصی داری باهاش
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
آنچه گفته شد قسمت کوچکی از واقعیت بود نه تمامش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
کاش حالا که قراره حقوق بگیرند خونه شون بشینن و حقوقشون واریز شه ولی در امور دخالتی نداشته باشن این جوری خیلی ضرر کمتر به مردم میرسه
26 هزار میلیارد کجا طرف تو دو سال ماهی 500 تومن هم میگرفت می شد 12 میلیارد تومن !!!
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
حالا وزیر خودش چه سابقه ای داشته که معاونش داشته باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
این وزیر و وزیر اموزش پرورش و ورزش جزو سفارش از بالا بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
قشنگ معلومه که مغرضانه این مطالب نوشته شده و اطلاعات کافی از ایران خودرو ندارید.
دکتر مقیمی یکی از بهترین مدیران عامل گروه صنعتی ایران خودرو بوده که به گواه شاهدان شبانه روزی برای سربلندی صنعت خودرو زحمت فراوان کشید ولی متأسفانه برخی چشم دیدن چنین مدیر کارآمد و پرتلاش را ندارند.
پاسخ ها
ع.ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
دقیقا همینطوره . دکتر مقیمی به تحقیقات و نوآوری مخصوصا در زمینه موتور خودرو و پیشرانه اهمیت می داد . این مقاله کاملا مغرضانه و بی اعتبار است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
فرض کنیم ایشون خیلی زحمت کشیده و آدم مثبتی بوده ولی افزایش زیان انباشته ایران خودرو در زمان ایشان هیچ ارتباطی با کیفیت مدیریت ایشان نداشته؟ چه اتفاقی لازمه بیافته که مدیری صنعتی مسئولیت نتایج شرکت را بپذیره؟
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
دکتر مقیمی یکی از مدیران کارآمد در صمت میباشد ودرزمینه شرکتهای تولیدی اشرافیت دارند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
مردم ساده دل . این حرفا یعنی هنوز متوجه معنی واقعی وفاق نشدین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
ما مردم ایران همگی پشت انقلاب هستیم واز ارمان هایش دفاع میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
این حرکت تابناک واقعا قابل تحسینه
اینکه هیچ فرقی بین دولت ها نمیزاره و همه رو به یه چشم نگاه میکنه و نقد میکنه
کمتر سایتی این طوریه
دمتون گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
همه ی این آدم ها جواب پس داده اند. اگر کشور بخواهد از بن بست بیرون بیاید باید از مدیران توانا، صرفنظر از مذهبی بودن یا نبودن، پیرو فلان کس بودن یا نبودن و البته فقط و فقط به توانایی تکیه کرد. اگر شما یک مربی خارجی برای تیم فوتبال می خواهی انتخاب کنی می گردی کسی را پیدا می کنی که پیرو ولایت فقیه باشد؟ آیا این موضوع اصلاً مهم است؟ خب این موضوع هم دقیقاً همین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
احسنت
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟