به گزارش تابناک به نقل از فارس؛ در دنیایی که تغییرات اقلیمی، آینده حملونقل را دگرگون کرده، حالا کشوری از شرق برخاسته و بیهیاهو، اما با برنامه، مسیر این آینده را بازنویسی کرده است.
آخرین آمار منتشرشده از سوی «Invest Billionaire» گواهیست روشن بر این واقعیت؛ «چین حالا فرمان بازار خودروهای برقی جهان را به دست گرفته است.»
شرکت چینی BYD با فروش ۴.۰۶۳ میلیون دستگاه، تسلای آمریکا را با ۱.۷۸۹ میلیون دستگاه و فاصلهای دو برابری پشت سر گذاشته و جایگاه نخست را از آن خود کرده است.
برندهایی مانند Wuling، Geely، Li Auto، Aion و AITO نیز در میان ده برند برتر دیده میشوند که همگی از چین سر برآوردهاند و حالا به غولهای صنعتی جهان دهنکجی میکنند.
این سلطه بیچونوچرای چین در حالی رقم میخورد که دولت آمریکا پیشتر برای مقابله با نفوذ گسترده محصولات چینی، تعرفههای سنگینی بر واردات خودروهای برقی از این کشور اعمال کرده بود، اما به نظر میرسد دیوار تعرفهها سد راه پیشرفت چشم بادامیها نشده است.
در نمایشگاه بینالمللی خودرو شانگهای که این روزها در دل هیاهوی آیندهنگرانهاش برگزار میشود، چیزی فراتر از ماشین دیده میشود، چشمانداز یک تمدن صنعتی که از تقلید عبور کرده و حالا در حال خلق است.
کارشناسان از جهشی بیسابقه در تکنولوژی، طراحی و قابلیتهای هوش مصنوعی در خودروهای برقی چینی خبر میدهند؛ کارشناس مؤسس Jato Dynamics، بویو در گفتوگو با رویترز گفته است: «الکترونیکیسازی، نخستین مرحله از توسعه صنعت خودروی چین است.»
دلایل موفقیت پکن را میتوان در ترکیبی از سرمایهگذاریهای عظیم دولتی، زنجیره تامین منسجم، توسعه باتریهای پیشرفته و حمایت بیدریغ از شرکتهای داخلی جستوجو کرد. آنها با سرعتی برقآسا، از مرحله تقلید عبور کرده و حالا در حال تعریف استانداردهای جدید هستند.
رویکردی که روزگاری با تردید به آن نگریسته میشد حالا به الگویی تبدیل شده که قدرتهای صنعتی دنیا با نگرانی به آن چشم دوختهاند. شاید وقت آن رسیده که بپذیریم آینده خودرو، در خیابانهای شانگهای و پکن نوشته میشود، نه دیترویت و اشتوتگارت.
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.