در بازار افسار گسیخته خودرو

شاهکار سازمان محیط زیست برای شماره گذاری ۳۸۰۰ خودرو / رانت نجومی نصیب چه کسانی می‌شود؟

هفته گذشته بود که مطلبی با تیتر «یک مخاطب تابناک خطاب به خودروساز جاده مخصوص؛ ساندور من کجاست؟» منتشر شد. اما حالا با تصمیم جدید سازمان محیط زیست، ابعاد جدیدی از ماجرا رونمایی شده است.
کد خبر: ۱۰۰۶۸۸۰
|
۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۱ 04 October 2020
|
30523 بازدید
|
رانت عظیم حاصل از دپوی خودروها
 
تابناک اقتصادیدر روز پنجشنبه هفته گذشته بود که مطلبی در سایت تابناک اقتصادی با تیتر "یک مخاطب تابناک خطاب به خودروساز جاده مخصوص؛ ساندور من کجاست؟ " منتشر شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در این مطلب اشاره شد که این مخاطب با توجه به آمار و ارقام موجود به این نتیجه رسیده بود که آمار ارائه شده در مورد تولید و فروش محصولات گروه رنو با یکدیگر همخوانی ندارند و به نظر می‌رسد، تعدادی از این خودرو‌ها به سرنوشت نامشخصی دچار شده اند.

روز گذشته دوازدهم مهرماه ۱۳۹۹ خبری منتشر شد که نشان می‌داد، گویا اسناد و شواهد و استنباط این مخاطب تا حدودی درست بوده است.

طی خبری اعلام شد که سازمان حفاظت محیط‌ زیست، سرانجام مجوز شماره‌گذاری نزدیک به سه هزار و ۸۰۰ خودروی داخلی دپویی که فاقد استاندارد آلایندگی یورو۵ بودند را صادر کرده است.

ماجرا از این قرار بود که سازمان حفاظت محیط زیست سال گذشته اعلام کرد که از ابتدای سال ۹۹ تنها برای خودرو‌هایی مجوز شماره گذاری صادر خواهد کرد که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ باشند. از همین روی، نیروی انتظامی نیز شماره گذاری خودرو‌های فاقد این استاندارد را از ابتدای سال جاری متوقف کرد. همین امر موجب شد تا سه هزار و ۸۰۰ دستگاه خودرو شامل سه هزار و ۶۰ دستگاه از محصولات رنو، ۲۹۰ دستگاه چانگان و ۴۲۰ دستگاه آریو در پارگینگ خودروسازان دپو شوند.

همان گونه که ملاحظه می‌گردد، در بین این سه هزار و ۸۰۰  دستگاه خودرو، حدود سه هزار و ۶۰ دستگاه متعلق به گروه رنو شامل رنو ساندرو، استپ وی و پارس تندر بوده است.
 
موضوعی که مخاطب تابناک نیز به آن اشاره داشت و با مقایسه آمار و ارقام به اختلاف خودرو‌های تولید شده و فروش رفته در گروه رنو پی برده بود.

به هر حال علاوه بر تایید صحت خبر تابناک در این رابطه باید گفت: طی سال جاری مکاتباتی با سازمان حفاظت محیط‌ زیست برای مستثنی کردن این سه هزار و ۸۰۰ خودرو از قانون یورو ۵ انجام شد؛ با این حال، سازمان مذکور روی حرف خود ایستاد و مجوز شماره‌گذاری آن‌ها را صادر نکرد، تا اینکه در نهایت روز گذشته دوازدهم مهرماه ۱۳۹۹ سازمان محیط زیست کوتاه آمد و با ارسال نامه‌ای به رئیس پلیس راهور ناجا، شماره‌گذاری این خودرو‌ها را بلامانع خواند.
 
در این نامه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می‌کنید، آمده بود: با عنایت به درخواست شرکت سایپا مبنی بر شماره‌گذاری خودرو‌های بنزینی باقی مانده از نوع رنو (ساندرو، استپ وی، پارس تندر)، چانگان و آریو مجموعاً به ترتیب به تعداد ۳۰۶۰، ۲۹۰ و ۴۲۰ دستگاه، اعلام می‌دارد شماره‌گذاری خودرو‌های مذکور مطابق با شماره شاسی‌ها حداکثر تا تاریخ ۳۰ آذر ماه ۹۹ و صرفاً برای مدل سال ۹۸ از نظر این سازمان بلا مانع است. البته ادامه فرآیند شماره‌گذاری منوط به اخذ تاییدیه مجدد این سازمان است.
 
رانت عظیم حاصل از دپوی خودروها

هر چند این صدور مجوز برای شماره گذاری خودرو‌ها دپو شده، خود می‌تواند اقدامی مثبت در رسیدن مشتریان به خودرو‌های خود بعد از مدت‌ها باشد، در این صدور مجوز دو نکته اساسی وجود دارد که باید آن‌ها را مد نظر قرار داد؛

نخست اینکه از زمانی که شرکت‌های خودروسازی خارجی از جمله رنو از کشور خارج شدند، خودروسازان داخلی طی چند مرحله، طرح‌های تبدیل خودرو‌های خارجی به داخلی را اجرایی و در این بین عمده مشتریان به گفته وزارت صمت در این طرح‌های تبدیل مشارکت و خودرو‌های داخلی را جایگزین خودرو‌های خارجی کردند. حال پرسش این است که آیا با این منع و آزادسازی صدور مجوز، حق این افراد ضایع نشده است؟ به نظر می‌رسد اگر سازمان محیط‌ زیست در مورد خودرو‌های دپویی زودتر تصمیم‌گیری می‌کرد، این دسته از مشتریان می‌توانستند همان خودروی ثبت‌نامی شان را دریافت کنند.

دوم آنکه از مهرماه سال گذشته، روند صعودی قیمت خودرو‌ها آغاز شد و این روند تا به لحظه نگارش این متن ادامه داشته است و حتی کار به جایی رسیده که خبر از پراید ۱۵۶ میلیون تومانی منتشر می‌شود!
 
این رشد فزاینده قیمت در بازار آزاد خودرو در حالی است که این رشد در قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها دیده نمی‌شود. این اختلاف زیاد قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه، خود رانت عظیمی را نصیب خریدارانی که موفق به خرید خودرو از کارخانه می‌شوند، می‌کند.
 
حالا با توجه به اینکه بسیاری از کسانی که در طرح‌های پیش فروش خودرو در سال‌های اخیر شرکت کرده اند معمولا به دنبال حفظ ارزش پول و این رانت موجود هستند و مصرف کننده واقعی نیستند، پرسش این است که چه چاره‌ای برای مقابله با سفته بازی احتمالی موجود در تحویل این خودرو‌های دپو شده اندیشیده شده است؟ چه راهکاری در نظر گرفته خواهد شد که این خودرو‌های کارخانه‌ای به قصد کسب سود سر از بازار آزاد خودرو درنیاورند؟
 
اشاره به این نکته نیز ضروری است، به دلیل طرح‌های تبدیلی که در سال‌های اخیر توسط خودروسازان اجرایی شده است، برخی از این خودرو‌های دپویی هم اکنون مالکی جز خودروساز ندارند و خودروساز نیز از این صدور مجوز شماره گذاری منتفع خواهد شد.

به نظر می‌رسد که باید این دو نکته اساسی در تحویل ۳ هزار و ۸۰۰ خودروی دپو شده توسط مسئولین مربوطه در نظر گرفته شود و راهکاری برای کاهش میزان این رانت عظیم پیدا کنند.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۹
افشین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
آن از ندادن عدم کمک برای تولید خودروی برقی تمام ایرانی و ساخت ایران و حالا هم دادن مجوز برای شماره گذاری ماشین های بدون مجوز آلایندگی!!!!!!!!!!!!!! ...مبارک است ان شاالله. علی برکت الله.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
از شرکتهای خودرو ساز گردن کلفت تر و ظالمتر نداریم..هیچ کس هم زورش به اینا نرسید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
فکر کنم نکته مهمتر این باشد که ساندرو و استپ وی استاندارد آلایندگی یورو 5 ندارند اما تیبا دارد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
واقعا؟
خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
اینجا ایران است.تمام
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
متاسفانه برخی در برنامه ریزی جلوتر از بینی خود را نمی بینند. چرا که خودروهای خریداری شده با ضوابط قبلی که به بنادر ایران وارد شده بودند می بایست مستثنی می شدند تا چنین مشکلی بوجود نیاید. حتی شیطان بزرگ آمریکا هم اعلام میکند که مصوبات این جلسه از 6 ماه یا سال دیگر لازم الاجراست تا وارد کنندگان و مشتریان متضرر نشوند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
فکر می کنم مشتری مظلومی که بیش از دو سال پیش به خاطر نیاز آن روزش و به قصد حمایت تولید داخل، در قبال یک برگه خودرو خریده، سزاوار نیست شرط و شروط اضافی به خاطر ناهنجاری های روز براش گذاشته بشه.
میدونستین بعد از تندر90 و ساندرویی که تازه میخوان
تحویل بدن، دو نسل جدید از این خودروها اومده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
محیط زیست وخودروسازودلالها همه با هم ...چه گل وبلبلیه این مملکت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
ساندرو الان یک میلیارد تومن شده. واقعا رانت عجیبیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
حاجي بهت گرون قيمت دادند! ما داريم 650 ميخواي؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
برلیانس الان 800 میلیونه جچوری 650؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
فرض بگیرید اصلا خودروهای تولید داخلی همگی استاندارد مربوطه رو دارند، سوال اینجاست که کیفیت بنزین مورد استفاده این وسط چیکارست پس؟!....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
...عيبي نداره گلم، شما احساس زرنگي كردي كه دويدي 4 تا پرايد يا 3 تا تيبا يا يكدونه سراتو گرفتي! يه مقدار صبر داشته باش
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
نویسنده گرامی مقاله
چرا به محدودیت مدلش اشاره نکردی؟
تو نامه محیط زیست قید شده مدل باید 98 درج بشه
گناه خریداران سه سال پیش استپ وی ها چیه که باید ماشین صفر تحویل بگیرن که تو سند زمان تولید یک سال قبل درج شده؟؟
این آیتم خودش 10 تا 15 درصد از قیمت خودرو کم میکنه

این حق الناس نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
خب تولید 98 هست
ناشناس
| Germany |
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
آخه پروفسور! مگه مدل 99 تولید و شماره شده که شما
نگران 10 15 درصدت هستی؟!
آخرین مدل تولید شده همیشه گرون ترین قیمت رو داره، حالش رو ببر!
از حق الناس هم مایه نزار بی زحمت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
مگه نیاز نداشتی و خریدی. نکگران این ۱۰ درصدی یعنی دلالی دیگه . اگه نیاز داشتی نکران این عدد ها نبودی ماشینت رو میگرفتی و استفاده میکردی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
دوست ناشناس ساعت 9:02
دکتر جان وقتی چیزی رو نمیئونی اظهار نظر نکن
بله، خودروهایی که الان دارن میدن بیرون تولید 99 هست
خودت اگه مدل 99 داشتی حاضر بودی رایگان با 98 عوض کنی ؟؟؟؟
منطق هم چیز خوبیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
هرکی نگران افت 15، 10 درصد مالش باشه دلاله؟؟؟
اگه منطق داشتی این رو نمیگفتی
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
از تابناك خواهش مي كنم اين موضوع رو پيگيري كند. من شخصا بعد از 10 سال بي ماشيني تو قرعه كشي فروش فوري ايران خودرو صاحب ماشين شدم. فقط به اين خاطر كه در خانواده من پلاك فعالي نبود. اين شرط باعث شد من صاحب خودرو بشم. حالا شنديم كه اين شرط از شرايط فروش برداشته شده و شاهد هستم كه افرادي كه ثبت نام مي كنند اكثرا براي كسب سود است و نه تهيه وسيله نقليه...خواهش مي كنم پيگيري ها انجام شود تا دوباره اين شرط به شرايط پيش فروش اضافه شود...شايد لااقل كمي حق به حق دار برسد نه به دلال!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
از آنجا که درحال حاضر این دلالان هستند که پول دستشان است و خودرو می خرند، خودروسازان فشار می آورند تا این شرط برداشته شود تا بتوانند خودروی های را بفروشند.
خویی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
سلامتی مردم کیلیویی چند پول ورانت مهمتر است
ناصر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۳
من سال 96 خودرو ساندرو ثبت نام کردیم و در هیچ طرح تبدیلی هم شرکت نکردم ولی خبری از خودرو و دعوتنامه نیست. یکی به فریاد ما برسه
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟