خوانده می‌شوید

برای درمان بازار آشفته خودرو، چه نسخه‌ای پیشنهاد می‌دهید؟

این روز‌ها بازار خودرو همانند بسیاری از بازار‌ها نظیر مسکن، ناخوش‌تر از هر زمان دیگری است؛ افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که حالا بازار را با کمبود خودروی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مواجه ساخته است.
کد خبر: ۱۰۰۷۳۸۱
|
۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹ 06 October 2020
|
22641 بازدید
|
برای درمان بازار آشفته خودرو، چه نسخه ای پیشنهاد می دهید؟
 
این روز‌ها بازار خودرو همانند بسیاری از بازار‌ها نظیر مسکن، ناخوش‌تر از هر زمان دیگری است؛ افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که حالا بازار را با کمبود خودروی کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان مواجه ساخته است.

در این میان، تصمیمات مختلفی از سوی مدیران صنعت خودرو و وزارت صمت گرفته شده است؛ از بازگشت شورای رقابت به چرخه قیمت گذاری دستوری، تا رونمایی از سازوکار قرعه‌کشی با شرایط خاص و تا حدودی دشوار؛ اما آنچه خروجی تصمیمات چند ماهه مقامات مسئول در حوزه بازار خودرو بوده، کاهش معنادار توان خرید مردم از خرید خودرو و ناراضایتی آن‌هاست.

هرچند در طرف دیگر ماجرا نیز گلایه و انتقاد خودروسازان را شاهدیم؛ برای نمونه یکی از فعالان این صنعت در یادداشتی با عنوان "خودروسازان در گرداب" به دو راهکار اشاره کرده است و تاکید دارد: «دولت اجازه بدهد بازار عرضه و تقاضا روال طبیعی خودش را طی کند و تمام تلاشش بر این باشد که تولید افزایش پیدا کند، زیرا افزایش تولید باعث کاهش قیمت و رونق اقتصادی خواهد شد. برای اینکه تولید بتواند به حرکت خود ادامه دهد، باید دست از قیمت‌گذاری کالا‌های تولیدی برداشته شود و این مساله را بر عهده شرکت‌های تولیدکننده بگذارد، مگر در موارد خاص مثل سازمان حمایت از مصرف‌کننده که سود‌های غیرمتعارف اتفاق نیفتد که البته در این حالت هم سازمان امور مالیاتی می‌تواند تا ۸۵ درصد این درآمد‌ها را به‌عنوان مالیات دریافت کند.»

همچنین به عنوان نمونه دیگری از اظهارنظرات مدیران مسئول، می‌توان به نظر معاون وزیر صمت اشاره داشت. صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است: «به واردات خودرو‌های دست دوم اقدام کنیم که علاوه بر ارزبری فراوان، زیبنده کشوری که سالیان سال خودروساز بوده و زمانی در رتبه پانزدهم تولید کنندگان خودرو قرار داشته، نیست».
 
اما نظر شما چیست؟ 

* راهکار و نسخه پیشنهادی شما برای درمان بازار آشفته خودرو چیست؟

* چه برنامه‌ای برای تعدیل قیمت‌ها در بازار خودرو پیشنهاد می‌کنید؟

* آیا نسخه واردات، درمانی برای بازار این روز‌های خودروست؟ اگر پاسخ مثبت است، برای دغدغه تامین ارز دولت چه راهکاری پیشنهاد دارید؟

* آیا برنامه شورای رقابت مبنی بر قیمت گذاری با فرمول مدنظر این شورا، مفید بوده و باید ادامه یابد؟
 
* برای کنترل نرخ ها و حذف دلالان از بازار خودرو، چه باید کرد؟
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۷۳
یک کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
به نظر من: خانه تکانی اساسی مدیران دو خودروساز در تمام زیرمجموعه ها. با واردات هم در این شرایط موافق نیستم. چون دلاری نداریم برای این کار.
پس فقط نظارت دقیق و شفاف بر روند تولید و عملکرد مدیران خودروسازی.
چرا باید این همه خودرو در انبارها دپو کنن.
پاسخ ها
اریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
به نظر من تنها چاره کار واردات خودرو با تعرفه مناسب است.
همانطور که نماینده انجمن وارد کنندگان خودرو هم در تلویزیون شرح داد بدون نیاز به دلار روشهای مختلفی برای استفاده از سرمایه های خارج از کشور وجود دارد
فقط لازم است که دولت از انحصار گری در صنعت خودرو دست بردارد و اجازه رقابت واقعی به خودروسازان داخلی و خارجی بدهد و مردم برای جنس باکیفیت پول درست بچردازند و خودشان بتوانندانتخاب کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
و شفاف سازی هزینه های تولید برای عموم مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بهترین انتخاب در شرایط فعلی واردات خودرو با کارکرد پایین برای کاهش تنش در بازار خودرو است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بازار یعنی عرضه و تقاضا. وقتی برای تقاضا عرضه به اندازه کافی باشد هیچ گرانی رخ نمیدهد. باید مرزها باز باشد و خودرو با کیفیت خارجی به اندازه کافی و نیاز بازار تامین شود آنوقت دیگه کالای سرمایه ای نیست و همه میدانیم فقط برای مصرف داشته باشیم. خودرو ساز ایرانی هم حساب کار دستش میاد. اگر یادتون باشد قبل از اینکه ایرانسل بیاید و بازار تلفن همراه رقابتی باشد همراه اول سیم کارت را با قیمت 500 هزار تومان و پس از چند سال تحویل میداد. الان چی؟؟؟!!!!!! قیمت سیم کارت همراه اول چقدره و چند وقته تحویل میدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
دلت خوشه . از خودروسازی برشون میدارن میذارن هواپیما سازی یا کشتی شازی آخه اینا حیفن . دیگه مثل اینا پیدا نمیشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ازاد سازی واردات خودرو دست دوم از مناطق ازاد که نیازی به ارز جدید ندارد. همچنین محاکمه علنی دو خودرو ساز به همراه اعوان و انصارشان مثل دکتر کاکایی و ان رئیس انجمن قطعه سازان و خودرو سازان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
برید از دوستان و برداران ترک در کشور همسایه بپرسید ببینید اونها چه کار می کنند؟ژاپن و اروپا و آمریکا هم کاری نداشته باشید.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
یک سال پیش بسیاری از مدیران ایران خودرو به دلیل گران شدن قیمت خودرو بازداشت شدن و تغییرات کلانی در سط مدیران ایجاد شد . تولید خودرو که به روزی600 عدد در روز رسیده بود(به دلیل تحریم) به روزی 2500 خودرو رسید ولی کماکان بازار متلاطم است ، ایراد با تغییر مدیران خودرو ساز حل نمی شد با تغییر سیاست های غلط اقتصادی که تمام دولت ها تا کنون داشتن حل میشه ،صنعتی که توسط دولت ها اداره شود و بخش خصوصی هم در دست آقازاده ها و رانت خوار های وابسته به دولت باشد موضوع اقتصاد حل نخواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
واردات خودرو بدون تعرفه تنها راهش هست
خودروسازیی که خودش عامل بدبختی مردمه نباشه بهتره
پراید رو میکنن 160 میلیون سمند رو 200 میلیون بعد ماشینی که با دلار 30 تومنی 200 تومنه میشه 500 تومن
بنابراین نابودی این صنعت کلا به سود مردمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
دیروز مهمانی داشتم میگفت از روی فیلم ماشین ساخت
ماسک دستگاه اتوماتیک تولید ماسک را ساخته است واقعا این همه نبوغ
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
اگه نظر مردم مهم بود و پیشنهادات مردم سانسور نمیشد که حال و روزمون این نبود و برای اعلام نظر و پیشنهادات احتیاجی به اعتراض نبود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بهترین کار پاک کردن صورت مسئله است. مثلا مییم خوانده میشوید بعد اگه مصلحت بود کامنت ها رو تایید نمی کنیم یا تغییرات بنیادی میدیم بعدش ملت میبینند که در انتظار بررسی 0 مونده میگن عجب رسانه آزادی. احسنت بر شما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
این مثلا خودرو سازها تقریبا اکثر قطعات خود را وارد می کنند پس اگر بازار را رقابتی کنیم دبگر نیازی به این قطعه وارد کننده نیستیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
سلام
تعطیلی دو به اصطلاح خودرو ۱.
مونتاژ کن سای‌ا و ایران خود
۲. واردات خود‌رو با تعرفه مناسب
۳. احترام به مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
خانه تكاني چيه عمو قيمت تخم مرغ رو نميتونن كنترل كنن بعد ميگين خودرو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تابناك عزيز طرح اين سوالات فرافكني است . شما خودت هم خوب مي داني راه حل اساسي كاهش قيمت دلار است و هيچ راه حل ديگري وجود ندارد .
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بهترین راه کار اینه که بعد از گذشت سال ها تصمیم گیری به جای مردم، اجازه دهند خود مردم تصمیم بگیرن. واردات خودرو رو ازاد کنن و همانند دیگر کشورها، مالیات منطقی برای اون در نظر بگیرن نه اینه 300 درصد باشه. بعدش مردم وقتی ببینن با همون پولی که قرار است به پراید یا مثلا 206 بدهندف می تونن یه ماشین با کیفت بهتر و امن تر بخرن، خوب دیونه نیستن که باز پراید بخرن. در این صورت بعد از مدت کوتاهی قیمت ها متعادل و منطقی میشه.
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ناشناس 14:15 دقیقا با شما موافق هستم. یادم هست که سیم کارت همراه اول رو با هزار بدبختی با قیمت 1 میلیون صد گرفتم (در صورتیکه همون سال برای ادامه تحصیل به هند رفتم و اونجا دیدم که سیم کارت رو شرکت ها رایگان به مردم می دهند صرفا به دلیل اینکه مردم رو وادار کنن تا از خدمات اون شرکت استفاده کنه . ماشین هم همینه. متاسفانه مسئولین به دلیل اینکه این خودرو سازها دچار مشکل نشن، یا اینکه مثلا خودرو سازها و یا قطعات ساز ها تعدادی از کارمندان و کارگران خود رو اخراج نکنن، حاضر هستن این بدبختی رو به جون تموم مردم ایران بندازن اما اون تعداد محدود بیکار و یا ..... نشن. بابا به خدا خیلی خیلی خنده داره. آخه تولید خودرو به هر قیمتی که شده!!! بعد هم به مردم بگی همینه که هست! یا باید سوار این ماشین هایی که ما درست می کنیم و به هر قیمتی که دوست داشتیم فروختیم میشی یا باید قید ماشین سوار شدن رو بزنی و بری سراغ یه الاغی اسبی چیزی... واقعا شرم بر شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فقط و فقط یک کار پیش فروش انجام ندهند تمام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
حضرات هیچ برنامه ای برای ساماندهی به اوضاع اسفبار اقتصادی ندارند وفقط دست به دعاشده اند وامیدوارند که بایدن پیروزشود !!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
این خودرو کم کم تبدیل به بحران می شود کنترل از وزارت صمت خارج شده باید فکری ملی کرد
....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
واردات واردات واردات
حتی خودروی دست دوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با کدام دلار
با کدام دلار
با کدام دلار
با کدام دلار
؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با کدام دلار همین الان دلار برای کالای اساسی نداریم
عبس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
وقتی بخاطر تحریم نخود هم نمیشه وارد کرد چجور میخای خودرو وارد بشه؟!!؟
اول مذاکره برای لغو تحریم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
15 درصد اشتغال کشور رو خودروسازها به صورت مستقیم و غیر مستقیم تشکیل داده اند در صورتی که لطمه ای به این صنعت وارد شود کشور با موجی از بیکاری مواجه می شود و تبعات جبران ناپذیری دارد.مشکل از سیاست های کلان اقتصادی کشور است که باید اصلاح شود واردادت یعنی از چاله درآمدن و افتادن به چاه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
مهندس جان حتی وارادات خودرو از چین با ارز خودشان نجات بخش است
بحث دلار راه گم کنی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فقط عرضه در بورس چاره کار است
سود واقعی این قیمتها در جیب نور چشمی ها و رانت خواران در ایران خودرو هست
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با همان دلارهایی که اجناس بنجل چینی را واردمیکنند یا بگذارند بخش خصوصی خودشان وارد کنند این را هم دولت ندهد روی
مابقی خدماتی که ندادند مانند بنزین نوروزی که اقای ربیعی وعده تابستان را دادند و تابستان امد و رفت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بزرگترین دروغ خودراسازان بزرگنمایی تعداد نفرات مشغول در کار در این صنعت است در حالی که کل نفراتی مستقیم در این صنعت مشغولند به 50 هزار نمی رسد با اضافه کردن رانندگان بخش قطعه سازی ،حمل و نقل، تعمیرکاران و.. به آمار می گویند در صورت از بین رفتن صنعت خودرو موج بیکاری به راه می افتد در حالی که حتی اگر این صنعت از بین برود بقیه بخش ها می توانند فعال باشند همانطور که ترکیه سالها بدون تولید اتومبیل در صنعت قطعه سازی فعال بود.
هیچ کس دوست ندارد صنعت خودرو در ایران از بین برود ولی اگر قرار باشد بیش از آنکه به مردم سود برسانند ضرر برسانند باید از بین بروند همانطور که انگلستان که سالها قطب تولید خودرو بود زمانیکه خورساز انگلیسی نتوانست از نظر کیفیت و قیمت با نمونه خارجی رقابت کند به راحتی اجازه داد این صنعت در انگلیس از بین برود
البته در انجا اصل منفعت عمومی است
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با همان دلارهاي كه براي بازسازي سوريه هزينه ميشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مبادله پای یا پای بانفت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بستن کارخانه های های خودروسازی داخلی و محامه مدیرانشون. آزاد کردن واردات خودرو. از همه این ها گذشته مگه کسی به نطریات اینجا اهمیت میده که شما می گی خوانده می شوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با گرای خارجی ها جلوی تولید پراید رو گرفتید
الان کمبود خودرو شده است.
همین کارخونه ها رو هم ببندید میشه بگید دیگه چه صنعتی برای ایران باقی می مونه جز اسلحه سازی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
مملکت را به حال خودرهاکرده اند وبرای مقابله باگرانیهای کمرشکن مثل گرانی ساعتی خودرو هیچ برنامه ای ندارد وفقط منتظرند تا شاید باانتخاب بایدن روزنه امیدی پدیدارشود !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فقط به افراد بدون خودرو
با کد ملی
با شرط عدم امکان فروش به غیر تا سه سال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
متاسفانه با وجود این قوانین بازهم خرید و فروش میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۶
دولت فقط مجوز واردات خودرو دست دوم را بدون قید و شرط آزاد کند . و هیچ ارزی هم به واردات خودرو اختصاص ندهد. و به صادر کنندگان کشور هم اجازه اختصاص ارز ندهد. از مسیر های دیگر ماهیانه هزاران خودرو وارد کشور خواهد شد. مثلا با دارایی های ایرانیان خارج کشور. یا از طریق عراق و افغانستان و تاجیکستان. من خودم با ریال از افغانستان برایتان خودرو دست دو وارد میکنم.مشکل آلودگی هم وجود نداره چون خودرو ها معاینه فنی میشوند و خودرو آلوده اجازه تردد نداره
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بازار یعنی عرضه و تقاضا! عرضه رو وقتی از تقاضا بیشتر کنی قیمت میاد پایین به همین سادگی! اگر میتونید با تولید داخلی عرضه رو زیاد کنید بسم الله اما حالا که نتونستید و نمیتونید پس در واردات خودرو صفر و دست دوم رو باز کنید تا هم بازار رقابتی باشه هم ملت بتونن خودرو با کیفیت و قیمت مناسب بخرن و سوار بشن! به همین راحتی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
بازار بدون رقیب و دولتی هیچ راهکاری برای نجاتش نیست سال ۹۵ تویوتا کرولا گرفتم ۱۳۳ میلیون اگه فرغون سایپا شده ۱۴۰ میلیون
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
آزاد سازی واردات خود رو با ارز آزاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
با کدام دلار همین الان دلار برای کالای اساسی نداریم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
فقط خودرو نیست که کل بازارها روهواست و با عطسه ولبخند ترامپ قیمتهابالاوپایین میره هیچکس هم پاسخگونیست که چرا معیشت مردم رابه برجام و ترامپ گره زدید؟؟؟ !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
ترامپ را دست کم نگیر
با مریض شدنش بورس دنیا و بازار طلا بالا پایین شدند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
تا وقتی تحریم هست و ما یک کشور غیر عادی هستیم هیچی درست نمیشه حالا میخواد 100 سال هم به بهترین اقتصاد دانهای دنیا فرصت بدید ولی درست نمیشه تو دوره احمدی نژاد هم همین قضیه بود و تاریخ داره تکرار میشه قبلا تو کشور های مثل کوبا و کره شمالی و ونزوئلا و عراق و... هم این اتفاقات افتاده و هیچ وقت درست نشده.
قیمت ها هم همه به نسبت دلار بالا میره حالا بعضی ها زودتر بعضی ها دیرتر بعضی ها رو دولت با یارنه و خرج از بیت المال جلوش کمی میگیره مثلا دلاری که از 3000 تومن شده 30000 تومن یعنی 10 برابر و جنسها هم اینجور بالا خواهد رفت فقط دیر و زود داره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
سه شنبه ۱۵ مهر
ترامپ ازبیمارستان مرخص شد
دلار دوباره به ۳۰ وسکه به ۱۵ بازگشت
بورس هم باوجودهمه حمایتها همچنان در حال سقوط یا درجازدنه وارزش سهام روزبه روزکمترمیشه
علی برکت الله !!!!
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟