«استفاده از فرصت لغو تحریمها با تکیه بر تقویت توان داخلی» شاه بیت اظهارات این روزهای عالی ترین مقامات کشور است که نوید کاهش فشار حداکثری و ظالمانه آمریکا را میدهد؛ با فرض محقق شدن این امر چگونه باید از چنین فرصتی برای بهبود وضعیت معیشتی مردم استفاده کرد و چقدر استفاده از تجارب گذشته و عبرت از رخدادهای پیشین کمک حال مسئولان خواهد بود؟
به گزارش تابناک، بعد از پیروزی «جو بایدن» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسوولان در هر مقام و رتبهای تاکید داشتند که برای جمهوری اسلامی ایران تفاوتی بین روسای جمهور ایالات متحده وجود ندارد؛ دیدگاهی که مبتنی بر واقعبینی و به یاد داشتن سیاستهای دو حزب اصلی آمریکا در برابر ایران داشته که در طول ۴۲ سال گذشته نه جمهوریخواهان و نه دموکراتها، هیچکدام دشمنی خود با مردم ایران را پنهان نکردهاند.
بیشک در این زمینه یکی از مهمترین موارد از سوی دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا با خروج از برجام و اعمال شدیدترین تحریمها علیه مردم ایران رخ داد. او تصور میکرد با فشار حداکثری بر مردم ایران میتواند زمینه انجام دور جدیدی از مذاکرات آن هم مطابق میل و سیاستهای دولتش را اعمال کند، در حالی پیش از این مذاکراتی میان ایران و کشورهای ۵+۱ به توافق بینالمللی برجام ختم شده بود؛ توافقی با همه اما و اگرها و انتقاداتی که به آن وارد است، سندی از رویکرد صلحآمیز ایران به انرژی هستهای است که حالا با اقدامات دولت فعلی آمریکا به مهر تایید دیگری بر قانونشکنی و تعهدناپذیری سیاستمداران این کشور بدل شده است.
با توجه به صحبت های کارزار انتخاباتی رییس جمهور منتخب آمریکا درباره بازگشت بایدن به برجام، مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با یادآوری این نکته که زندگی و معیشت مردم را نمیتوان و نباید به پیروزی یا شکست کسی در کاخ سفید گره زد، گفت:« این تصمیمات ماست که مستقل از این رفتنها و آمدنها، پایههای اصلیِ اقتصادِ ما را میسازد و قدرت ما را در این عرصه مشخص میکند؛ بدیهی است که باید لغو تحریمها یکی از اهداف در سیاست خارجی باشد اما واقعبینی حکم میکند که لغو تحریمها بدون فرصتسازی و تولید قدرت ساده اندیشانه است و تنها راه برداشته شدن فشار تحریم ها از دوش مردم و ناامید کردن دشمن از فشارِ حداکثری این است که ایران و تک تک مردم ایران مخصوصا طبقه مستضعف و متوسط را قوی کنیم.»
همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز تاکید دارند که اعتمادی به دولت آمریکا وجود ندارد و نباید کارهای کشور را معطل رفت و آمدها در کاخ سفید کرد. البته برخی از آن ها معتقدند باید منتظر رفتارهای دولت جدید ایالات متحده باقی ماند که چقدر به اصول بین المللی پایبند است. در این باره معینالدین سعیدی نماینده چابهار گفت:« از زمانیکه جو بایدن پیروز انتخابات اعلام شده، نخهایی درباره بازگشت به برجام و ارتباط با ایران داده است اما نباید از احتمال توافق یا مذاکره با آمریکا ذوقزده شویم بلکه باید مبتنیبر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت مقام معظم رهبری عمل کرد.»
مهرداد ویس کرمی نماینده خرم آباد نیز اظهار کرد:« منتظر می مانیم تا رفتار آمریکا تغییر کند ولی فعلا منتظر خوب شدن آن نیستیم چون انتظار آن را نداریم. یکی از خطاهای سیاسی ما این است که بر اساس رویکرد آمریکا سیاست های خود را طراحی کنیم، باید به گونه ای از درون قوی باشیم که تحت تاثیر سیاست های آمریکا قرار نگیریم.»
محمدرضا میرتاج الدینی نماینده تبریز نیز با یادآوری تفاوت بایدن و ترامپ گفت:« ترامپ شمشیر را از رو میبست ولی بایدن و دموکراتها با یک پیچیدگیهای خاص مقابل ایران رفتار میکنند.البته که ایران نیز متناسب با رویکرد آمریکا و حسابشده و دقیق رفتار خواهد کرد.مقامات آمریکایی از برجام خارج شدند و اگر قصدی برای بازگشت باشد ما تصمیم گیری خواهیم کرد.»
در همین زمینه تفاوت دیدگاهی بین کارشناسان حوزه سیاست خارجی وجود دارد، برخی معتقدند باید سیاست های ایران با پیروزی بایدن در آمریکا تغییر کند و عدهای دیگر نیز بر ادامه سیاستهای قبلی در برابر آمریکا تاکید دارند. قطعا تعیین سیاست های نظام در حوزه سیاست خارجی موضوعی محدود به وزارت خارجه و یا حتی یک قوه نیست و در سطوح بالاتر تصمیمگیری میشود اما مهم آن است که تمام ارکان نظام در این باره هماهنگی داشته باشند؛ در این بین نقش مجلس شورای اسلامی بسیار پررنگ است که از تجارب تصویب برجام در مجلس نهم استفاده کرده و عبرت گیرد تا نتیجه نهایی به نفع مردم تمام شود.