توضیحات دادستان نظامی تهران درباره گزارش نهایی پرونده هواپیمای اوکراینی

سامانه پدافندی مجاز به شلیک نبود/ خطای انسانی مشهود و روشن است/ حمله سایبری و هک سامانه پدافندی رد شد/ به زودی پرونده به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود

مطابق دستورالعمل ها، سامانه پدافندی به دلیل آنکه از نظر دستور آتش، در شرایط آتش محدود قرار داشت، به هیچ وجه بدون دستور شبکه پدافندی و پست فرماندهی مربوطه مجاز به شلیک نبوده و با توجه به دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های سامانه در تشخیص نوع اهداف و دوست از دشمن، شناسایی اهداف متخاصم و دستور شلیک تنها بر عهده شبکه پدافندی بوده است.
کد خبر: ۱۰۲۶۴۳۵
|
۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 07 January 2021
|
40099 بازدید
|
تابناک اجتماعیکاربران سامانه در واقع هواپیمای اوکراینی را به عنوان جسم پرنده در خارج از مسیر باند پروازی می‌دیدند و چون رادار آن قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده، وضعیت برای آن‌ها این‌گونه تداعی می‌شود که هدف متخاصمی به سمت تهران در حال حرکت است.

به گزارش «تابناک»؛ غلامعباس ترکی، دادستان نظامی استان تهران ساعتی پیش در گفت‌وگویی، ضمن اشاره به سالگرد واقعه تلخ سقوط هواپیمای اوکراینی و جانباختن تعدادی از هموطنان و اتباع سایر کشور‌ها ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های شهدای سانحه و ملت شریف ایران و دیگر کشور‌هایی که عزیزانی را در این سانحه غمبار از دست داده اند، اظهار کرد: ایران اسلامی در این سانحه فرزندان عزیزی را از دست داد که داغدار آن‌ها هستیم و پاسخ‌گویی شفاف در مورد نتایج تحقیقات را وظیفه خود می‌دانیم.

این مقام قضایی در تشریح ابعاد رسیدگی به این پرونده گفت: بعد از سانحه تلخ و ناگوار سقوط هواپیمای اوکراینی با بررسی‌های اولیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و بخش‌های دیگر، اعلام شد، این سانحه بر اثر شلیک سامانه پدافندی خودی اتفاق افتاده است.

وی افزود: بعد از اطلاعیه ستاد کل نیرو‌های مسلح و سه روز بعد از سانحه، با دستور رئیس قوه قضاییه پرونده به دادسرای نظامی تهران ارسال شد و در همان تاریخ، بنا به ضرورت و اهمیت، متهمان احضار و اتهامات تفهیم شد و با نظر بازپرس پرونده چند نفر بازداشت شدند.
 
توضیحات دادستان نظامی تهران درباره گزارش نهایی پرونده هواپیمای اوکراینی

ترکی در ادامه درباره بررسی، فرضیه‌های مختلف در خصوص علل وقوع سانحه و سایر جوانب بررسی این پرونده ارایه داد که بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

بررسی‌های هفت گروه کارشناسی نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری درباره فرضیه‌های مختلف در خصوص علل وقوع سانحه پایان یافت. بخشی از این احتمالات، ناظر بر عملکرد هواپیما، خلبان و کروی پروازی بود و بخشی دیگر به مسائلی مانند خرابکاری، فریب دشمن، تأثیر سایبر الکترونیک و جنگ الکترونیک بر هواپیما و سامانه‌های پدافندی و همچنین عملیات لیزری و انفجار در داخل هواپیما اختصاص داشت.

هفت گروه کارشناسی در حوزه سامانه تور ام یک، مراقبت پرواز، پدافند هوایی، جنگال و سایبر الکترونیک، مواد منفجره و محترقه و مسائل امنیتی به تحقیق در ابعاد مختلف پرداختند و بخشی از بررسی‌های فنی نیز در سازمان هواپیمایی کشوری حول محور عملکرد هواپیما و کروی پروازی، مراکز کنترل هوایی، شناسایی اشکالات و ضعف‌های احتمالی و پیشگیری از سوانح انجام شد.

این سانحه با حضور ۴۰ متخصص با انجام دو پرواز و رعایت کلیه مختصات پرواز سانحه دیده، شبیه سازی شد که در نوع خود در بررسی سوانح هوایی منحصر به فرد بود و اطلاعات جعبه‌های سیاه نیز در آزمایشگاه BEA پاریس با حضور بازپرس پرونده و نمایندگان تمامی کشور‌های ذی ربط شفاف با رعایت استاندارد‌های بین‌المللی پیاده‌سازی شد.

تحقیق گسترده از مطلعان و متهمان در سطوح گوناگون لشکری و کشوری، معاینات محلی و میدانی از همه مراکز مرتبط، نظرات کارشناسان و متخصصان نظامی و سازمان هواپیمایی کشوری، اطلاعات حاصل از پیاده سازی محتوای جعبه‌های سیاه و نتایج عملیات شبیه سازی، همگی بر نقش خطای انسانی در بروز این سانحه دلالت دارد.

مطابق دستورالعمل ها، سامانه پدافندی به دلیل آنکه از نظر دستور آتش، در شرایط آتش محدود قرار داشت، به هیچ وجه بدون دستور شبکه پدافندی و پست فرماندهی مربوطه، مجاز به شلیک نبوده و با توجه به دستورالعمل‌ها و محدودیت‌های سامانه در تشخیص نوع اهداف و دوست از دشمن، شناسایی اهداف متخاصم و دستور شلیک تنها بر عهده شبکه پدافندی بوده است.

بر اساس گزارش کارشناسان، بررسی‌های سازمان هواپیمایی کشور و نتایج حاصل از عملیات شبیه سازی، سامانه پدافندی بعد از آخرین جابجایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی‌کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می‌کرده است.

کاربران سامانه در واقع هواپیمای اوکراینی را به عنوان جسم پرنده در خارج از مسیر باند پروازی می‌دیدند و چون رادار آنها قادر به تشخیص هواپیما از سایر اجسام پرنده نبوده، وضعیت برای آن‌ها این‌گونه تداعی می‌شود که هدف متخاصمی به سمت تهران در حال حرکت است و هنگامی هم که درصدد کسب تکلیف از شبکه پدافندی برمی‌آیند، به دلیل عدم برقراری ارتباط و مبادله پیام، فرمانده با اعتقاد به کمی زمان مقابله با خطر، شخصاً تصمیم به شلیک می‌گیرد.

تفکیک خطای انسانی از خطای سیستمی در وقوع این سانحه ضروری است. خطای عامل انسانی که موجب وقوع سانحه شده خیلی مشهود و روشن است، ولی با ضعف و اشکالی در خود سامانه، دستورالعمل‌ها و ساختار‌های شبکه پدافندی کشور و هواپیمایی کشوری مواجه نشدیم و معتقدیم به رغم سخت بودن تصمیم گیری به دلیل فضای حاکم در شب حادثه، اگر کاربر و فرمانده سامانه دقت لازم را به خرج می‌دادند این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.

به گفته دادستان نظامی تهران فرضیه‌هایی که درباره حمله سایبری، هک سامانه پدافندی، اختلال در سامانه‌های هواپیما و شبکه پدافندی مطرح شد، با دلایل متقن به اثبات نرسید.

مهمترین اصل در صلاحیت‌های رسیدگی در حقوق بین الملل، اصل صلاحیت سرزمینی است و در قوانین جمهوری اسلامی ایران و قوانین بین المللی از جمله ماده یک کنوانسیون شیکاگو هم به این موضوع تأکید شده که دادگاه محل وقوع سانحه هوایی صالح به رسیدگی است. ضمن آنکه موضوع مربوط به نظم عمومی ایران بوده و ۱۵۲ نفر از شهدا و جانباختگان و نیز متهمان این حادثه ایرانی هستند و برابر قوانین داخلی و قواعد مسلم بین المللی، دادگاه‌های ایران صلاحیت انحصاری دارند لذا رفتار‌های برخی مراجع خارجی مبنای حقوقی ندارد و سیاسی است.

با توجه به اینکه پرواز بین المللی بوده و اتباع سایر کشور‌ها هم در هواپیما حضور داشتند، سازمان قضایی نیرو‌های مسلح مطابق با مقررات بین المللی به این تصمیم رسید که خسارات و غرامات، یکسان و بر اساس کنوانسیون‌هایی که ایران عضو آن هست و همچنین عرف بین المللی پرداخت شود.

مبلغ ۱۵۰ هزار دلار بابت غرامات و خسارات هر جان باخته تأمین شد و غرامات جانباختگان و خساراتی که به اموال آن‌ها وارد شده در قالب سازوکار و چارچوب حقوقی مشخص، پرداخت می‌شود و بعد از یک سال از وقوع این سانحه غمناک می‌توانیم اعلام کنیم که آماده پرداخت غرامات و خسارات هستیم و تفاوتی هم بین اتباع ایرانی و غیرایرانی و همچنین از نظر جنسیت وجود ندارد.

تاکنون خانواده گرانقدر بیش از ۱۳۰ شهید سانحه تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفته اند و مراحل اداری مربوطه در حال انجام است. دریافت غرامات و خسارت همچنین قرار گرفتن تحت پوشش بنیاد شهید، تأثیری بر رسیدگی کیفری نخواهد داشت.

ظرف یک سال تحقیقات را به سرانجام روشنی رساندیم. در تحقیقات این پرونده هیچ خط قرمزی برای کشف حقیقت و اجرای قانون و عدالت وجود نداشت. تأکید مقام معظم رهبری بر رسیدگی دقیق بود و رئیس قوه قضاییه و دادستان کل کشور نیز بر این موضوع تصریح کردند؛ دادسرا و دادگاه‌های نظامی مستقل از نیرو‌های مسلح هستند و وظیفه ذاتی دادسرای نظامی رسیدگی عادلانه، دقیق، موشکافانه و شفاف بود و معتقدم که با همکاری بخش‌های مختلف توانستیم ظرف یک سال تحقیقات خودمان را به سرانجام روشنی برسانیم.

در فرآیند تحقیق، افرادی به عنوان مقصر از جهت بی احتیاطی و بی مبالاتی و عدم رعایت نظامات و مقررات، متهم شناخته شدند و در حال حاضر تنها یک متهم بازداشت است و سایرین با تودیع وثیقه و سایر قرار‌های مناسب آزاد شده اند؛ جزئیات بیشتر بعد از صدور کیفرخواست و معرفی مقصران به دادگاه اعلام خواهد شد.

ترکی در همین ارتباط با اشاره به تفاوت‌های موجود بین خطای کیفری و اداری گفت: یک خطا می‌تواند هم جنبه مجرمانه به لحاظ کیفری داشته باشد و هم به لحاظ یک تخلف در مراجع اداری و کمیسیون‌های انضباطی مورد رسیدگی قرار بگیرد.

وی افزود: در این پرونده ستاد کل نیرو‌های مسلح نیز جدی وارد عمل شد و افرادی را که از نظر گروه بررسی سانحه این ستاد، مرتکب تخلفاتی مانند بی مبالاتی و عدم اجرای صحیح دستورالعمل‌ها و مقررات شده بودند، در سطوح مختلف از مسئولیت خود عزل و یا با تنزیل درجه مواجه کرد.

گزارش گروه‌های کارشناسی پرونده نهایی شده و گزارش سازمان هواپیمایی کشوری برای کشور‌های ذی ربط ارسال شده است. همکاری‌های فنی و قضایی دوجانبه ایران و اوکراین در چارچوب موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین دو کشور با حسن نیت و شفافیت ادامه دارد. تحقیقات دادسرا به اتمام رسیده و به زودی پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه نظامی تهران ارسال می‌شود و مرحله رسیدگی در دادگاه، مستقل از دادسرا صورت خواهد گرفت.
 
اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۰
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
کسی که ادعا می کنه خطای انسانی بوده یا هیچ اطلاعای از پروتوکل های پدافندی نداره یا دروغ می گه مگه سامانه موشکی پدافندی همینجوری کشکیه که یک سرباز بیاد سرخود شلیک کنه؟
سامانه پدافندی یک سلسله مراتب داره که این سلسله مراتب باید دستور بدن تا شلیک انجام بشه روشن کردن سامانه دستور از بالاتر می خواد آماده شلیک شدن دستور از بالا می خواد و شلیک هم دستور از بالا می خواد و همه این دستورها به حاجی زاده ختم می شه و طبیعتا ایشان هم دستور از مافوق خودش داشته حالا بگید خطای انسانی از کجا بوده؟؟!!!!!!
این دست و پاز زدن برای پیگیری قضیه هواپیمای اوکراینی به خاطر اینه که بازماندگان می خوان در محاکم بین المللی شکایت کنند و هیچوقت مقصرین اصلی قرار نیست معرفی بشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
در حدی که من میدونم، سامانه تور ام یک، شبیه یک تانکه و 3 نفر خدمه داره. این آخرین حلقه دفاعیه. یعنی فرض میشه همه سیستمهای پدافندی دیگه کشور نابود شدن و یا عمل نکردند و رسیدن به این سیستم. به خاطر جنگ الکترونیک و حمله سایبری نمیتونه کاملا منتظر دستور از بالا باشه. در مواردی باید خودشون تصمیم بگیرن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
با این نوع استدلال شما مسئول اصلی خداست که انسان ها رو آفریده.
سوشیانس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
پدافند هک شده بوده.
نمیگن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
من رای منفی به این نظر دادم، ولی جالبه که رایمون هم فیلتر میشه
چرا فقط رای های مثبت داره شمارش میشه؟
ناشناس
| Poland |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
به ۱۳:۲۷
شرایط جنگی و آماده باش از کجا ابلاغ می شه؟ مسلح سازی و فعال کردن رادارهای پدافندی از کجا ابلاغ می شه؟ دستور شلیک به هر پرنده ای از کجا ابلاغ می شه؟ یعنی رادارها خودبخود روشن شدن پدافند آماده به شلیک شده و شرایط جنگی هم ابلاغ نشده و افسر پدافند خودش عشقش کشیده شلیک کنه؟
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یک کلام
بنظر من مهمترین علت ، عدم کلییر آسمان ایران در آن روز حساس بوده است که خود سازمان هواپیمایی حتی در صورت عدم دستور از بالا و فقط با احساس خطر در سلامت پروازها بایستی در آن شرایط دستور به کلییر آسمان ایران میداده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سلام
طبق گزارشها ی خبری منتشر شده خانواده های قربانیان این حادثه اسفبار به محاکم بین المللی شکایت رسمی نموده اند..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چرا شرایطی درست می کنیم که چنین اتفاقاتی می افتد.
در کرمان چند نفر جان باختند ?
چرا?
اگر آدمها شلوغ نکنند مومن و مسلمان نیستند ?
بدون جنجال نمی شود کار کرد ?
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
استدالا ناشناس 13:27 دقیقه 28/10 کاملا درسته
ناشناس
|
Canada
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
مسئول دولت است که اجازه پروازه هواپیما در شرایط جنگی صادر کرده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دوست نااگاه دولت ورئیس جمهور مجازنیست کلییر اعلام کند کلییرشدن اسمان مربوط به ستادکل نیروهای مسلح هست واگر اطلاع نداری برو تحقیق کن برای اینده ومعلوماتت خوب هست خودسردار حاجی زاده اعلام کرد سازمان هواپیمایی ودولت درجریان نبودند وستادکل دیر متوجه شد بهرحال این شلیک مستقیم ازسپاه بوده حتی با قرارگاه خاتم الانبیا ص هم هماهنگی نشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
دولت؟فرودگاه ها بعد از تأیید و اجازه نهادهای نظامی میتونن پروازهارو لغو کنن.درضمن مسئول حفاظت از فرودگاه های کشور سپاهه.
ناشناس
| France |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
فکر کنم به عمرت فرودگاه نرفتی که بفهمی همه حراست پرواز و بازرسی و حتی اجازه پرواز رو سپاه تعیین می کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شرایط جنگی رو خوب اومدی... ولی کیا باعث شدن که کشور وارد شرایط جنگی بشه. ؟ همونا مقصرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آقا شما برو دنبال محاکمه رئیس جمهور و وزرا که چند روز پیش شعارش را می داید آن کار خیلی سنگین تر هست تا حرف زدن در مورد چیزی که اصلا ازش اطلاع نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هنوز فرق بین مسولیت امنیت پرواز با مسوول تعطیلی کل پروازها را نمی داند در چی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
بستن حریم هوایی کشور فقط با مصوبه شورای عالی امنیت ملی امکان داره
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
سرنگونی این هواپیما اتفاق بسیار تاسف باری بود. اما تا حالا که هیچ مدرکی برای اثبات اینکه سرنگونی هواپیما عمدی بوده من ندیدم. خیلی از دلایلی هم که گفته میشه به خاطر کم اطلاعی افراد هست. مثلا اینکه چرا دو موشک شلیک شده. اگر فرض کنیم اپراتور هواپیما رو با موشک کروز اشتباه گرفته طبیعیه وقتی موشک اول رو شلیک کرد و هواپیما سرنگون نشد موشک دوم رو شلیک کنه.
با این حال رسانه های غربی تلاش زیادی کردن برای جلوه دادن اینکه ایران عمدا چنین کاری کرده. این اتفاقا باعث شده داغ خانواده ها بیشتر بشه چون فکر میکنن عمدی بوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شما چه سند و مدرکی پیدا کردی که فهمیدی نبوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خجالت بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
مگر سهوی بودن شلیک مرگبار به هواپیما، چیزی از سنگینی جرم می کاهد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
چرا توجیه الکی می کنی؟مشکل اصلی اینه که اینهمه کشور در تحریم و فشار اقتصادی رفت که مثلا ما موشک داشته باشیم و امنیت .آنوقت در اولین رزم آورد جدی همچین خطایی رخ داده...
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
آخه موشک زدن عمدی به یه هواپیمای مسافری چه سودی برای ایران می‌تونه داشته باشه که این مار رو بکنه؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
سرعت هواپیمایی مسافری با موشک کروز یکی هست مطمئن نه و رادار قادر به تشحیص سرعت میزان ارتفاع و جهت حرکت و میزان ارتفاع هست
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
ضمن خسته نباشید به دادستان محترم نظامی تهران و همکارانشان
در صورت انعکاس درست خبر در این گزارش، باید عرض کنم:
دادستان محترم به گونه ای سخن گفتند مثل اینکه رآی قطعی صادر گردیده است در حالی طبق بیان خودشان هنوز کیفرخواست صادر نشده و پرونده آماده صدور کیفرخواست است. شما در نهایت می توانید بگویید از نظر دادسرای نظامی اتهام متوجه متهمان است و می خواهید کیفرخواست صادر کنید. لذا ادبیات مناسبی بکار نرفته است.
ناشناس
|
Germany
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
البته قرار بود به گردن آمریکا انداخته بشه اما نمی دونستند آمریکا سامانه ای داره که شلیک هر موشکی از هر جای دنیا رو رصد می کنه و تا زمانی که آمریکا اسناد شلیک موشک را رو نکرد برخی مدعی بودند نقص فنی بوده!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
شما فیلم زیاد تماشا میکنی
ناشناس
| France |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
به ۲۱:۳۷
تو خیلی ساده لوحی
ناشناس
| France |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
به ۲۱:۳۷
و نکته دیگه اینکه چون سواد نداری بهت می گم موشک ها وقتی شلیک می شوند به دلیل انتشار امواج مادون قرمز ناشی از گازهای دمای بالای نازل های موشک امواج مادون قرمز منتشر می کنند که از طریق ردیابی ماهواره ای خیلی راحت مبدا و مسیر موشک شناسایی می شه این سامانه هم چند دهه است فعال شده و مال آلان نیست پس بی سوادیت رو با متهم کردن دیگران توجیه نکن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
این پرونده در ایران به هیچ جایی نمی رسه آخرش می گن نفری که کلید شلیک را زده اشتباه کرده!!!! اما نه اکراین و نه خانواده قربانیان چنین ادعایی را قبول نمی کنند و در نهایت پرونده به یک دادگاه بین المللی کشیده خواهد شد و حکم جلب مقصرین اصلی هم صادر خواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
خداکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بجز خطا که البته خیلی مشکوک است لاپوشانی مسیولین هواپیمایی و سپاه باعث بروز خطای بزرگتری شد
metycpu
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
"...سامانه پدافندی بعد از آخرین جابجایی تاکتیکی، موقعیت شمال سامانه را به علت فراموشی تنظیم نمی‌کند و به همین دلیل اهداف را در صفحه رادار با تغییر فاحش موقعیت مشاهده می‌کرده است..."

تابناک حالت خوبه؟؟؟
تو تابحال قطب‌نما دستت گرفتی؟؟؟ قبله‌نما چطور؟
نیازی هست شما سمتی بایستی تا شمال و ... رو نشون بده؟!

نکنه مدعی هستی این سامانه از یه قطب‌نمای ساده ضعیف‌تره؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
قطب نما هم نمی خواد. اگه کله اش را از کابین بیرون می آورد کوههای البرز را می دبد. بکارگیری ا/راتور نا آگاه اشتباه سیستمی است نه فردی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
من به عنوان یه مهندس نقشه بردار با۲۵ سال سابقه حرف دادستان رو درباره خطای انسانی قبول دارم شما اگه مثل من با مهندسای جون سرکله بزنید می بینید که اکثرا نه دقت دارند نه سواد درست وحسابی فقط حرافند! باید سیستم آموزشی ومعیار استخدام افراد مورد تجدید نظر جدی قراربگیرد تاهر کسی رو استخدام نکنند نمونش این اپراتور موشک
ناشناس
|
Romania
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
هیچ توضیحی ندادند که چه شد تا در آن شب حادثه که آسمان ایران می بایست خالی از هر گونه پرواز مسافری باشد، به این هواپیما اجازه پرواز داده شد؟
نگفتند که وقتی به هر دلیلی اجازه پرواز را در آن شرایط ویژه و حساس صادر کردند، چرا با سرعت و دقت هر چه تمام، به سامانه های پدافندی، اطلاع رسانی نشده است؟ در حالی که از زمان اجازه پرواز تا زمان پرواز، مدت زیادی فاصله بوده و به راحتی می توانستند اطلاعات پروازی را به سامانه ها اطلاع رسانی نمایند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
یعنی هیچ. حداقل باید دو سه نفر استعفا می دادند یا برکنار می شدند به احترام خون قربانیان
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
بایدمسول محاکمه میشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۰
باید حاجی زاده استعفا میداد و یه مقام بالاتر میگرفت
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟