تابلوی ورود ممنوع مجلس برای واردات اتوبوس دست دوم

ماجرای خرید اتوبوس دست‌دوم به دو سال گذشته برمی‌گردد؛ ایده‌ای برای تامین کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، که البته در آن زمان مسکوت ماند اما حالا دوباره زمزمه عملی‌کردن آن شنیده می‌شود؛ با این تفاوت که این ‌بار مجلس شورای اسلامی به صراحت با چنین اقدامی مخالفت کرده است.
کد خبر: ۱۰۲۸۲۴۳
|
۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵ 16 January 2021
|
8801 بازدید
|

ماجرای خرید اتوبوس دست‌دوم به دو سال گذشته برمی‌گردد؛ ایده‌ای برای تامین کمبود شدید اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت، که البته در آن زمان مسکوت ماند، اما حالا دوباره زمزمه عملی‌کردن آن شنیده می‌شود؛ با این تفاوت که این بار مجلس شورای اسلامی به صراحت با چنین اقدامی مخالفت کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ حدود دو سال پیش، پیشنهادهایی از سوی شهرداری تهران برای واردات تاکسی و اتوبوس دست دوم جهت تامین خودرو‌های ناوگان شهری مطرح شد؛ با این توجیه که توان خرید اتوبوس نو وجود ندارد. این موضوع بعد از کشمکش‌ها و بحث‌های بسیار مسکوت ماند تا این که حدود سه ماه قبل پیروز حناچی، شهردار تهران با یادآوری اینکه عمر مفید اتوبوس‌های شهری ده سال است، گفت: آخرین اتوبوس‌هایی که وارد تهران شده، مربوط به سال‌های ۹۲ و ۹۳ بوده، لذا با توجه به اینکه امکان واردات اتوبوس با قیمت ارز خیلی سنگین وجود ندارد، به فکر خرید اتوبوس‌های دسته‌دوم تا مدل ۲۰۱۳ و با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار هستیم.

همچنین محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل ترافیک شورای شهر تهران توضیح داد که برای واردات اتوبوس حتی به صورت دسته دوم به مجوز دولت نیاز است.

حالا صحبت‌های اخیر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری موضوع واردات اتوبوس را پررنگ‌تر کرده است. او در بازدید و افتتاح از چند طرح عمرانی شهرداری تهران درباره کمک دولت به حمل و نقل عمومی تهران گفت: «دولت یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت در اختیار شهرداری تهران به منظور توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی قرار داده است؛ همچنین با تصویب ستاد کرونا مقرر شد که برای واردات اتوبوس ساخته و نیمه ساخته به کشور اقدامات لازم انجام شود تا بخشی از نیاز‌های کلان شهر‌ها هر چه سریعتر برطرف شود. در عین حال از تمام ظرفیت‌های شرکت‌های سازنده اتوبوس برای رفع نیاز‌های شهری استفاده خواهیم کرد.»

یک روز بعد از این اظهارات، کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نامه‌ای با مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا برای واردات اتوبوس دست دوم مخالفت کرد. در این نامه هشدر آمیز آمده است: «اخیرا اقدام مبارکی در حوزه تولید خودرو‌های سنگین و نیمه سنگین، دیزلی به وقوع پیوسته است، با انعقاد قرارداد شهرداری تهران، مشهد، همدان، کرمان با ایران خودرو دیزل موجب احیای این مجموعه شده و صد‌ها دستگاه اتوبوس، ون، کشنده و کامیون، امید را در دل کارکنان، کارگران و مصرف کنندگان ایجاد نمود، متاسفانه روز گذشته معاون اول رئیس جمهور دور از انتظار همه صنعتگران و دلسوزان اعلام نمود که با تصویب ستاد کرونا مقرر شد، اتوبوس دست دوم وارد نمایند، این اقدام خلاف مصالح کشور، منافع ملی و سرکوب تولیدکنندگان داخلی است و مجلس اجازه چنین کاری را نمی‌دهد، بانک مرکزی ارز ندهد، وزیر بهداشت مراقب باشد که مافیای واردات پشت ستاد کرونا سنگر نگیرد».

علی نیکزاد نایب رییس مجلس نیز تاکید کرد: «اخیراً انعقاد قرارداد شهرداری‌ها با ایران خودرو دیزل، موجب احیای این مجموعه شده تا مجدداً نور امید در دل کارکنان و مصرف‌کنندگان بتابد، اما متاسفانه معاون اول رئیس جمهور به دور از انتظار همگان، از تصمیم ستاد کرونا مبنی بر واردات اتوبوس دست دوم به کشور خبر داد. این اقدام مصداق عدم التزام عملی به جهش تولید، خلاف مصالح کشور و سرکوب تولیدکنندگان داخلی است. مجلس در دفاع از حقوق تولیدکنندگان و کارگران در مقابل این اقدام می‌ایستد و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد.»

عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز با اشاره به زیرساخت‌های فراوان برای تولید خودرو‌های سنگین در ایران گفت: متأسفانه هر ساله چند ماه مانده به پایان سال برخی سازمان‌های عمومی و دولتی بر خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و منافع ملی یکباره اعلام می‌کنند که به هزار یا دو هزار دستگاه اتوبوس و یا خودروی سنگین نیاز داریم که این واحد‌ها توانایی تولید این حجم را در مدت زمانی کوتاه ندارند؛ لذا آن‌ها به دنبال واردات اتوبوس دست دوم هستند. در صورتی که اگر فقط قرارداد تضمین خرید را با ایران‌خودرو دیزل منعقد کنند، آن‌ها خودرو‌های خیلی خوب و با کیفیتی را که قابل رقابت با نمونه‌های خارجی باشند تولید می‌کنند.

ذکر این نکته ضروری است که همواره خرید اتوبوس‌های خارجی در دستور کار شهرداری تهران بوده و کمتر فکری برای تامین این کسری از محل تولیدات داخل وجود داشته، حال اینکه واردات اتوبوس به خصوص از نوع دسته دوم، نه تنها در شان مردم ایران نیست که به تولیدات داخلی هم ضربه زده و باعث خروج ارز از کشور می‌شود؛ آن هم برای وارد کردن محصولی که مقرون به صرفه نیست.

انتظار می‌رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی با استفاده از ابزار‌های نظارتی شان جلوی این اتفاق را گرفته تا اقدامی خلاف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل صورت نگیرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
تولیدات داخلی همانند پرایدتون غیر استاندارد و معیوب و فیک هستن. نمایندگان انقلابی با حداقل رای ملت، فقط شعار و انحصار و دریافت جایزه از واحدهای مربوطه را می خواهند دیگر نمیدانند تخصص داخلی باری تولید خودرو سواری وجود ندارد چه برسد به صنایع سنگین. ما ملت هم موافق تولید داخل هستیم ...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اگر نمایندگان محترم سوار اتوبوس های دست دوم بسیار کثیف و داغون بی ار تی که خادمان نمایشی مردم در شورای شهر مجوز استفاده آنرا داده اند شوند به ایرانی بودن خود گریه خواهید کرد؟
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
معلومه اتوبوس سوار نیستی. داداش
وحید نادر شاگرد اتوبوس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
البته شهاب خودرو و ایرانخودرو و عقاب افشان؛ زرین خودرو؛ رانیران؛ و.... ظرفیت تولید اتاق اتوبوس (بدنه؛ صندلی؛ مبلمان و ... بغیر از کولر) ساخت صد درصدی ایرانی را دارند؛ ولی واردات اتوبوس و کامیون و قطار و هواپیمای دست دوم به خودی خود چیز بدی نیست و گاهی انتخاب هوشمندانه و اقتصادی تری هست مثلا سری اول اتوبوسهای دست دوم بنز 305 در شرکت واحد تهران؛ بخصوص در دوران دولت موقت؛ یک گشایش بزرگی در حمل و نقل عمومی تهران ایجاد نمودند بطوریکه بعد از جنگ ایران دوباره اتوبوس بنز 305 دست دوم مدرنتر را برای تهران خرید؛ حتی در موضوع هواپیما دست دوم ایران تجارب خوبی دارد بطوریکه هواپیمای اختصاصی شاه مخلوع نیز دست دوم(دست چهارم) خریداری شده بود (البته بغیر از کلاه گشاد خرید 5 هواپیما ارباس از ترکیه برای هما(همان زمان خریدهای ماهان و.. از ترکیه ؛ بجا و صحیح بودند)که ابروی ایران را برد و اغلب شان همان ماه اول و بقیه هاههای بعد کاملا زمینگیر شدند بطوریکه رئیس هواپیمایی ترکیه(ترک ایش) ان فروش را بزرگترین سود و فرار از زیان خود خوانده بود)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
دوباره دعوای باند خودرو سازان با باند وارد کنندگان و مردم این وسط ول هستند. بابا جان همه دنیا هم تولید میکنند هم با کنترل تعرفه وارد می کنند. چرخ را برادران می خواهند به نفع جیب خود و حامیان خود از نو اختراع کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اقا این نرخ رو از کجا دراوردین اتوبوس شهری ساخت شرکت مان المان یا اسکانیای سوئد مدل 2021 زیر دویست هزار دلاره ....بازم قیمتهای رانتی ؟؟؟
من 10 ساله کارم ارز و حواله های ارزیه و تو این مدت همیشه این سوال تو ذهن من بوده چرا خرید های کالای وارداتی و تخصیص ارزها هیچوقت بر اساس پروفرما اینوویس رسمی شرکت سازنده کالا صورت نمیگیره در صورتی که این امر در تمام دنیا مرسومه
حتما یه سری دوستان میخوان بگن بخاطر تحریم امکان این موضوع نیست ولی این حرف دروغی بیش نیست چون تمام پرداختهای ایران از حسابهای غیر ایرانی پرداخت میشده و هیچ نشانی از ایران در پرداخت و واردات کالا نیست و در این 10 سال شاهد خروج وحشتناک ارز بودیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
اقا این نرخ رو از کجا دراوردین اتوبوس شهری ساخت شرکت مان المان یا اسکانیای سوئد مدل 2021 زیر دویست هزار دلاره ....بازم قیمتهای رانتی ؟؟؟
من 10 ساله کارم ارز و حواله های ارزیه و تو این مدت همیشه این سوال تو ذهن من بوده چرا خرید های کالای وارداتی و تخصیص ارزها هیچوقت بر اساس پروفرما اینوویس رسمی شرکت سازنده کالا صورت نمیگیره در صورتی که این امر در تمام دنیا مرسومه
حتما یه سری دوستان میخوان بگن بخاطر تحریم امکان این موضوع نیست ولی این حرف دروغی بیش نیست چون تمام پرداختهای ایران از حسابهای غیر ایرانی پرداخت میشده و هیچ نشانی از ایران در پرداخت و واردات کالا نیست و در این 10 سال شاهد خروج وحشتناک ارز بودیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
بله جناب .دولت و شهرداری ها ومافیا فعلا سودش در واردات کالای دست دوم با قیمت گرانتر از نو هست نه تولید داخل .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
زحمتی که نمایندگان ما در احقاق حقوق ملت میکشن واقعا ستودنی است!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
نگاه کنید دیگه چه جنسهای تاناکورائی میشه برای مردم ایران آورد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
خلاصه وضعیت مملکت: نداریم، نیست، گرونه، تحریمیم، کمبوده
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
احسنت
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
آخرین اخبار
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟