بازدید 13852
۴

ماسک‌های ضدویروس با قابلیت ۱۰۰ بار شست‌وشو

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف با استفاده از الیاف فلز نقره خالص به تولید ماسک‌های پارچه‌ای دست یافتند که قابلیت ۱۰۰ بار شست‌وشو را دارد و قابل استفاده تا ۲ ماه است.
کد خبر: ۱۰۲۸۸۹۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶ 19 January 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان به تولید ماسک‌های پارچه‌ای آنتی وایرال دست یافتند که قابل استفاده تا دو ماه و قادر به حذف ۹۹ درصدی ویروس است.

دکتر علی زینلی، مدیر عامل این شرکت دانش بنیان در گفت‌وگو با ایسنا فعالیت این شرکت را در حوزه سلامت و ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس عنوان کرد و گفت: در این زمینه حدود ۶ فناوری ثبت اختراع شده داریم، ضمن آنکه ۳۰ محصول و راهکار برای ایمن سازی در برابر امواج الکترومغناطیس دیگر را نیز به تولید رساندیم.

وی تولید ماسک‌های با خواص ضد باکتری و ویروس را از دیگر محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و اظهار کرد: ما پارچه‌هایی را داریم که در آن از یکسری الیاف "های تک" استفاده شده است و با اعمال یکسری تغییرات در پارچه توانستیم در این الیاف به خواص آنتی وایرالی دست یابیم که از این الیاف برای تولید ماسک بهره بردیم.

زینلی با تاکید بر اینکه الیاف به کاربرده شده در این ماسک الیاف طبیعی است، خاطر نشان کرد: معمولا جنس ماسک‌های سه لایه از الیاف پلیمری است که بر اساس فرآیندهای شیمیایی هستند که احتمال بروز حساسیت در آنها وجود دارد ولی ماسک‌های تولید شده در شرکت ما از الیاف طبیعی است.

مجری طرح تفاوت دیگر این ماسک با ماسک‌های معمولی را سایز منافذ آن عنوان کرد و در این باره توضیح داد: ماسک‌های سه لایه معمولی سایز منافذ عبوری آنها به گونه‌ای است که ویروس در میان الیاف به دام می‌افتد که این عامل معایبی را به دنبال دارد که می‌توان به تجمع ویروس بر روی سطح ماسک اشاره کرد که این عامل عمر ماسک را کاهش می‌دهد به این معنا که بعد از یک تا دو ساعت ماسکی در اختیار داریم که سطح آن مملو از ویروس است و بعضا ویروس بر روی سطح پلیمری ممکن است تا ۲۴ ساعت زنده بماند.

زینلی، کاهش تنفس پذیری را از دیگر معایب ماسک‌های سه لایه معمولی ذکر کرد و یادآور شد: معمولا تنفس پذیری در ماسک‌های معمولی کاهش می‌یابد، ضمن آنکه دی اکسید حاصل از عمل بازدم به دلیل عدم تخلیه کامل در پشت ماسک‌های معمولی وجود دارد که این امر منجر به کاهش مقداری اکسیژن خون می‌شود؛ از این رو بعد از کمی استفاده، فرد دچار سرگیجه و خستگی خواهد شد.

این محقق اضافه کرد: مکانیزم ماسکی که در این شرکت دانش بنیان به تولید رسیده، بر اساس عبور هوای فیلتر شده است؛ از این رو زمانی که این ماسک به صورت زده می‌شود، تنفس در آن راحت‌تر است؛ چرا که این ماسک اجازه می‌دهد که هوا از میان الیاف عبور کند و اگر هر گونه ویروس و یا باکتری به این الیاف برخورد کند باعث آسیب ویروس خواهد شد.

زینلی، با تاکید بر اینکه این ماسک دارای الیافی است که با استفاده از ذرات نقره بر روی سطح آنها یکسری یون‌های آزاد اعمال شده است، گفت: استفاده از فلز نقره موجب شد که این ماسک ویژگی گندزدایی پیدا کند.

وی اضافه کرد: علاوه بر آن در این محصول یک دسته دیگری از الیاف وجود دارد که وقتی در تماس با یکدیگر قرار می‌گیرند، بارهای الکتریکی بسیار کمی تولید می‌کنند و زمانی که ویروس ها در معرض این بارهای الکتریکی قرار گیرند، آسیب می‌بینند؛ از این رو حتی اگر ویروس از این ماسک عبور کند، ویروسی آسیب دیده خواهد بود؛ چرا که ویروس دارای یک پوسته پروتئینی لیپیدی است و به محض آنکه با این سطوح دارای بارهای الکتریکی برخورد کند، آسیب می‌بیند و ویروس کارایی خود را از دست خواهد داد.

زینلی، با بیان اینکه این ماسک تولید شده در این شرکت دانش بنیان قابلیت چندین بار استفاده را دارد، خاطر نشان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های این ماسک امکان شست‌وشو تا ۱۰۰ بار است و نتایج تست‌های انجام شده در آزمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که این ماسک دارای خاصیت ۹۹ درصد ضد ویروسی است، ضمن آنکه ماسک ۱۰۰ بار شسته شده نیز همچنان خواص آنتی وایرالی خود را حفظ کرده است.

به گفته وی این نوع ماسک در کشور سوئیس ساخته شده است، ولی تا ۳۰ بار شست‌وشو دارای خواص ضد ویروسی است، ولی این ماسک قابلیت تا ۱۰۰ بار را دارد.

این محقق تاکید کرد: این ماسک به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۴
نقره خصوصیات سرطان زایی دارد در هر کجای قابلیت استفاده ندارد
احسنت ، شرکت های دانش بنیان ایران راهی برای اشتغال آفرینی و پیشرفت کشور هستند
کجا میشه خرید؟
قیمتش چنده؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر