بازدید 8449
۱
معاون پژوهشی وزیر علوم:

قانون مقابله با تقلب علمی اصلاح می شود

کد خبر: ۱۰۳۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴ 26 January 2021

معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم از تلاش وزارت علوم برای دسترسی مجدد به متون پایان نامه ها و همچنین اصلاح قانون پیشگیری و اصلاح قانون مقابله با تقلب علمی خبر داد.

به گزارش مهر، غلامحسین رحیمی درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص قطع دسترسی به تمام متن پایان نامه‌ها و رساله‌ها در سامانه گنج پایگاه ایرانداک که از دوم دی ماه قطع شده است، اظهار کرد: اعتقاد وزارت علوم بر این است که دسترسی همگانی به متون علمی باید برای همه به صورت گسترده انجام شود.

معاون پژوهشی و فناوری وزارت علوم با اعلام این خبر که در حال اصلاح آئین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی هستیم، افزود: در آئین نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهش و فناوری موظف هستند پایان نامه‌ها و رساله‌های خود را در سامانه‌های اعلامی وزارتین ثبت کنند.

این مقام مسئول وزارت علوم ادامه داد: همچنین در پیشنهاد اصلاحی آئین نامه اجرایی در تلاش هستیم، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در قالب یک دستورالعمل پیش بینی‌های لازم جهت دسترسی رایگان به متن کامل پایان نامه‌ها و رساله‌ها را حداکثر ۵ سال بعد از دفاع دانشجو به انجام رسانند.

رحیمی تاکید کرد: به موازات این اقدامات، برنامه تحول در نظام پژوهشی و فناوری تحصیلات تکمیلی در معاونت پژوهش و فناوری در حال تدوین است که به محض نهایی شدن جزئیات آن اطلاع رسانی خواهد شد.

به گزارش مهر، سایت گنج ایرانداک (پایگاه اطلاعات علمی ایران) در تاریخ دوم دی ماه اعلام کرد؛ به استناد ماده هشت آئین‌نامه اجرایی قانون پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی از یکم دی ماه ۱۳۹۹ دسترسی به تمام‌متن پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) امکان پذیر نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
فضاحت علمی در دانشگاه ها را متوقف کنید. متاسفانه در سالهای اخیر و خصوصا یکسال اخیر تماس های بسیار نادرستی از سوی افراد غیر علمی و دانشجونما داشتم که خواهان نگارش مقالات برای دانشجویان دکتری و حتی نگارش تز بودند که مبالغی از ۸ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان و بیشتر پیشنهاد می دهند.به واقع این تقلب ‌و فضاحت تا کجا پیش رفته که علنا افراد پیشنهاد چنین موارد نفرت انگیزی را می دهند. استادانی که دانشجویان ناتوان دکتری را گرفته اند و امروز درمانده از توان علمی آنها هستند. دانشجونماهای دکتری که توان نگارش مقاله دفاع خود را ندارند ‌و فقط عنوان جعلی دکتر را یدک می کشند. روز به روز این پیشنهادات بی‌شرمانه از سوی افرادی حتی از دانشگاههای ظاهراً معتبر افزوده می شود و گویا هر چقدر هم رد می کنیم از جایی دیگر این وقاحت سر بلند می کند.سرقت علمی از مقالات و تزها درد کمی نبود که امروز متاسفانه افراد ناتوان و غیر علمی دانشجونما، خصوصا در مقطع دکتری، مفتضحانه با پرداخت پولی کثیف خواهان نگارش مقاله یا تز خود هستند.لطفا این فضاحت و بی احترامی و پیشنهادات بیشرمانه را متوقف کنید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل