پروتکلهای کرونایی جایی در آسمان کشورمان ندارد؛ این را نقض مکرر این پروتکلها نشان میدهد که آخرین نمونه آن دیروز به وقوع پیوست.
به گزارش «تابناک»؛ با شیوع ویروس کرونا، موجی از ترس و نگرانی همگان را فراگرفته و موجب شکل گیری خواستههایی از جمله اعمال شدیدترین منع آمد و شد گردید؛ خواستهای که در کشورمان به طور مشخص قرنطینه کامل قم را شامل میشد و کمی بعد مشخص شد که اقدام کارآمدی نیست، چون ویروس در کانونهای دیگری هم شیوع یافته و به مناطق وسیعی از کشور سرایت کرده است.
این موج با کمی تاخیر به اروپا و بعد دیگر کشورهای جهان رسید و به دنبال آن، اعمال مقررات سختگیرانه در دستور کار دولتها قرار گرفت. مقرراتی از جمله لغو پروازها که خیلی زودتر در کشورمان به اجرا درآمده بود و به رغم آنکه شامل پروازهای داخلی نمیشد، خیلی زود آثارش در این حوزه نیز متجلی گشت.
از آن دوران نزدیک یک سال میگذرد و در این مدت همه چیز دستخوش تغییر شده است؛ تغییراتی که بسیاری شان ریشه در مسائل معیشتی و اقتصادی دارند و از جمله آنها، طراحی پروتکلهای ویژه برای بازگشایی کسب و کارها و فعالیتهای مختلف است. دستور کاری که حتی موجب بازگشت ورزشکاران به عرصه و ازسرگیری رقابتهای ورزشی در رشتههای مختلف هم شده است.
با این یادآوری بی نیاز از توضیح است که تلاش برای فعال شدن صنعت حمل و نقل بسیار ضرورت داشته و از این روی، عجیب نیست اگر بشنویم این صنعت تقریبا هرگز از حرکت نایستاد و با اعمال پروتکلهایی ـ که بعضا انتقاد برانگیز هم بودند ـ کماکان فعال ماند؛ حوزهای که آمارها و ارقام حکایت از تحمیل خسارات سنگین کرونا به آن دارد، ولی فعالیتش بسیار ضروری است.
از جمله پروتکلهایی که به واسطه آن فعالیت شرکتهای هواپیمایی در ایران از سر گرفته شد، محدودیت پذیرش ۶۰ درصدی مسافر بود که هدف از آن رعایت فاصله گذاری فیزیکی به منظور کاهش احتمال انتقال ویروس کروناست. یکی از دستورکارهای ویژه کرونایی برای ایرلاینها که موجب شده قیمت بلیت هم افزایش پیدا کند؛ هرچند به تاکید شرکتهای هواپیمایی برای جبران ضرر و زیان وارده کافی نیست.
موضوعی که به طور ویژه با فروکش کردن موج شیوع ویروس و بیماری ناشی از آن در کشورمان در ایام اخیر مورد تاکید دست اندرکاران این عرصه از جمله سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته و حتی به نامه نگاری به رئیس جمهور برای لغو این محدودیت ۶۰ درصدی هم رسیده است. اقداماتی که به نتیجه ننشسته و تغییری به دنبال نداشته، اما ظاهرا برخی شرکتهای هواپیمایی به دنبال تحمیل آن به شیوههای دیگر به مردم و دولت هستند!
چگونه؟ با فروش بلیت بدون رعایت محدودیت کرونایی و به گونهای که صد در صد صندلیهای هواپیما فروخته شده است. اقدامی که دست کم در ماه جاری، بیش از انگشتان یک دست به وقوع پیوسته و نتایج آن به شدت قابل تامل است؛ لغو سه پرواز شرکت هواپیمایی کارون در هفته نخست بهمن ماه، اخطار به شرکت هواپیمایی تابان در هفته دوم بهمن ماه و حالا اخطار به شرکت هواپیمایی ماهان در هفته سوم بهمن ماه!
جالب نیست؟ اتفاقی که در هفته ابتدایی بهمن ماه به لغو پرواز منجر شده، در هفته دوم به اخطار به ایرلاین متخلف انجامیده و در هفته سوم، به رغم آنکه فیلمهایی از اعتراض مسافران پرشمار در پرواز روز گذشته کرمان-تهران منتشر شده و در فضای مجازی بازتاب وسیعی یافته، عقوبتی بدتر از اخطار به این شرکت متخلف در پی نداشته است! انگار نه انگار که کرونا نشان داده شوخی ندارد و هنوز مرگبار است.
نکتهای کلیدی که موجب میشود از سکوت وزارت راه در خصوص این تخلفها و تکرار مکرر آنها متعجب شویم و از آن مهم تر، شگفت زده شویم که چرا وزیر بهداشت و همکارانش یا دیگر اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا در این خصوص اظهارنظر نمیکنند؟ همانهایی که برای دورهمیهای شب یلدا یا مسافرتهای مردم قاطع وارد عمل میشوند و در مسائلی مانند تردد شبانه حتی ذرهای کوتاه نمیآیند، اما برای ایرلاینها و مسافرانشان جز سکوت نسخهای نمیپیچند!