به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه ایران، اما مسعود شیخ، مدیرعامل نیروگاه بعثت میگوید که از سال ۱۳۹۲ تا کنون حتی یک لیتر مازوت هم در این نیروگاه بهعنوان سوخت استفاده نشده و تمام سوخت مصرفی نیروگاه بعثت از گاز تأمین میشود. از سوی دیگر، این نیروگاه به خاطر نقش کلیدی و مهمی که در تأمین برق مناطق جنوبی تهران دارد، در سختترین شرایط هم گاز مصرفی آن برای تولید برق تهران تأمین شده و هیچ گاه از مدار شبکه برق تهران خارج نشده است؛ حتی در روزی که تهران با قطع برق در برخی از مناطق مواجه بود.
مدیرعامل نیروگاه بعثت بیان میکند که از سال ۱۳۹۲ تاکنون به خاطر مسائل جوی و محیط زیستی ورودی مازوت نیروگاه پلمب شده و نیروگاه بعثت از مصرف مازوت منع شده است. به طوری که با وجود طراحی نیروگاه بر مبنای مصرف گاز و مازوت، اما حکم قضایی برای این نیروگاه صادر شده که به هیچ وجه اجازه مصرف مازوت ندارد. سازمان حفاظت محیط زیست نیز به طور مرتب در حال رصد دودکشهای نیروگاه و سنجش میزان آلودگی آن است تا از حد مجاز فراتر نرود.
شیخ در گفتوگو با «ایران» ادامه میدهد: این نیروگاه تنها نیروگاه فعال داخل شهر تهران است و حساسیت زیادی روی میزان آلاینده خروجی دودکش آن وجود دارد. به همین خاطر سازمان محیط زیست به طور مرتب در این باره گزارش تهیه میکند و نظارت دارد.
با یک جستوجو در فضای مجازی میتوان فیلمهایی از خروج بخار از برجهای نیروگاه بعثت دید که در نگاه اول شبیه دود است، اما مدیرعامل نیروگاه بعثت میگوید که آنچه بر فراز نیروگاه دیده میشود، دود نیست، بلکه بخار آب است.
شیخ توضیح میدهد: نیروگاه بعثت ۳ برج خنک کننده دارد. وقتی آب سرد برای انجام عملیات کاهش دما روی آب داغ نیروگاه ریخته میشود، بخار این چرخه از مسیر برجهای خنک کننده از نیروگاه متصاعد میشود. این بخارها حتی هوای تهران را تلطیف میکند اما شهروندان به اشتباه از پشت دیوارهای نیروگاه فیلم تهیه میکنند و این بخار را دود ناشی از سوزاندن مازوت خطاب میکنند. درحالی که اتفاقاً این بخار به بهبود کیفیت هوای تهران کمک میکند و هر متخصصی که این فیلم را ببیند، متوجه میشود که دود نیست و بخار آب است و این هم برجهای خنک کننده نیروگاه است.
کسی مشخص نمیکند که آلودگی هوای تهران از کجا نشأت میگیرد، اما سهم نیروگاهها از آلودگی هوای شهر تهران آنقدر کم است که به نظر میرسد بیشتر برای فرار از علل اصلی، به این اندازه پررنگ شدهاند. برای مثال نیروگاه بعثت تنها ۱.۵ میلیون متر مکعب در هر شبانه روز گاز مصرف میکند؛ در حالی که مصرف گاز شهر تهران ۱۲۰ میلیون متر مکعب است.
شیخ با اشاره به این موضوع ادامه میدهد: اگر جمعیت تهران را حدود ۸ میلیون نفر در نظر بگیریم، مصرف کل گاز نیروگاه بعثت به اندازه مصرف ۱۰۰ هزار نفر از کل جمعیت میلیونی این شهر هم نیست. ضمن آنکه این نیروگاه اگرچه گاز مصرف میکند و آلایندگی کمی دارد، اما طی یک برنامه زیست محیطی بخشی از کربن دی اکسید تولیدی جداسازی و تمیز میشود و در اختیار کارخانههای نوشابهسازی قرار میگیرد. نیروگاه تندیس صنعت سبز نیز دارد.
با وجود استفاده از سوخت فسیلی پاک در این نیروگاه که همان گاز است، اما توجه به این مسأله ضرورت دارد که نیروگاه بعثت ۵۳ ساله است و از سال ۱۳۴۷ کار خود را شروع کرده و راندمان آن تقریباً پایین است. به این معنی که برای تولید هر مگاوات برق، گاز بیشتری نسبت به نیروگاههای راندمان بالا مصرف میکند.
مدیرعامل نیروگاه بعثت در این زمینه میگوید: راندمان نیروگاه بعثت حدود ۳۰ درصد است و برای آنکه میزان تولید برق از هر متر مکعب گاز بالاتر برود، برنامه نوسازی نیروگاه در دست اقدام است. به این ترتیب که واحدهای جدیدی کنار واحدهای قدیمی ساخته میشود و سپس واحد فرسوده از مدار خارج خواهد شد. الان در حداکثر ظرفیت تولید، این نیروگاه ۲۱۰ مگاوات برق به شبکه وارد میکند و با افزایش راندمان، این رقم به بیش از ۴۰۰ مگاوات خواهد رسید. بالاترین میزان راندمان نیروگاههای ایران حدود ۵۰ درصد و در دنیا نیز کمتر از ۶۰ درصد است.
شیخ در پایان با اشاره به شرایط سخت کرونایی سالجاری از مردم درخواست کرد که شرایط سخت کار در نیروگاهها و همینطور صنعت گاز کشور را دریابند و با اصلاح مصرف خود با این صنایع همگام شوند. او میگوید: صنعت نیروگاه بسیار مظلوم است. در تمام ساعات شبانه روز بدون وقفه کار میکند. برای مثال در اوج بحران بیماری کرونا تمام پرسنل نیروگاه سر کار هستند. به خاطر این حضور بیوقفه از ۳۰۰ نفر فعال در نیروگاه بعثت حدود ۶۰ نفر درگیر بیماری کرونا شدهاند اما یک لحظه کار و تولید برق متوقف نشد تا شهروندان تهرانی با خاموشی برخورد نکنند.