از اواخر بهار امسال امکان جدیدی به نام دیوار فروشگاهها به خدماتی که دیوار ارائه میدهد، اضافه شد. در این سرویس صاحبان فروشگاهها و مغازههای ریز و درشت سطح شهر میتوانند کالاهای نو را هم روی دیوار به مشتریان عرضه کنند. هر کدام با یک آدرس اختصاصی و با استفاده از امکانات فنی و اعتبار دیوار. یعنی تا پیش از این اگر دیوار بستر لازم برای ارائه آگهیهای نیازمندیهای آنلاین از واسطه شهروندان را فراهم میکرد و بیشتر کالاهای دست دوم و کارکرده در آن عرضه میشد، حالا این فرصت ایجاد شده فروشگاههای خُردهفروشی و تولیدکنندهها محصولات نو را هم در این جامعه آماری ۳۵ میلیونی کاربران دیوار در دستههای لوازم منزل، لوازم الکترونیکی و پوشاک، شخصی و سرگرمی و فراغت عرضه کنند. اتفاقی که با توجه به رشد روزافزون خرید آنلاین و شرایط خاص شیوع کرونا به سود کسب و کارها و مشتریان تمام شده. بد نیست حالا که به روزهای آخر اسفند ۹۹ نزدیک میشویم یکبار کارنامه دیوار فروشگاهها را مرور کنیم و چند نکته آماری درباره آن بخوانیم ببینیم تا الان اوضاع چطور پیش رفته است.
تعداد کل فروشندگان تایید شده دیوار فروشگاه تا اول اسفند ۲۱ هزار و ۴۵۶ نفر است. برای هرکدام از این نفرات یک آدرس یا به نوعی شعبه اختصاصی در نظر گرفته شده تا محصولات خود را عرضه کنند؛ یک کسب و کار شیک و شسته و رُفته. تا یک ماه پیش تعداد این شعبهها البته ۱۸ هزار و ۵۳۶ مورد بود که در این بازه زمانی کمتر از یک ماه ۱۶ درصد رشد داشته و این موضوع نشان میدهد در این روزها و هفتههای منتهی به پایان سال کسب و کار دیوار فروشگاهها هم در حال رونق گرفتن است. از این آمار ۲۱ هزار و ۴۵۶ نفر فروشندگان تایید شده دیوار، تقریبا حدود ۳ هزار نفر قبلا اعلام کردند که کاربر دیوار بودند و محصولی در این پلتفرم عرضه کردن و مابقی جمعیت حدود ۱۸.۵ هزار نفری به نوعی کاربران جدید هستند. این نکته آماری هم نشان میدهد سرویس دیوار فروشگاهها در نگاه اول به حد کافی مفید و کارآمد بوده که نفرات جدید هم برای رونق بخشیدن به کسب و کار خود در فضای آنلاین به آن تکیه کردند.
حالا سوال اینجا است که اگر فروشنده یا فروشگاه هایی قصد داشته باشند به سرویس دیوار فروشگاهها بپیوندند، در مقایسه با فضایی مثل اینستاگرام آیا آگهی آنها بیشتر دیده میشود؟ اول این نکته را بگوییم که تعداد آگهیهای منتشر شده در کل سرویس دیوار فروشگاهها به ۱۹۰ هزار آگهی رسیده است. این عدد البته تا ماه پیش از ۱۵۶ هزار و ۶۲۸ آگهی فراتر نرفته بود. بنابراین میتوانیم به طور میانگین محاسبه کنیم که به ازای هر فروشگاه ۹ آگهی منتشر شده است. حالا متوسط تعداد بازدید آگهیهای فروشگاهی در هفته چقدر بوده؟ این عدد تا روز دوم اسفند ماه ۱۵ میلیون کلیک گزارش شده. در یک ماه اخیر این تعداد متوسط کلیکها ۱۵ درصد یا به عبارتی ۲ میلیون افزایش داشته است. این نشان میدهد تعداد بازدیدکنندهها و به عبارتی مشتریان بالقوه در فضای دیوار فروشگاهها به مراتب بیشتر از فضایی مثل اینستاگرام است. ضمن اینکه اینستاگرام یک فضای اختصاصی برای فروش کالا نیست و در ایران خدمات و پشتیبانی ندارد و تازه برای دیده شدن یک آگهی و جذاب فالوئر باید میلیونها تومان در آن هزینه کرد. در حالی که در سرویس دیوار فروشگاهها با کمترین هزینه و دردسر میشود مشتری جدی و دست به نقد پیدا کرد.
حالا در این یک ماه اخیر چطور تعداد آمار آگهی و بازدیدکنندههای دیوار فروشگاهها چنین جهش چشمگیری داشته؟ به نظر میرسد دیوار در این فاصله زمانی با انواع روشها و ترفندهای فنی موفق شده تعداد بازدیدکننده آگهیهای فروشگاهها را افزایش دهد و عملا به رونق کسبوکارهای اینترنتی در این بخش کمک کند. این نکته البته در ادامه به سود خود دیوار هم بوده و بیشینه درآمد دیوار در این یک ماه اخیر حتی تا ۱۰۰ درصد رشد داشته است. ضمن اینکه نقش دیوار فروشگاهها در کل درآمد و گردش مالی دیوار هم روز به روز در حال بزرگ شدن است و در یک ماه اخیر یک رشد ۶۶ درصدی را نسبت به رقم قبلی تجربه کرده؛ هرچند که هنوز برای رسیدن به نقطه ایدهآل راه طولانیای در پیش دارد.