به گزارش تابناک، ایلنا نوشت: منصور غلامی مبنی بر اینکه چقدر از اهدافتان تاکنون محقق شده و چه موانعی برای آنها داشتهاید؟ گفت که یکی از آفتهای آموزش عالی گسترش کمی و مطالعه نشده بود. این مساله در حوزه جغرافیایی یعنی توزیع مراکز و موسسات در کشور نمود داشته است لذا ابن موضوع نیاز به یک بازنگری دارد. من از قبل شروع وزارت با این موضوع درگیر بودم، پیشتر مصوبهای به عنوان ساماندهی آموزش عالی در نظر گرفته شده بود. در هر صورت تلاش شد از رشد برخی مراکز ضعیف جلوگیری شود، حتی رهبری تاکید کردند یک بررسی در خصوص اینکه ما در کشور به چه تعداد دانشگاه نیاز داریم صورت بگیرد. از این رو یک مصوبه برای آن تعریف شد. بلافاصله گروه های کارشناسی در این زمینه تشکیل شد و ما بیش از یک سال روی این طرح کار کردیم و در شورای عالی انقلاب فرهنگی مجددا توسط دبیر به وزارت علوم ارجاع شد.
وزیر علوم گفت: هدف در ابتدا کیفی سازی آموزش عالی و ماموریت گرا کردن دانشگاهها بوده است. وقتی از هر موسسی هدف آنها را میپرسیدیم میگفتند که میخواهیم دانشگاه تهران شویم، آیا میتوان دوباره دانشگاه تهرانی دیگر خلق کرد؟ دانشگاه باید بتواند آثار علمی و فرهنگی خودش را داشته باشد و قرار نیست که هیات علمیها محصور شوند و باید بین المللی شوند.
وی افزود: ما در کیفی سازی از تشکیل و ادامه موسسات کوچک و ضعیف جلوگیری میکنیم و آنهایی هم که از قبل تشکیل شده بودند را به مراکز اصلی آنها در استان وصل میکنیم. ما دربرخی استانها مراکزی داریم که فقط ۵ عضو هیات علمی دارد که اصلا نمیتوان به آن دانشگاه گفت و اصلا نمیخواهند بگذارند که دانشگاه پایه آن استان به این مرکز سرویس دهد و به آنجا وصل شود.
وزیر علوم افزود: موانع اصلی ما در جهت کیفی سازی، ماموریت گرایی و ساماندهی این است در حالی که وزارت علوم کارشناس اصلی آموزش عالی است ولی در برخی مناطق و محل ها ورودهایی میشود که اذهان مردم را هم دچار تشویش میکند و این تصور اشتباه وجود دارد که وزارت علوم میخواهد مراکز ما را تعطیل کند در حالی که هیچ مرکز دولتی تعطیل نشده است. کلیه موسسات وابسته به دستگاههای دولتی و سایر دستگاهها تعطیل شد مگر اینکه که در تاسیس آنها قانون وجود داشته باشد مثل وزارت دفاع، وزارت نفت، صدا و سیما.