به گزارش خبرنگار« تابناک »، امروزه اکثر کشورهای در راستای صرفهجویی در زمان و هزینههای رفت و برگشت یکسری از خدمات آنلاین را ارائه میدهند. برای اینکه به این هدف عالی دست پیدا کنند از شرکتهای استارتاپی و دانشبنیان برای طراحی اپیلیکشنهای بهره میجویند تا بتوانند خدمات مناسبی را در اختیار مشتریان خود ارائه دهند.
باید متذکر شد که اپلیکیشنهای آنلاین باید از تمامی بسترهای امنیتی برخوردار باشند تا مشتریان به آنها اعتماد کنند. در این بین بانک ملی ایران برای ارائه خدمات نوین بانکی به تازگی بخش احراز هویت دیجیتال را راهاندازی کرده است که بتواند تمامی خدمات خود را در این بستر ارائه دهد.
گفتنی است « نشان بانک » یک خدمت مبتنی بر گوشی موبایل است که بر روی اپلیکیشنهای « ایوا »، « بله » و « بام » بانک ملی ایران ارائه میشود. از این طریق، مشتری بانک با ثبت اثر انگشت، اسکن کارت ملی، ثبت تصویر خود و با یک امضای دستی بر روی صفحه موبایل، هویت خود را ثبت میکند و از آن پس، برای گرفتن همه خدمات بانکی از طریق گوشی تلفن همراه، همین هویت دیجیتالی ملاک عمل خواهد بود.
همچنین در اپیلیکشن « ایوا » نه تنها عملیات درخواست، واریز و پرداخت اقساط تسهیلات از طریق تلفن همراه را انجام میدهد، بلکه خدماتی مانند صدور کارت هدیه نیز به صورت آنلاین ارائه میدهد. همچنین خدماتی از قبیل خرید شارژ و بستههای اینترنت تلفن همراه، انجام کارت به کارت، دریافت موجودی تمام کارتهای بانکی، استعلام و پرداخت کلیه قبوض، استعلام و پرداخت جریمههای خودرو، خرید بلیت اتوبوس، خرید بیمه نامههای مختلف را انجام میدهد.
در همین راستا گفتگویی را با محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا، ترتیب دادیم که در ادامه می آید.
وی معتقد است بکارگیری فناوری نوین در عرصه بانکداری تاثیر بسزایی در ارائه خدمات به مشتریان و شهروندان دارد، بنابراین راهاندازی خدمت «احراز هویت دیجیتال» یا «امضای ادیجیتال»، اقدام بزرگی را در حوزه خدمات بانکی است.
بیات تأکید کرد: یکی از چالشهای مهم ما در دوران کرونا این بود که ما از احراز هویت دیجیتال در سالهای گذشته غفلت کردیم امروزه بسیاری از حضور افراد در شعبات بانکی برای ارائه خدمات است. در واقع جهت احراز هویت آن فردی است که به صورت فیزیکی باید حضور پیدا کند؛ که کاملا یک روش غلطی است. اولا قانون احراز هویت دیجیتالی در سال 99 به تصویب رسیده و کارگروههایی در حضورهای مختلف تشکیل شده است.
مدیرعامل مرکز فابا ادامه داد: یکی از ضرورتها و پایه و بنیان تحول در اقتصاد دیجیتال و هوشمند کشور، بحث هویت دیجیتال است. خدماتی از جنس بانک ملی یا هر سازمانی که ارائه می دهد؛ چرا که هم پشتوانه قانونی داشته و هم روند روبه رشدی مطابق با رویکرد و روندهای روز فناوری در حضور دیجیتال دارد.