بازدید 9461
۱

سرانجام اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری دست به دامان رییس جمهور شدند

پس از اعتراضات گسترده‌ای که نسبت به لغو این آزمون در فضای مجازی شد و اعلام ترک فعل‌هایی که از سوی مسئولان وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و کانون‌های وکلای دادگستری و سازمان سنجش به عمل آمد، بالاخره اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور به لغو آزمون ورودی کانون‌های وکلای دادگستری ایران اعتراض کرد.
کد خبر: ۱۰۴۵۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰ 11 April 2021

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری بالاخره دست به دامان رییس جمهور شدند

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری بالاخره دست به دامان رییس جمهور شدندآزمون کارآموزی وکالت ۹۹ ابتدا قرار بود در آذر ماه برگزار شود که به دلیل شرایط کرونایی، برگزاری آن ابتدا به ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹ و سپس به ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۰ موکول شد که طبق اطلاعیه دیرهنگام و تنها دوازده ساعت قبل از آزمون سازمان سنجش، این آزمون در ۲۰ فروردین ماه نیز برگزار نشد و به زمان نامعلومی به تعویق افتاد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اعتراضات گسترده‌ای که نسبت به لغو این آزمون در فضای مجازی ابراز شد و اعلام ترک فعل‌هایی که از سوی مسئولان وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و کانون‌های وکلای دادگستری و سازمان سنجش به عمل آمد، سرانجام اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران طی نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور به لغو آزمون ورودی کانون‌های وکلای دادگستری ایران اعتراض کرد و خواستار دخالت وی در حل و فصا این موضوع شد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است؛

جناب آقای دکتر روحانی

ریاست محترم جمهور

با سلام و احترام.

موضوع: اعلام مراتب اعتراض به لغو سه باره و برخورد دوگانه با ازمون ورودی کانون‌های وکلای دادگستری

۱-علیرغم درک مراتب اضطرار در مصاف حق سلامت شهروندان، بعنوان دیده بان حقوق نهاد وکالت مستقل و مسئول هماهنگ کننده کانون‌های وکلای سراسر کشور، وظیفه وجدانی و رسالت حرفه‌ای می‌دانم که مراتب اعتراض خود را به لغو سه باره و برخورد پر ابهام و دوگانه ستاد ملی کرونا در خصوص ازمون پذیرش وکالت دادگستری خطاب به رئیس محترم جمهور ابراز نمایم.

۲-اتخاذ سیاست‌های پیش بینی ناپذیر، نابهنگام و خسارت بار توام با گسترش بذر تردید و ابهام، دقیقا معارض با رسالت نهاد عمومی شهروند مدار وحق بر اداره خوب ناظر بر حکمرانی شایسته در منشور حقوق شهروندی دولت است. تا انجا که حکمرانی تکلیف دارد تصویر واضحی از سیاست‌های اتخاذی را با رعایت اصل قانونیت و اصل بهنگام بودن تصمیمات و اقداماتی که موجد حق و تکلیف برای شهروندان می‌شود ابراز کند. وکلای دادگستری و نوآموزان متقاضی پروانه وکالت که مرجعیت منحصری در تحقق پذیری حکومت قانون و نظم عمومی و خیر همگانی دارند، شاهد رفتاری جز این بوده که مقتضی است بر استحکام اقدامات مرجع عمومی بر مسیر خیر همگانی فراهم اورد.

۳- این سال طبق هماهنگی مستمر، امتحان برای آذرماه پیش‌بینی شده بود که متأسفانه به علت شیوع کرونا به اسفندماه موکول شد. در آذر ماه نیز شرایط کرونا در کشور همچون شرایطی بود که سایر مراکز وابسته و سازمان‌ها نسبت به برگزاری آزمون مبادرت ورزیده بودند.

در اسفندماه و سه روز مانده به برگزاری آزمون و در حالی که آزمون‌های دیگر با تعداد شرکت کننده بیشتر برگزار شده بود، آزمون کارآموزی وکالت با اعلام غیرمنتظره معاون وزیر بهداشت پیرامون شیب شیوع کرونا بدون اطلاع و ارایه دلیل منطقی، تا تاریخ ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۰ به تعویق انداخته شد. حال آنکه اجرای آزمون به عهده سازمان سنجش بوده و از آذرماه نیز وزارت بهداشت مطلع بوده است و می‌توانست هرگونه تدبیری را به سازمان سنجش ابلاغ کند. متاسفانه آزمون فروردین ماه نیز ۱۲ ساعت قبل از آزمون و پس از چاپ و ارسال سوالات و آماده شدن متقاضیان، لغو گردید. حال معلوم نیست ۱۲ ساعت قبل از آزمون چه اتفاق ویژه‌ای در وضعیت شیوع کرونا رخ داده بود که چنین تصمیمی اتخاذ شد. ظاهرا عزمی توسط یک گروه ناپیدا وجود دارد که به اصل برگزاری این آزمون منظم و محبوب فارغ التحصیلان حقوق علاقمند نیستند.

۴-این تشتت تصمیم منتهی به خسارات معتنابه مادی و معنوی به عدالت جویانی شد که رفتار دولت محترم در وضعیت اضطرار را نه بر قاموس اصول حکمرانی قانون مدار که ناهماهنگ و مایوس کننده دیدند. طرفه انکه در همان اثنای مشابه کرونا، آزمون مرکز امور مشاوران قوه قضاییه مجوز برگزاری گرفته و تردید‌ها را متوجه نیات پشت پرده‌ای کرد که با استقلال کانون‌های وکلا سر مهر و آشتی نداشته اند.

۵-قطعا هیچ حقی یارای معارضه با حق سلامت شهروندان ندارد و برای نهاد وکالت مستقل نیز سرمایه انسانی مقید به اخلاق حرفه‌ای و شرافت شغلی در تراز حق دفاع شهروندان بزرگترین پشتوانه و دستمایه استحکام استقلال و دفاع از حقوق شهروندان است. لکن اعتراض‌ها آنجاست که تصمیمات غیرعادلانه وتبعیض امیز اتخاذ شده و اصل برابری شهروندان به محاق سیاست‌های پنهان تهدید کننده می‌رود. متاسفانه کشاندن آزمون از آذر ماه به زمان نامعلوم، آسیب‌های شدید روحی، جسمی و اقتصادی به متقاضیان محترم و خانواده‌های شریف آن‌ها و جامعه وکالت وارد نموده که منجر به ناراحتی، بدبینی و ناامیدی می‌گردد. علاوه بر خسران مادی و معنوی غیر قابل توصیف به جوانان ما، موجب بدبینی نسبت به نهاد‌های دولتی مهم کشور می‌شود که باید بی طرف و مصون از شبهه باقی بمانند. اهمیت بالای آزمون این نهاد مستقل و تاریخی کشور در حدی بوده است که انعکاس این اختلال و تعلل‌ها با واکنش کسترده رسانه‌ها و محیط مجازی مواجه بوده است؛ لذا درخواست می‌گردد با عنایت و توجه جدی به اعتراض نسبت به رفتار تبعیض امیز و غیرموجه وزارتخانه ها، سازمان و ستاد ذیربط، بدوا دستور به برگزاری آزمون تحت پروتکل‌های ستاد ملی کرونا در اسرع وقت و سپس پیگیری این رفتار تبعیض آمیز و ناموجه صادر فرمایید.

جعفر کوشا

رییس اتحادیه سراسری کانون وکلای دادگستری سراسر کشور

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
نامه را به آدرس اشتباه نوشته اند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان