به گزارش «تابناک»، به شوتی مشهورند. خودروهایی که اغلب گرانقیمت هم نیستند. مثل سمند، پژو ۴۰۵ و پرشیا. ولی موتورهایشان تقویت شده است و مشخصه آنها این است که کمک فنرهای عقب از حد استاندارد بالاتر است تا پس از بار زدن محموله سنگینی بار شاسی خودرو را از حد مجاز پایینتر نیاورد.
این واژه برای مردم لرستان، فارس، بوشهر، خوزستان، کهگیلویهوبویراحمد و… واژهای آشناست.
اصلیترین مبدا حرکت شوتیها استان بوشهر و بندر گناوه است. البته از دیگر بنادر و مرزهای غربی هم بار شوتی منتقل میشود.
بار هرچیزی میتواند باشد. مجاز و غیر مجاز.
قاچاق و غیر قاچاق. به همین دلیل به آنها قاچاقبر هم میگویند.
کالایی که عوارض گمرکی آن پرداخت نشده بهجای اینکه یکجا حمل شود به خودروهای سواری داده میشود تا در صورت توقف توسط پلیس زیان کمتری کرده باشند.
بیشترین محموله پوشاک است. بسیاری از فروشگاههای پوشاک در سراسر کشور اجناس خود را از همین شوتیها تامین میکنند.
اجناسی که بسیار پایینتر از مبلغی که باید از راه قانونی بپردازند، خریداری میکنند. به همین دلیل پول خوبی هم به شوتیها میدهند.
هیچ مانعی سد راهشان نمیشود مگر تصادف یا شلیک پلیس. دیوانهوار رانندگی میکنند و سالیانه تعداد زیادی از آنها در جادهها کشته میشوند.
اکنون انقدر زیاد هستند که سیستم کاری آنها تغییر کرده است و گروهی فعالیت میکنند.
چندین خودرو با هم شروع به حرکت میکنند.
وقتی به چند صد متری پلیس راه میرسند متوقف میشوند تا دیدهبان که از قبل در کنار پلیس راه ایستاده است دستور امن بودن جاده را بدهد.
این همه خطر کردن و آمار بالای تلفات شوتیها نشان میدهد این رانندگان به ناچار رو به این کار میآورند.
در این سالها که مشکلات اقتصادی و بیکاری رشد بالایی داشته است، تعداد این شوتیها هم زیاد شده است. انقدر زیاد هستند که میشود گفت شوتی هم تبدیل به شغلی شده است.
شوتی هم یکی از نتایج بحران اقتصادی است. شاید نتوان صددرصد شوتیها را در این دسته قرار داد ولی هیچ فرد هوشیاری با سرعت ۲۰۰ کیلومتربرساعت جان خود را در معرض خطر نمیگذارد مگر اینکه مجبور به این کار شده باشد.
منبع: گلونی