به گزارش تابناک به نقل از ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، «لئونید فدون» معاون بخش توسعه راهبردی لوک اویل درمورد اعمال مالیات کربن در اتحادیه اروپا گفت که تولیدکنندگان نفت میتوانند آرامش داشته باشند، زیرا مالیات جدید عمدتا بر تولیدکنندگان محصولات متالورژی و کودها تاثیر میگذارد.
وی افزود:، اما خبر بد این است که ظرف ۱۰ سال آینده، بازار انرژی اروپایی به شکل کنونی اش شروع به از بین رفتن میکند و این بدان معناست که هدف دستیابی به انتشار صفر گازهای گلخانهای از خودروها تا سال ۲۰۳۵میلادی و کاهش شدید آلایندههای هواپیماها و کشتیها به وضعیتی منجر میشود که اروپا دیگر نمیتواند مقادیر کنونی وارداتی نفت، سوخت دیزل و بنزین را وارد کند.
وی تاکید کرد: در واقع شرکتهای روسی باید به بازارهای جدید فروش چشم داشته باشند، زیرا درمی یابند که بازار اروپا به تدریج رو به نقصان میگذارد.
براساس اعلام دفتر آمار اتحادیه اروپا «یوروستاد»، روسیه در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲۷ درصد از مجموع نفت مصرفی اروپا را تامین کرد. در سال ۲۰۱۱ این رقم ۳۵ درصد بود.
فدون گفت: از اینرو، روسیه حدود ۱۰ سال برای بازسازی جریان صادرات انرژِ اش زمان نیاز دارد.
وی افزود: در وهله اول، آسیا مطرح است. امروزه آسیا در مسیری متفاوت عمل میکند. در حالی که اروپا مصرف زغال سنگ را کاهش میدهد، در آسیا برعکس مصرف رو به افزایش است.
فدون اضافه کرد که این کشورها شامل اندونزی، پاکستان، هند، ویتنام و مالزی هستند هرچند که چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان درصدد کاهش انتشار دی اکسید کربن است.
فدون یادآوری کرد که در اروپا در سال ۲۰۲۰، یک پنجم از خودروهای فروخته شده با موتور هیبریدی کار میکرد.
وی افزود: این روند ادامه خواهد یافت، زیرا استانداردهای بسیاری سختی در زمینه انتشار معرفی شده است.
براساس این گزارش، سیاست اروپا در جایگزین کردن سوختهای کربنی به افزایش مصرف معادل هیدروژن منتهی خواهد شد.
کمیسیون اروپا دسامبر ۲۰۱۹ از طرح «توافق سبز» رونمایی کرد تا گذاری به زندگی دوستدار محیط زیست در اتحادیه اروپا باشد.
دستیابی به اقتصاد با انتشار صفر کربن تا سال ۲۰۵۰ برنامه ریزی شده، اما هیچ محاسبات مشخصی درمورد نحوه عمل به آن صورت نگرفته است. یکی از تمهیدات در نظر گرفته شده در چارچوب طرح توافق سبز، وضع عوارض کربن بر واردات کالاهاست.