اميرحسن کاکایی تصریح کرد: صنعت خودروسازی کشور طی سه سال اخیر تحت سنگین ترین و شدیدترین شرایط تحریمی تحمیلی از سوی آمریکا قرار داشته به گونه ای که به هیچ خودروساز معتبر بینالمللی اجازه همکاری با ایران داده نمیشود و این محدودیت ها علاوه بر تولید قطعات، به صورت ویژه مشمول همکاری های تحقیقاتی، توسعه و نوآوری نیز بوده است.
وي تاکید کرد: در همین شرایط سخت و پیچیده، با همت دست اندرکاران صنعت خودروسازی به ویژه شرکت ایران خودرو و البته همراهی بسیار خوب و قابل تقدیر شبکه قطعهسازی کشور، شاهد طراحی های نوین بودیم که یکی از خروجی های ارزشمند آن طراحی و تولید تارا دستي و اتوماتیک است و به عنوان خودرویی جدید دارای بالاترین استانداردهای جهانی است و از چند جنبه خودرویی منحصر به فرد به شمار می آید.
کاکایی اضافه کرد: این نکته نباید فراموش شود که طراحی این محصول بدون هیچ کمکی از سوی طرف های خارجی انجام شده و در ادامه این پروژه، طراحی های جدیدی در بخش قطعات نیز انجام گرفته و برای اولین بار در این سطح و عمق از داخلی سازی رخ داده و سرمایهگذاری سنگین نیز انجام شده است.
وی تاکید کرد: دیگر اتفاق حائز اهمیت در فرآيند تولید تارا، سهم بیش از 92 درصدی تامین کنندگان و قطعهسازان داخلی در روند تولید آن است که کار بسیار بزرگ و ارزشمندی در صنعت خودروسازی کشور به شمار می آید.
کاکایی تصریح کرد: طبق مستندات موجود، طی 30 سال گذشته و در فرآیند اجرای انواع پروژه های داخلی، مراحل طراحی، تولید و عرضه تارا در کوتاهترین زمان ممکن محقق شده است که امری کاملا بی سابقه در صنعت خودروسازی کشور است و یک رکوردشکنی در نوع خود به لحاظ زمان و عمق دانش طراحی بوده است.
اين کارشناس صنعت خودرو گفت: در روند تولید این خودرو، سیستم جدیدی از نوع سرمایهگذاری اتفاق افتاده و عملا شرکت ایران خودرو سهم بالایی در سرمایه گذاری در این پروژه نداشته و اصل سرمایهگذاری در حوزه قطعه سازان است که تحولی اساسی در این حوزه به شمار می آید.
وی تصریح کرد: توسعه محصولات به ویژه در حوزه فناوری نیازمند پویایی و پیوستگی است تا شاهد طراحی و تولید خودروهای بعدی در این پروسه باشیم که امیدواریم در دولت جديد این حرکت متوقف نشود و ما در آینده هم محصولات جديدي را شاهد باشیم و همچنین جهش نهایی این صنعت که مورد انتظار نیز هست، در عمل محقق شود.