گرم‌ترین شهر‌های ایران در ۶ ماه نخست سال کدامند؟

آخرین گزارش سازمان فضایی ایران از داده‌های دریافتی از دو ماهواره اروپایی و آمریکایی حاکی است در ۶ ماه نخست امسال، استان‌های خوزستان، کرمان، سیستان‌ و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان گرم‌ترین استان‌ها بوده‌اند.
کد خبر: ۱۰۸۰۳۶۰
|
۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۹ 06 October 2021
|
6277 بازدید
|
۲

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، با استفاده از دمای روزانه سطح زمین می‌توان نقشه حداکثر دمای ماهیانه را برآورد کرده و توزیع جغرافیایی ‌الگوهای حرارتی در سطح کشور را شناسایی و بررسی کرد.

همچنین می‌توان نقشه‌های حداکثر دمای ‌ماهیانه و فصلی را نسبت به تاریخ مشابه در سال‌های گذشته مورد بررسی قرار داد. تولید و مقایسه این نقشه‌ها برای متخصصین در حوزه‌ های کاربردی مختلف بسیار مهم و با اهمیت است. ‌

سازمان فضایی ایران با استفاده از ‌تصاویر دریافتی از ماهواره ترا (سنجنده مادیس)، بیشینه دمای ماهیانه، میانگین بیشینه دمای ماهیانه، میانگین دمای ماهیانه و حداقل دما کشور در۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ را استخراج کرده است.

بر اساس داده‌های به دست آمده، بیشترین دمای ثبت شده در کشور مربوط به خرداد ماه حدود ۸۰/۶ درجه سانتی گراد است.

همچنین مطابق بررسی‌های انجام شده گرمترین استان‌ های کشور در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ استان‌ های خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، هرمزگان، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی و گلستان هستند.

سیستان و بلوچستان و کرمان در تمام ماه‌های دو فصل ابتدایی امسال به عنوان گرم‌ترین استان‌ها معرفی شده‌اند.

به گزارش ایرنا، دمای سطح زمین (Land Surface Temperature :LST) که بیشتر حاصل بازتابش پوشش‌های طبیعی شامل خاک، برف و پوشش گیاهی است از جمله متغیرهایی است که اطلاعات مفیدی را در رابطه با خصوصیات فیزیکی و شیمیایی زیر سیستم‌های زمین (هوا کره، آب کره، خاک کره، گیاه کره و انسان کره) و فرآیندهای آنها فراهم می‌کند.

این نوع از دما، تابعی از انرژی خالص در سطح زمین است که به مقدار انرژی رسیده به سطح زمین، گسیل‌مندگی سطح، رطوبت و جریان هوای اتمسفر بستگی دارد. دمای سطحی زمین در بسیاری از مطالعات علمی از قبیل اقلیم شناسی، هواشناسی، کشاورزی، هیدرولوژی، زمین شناسی، باستان شناسی و مصرف انرژی به‌عنوان یک عامل مهم مطرح شده و از جمله پارامترهای مهمی است که می تواند نشان دهنده تغییرات دما در سطح زمین باشد.

با تحلیل و بررسی نقشه‌های LST، اطلاعات مفیدی در زمینه بررسی پدیده‌های مختلف از جمله تجزیه و تحلیل جزایر حرارتی در کلان شهرها، تشخیص آنومالی‌های حرارتی مربوط به زلزله، شناسایی منابع زمین‌ گرمایی، پایش خشکسالی و آتش‌سوزی را می توان تهیه کرد.

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
نیما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
معمولا قم بعد از خوزستان گرمترین جاس...کلا نیست تو این لیست!!!!
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
البته جنوب کرمان وشهداد،خودشهرکرمان بسیارخنک وییلاقی است
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
پاسخ های رئیس جمهور پزشکیان در اولین نشست خبری را چطور ارزیابی می کنید؟