به گزارش ایسنا، اخیرا برخی اظهارات در فضای مجازی درباره اینکه خطوط منظم کشتیرانی خارجی یا همان لاینرهای خارجی (حتی شرکتهای چینی) در ایران فعالیت نمیکنند مطرح شده بود و بعضی فعالان رسانهای اینگونه واکنش نشان داده بودند که کشتیهای چینی وارد ایران نمیشوند و این کشور اجازه ورود کشتیهای ایرانی را به بنادرش را هم نمیدهد.
البته مسعود دانشمند -عضو کانون موسسات حمل و نقل- نیز اخیرا در این باره گفته بود که با تشدید تحریمها علیه ایران لاینرهای خارجی دیگر به ایران نمیآیند. تعداد بسیاری از بنادر ایران از جمله بندر عباس، بندر امام خمینی، بندر بوشهر و ... تحریم هستند و تنها بندر چابهار مستثنی از تحریمها شده است. بنابراین کشتیهایی که در این بنادر پهلو بگیرند باید ریسک ورود به لیست تحریمها را قبول کنند.
وی افزود: به همین دلیل در حال حاضر تمام کشتیهای خارجی به صورت یک سفره وارد کشور میشوند اما خطوط کانتینری منظم و معتبر خارجی این ریسک را نمیپذیرند و حتی شرکتهای چینی و لاینرهایی مانند کاسکو هم وارد بنادر ایران نمیشوند. همچنین لاینرهای خارجی بار ایران را در بنادری مانند دوبی و ... تخلیه میکنند و کشتیهای ایرانی این بار را از بنادر دوبی به بنادر کشورمان منتقل میکند.
اما روانبخش بهزادیان – مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریانوردی- در این باره به ایسنا گفت: روابط تجاری بین ایران و چین برقرار است و مشکلی در این زمینه نداریم اما در گذشته ۲۱ لاینر خارجی (خطوط کشتیرانی منظم) داشتیم که چند لاینر متعلق به شرکتهای چینی بود که در دوران تحریمهای ظالمانه آمریکا از ایران رفتند و دیگر لاینر خارجی در بنادر ایران تردد نداشتند.
وی با بیان اینکه کالاهای کانتینری از چین به ایران آمده و کانتینرهای ایران نیز به چین میرود، افزود: این به این معنی نیست که ما تجارت دریایی نداریم و تجارت دریایی ما انجام میشود و کشتیهای چینی و دیگر کشتیهای خارجی به ایران میآیند و کشتیهای ما هم میتوانند به چین بروند و روند بارگیری و تخلیه کالا هم انجام میشود.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که پیگیریهای خبرنگار ایسنا هم گویای این مسئله است که طی حدود یکسال اخیر محدودیتهایی برای ورود کشتیهای تجاری ایران به برخی از بنادر چین به وجود آمده است.