به گزارش تابناک، ایلنا به نقل از EastFruit نوشت: سایر کشورهای منطقه از جمله بازارهای مهم فروش میوههای ایرانی هستند. قزاقستان دهمین واردکننده میوه و آجیل ایرانی، قرقیزستان یازدهم و اوکراین سیزدهم است. ازبکستان که در رتبه هجدهم این فهرست قرار دارد، با بالاترین نرخ رشد خرید از ایران قابل توجه بوده و در سال ۲۰۲۱ صادرات به این کشور ۱۱ برابر شده است!
ایران در سال ۲۰۲۱ صادرات میوه به روسیه را ۵۰ درصد افزایش داد که در این میان سیب و کیوی اصلیترین کالاهای صادراتی بودند.
ارزش صادرات میوه و خشکبار ایران به روسیه در سه فصل اول سال ۲۰۲۱ به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار رسیده یعنی صادرات میوههای ایرانی به این کشور در نه ماهه اول سال۲۰۲۱ از نظر ارزشی ۱.۵ برابر مدت مشابه در سال ۲۰۲۰ است.
افزایش عرضه میوه و خشکبار ایران به بازار روسیه یکی از دلایل مشکلات عرضهکنندگان میوه از مولداوی و ازبکستان در سال گذشته است. چون ایران میتواند طیف گستردهای از میوهها را تقریباً در تمام طول سال عرضه کند که از این بابت نسبت به رقبای خود متمایز میشود.
همچنین، عرضهکنندگان ایرانی در تبلیغ میوههای خود فعال هستند، در حالی که برای مثال صادرکنندگان مولداوی به ندرت به تبلیغ محصولات خود روی میآورند. آندری یارمک، اقتصاددان میگوید، ایران از این نظر اغلب در میان پنج کشور فعال است و مولداوی معمولاً در بین ۱۰ کشور اصلی نیز قرار ندارد.
سیب یکی از کالاهای اصلی صادراتی ایران به روسیه است. بطوریکه ایران در ۹ ماهه نخست سال۲۰۲۱ صادرات خود به این کشور را ۲.۵ برابر کرده و به ۱۲۵ هزار تن رسانده است. پس از آن، کیوی با ۳۷ هزار تن، هندوانه ۲۷.۴ هزار تن، هلو و شلیل ۲۶.۶ هزار تن، کشمش ۱۲.۲ هزار تن، خرما ۷.۴ هزار تن قرار دارند.
البته کارشناسان خاطرنشان میکنند که شاید حجم مبادلات بیشتر از این آمار باشد، زیرا برخی از میوههای ایران از طریق کشورهای ثالث به روسیه صادر میشود.
تقریباً تمام میوههای ایرانی صادر شده به روسیه در سال۲۰۲۱ افزایش چشمگیری داشته و تنها صادرات انگور، هلو، گیلاس، آلو کاهش یافته است. طبیعتاً سرمای بهاره که بخشی از برداشت میوههای هستهدار را در ازبکستان خراب کرد، بر برداشت آن در ایران نیز تأثیر دارد.
بیشترین نرخ رشد صادرات به روسیه در بخش کیوی ایرانی بوده که میزان عرضه آن ۲.۷ برابر شده و همچنین صادرات کشمش ایران بیش از دو برابر شده است.