به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، طی ۱۲ ماه گذشته، ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار موبایل وارد کشور شده و در مقابل ۱۷ میلیون و ۶۴۰ هزار موبایل مصرف شده است. افزایش واردات متناسب با افزایش مصرف بوده و حتی در مقاطعی مصرف از واردات پیشی گرفته است. در هفت ماه سال ۱۳۹۹، واردات موبایل، هشت میلیون و ۴۰هزار و مصرف، هشت میلیون و ۳۶۰ هزار موبایل بوده، این در حالی است که در هفت ماه سال ۱۴۰۰، واردات، ۱۰ میلیون و ۵۷۰ هزار و مصرف، ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار دستگاه بوده است. به این ترتیب شاهد ۲۰ درصد رشد در مصرف و واردات موبایل نسبت به سال گذشته هستیم.
طبق اعلام انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، واردات در شهریورماه، یک میلیون و ۷۱۰ هزار دستگاه و مصرف شهریور یک میلیون و ۸۴۰ هزار دستگاه بوده است. همچنین واردات مهر ماه یک میلیون و ۷۳۰ هزار دستگاه و مصرف هم تا پایان مهرماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه بوده است. علت افزایش واردات و مصرف در شهریور و مهر، بازگشایی مدارس و عامل اصلی تقاضایی که در شهریور و مهر ایجاد شده، آموزش الکترونیکی بوده است.
انجمن واردکنندگان موبایل در خصوص سهم بازار برندها، اعلام کرد: سامسونگ ۴۸ درصد، شیائومی ۲۹ درصد، نوکیا ۱۲ درصد، اپل چهار درصد و هوآوی دو درصد واردات موبایل را به خود اختصاص داده است. درخصوص مصرف و سهم بازار برندها در بازار ایران، سامسونگ ۵۴ درصد، شیائومی ۳۴ درصد، نوکیا سه درصد، اپل هفت درصد و هوآوی یک درصد سهم بازار را دارد. در خصوص میزان ارزش برندهای مختلف که طی ۱۲ ماه گذشته وارد شده، ۳۴ درصد ارزش کالاهای واردشده به سامسونگ، ۲۹ درصد به شیائومی، یک درصد به نوکیا، ۲۳ درصد به اپل و دو درصد به هوآوی تعلق دارد.
علت اینکه سهم واردات نوکیا ۱۲ درصد، اما ارزش آن یک درصد بوده، این است که واردات نوکیا عمدتا گوشیهای ساده و فیچرفون هستند که از لحاظ ارزشی یک درصد را شامل میشود، در مقابل واردات اپل چهار درصد و مصرف هفت درصد بوده و به ۲۳ درصد ارزش رسیده، زیرا گوشیهای اپل پرچمدار هستند و قیمتهایشان بالای ۶۰۰ دلار است، به لحاظ ارزشی رتبه سوم دارند و ۲۳ درصد ارزش بازار موبایل را به خود اختصاص دادند.