به گزارش تابناک از سایت آی تی ایران، تصمیمی که به گفته این شرکت، به منظور محافظت از برخی کاربران و تولیدکنندگان محتوا در برابر آزارها و حملات و همچنین ترویج «تعامل محترمانه میان بازدیدکنندگان و تولیدکنندگان محتوا» اعمال شده است.
اگرچه با این تغییر، دکمه دیسلایک همچنان باقی خواهد ماند اما آمار آن برای عموم قابل مشاهده نخواهد بود و تنها برای بررسی فیدبکها توسط صاحبان اکانتها استفاده خواهد شد. حذف آمار دیسلایک، چندان هم غیرمنتظره نبود؛ یوتیوب در ماه مارس امسال اعلام کرده بود که در حال بررسی حذف نمایش عمومیتعداد دیسلایکهاست که در نهایت، این قابلیت ساعاتی پیش از یوتیوب حذف شد.
با این حال، حذف نمایش آمار دیسلایکها، ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید. بدین معنی که اغلب افراد پس از اجرای ویدیو، تعداد لایک و دیسلایکها را مشاهده میکردند و سپس تصمیم به تماشای ادامه محتوای ویدیو میگرفتند. حال دیگر چنین امکانی برای کاربران فراهم نیست.
اما از طرفی، چنین تصمیم میتواند مانع از سوءاستفاده برخی کاربران از دکمه دیسلایک برای تخریب و آزار تولیدکنندگان محتوا شود. یوتیوب در این باره اعلام کرد زمانی که حذف این قابلیت به صورت آزمایشی آغاز شد، میزان استفاده از این دکمه برای آزار و حمله به تولیدکنندگان ویدیوها کاهش یافت و افراد تنها در مواقعی که از یک ویدیو خوششان نمیآمد، از دیسلایک استفاده میکردند.
به گفته یوتیوب، از این پس اگر کاربران ویدیوهایی را دیسلایک کنند، این پیام را به الگوریتمهای این پلتفرم ارسال میکنند که دیگر تمایلی به مشاهده ویدیوهای مشابه ندارند و پیشنهادات ویدیویی مرتبط برایشان ارائه نمیشود.
در کنار یوتیوب، شبکههای اجتماعی دیگر همانند اینستاگرام و فیسبوک نیز امکان حذف نمایش تعداد لایکها را برای کاربران خود فراهم کردهاند. به گفته یوتیوب، تعداد لایکها برای ویدیوها همچنان برای عموم قابل رویت خواهد بود.