کشاورزی یکی از بخشهای مهم اقتصادی است. اهمیت این بخش از آن جهت است که امنیت غذایی یک کشور به بخش کشاورزی گره خورده است. همچنین در این بخش نیروهای بسیاری مشغول فعالیت هستند و شغل آنها وابسته به بخش کشاورزی است؛ بنابراین هر گونه چالش و مشکل برای این بخش میتواند برای جامعه بسیار مهم باشد.
به گزارش
تابناک اقتصادی، در همین روزهای اخیر خبری منتشر شد که بخش کشاورزی را با یک چالش جدی رو به رو میکرد. خبر مربوط به افزایش قیمت تراکتور برای دومین بار در سال جاری بود. در این خبر اعلام شده بود که افزایش قیمت ۳۵ درصدی تراکتور تصویب شد. در این خبر که در ۲۹ آبان ماه سال جاری منتشر شد، آمده بود:
طبق مصوبه هیئت مدیره شرکت نرخ فروش محصولات تراکتورسازی تبریز به صورت میانگین ۳۵ درصد افزایش یافت. با این افزایش ۳۵ درصدی، قیمت تراکتور ۴۷۵ دو دیفرانسیل از حدود ۱۹۸.۴ میلیون تومان به ۲۶۸.۳ میلیون تومان رسید.
این افزایش قیمت تراکتور در حالی بود که در ابتدای سال جاری افزایش قیمت ۳۰ درصدی تراکتور را شاهد بودیم. افزایش قیمتی که در آن زمان سر و صدایی به پا کرد و بسیاری به این افزایش قیمت واکنش نشان دادند.
به عنوان نمونه در یکی از این واکنشها در ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ حمیدرضا نامی رئیس هیئت مدیره انجمن ماشین آلات کشاورزی با بیان اینکه افزایش ۳۰ درصدی قیمت تراکتور خارج از تحمل ساختار کشاورزی است، اظهار کرد: بنابر اعلام شرکت تراکتورسازی، حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت برای محصولات در نظر گرفته شده است.
این افزایش قیمت در حالی بود که قیمت تراکتور در اردیبهشت ماه سال ۹۹ و یک بار دیگر در مهرماه سال ۹۹ افزایش یافته بود! در مهرماه ۹۹ قیمت تراکتور ۲۵ درصد افزایش یافته بود؛ بنابراین اگر از ابتدای سال گذشته در نظر بگیریم، تاکنون ۴ بار قیمت تراکتور افزایش یافته است و این مسئله به چالشی جدی برای کشاورزان تبدیل شده است چرا که قیمت تراکتور چندین و چند برابر درآمد کشاورزان شده است.
چرا افزایش قیمت تراکتور اهمیت دارد؟
رشد قیمت تراکتور علاوه بر اینکه خرید این ماشین کشاورزی را برای کشاورزان مشکل کرده است، موجب خواهد شد که قیمت خدمات کشاورزی هم افزایش یابد و از این طریق میتواند بر روی قیمت همه محصولات کشاورزی تاثیر بگذارد. به عنوان نمونه تراکتور بیشتر برای شخم زدن زمینهای کشاورزی به کار میرود و رشد قیمت آن قطعا به رشد قیمت دستمزد برای شخم زدن زمین کشاورزی منجر خواهد شد. این مسئله در نهایت موجب افزایش قیمت محصولات کشاورزی از جمله گندم و جو خواهد شد؛ بنابراین از این طریق این افزایش قیمت در نهایت امنیت غذایی مردم را به خطر خواهد انداخت و بر روی زندگی عموم جامعه تاثیرگذار است.
واکنشها به این افزایش قیمت تراکتور چه بود؟ یک بام و دو هوا!
همین اواسط آبان ماه سال جاری بود که خبر افزایش قیمت ۱۵ تا ۱۹ درصدی خودروهای دو خودروساز بزرگ کشور رسانهای شد. این خبر بلافاصله با واکنش رئیس جمهور محترم مواجه شد و ایشان دستور لغو افزایش قیمت خودروها و بررسی آن در جلسه ستاد تنظیم بازار را صادر کردند. دلیل این لغو نیز واکنش و اعتراض مردم به این افزایش قیمت خودروها اعلام شده بود.
حالا و با گذشت چند روز از افزایش قیمت چندین باره تراکتور در یک سال گذشته و با توجه به اینکه این افزایش قیمت میتواند مستقیما بر روی سفره خانوارها تاثیرگذار باشد، متاسفانه واکنشی در خور توجه به آن نشان داده نشده است.
تنها پرویز اوسطی نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس طی مصاحبهای در ۳ آذر ماه سال جاری در خصوص تصمیم هیات مدیره تراکتور سازی ایران برای افزایش قیمت ۳۵ درصدی محصولات، گفت: افزایش قیمت ۳۵ درصدی محصولات شرکت تراکتور سازی ایران منطقی نیست و مبنای کارشناسی صحیحی ندارد. نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تصمیم هیات مدیره شرکت تراکتورسازی ایران برای افزایش قیمت تراکتور بدون مشورت با وزارت جهاد کشاورزی، کمیسیون کشاورزی مجلس و متخصیص امر بوده است و باید مورد بازنگری قرار بگیرد، ادامه داد: طی هفته آینده کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی موضوع افزایش قیمت ۳۵ درصدی تراکتور را پیگیری و بررسی میکند. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: افزایش قیمت تراکتور باید منطقی و کارشناسی باشد، اما قیمت اعلام شده طی روزهای اخیر هیچگونه مبنای علمی و کارشناسی ندارد.
وی در خصوص وضعیت واگذاری تراکتور و کمباین به کشاورزان متقاضی نیز گفت: در تمامی استانها و شهرستانها و مراکز خدمات کشاورزی تعداد کشاورزان متقاضی تراکتور و کمباین در مقایسه با سالهای گذشته بسیار افزایش پیدا کرده است. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی، آب منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تعداد افراد متقاضی در یافت تراکتور و کمباین در برخی از شهرستانها بیش از هزار نفر است، گفت: با روال فعلی تحویل محصولات توسط شرکت تراکتور سازی ایران و تخصیص تسهیلات توسط بانک مرکزی، برخی از کشاورزان تا چندین سال آینده نیز صاحب کمباین و تراکتور نمیشوند.