تابناک هر روز بستهای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری میکند.
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیترهایی همچون تصویب ضوابط ورود استارتاپها به فرابورس توسط سازمان بورس، رشد ۳۰۰ درصدی تعرفه گاز برای مشترکان بدمصرف، امیدواری وزیران نفت و نیرو برای نداشتن کمبود سوخت در زمستان، نخلهای صادراتی به قطر برگشت خورد و رقیب جدید پسته ایرانی را در بر دارد.
امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران از ورود نخستین استارتاپ در فرابورس خبر داد و گفت: سایر استارتاپها هم درخواست پذیرش در فرابورس را دادهاند که در حال بررسی است. وی با تاکید بر اینکه شرکتهای استارتاپی به دلیل داراییهای نامشهود زیادی که دارند، نسبت به سایر شرکتهای بازار سرمایه با ریسک بالاتری مواجهند، افزود: به همین دلیل در قدم نخست برای عرضه اولیه این شرکتها، سهام آنها به مردم عرضه نمیشود، بلکه غیر مستقیم و از طریق مشارکت صندوقهای سرمایهگذاری و سایر نهادهای مالی عرضه اولیه انجام خواهد شد.
هامونی در پاسخ به این پرسش که استارتاپها برای ورود به بازار سرمایه باید چه شرایطی داشته باشند، اظهار داشت: این شرکتها مثل همه بنگاههایی که قصد ورود به بازار سرمایه را دارند، باید شرایط پذیرش را که توسط فرابورس مشخص شده، احراز کنند. همچنین علاوه بر شرایط فوق، شروط هفده گانهای نیز توسط کارگروه استارتاپها تعیین شده که باید آنها را پیش از ورود به بازار سرمایه فراهم کنند. وی درخصوص این شروط هفده گانه به چند مورد مهم آن اشاره کرد و گفت: مثلا باید درصدی از سهام خود را نزد هیأت پذیرش فرابورس به وثیقه بگذارند تا زمانی که ریسکهای شرکت به حداقل رسید، این سهام به مرور در بازار سرمایه عرضه خواهد شد. همچنین از دیگر شروط مهم، صیانت از دادههای محرمانه کاربران مردمی هست که باید تاییدیههایی پیرامون این موضوع به فرابورس ارائه کنند.
مقایسه تعرفه گذاری جدید با تعرفهای که پیش از این برای ماههای سرد سال ۱۴۰۰ تصویب شده بود، نشان میدهد که تعرفه گاز مصرفی برای سه پله نخست در پنج اقلیم، تغییری نکرده، اما از پله چهارم تا پله دوازدهم، تعرفه گاز با رشد ۸ تا ۳۰۰ درصدی مواجه شده است.
مالک شریعتی نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس، درباره اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از خاموشیها در فصل زمستان، بیان کرد: کمیسیون انرژی اخیرا جلسهای را با حضور وزیر نفت و معاونان وی تشکیل داد و یکی از مواردی که جدی مورد مطالبه اعضای کمیسیون قرار گرفت، بحث تامین سوخت زمستانی نیروگاهها و منازل هم برای سال جاری و هم حل آن به صورت کلی در سال آینده بود. وزیران نفت و نیرو به ما امیدواری دادند که تمام تلاش خود را به کار بسته اند تا شاهد کمبود سوختی چه برای مصارف خانگی و چه تامین سوخت نیروگاهها نباشیم؛ اما ما باید طرحهای توسعه و نگهداشت حوزه گاز و تامین تجهیزات نیروگاهی را صحیح دنبال کنیم و از سوی دیگر، کاهش مصرف و کاهش شدت انرژی کشور از دیگر مواردی است که باید جدی دنبال شود. ما هم در عرضه و هم در تقاضا باید مسیری را طی کنیم تا کشوری که دارای بیشترین ذخایر نفت و گاز در دنیاست در زمستان یا تابستان با مشکل تامین سوخت مواجه نباشد. /ایسنا
احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم در جلسه شورای گفتوگوی دولت و بخشخصوصی استان گلستان که روز گذشته و در گرگان برگزار شد، درباره ارز ترجیحی بیان کرد که بود و نبود ارز ۴۲۰۰ تومانی در نوع واردات و نوع محصولات تولیدی داخل تعیینکننده است. او در اینخصوص افزود که دولت در اینخصوص به این نتیجه رسید که با توجه به پیامدهای منفی در بخش تولید، به سمت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرکت کند و با توجه به اینکه این لایحه در مجلس به تصویب نرسید، حذف آن به تعویق خواهد افتاد.
نیکزاد با تأکید بر اینکه مردم به این طرح دل بستهاند، خاطرنشان کرد: شرکتهای زیرمجموعه بنیاد مسکن در خصوص خرید مصالح ساختمانی شامل سیمان و میلگرد اقدام و آن را دپو کردهاند. تا زمانی که طرح شروع شود، هر چه سریعتر از آن استفاده کنند. وی درباره قیمت محاسبه میلگرد و سیمان برای بنیاد مسکن بر اساس بورس کالا یا بازار اظهار داشت: بنیاد مسکن مانند سایر خریداران اقدام به خرید مصالح بازار میکند و تخفیف خاصی به بنیاد داده نمیشود. ما برای آنکه زمان آغاز طرح و مراجعه به خرید مصالح، شوکی به بازار وارد و قیمتها متلاطم نشود، ترجیح دادیم اول مصالح را خریداری کنیم و سپس پس از ابلاغ تسهیلات و انتقال اراضی، ساخت و سازها آغاز شود.
مسئولان گمرک میگویند همه نخلهایی که به قطر صادر شده بود، برگشت خورده است. هرچند آنها دلایل برگشت را شفاف نکردهاند، به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی شیوع بیماری همواره بیشترین نگرانی را در صادرات گیاهان و نباتات برای کشور مقصد دارد. مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک میگوید: «نخلهای صادراتی از سوی قطر پذیرفته نشده و کل نخلهای صادر شده، یعنی مجموع ۵۸۸ اصله نخل صادراتی به قطر، به ایران برگشت خورده است.» وی افزود: بعد از برگشت خوردن نخلها، صاحب کالا بار دیگر نسبت به اظهار این محمولهها از محل اظهار نامه صادرات برگشتی تحت عنوان کالای صادرات برگشتی اقدام و مجددا مجوزهای لازم از جمله قرنطینه سازمان جهاد کشاورزی استان را اخذ کرده و در حال انجام تشریفات برای ورود به کشور است.
دنیای اقتصاد نوشت: نمایندگان مجلس به دنبال این هستند تا واردات خودرو را از مسیر ارز حاصل از صادرات امکانپذیر سازند. اما طی حدود ۴ سالی که گذشته چه میزان صادرات خودرو و قطعه محقق شده است؟ در بازه زمانی یاد شده در مجموع بیش از ۵۸۰ میلیون دلار خودرو و قطعه از کشور به سمت بازارهای هدف بارگیری شده است. بررسی آمارها از سال ۹۶ تا ۹۹ نشان میدهد بیشترین میزان صادرات خودرو و قطعه مربوط به سال ۹۸ بوده که زنجیره خودروسازی کشور توانسته حدود ۱۴۱ میلیون دلار از محصولات تولیدی خود را صادر کند. اما سال ۹۹ نیز به نوعی کف میزان صادرات را به خود اختصاص داده است. در سال گذشته در مجموع حدود ۱۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار خودرو و قطعه از گمرکات سراسر کشور صادرات شده است. اما گمرک اخیرا آمار ۷ماهه صادرات خودرو و قطعه را نیز اعلام کرد. بر اساس آمارها در هفت ماهی که از سال جاری گذشت، در مجموع حدود ۵۸ میلیون دلار خودرو و قطعه از کشور صادر شده است. این میزان صادرات به آن معناست که بهطور میانگین ماهانه حدود ۸ میلیون دلار صادرات محصولات تولیدی زنجیره خودروسازی عملیاتی شده است. با توجه به این میانگین صادراتی به نظر میرسد در مجموع در سال ۱۴۰۰ بتوانیم میزان صادرات انجام شده در سال ۹۹ را محقق کنیم.
حال با فرض این میزان صادرات چه تعداد خودرو میتوانیم وارد کنیم؟
با توجه به استانداردهای موجود برای ورود خودرو به کشور بهطور متوسط قیمت محصولاتی که امکان ورود به کشور را دارند حول و حوش ۲۰ هزار دلار پیشبینی میشود. بررسی بازار امارات (به عنوان یکی از مبادی اصلی ورود خودرو به کشور) نشان میدهد با حدود ۲۰ هزار دلار میتوانیم محصولاتی از دو برند کرهای هیوندایی و کیا مانند هیوندایی اکسنت، هیوندایی سوناتا، هیوندایی کونا و همچنین کیا اسپورتیج، کیا سئول و کیا سلتوس را وارد کنیم. چنانچه فرض کنیم تمام ارز حاصل از صادرات خودرو قطعه (حدود ۱۲۰ میلیون دلار) به واردات خودرو اختصاص پیدا کند و قیمت خودروهای وارداتی را نیز حدود ۲۰ هزار دلار به ازای هر دستگاه در نظر بگیریم در مجموع حدود ۶ هزار دستگاه خودرو از مسیر طرح نمایندگان امکان ورود به بازار کشور پیدا میکنند. ورود این تعداد خودرو به کشور به آن معناست که ماهانه بهطور میانگین حول و حوش ۵۰۰ دستگاه خودرو از گمرکات کشور ترخیص و به بازار تزریق میشود.
بر اساس اطلاعات جدیدی که اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده، خطر جدیدی که تجارت محصولات خوراکی ایران را تهدید میکند در دو کالای خرما و پسته خود را نشان داده است.
به گفته امیرحسین زرگرزاده، از صادرکنندگان خرما ایران، فعالیت تجار پاکستانی برای خرید خرما استعمران ایران طی سالهای اخیر تشدید شده و تجار این کشور با رفتوآمد به خوزستان، خرمای استعمران این منطقه از ایران را خریداری و صادرات مجدد میکنند. به گفته وی، تجار پاکستانی حتی به کرمان نیز رفتوآمد کرده و خرمای شاهانی این منطقه را از کف بازار جمع میکنند. زرگرزاده یادآور شد که در حال حاضر پاکستان، بازارهای بیش از سی ساله خرمای ایران در جهان را تصاحب کرده و آنطور که در رفتوآمدهای مقامات دولتی این کشور به ایران دیده میشود، به دنبال تهاتر خرما با ایران هستند. این صادرکننده خرما تاکید کرد که امسال به طور قطع، پاکستان بازار صادراتی خرمای ایران را بیش از سالهای گذشته در اختیار خواهد گرفت. پاکستان در سالهای اخیر با بسیاری از کشورهای واردکننده خرما، توافقات اقتصادی با محوریت تجارت ترجیحی برقرار کرده و همین باعث شده بخش مهمی از بازار تجارت خرما به این کشور برسد.
در کنار خرما، پسته ایرانی نیز رقیب جدیدی پیدا کرده و ایالات متحده آمریکا در این زمینه به شدت فعال شده است. به گفته مجید بازیان، نایبرئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار، حجم تولید پسته ایران طی سال ۱۳۹۷ به شدت کاهش یافت و میزان برداشت و آنچه به بازار داخل عرضه شد، بیش از ۵۰ هزار تن نبود و با پیادهسازی مقررات رفع تعهد ارزی، صادرکنندگان از عرضه بینالمللی این میزان تولیدات باز ماندند. وی با بیان اینکه در این سال و با غیبت ایران، پسته آمریکا بخش عمدهای از بازار صادراتی کشور را از آن خود کرد، افزود: تولید سالانه پسته در ایالات متحده به ۵۵۰ هزار تن رسیده است و بازارهای خواهان پسته هیچگاه منتظر نمیماند تا پسته ایران را دریافت کند و با کوچکترین وقفه در تجارت این محصول، دیگر کشورها محصولاتشان را جایگزین پسته و سایر فرآوردههای خشکبار ایران میکنند.
رحیم زارع عضو کمیسیون ویژه جهش و رورنق تولید مجلس میگوید، در حالی که خودروسازان باید از تقاضای مردم برای خرید خودرو، استقبال کنند و برای افزایش تیراژ تولید برنامه ریزی کنند، همواره و در تمامی جلسات از زیان ده بودن قیمت کنونی خودروها دم می زننند و تمرکز خود را بدون توجه به ضرورت کاهش قیمت تمام شده و حذف هزینه های اضافی، به گران کردن خودرو معطوف کرده اند. /خانه ملت