بازدید 4523
مدیر کنترل کیفیت شرکت فولاد اکسین خوزستان در گفت و گو با «تابناک»:

فولاد اکسین کشور را از واردات ورق‌های API و خروج ارز در این زمینه بی نیاز کرد/ ورق های فولادی API X60 محیط ترش خط لوله گوره به جاسک را شرکت فولاد اکسین تولید کرد/ مجتمع آزمایشگاهی فولاد اکسین دارای استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه ها ایزو 17025 می‌باشد

کد خبر: ۱۰۹۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱ 18 December 2021

فولاد اکسین کشور را از واردات ورق‌های API و خروج ارز در این زمینه بی نیاز کرد/ ورق های فولادی API X60 محیط ترش خط لوله گوره به جاسک را شرکت فولاد اکسین تولید کرد/ مجتمع آزمایشگاهی فولاد اکسین دارای استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاه ها ایزو 17025 می‌باشد

شرکت فولاد اکسین خوزستان با سابقه‌ای طولانی در زمینه تولید ورق های فولادی جهت مصارف گوناگون در صنایع استراتژیک مختلف مانند لوله سازی ، مخزن سازی، کشتی سازی و ساختمانی کاربرد فراوان دارد به ویژه در راستای کنترل کیفیت ورق‌های فولادی ، تجهیزات و قابلیت‌های متعدد و متنوعی را در اختیار دارد. این شرکت با راه‌اندازی یکی از مدرن‌ترین مجتمع‌های آزمایشگاهی در سطح کشور، توانسته است با کمک شرکت های دانش بنیان ،آزمایشگاه خوردگی گاز H2S را بومی‌سازی نماید. در حال حاضر، این مجتمع آزمایشگاهی با داشتن استاندارد مدیریت کیفیت آزمایشگاهها ایزو 17025 به عنوان یک آزمایشگاه مرجع بین المللی در زمینه انجام تست‌های آزمایشگاهی ورق‌های فولادی در داخل و خارج کشور شناخته می‎شود.

تعداد بازدید : 80

مجتمع تولیدی فولاد اکسین چند سالی است که با جدیت تمام وارد حوزه تولید ورق های فولادی آلیاژی استراتژیک ومحصولات API شده است و بسیاری از نیازهای کشور در حوزه فولاد را بر طرف کرده است؛ مجتمعی که تولیداتش از لحاظ کیفیت در سطح استانداردهای ملی و بین المللی قرار دارد و هم اکنون سهم قابل توجهی از بازارهای داخلی و صادراتی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش «تابناک»، یکی از پرسش های جدی که پس از هر خبر مربوط به بومی سازی یک محصول استراتژیک به ذهن مخاطبان خطور می کند، موضوع کیفیت است که به صورت مشخص با سوال بومی سازی با چه کیفیتی مطرح می شود.
شرکت فولاد اکسین نیز که بسیاری از ورق های فولادی استراتژیک کشور به ویژه ورقهای API مورد استفاده در خطوط انتقال نفت و گاز را تولید می کند، محصولات خود را مطابق با الزامات استانداردهای ملی و بین المللی API ,IPS,IGS و با کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی ارائه مینماید.
ابوالفضل حیدریان مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه فولاد اکسین خوزستان در خصوص این مسئله و نکات مرتبط با آن به «تابناک»، گفت: در شرکت فولاد اکسین خوزستان کیفیت محصولات نکته اساسی و بسیار جدی است که تحت هیچ شرایطی از آن عدول نمی کنیم و اکنون نیز با هدف افزایش دامنه محصولات تولیدی با کیفیت خود از تولید ورق های تولیدیAPI X70 به سمت تولید ورق هایAPI X80 که به مراتب درای استحکام و کیفیت بالاتری هستند، حرکت کرده ایم. بنابراین در شرکت فولاد اکسین یک نوع مزیت جدید ایجاد شده است تا از این قابلیت برای مشتری ها (شرکتهای نفتی ، گازی ولوله سازها) استفاده کرده و کشور را از واردات اینگونه محصولات استراتژیک در این حوزه ها بی نیاز کند.
وی در مورد فرایند تولید محصولات فولاد اکسین نیز گفت: طراحی محصولات در فولاد اکسین براساس تولید ورقهای API تا درجه فولادیX80 است که تا به حال باکمک شرکت فولاد مبارکه اصفهان، محصولاتAPI را بومی سازی می کنیم یعنی فولاد مبارکه اسلب مربوطه را تولید می کنند و ما ورق با کیفیت مد نظر مشتریان را از آن اسلب تولید می کنیم.
مدیر کنترل کیفیت فولاد اکسین در مورد محصولاتی که تا کنون در این شرکت تولید شده است، تصریح کرد: تا امروز ورقهای API-X42، X60، X-65، X-70 بومی سازی شده و در فولاد اکسین به صورت روتین تولید می شوند و کشور را از واردات اینگونه محصولات استراتژیک و خروج ارز در این زمینه بی نیاز کردیم و این محصولات برای اولین بار در ایران و توسط فولاد اکسین بومی سازی شده است.
حیدریان در مورد تاریخچه واردات محصولات مشابه در کشور گفت: بدون استثنا همه ورق های فولادی ما در این حوزه و تا سال 98 وارداتی بود که در سال 98 شروع تولیدات API X60 محیط ترش جهت پروژه استراتژیک خط لوله گوره به جاسک بود و در نهایت در این سال با پروژه گوره به جاسک کاملاً اسلب و ورق مدنظر بومی سازی شد.
وی در این خصوص تصریح کرد: امروزه ما می توانیم کلیه درجه های فولادی API را در کارخانه فولاد اکسین به صورت داخلی تولید و به مشتریان ارائه کنیم.

این مقام مسئول در فولاد اکسین خوزستان در مورد امکان استفاده از محصولات این مجتمع تولیدی برای جایگزینی با خطوط لوله فرسوده کشور نیز گفت: طول عمر مفید لوله ها براساس طراحی و ضخامتشان ملاک قرار می گیرد.یعنی سیالی که از درون لوله عبور میکند بعد از گذشت سالها باعث میشود ضخامت آن تغییر می کند و وقتی ضخامت لوله به حد بحرانی برسد باید تعویض شود. برای جایگزینی لوله ها نیز تا به حال واردات انجام می شد ولی به لطف خدا در حال حاضر برای تعویض و افتتاح خطوط جدید مثل پروژه استراتژیک خط لوله گوره به جاسک که 1100 کیلومتر لوله نیاز داشت و اسلب و ورقهای آن تولید داخلی شده و تحویل لوله سازی اهواز گردید که این نشان می دهد ما قادر هستیم در این زمینه ها به کمک شرکت های نفتی و گازی بشتابیم.
وی در مورد اهمیت فعالیت شرکت فولاد اکسین در کشور گفت: فولاد اکسین اولین شرکت تخصصی است که برای تولید ورقهای مورد نیاز پروژه های نفت و گاز، طراحی و ساخته شده است. در ابتدا به علت نبود مواد اولیه خاص اینگونه محصولات API استراتژیک، با محصولات ساختمانی تولید خود را آغاز کرد، اما خوشبختانه از زمانی که حمایت از تولیدات داخلی ملاک قرار گرفت، باشرکت های نفت و گاز وارد مذاکره شدیم و توانایی کشوررا در حوزه تولید ورق های فولادی API به اثبات رساندیم.

حیدریان همچنین در مورد کیفیت اسلب هایی که شرکت فولاد مبارکه تولید می کند و در اختیار فولاد اکسین قرار می دهد نیز تصریح کرد: در خصوص کیفیت محصولات، بهبود مستمر در دستور کار قرار گرفت تا تولید محصولات باکیفیت و در محدوده پذیرش استانداردهای مربوطه و قابل قبول مشتری انجام شود و با هم افزایی بیشتر و ارتباط مناسب بین متخصصان فنی دو شرکت فولاد مبارکه و فولاد اکسین ، در حال حاضر اسلب های تولیدی فولاد مبارکه ، کیفیت قابل قبول و مطابق با استانداردهای مورد نظر مشتری را دارا میباشند.

تور تابستان ۱۴۰۳
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# انتخابات ریاست جمهوری # مسعود پزشکیان # سعید جلیلی # دور دوم انتخابات