پنتاگون: دیپلماسی و بازگشت به برجام بهترین راه است

سخنگوی وزارت دفاع (پنتاگون) آمریکا همزمان با دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ در وین اتریش و در تداوم کارزار تبلیغاتی و رسانه ای واشنگتن ادعا کرد که دیپلماسی و بازگشت به برجام بهترین راه است.
کد خبر: ۱۰۹۲۴۵۸
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷ 11 December 2021
|
5554 بازدید
|
۱

به گزارش «تابناک» به قنل از ایرنا، مقامات آمریکایی همزمان با دور جدید مذاکرات وین از روز پنجشنبه، در کارزاری تبلیغاتی - رسانه ای همسو با رژیم صهیونیستی، برغم ادعاهای واشنگتن مبنی بر رویکرد دیپلماسی، برای فضاسازی و تحت تاثیر قرار دادن دیپلماسی در وین، در راستای سیاست فشار و تعامل خود، از گزینه های دیگر سخن گفته اند.

این در حالی است که انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که ریاست نشست کمیسیون را برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته است که یک حس تازه‌ای برای زنده ‌کردن توافق هسته ای (برجام) که اجرای آن به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا به مشکل خورده است، در تمام طرف‌های مشارکت کننده وجود دارد.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا روز جمعه به وقت محلی اظهار داشت که همانطور که لوید آستین وزیر دفاع گفت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می خواهد دیپلماسی موفق شود.

وی در حالیکه گفت و گوها بر متون پیشنهادی ایران در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای آغاز شده است، بدون اشاره به نقض برجام از سوی کشورش و جبران خسارت های ناشی از آن، مدعی شد همانطور که وزیر دفاع گفت، جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می خواهد دیپلماسی موفق شود و درصورت شکست، آماده درنظر گرفتن گزینه ها دیگر است.

سخنگوی پنتاگون که کشورش کیلومترها دورتر از خاک خود در منطقه غرب آسیا در حال مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر بوده و حاصل حضور نیروهای آمریکایی در این منطقه، جز جنگ، ویرانی، آوارگی و ظهور گروههای تروریستی نبوده است، مدعی شد که گزینه های زیادی برای رئیس جمهوری که فرمانده کل نیروهاست، وجود دارد و قصد ندارم پیش بینی کنم. ما حضور قدرتمندی در منطقه داریم.

جان کربی در توجیه حضور نیروهای بیگانه در منطقه غرب آسیا مدعی شد که ما منافع امنیت ملی در منطقه داریم و وظیفه لوید آستین (وزیر دفاع آمریکا) دفاع از منافع امنیت ملی است و ما به این کار ادامه خواهیم داد.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در عین حال مدعی شد که وزیر دفاع خواستار موفقیت دیپلماسی است.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به زرادخانه های هسته ای کشورش و نیز رژیم صهیونیستی درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران که آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها صلح آمیز بودن آن را تایید کرده است، مدعی شد که حل هیچ مشکلی در خاورمیانه با وجود یک ایران مجهز به سلاح هسته ای آسان تر نمی شود و معتقدیم که دیپلماسی و بازگشت به برجام بهترین راه برای جلوگیری از این نتیجه است.

کربی درباره گفت و گوهای وزیر دفاع آمریکا با بنی گانتز وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که همزمان با مذاکرات وین به واشنگتن سفر کرده است، در راستای سیاست هراس از نفوذ منطقه ای ایران، تهران را متهم به رفتار و اقدامات بی ثبات کننده کرد و مدعی شد ایران و اقداماتش موضوع اصلی گفت و گوها بود.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید نیز روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات روز گذشته اش مبنی بر اینکه آیا این رویکرد، همان کارزار فشار حداکثری دولت پیشین آمریکا نیست؟ مدعی شد که دولت بایدن از رویکردهای دولت قبلی به عنوان الگو استفاده نمی کند.

این مقام کاخ سفید در تدام سیاست هراس افکنی از پیشرفت های هسته ای ایران ادامه داد که دولت قبلی آمریکا از توافق هسته ای ایران خارج شد و این اقدام ایران را قادر ساخت تا برنامه هسته ای خود را بدون نظارت از سوی آمریکا یا جامعه جهانی پیش برده و پیشرفت کند.

جن ساکی در راستای تداوام هراس افکنی از پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته ای ایران بدون اشاره به زرادخانه اتمی رژیم صهیونیستی در غرب آسیا مدعی شد که پیشرفت های ایران منجر به کاهش امنیت همه می شود و در نهایت اثرات منفی بسیاری در سطح جهانی دارد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوال دیگری درباره سیاست خصمانه کشورش مبنی بر جلوگیری از خرید نفت ایران از سوی برخی کشورها اظهار داشت: چین عضو سازنده گروه ۱+۵ بوده و هست.

جن ساکی در توجیه سیاست های دوگانه و متضاد دولت بایدن مدعی شد که محدودیت‌ها و الزاماتی وجود دارد که همه باید آن را اجرا کنند و همه اینها بخشی از مذاکرات است.

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر در ادامه اتهام پراکنی ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای ایران مدعی شد که فکر نمی کنم کسی بخواهد ایران به سلاح هسته ای دست یابد. مطمئن نیستم این را بتوان اهرم فشار نامید بلکه تحقق آن برای امنیت جامعه جهانی مهم است.
به گزارش ایرنا، اظهارات این مقام آمریکایی در حالی است که اخیرا روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی درباره مذاکرات وین اذعان کرد همراه کردن روسیه و چین برای فشار بر ایران مشکل خواهد بود.

تارنمای روزنامه وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا مجبور است به دو رقیب بزرگ بین المللی خود یعنی چین و روسیه تکیه کند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: حتی در شرایطی که تنش‌های آمریکا با روسیه بر سر اوکراین و با چین بر سر تایوان و سایر موضوعات افزایش یافته است، مقامات غربی اذعان دارند که سریع‌ترین مسیر برای افزایش فشار اقتصادی و سیاسی بر دولت جدید تهران از راه مسکو و به‌ویژه پکن می‌گذرد.

در این گزارش آمده است که پس از وضع دوباره تحریم‌های یک جانبه و غیر قانونی آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸، ایران روابط خود با چین را گسترش داد و از این طریق پکن به تهران کمک کرد تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

وال استریت ژورنال ادامه داد که در ماه‌های اخیر چین روزانه ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است. چین همچنین از شبکه‌های طراحی شده از سوی ایران استفاده کرده است تا سایر تحریم‌های آمریکا از قطعات خودرو گرفته تا ساخت ریل آهن را دور بزند.

این رسانه آمریکایی افزود که پس از انتخاب آیت الله سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران، چین و روسیه به ایران کمک کردند تا این کشور به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید. این یک سازمان اقتصادی به رهبری پکن است که در آن هند و کشورهای آسیای مرکزی نیز حضور دارند.

مایکل سینگ رییس موسسه واشنگتن گفت: پویایی‌های ژئوپلیتیکی امروز ممکن است چین و روسیه را به سمت حمایت قوی‌تر از ایران در مقایسه با گذشته سوق دهند، به ویژه اگر این دو کشور به این نتیجه برسند که مانع تراشی در مقابل اهداف آمریکا و اروپا بر جلوگیری از درگیری‌های منطقه‌ای یا اشاعه هسته‌ای اولویت دارد.

وال استریت ژورنال ادامه داد: سیاست خارجی چین از سال ۲۰۱۵ تاکنون زمانی که توافق هسته‌ای ایران امضا شد، بسیار قدرتمندتر شده است.

دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها از روز پنجشنبه ۹ دسامبر (۱۸آذرماه) با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است. علی باقری کنی معاون سیاسی وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران تاکید دارد که ایران مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های خودش با جدیت ادامه داده و اراده جدی برای مذاکرات جدی دارد.

"انریکه مورا" معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که سرپرستی نشست کمیسیون را برعهده دارد، در گفت‌وگو با خبرنگاران، ضمن تکرار اهمیت احیای مفاد برجام عنوان کرد که یک حس تازه‌ای برای زنده‌کردن این توافق که اجرای ان به دلیل کارشکنی‌ها و اقدامات غیرقانونی آمریکا به مشکل خورده، در تمام طرف‌های مشارکت کننده وجود دارد. وی با اشاره به ضرورت واقع‌گرا بودن در مذاکرات وین عنوان کرد که تمام هیات‌ها برای رسیدن به توافق تلاش می‌کنند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
سلام: ضمن تحسین از شجاعت ، اقتدار و دارای برنامه تیم جدید مذاکره کننده هسته ای به رهبری آقای باقری کنی ودعوت به هوشیاری و دوراندیشی دیپلمات های محترم نسبت به نقشه ها و حیله های جدید غرب، مذاکره و توافق مجدد با غرب و امریکا( اگر ایران خواستارجبران خسارت ناشی از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام و لغو قطعی و همیشگی همه انواع تحریم ها بدون مذاکره در سایر امور نشود وآمریکاهمه انواع برچسب های تحریم علیه ایران را بطور دائمی با تضمین لغو نکند و در صورت خروج مجدد عهد شکنی طرفین وآمریکا تعیین خسارت در برجام گنجانده نشود)براساس عبرت ها و تجربه های تلخ تاریخی، محاسبات متقن وغیرقابل خدشه ذیل موجب حراج دادن مولفه های قدرت ، زیانبار برای اقتصاد،باج خواهی و زیاده خواهی دشمن، آب در هاون کوبیدن و باعث ممانعت در توسعه وپیشرفت کشور می گردد:
1- هدف امریکاه از مذاکره لغوکامل تحریم ها نیست بلکه ساختار آن باقی مانده وتحریم اساساً وسیله و ابزاری است برای اینکه از ایران درهمه زمینه ها ی چهار گانه ازجمله درموضوعات هسته ای،حضورمنطقه ای،موشکی و حقوق بشرامتیاز گرفته بلکه اگر بتواند پیشرفت کشور را درهمه علوم به سراشیبی سقوط بکشاند.
2- آمریکا اگر کوچکترین امتیازی به ایران بدهد با بدعهدی و بد قولی زیر تعهدات می زند و با عمل نکردن به آن ،ایران چند باره رکب خورده و بازگشت کامل کشور به برجام یعنی پس ازطی هزینه سنگین راه اندازی غنی سازی 60درصدی نابودی آن دستگاه ها وممنوعیت توسعه و تحقیقات هسته ای و عقب گرد وعقب ماندگی نسبت به کشورهای دارای علوم و فنون پیشرفته هسته ای.
3- عبرت های تاریخی معاصرمثل اعتماد دکتر مصدق به امریکا و سقوط دولت او،اعتمادو مذاکره معمر قذافی در زمینه های هسته ای ،موشکی و تجاری با امریکا وغرب ،یافتن تمام نقشه های نظامی وغیر نظامی آن و در پی آن نابودی برنامه هسته ای و موشکی لیبی و سرانجام به خاک سیاه نشاندن اقتصادلیبی و معمرقذافی توسط امریکا و اروپا ،اعتماد صدام جنایتکاربه بازرسان سازمان ملل و یافتن تمام نقشه های نظامی و غیر نظامی عراق ودادن اطلاعات آن به امریکا، نابودی موشک های عراق و پس از آن جنگ راحت امریکا و متحدانش علیه صدام و شکست او. مذاکره تحویل دیپلمات های امریکایی در لبنان در زمان مرحوم هاشمی وعدم آزاد شدن پول های بلوکه شده ایران توسط آمریکا،معاهده سعد آباد مبنی بر قبول داوطلبانه تعلیق غنی سازی و پروتکل الحاقی توسط روحانی در دولت خاتمی با سه کشوراروپایی وعدم اجرای تعهد توسط آن سه کشوراروپایی و آمریکا.ومعاهده برجام مبنی برممنوعیت حدود صد نوع فناوری هسته ای ایران با1+5 خروج از برجام توسط امریکاواضافه شدن بیش از 1500 نوع تحریم قبلی وجدیدعلیه ایران .
4- اساس، انگیزه و داستان وضع تحریم ها ازطرف دشمن به طمع فشارهمه جانبه برملت و دولت از طریق گشودن باب مذاکره بوده و انگیزه و هدف نهایی مذاکره هم از طرف غرب راهی برای به حراج دادن مولفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری از طریق برجام 1(هسته ای) برجام 2(حضور منطقه ای) برجام 3(قدرت موشکی) برجام 4 ( حقوق بشر)و زیاده خواهی ،جری شدن دشمن و باج خواهی های مضاعف از کشورو مردم ودر ادامه همه اهرم های قدرت را در ایران نابود کرده و تغییر رفتار نظام و در نهایت تقییر رژیم و تجزیه کشور و اجرای طرح خاورمیانه جدید یعنی تجزیه کشورهای منطقه واز بین بردن قدرت کشور ها و غارت منابع آن است.
5- غرب صرفاً با تله وحیله مذاکره می تواند اهرم های حیاتی قدرت را با نیرنگ از ایران بگیرد درصورتیکه بجز مذاکره هیچ راهی برای به زیر کشیدن قدرت ایران ندارد مانند ممنوعیت صد نوع فناوری هسته ای در برجام وموارد ذکر شده بند های این موارد.
6- با عنایت به اینکه انرژی هسته ای در بسیاری از حوزه ها و طیف وسیعی از صنایع کاربرد علمی و صنعتی دارد ازجمله انرژی های تجدید پذیر، تولید برق هسته ای، تولید باصرفه پیشران ها و باطری های اتمی برای کشتی ها،شیرین کردن پاک آب های خلیج فارس و انتقال آن به فلات خشک ایران و در پی آن ایجاد رونق کشاورزی و صنعتی ، کاربرد انرژی هسته ای در علوم پزشکی و رادیو دارو ،گداخت ،کوانتوم و حوزه های کشاورزی ،صنعتی و ... مذاکره با غرب باعث محدویت و عدم صنعتی سازی در اکثر این حوزه ها گردیده و موجب زیان آشکار و محدودیت گسترده برای توسعه و پیشرفت کشور می گردد.
7- به دلیل عدم لغو کامل همه تحریم ها از طرف غرب و با بدعهدی احتمالی امریکا و اروپا پس از مدتی برگشت دوباره تحریم ها،اقتصاد و معیشت مردم به لحاظ وابستگی به تحریم ها و شرطی شدن در مقابل آن بسیار ضربه پذیر وآسیب زا می شود.
8- درصورت بازگشت به برجام وعضویت در آن از طرف آمریکا، به هر بهانه ای دوباره می تواند از مکانیزم ماشه یا همان اسنب بک استفاده کرده وتحریم ها را ازطریق قطعنامه های شورای امنیت به بکباره برگرداندوایران را ذیل بند 7 منشور ملل متحد ببرد.
9- مشکلات اقتصادی به هیچ وجه با مذاکره قابل حل نیست زیرا ساختار کلی وپایه اصلی تحریم ها همچنان حفظ شده وآمریکا به تعهدات خود عمل نکرده و آنرا بطور کامل لغو نمی کند زیرا هر تحریمی و یا بیشتر آن بابرچسب های چهار گانه هسته ای ، موشکی ،حضور منطقه ای ایران و حقوق بشراست.اگرغرب و امریکا یک موضوع از تحریم یعنی هسته ای را بردارند سایر برچسب های تحریم باقی می ماند و این یعنی لغو تحریم ها کاملاً بی خاصیت و دروغ بوده وایران در گرداب،تله و دور بی حاصل موضوعات متعدد تحریم و مذاکره برای باج دادن فاجعه بارسایراهرم های قدرت یکی پس از دیگری قرار می گیرد.
10- خدای نخواسته در صورت مذاکره موشکی و مذاکره حضور منطقه ای ایران برای کمک به محور مقاومت جهت جنگ با داعش و ترروریست و در صورت امتیاز دادن این موضوع و در پی آن به باد دادن توان موشکی ،قدرت دفاعی و منطقه ای کشور، امریکا ، اروپا و حتی کشورهای مثل عربستان و اسرائیل می توانند امنیت ایران را نابود کرده وکشور و ملت رامثل لقمه ای چرب برای خود،غارت و تجزیه کرده یا داعش و سایرگروهای تروریستی خون آشام را به جان،مال و ناموس ملت بیاندازند.
11- در صورت عدم لغو تحریم ایسا ( ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی درایران) وتحریم یوترن( گردش مالی آزاد ایران از طریق دلار باجهان) که متاسفانه هیچکدام در برجام توسط تیم منفعل مذاکره کننده قبلی ایرانی آقایان ظریف و عراقچی تحت فرمان روحانی، از امریکا درخواست لغو نشده است .برداشتن تحریم ها بدون لغو این دو بی معنی، همراه با فریب ،مضحک و بی خاصیت است .
12- با تکیه بر توانمندی های و ظرفیت های عظیم داخلی اثرو نقش تحریم هارا باید بی خاصیت وخنثی کرده و ازبین برد و امریکا را از حربه تحریم و سپس مذاکره مایوس کرداز جمله راهکارها:ایجاد فشار به اروپا ازطریق آزاد کردن مزر ها و انتقال سیل مهاجرین به اروپا،استفاده درهمه حوزه های علمی،فنآوری و تولیدی ازجوانان نخبه ، شرکتهای دانش بنیان و دانشگاهای برترصنعتی،استفاده از قرار گاه سازندگی و شرکت مپنا به عنوان تجربه موفق وراهگشای خنثی سازی تحریم ها، ،جذب سرمایه عظیم ایرانیان مقیم خارج ،برنامه ریزی بودجه سالانه بدون کسری بودجه توسط دولت وعدم چاپ بی پشتوانه اسکناس وعدم افزایش پایه پولی بدون پشتوانه افزایش تولید، اصلاح نظام بانکی و کنترل تورم تک رقمی ،ممنوعیت قطعی هرگونه تعطیلی واحد ها وشرکت هایی تولیدی از طرف بانک ها،اعطای تسهیلات قرض الحسنه و بسیار کم بهره به واحد ها ی تولیدی متوسط و کوچک ، تک نرخی کردن ارز وحذف قطعی ارز 4200 تومانی که این ارز رانت زا و فساد آفرین بوده و بدلیل عدم رقابت پذیری باعث نابودی تولید داخلی می شود،استفاده ازظرفیت معادن بصورت غیر خام فروشی ، برنامه ریزی مدون علاوه بر خود کفایی دارای اهداف صادراتی برای تولیدات گسترده صنعتی وکشاورزی ، تدوین برنامه چهار ساله آبخیزداری و آبخوان داری برای تولید بیش از 400میلیون تن کالاهای کشاورزی)،شناسایی آموزش و نصب رایزن کارامد و امین اقتصادی حداقل به تعداد 100نفردرکشورهای همسایه ،همسو و غیر همسوبرای جهش صادرات ،برنامه ریزی صادرات به همسایگان ازمیزان2درصد کنونی به 20 درصد طی برنامه 4 ساله یعنی رسیدن به حدود 200میلیارد دلارصادرات به 15 کشورهمسایه، با توجه به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای و بازار 3میلیارد نفری در کشور های عضو این سازمان هدف گذاری4 ساله برای جهش صادرات از 11 میلیارددلار کنونی به کشورهای عضواین سازمان به حدود50 میلیارد دلار صادرات ،حمایت همه جانبه از تولید داخل با کیفی سازی وبا وضع تعرفه باز دارنده کالاهای خارجی مبازره هدفمند با قاچاق و فساد، پیمان های پولی دو وچند جانبه با کشورها ، ممنوعیت وقطع همیشگی فروش نفت خام وتبدیل آن به مواد پتروشیمی از طریق تاسیس انبوه پترو پالایشگاها و پالایشگاه در صنایع با محوریت صادرات محصولات آن به همسایگان، اخذ مالیات عادلانه از ثروتمندان و عایدی سرمایه، خریدو فروش سکه و ارز، خانه خالی و ماشین های لوکس واخذ مالیات از گردش حساب های بانکی ،تکمیل زنجیره پروژه های آزاد راهی، ریل وراه آهن از طریق کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب برای دریافت حق ترانزیت از کشورهای ذی نفع، داخلی سازی با کیفیت خودرو با پلتفرم پیشرفته کاملا ایرانی و بومی، داخلی سازی با کیفیت و صادرات محورلوازم خانگی و لوازم ساختمانی ،استفاده از ظرفیت عظیم بسیج و نیروهای جهادی در تمام این مراحل برنامه ریزی پیشرفت و توسعه کشوروعدم اجازه ورود مجدد به شرکت هایی بیگانه عهد شکن مانند توتال ،پژو ،سامسونگ ، ال جی و... که به بهانه تحریم کشور را ترک کرده و باعث شوک و خسارت به اقتصاد و معیشت مردم شدند، بطور قطع با پیاده سازی این برنامه ها باید حربه دو گانه تحریم ومذاکره را ازدشمن گرفت.در غیر این صورت مانند 8 سال اخیر با بدعهدی و شرطی کردن اقتصاد به دشمن توسط دولت بی تدبیر، شیفته و تشنه مذاکره با آمریکاوغربگرای روحانی، شیرازه اقتصاد مبتنی برتوانمندی و ظرفیت های داخلی و رویکرد اقتصاد مقاومتی ازهم می پاشد و باعث مشکلات عدیده ازجمله تورم غیر متعارف و افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری فزاینده، جهش عجیب و غیر عادی قیمت ارز، ریزش غیر طبیعی بورس و گرانی بی ضابطه کالا،مسکن و خدمات گردیده ونارضایتی بحق ملت را در پی دارد.
متاسفانه تحلیل های کارشناسی رادر قالب کامنت پخش نمی کنید
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # انتخابات آمریکا # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟