اینروزها رقابت میان صنایع بیشتر از قبل شده و همهی کسبوکارها، چه کوچک و چه بزرگ، در تلاش هستند تا با برجسته ساختن مزیتهای رقابتی خود، مشتریان بیشتری را جذب کنند. چراکه با روند روبهرشد دنیای امروز، درصورت سادهانگاری و نادیده گرفتن رقبا، از همتایان خود عقب خواهند ماند.
یکی از مواردی که در این زمینه بسیار موثر است، ارائه گزارش عملکرد است. گزارشی که در آن، بسیاری از اطلاعات داخلی یک سازمان، از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و شفافسازی میشود تا مشتریان بتوانند بیپرده از روند کار مجموعهی ارائهدهندهی سرویس یا خدمات انتخابی خود مطلع شوند و در نهایت، بهترین انتخاب را داشته باشند.
حال اینکه تیپاکس بهعنوان مجموعهای 61 ساله که در زمینه ارائه خدمات پستی و لجستیکی فعالیت دارد نیز از این قافله عقب نمانده و گزارشی جامع از روند پیشرفت، چالشها، آمار و ... را در طول 60 سال فعالیت خود (از ابتدای فعالیت تا پایان سال 99) منتشر کرده است. این گزارش در نوع خودش، شاید اولین گزارشی باشد که در این حوزه منتشر شده است.
گزارش جامع عملکرد تیپاکس در 94 صفحه تنظیم شده است و شامل معرفی تیپاکس، مشتریان و اصول مشتری مداری، لجستیک و نمایندگان، بستهها، نوآوریها، مسئولیتهای اجتماعی و ... میشود.
در این گزارش، علاوه بر ارائه دقیق تاریخچه و خدمات تیپاکس، بهشرح روند رشد صعودی آن در طول سالهای فعالیتش و همچنین اقدامات نوآورانهای مانند ای تیپاکس و مای تیپاکس پرداخته شده است. ارائه آماری دقیق از سال 99، مانند تعداد ارسال بسته، تعداد مشتریان، تعداد شکایات، تعداد مشتریان قراردادی، تعداد نمایندگیها، تعداد ناوگان لجستیکی و ... از نکات جالب این گزارش است تا اطلاعات کاملی در اختیار مخاطب قرار گیرد. برای مثال این گزارش نشان میدهد که بیش از 13 میلیون و 800 هزار بسته در سال 99 با تیپاکس ارسال شدهاند، تقریبا 9.2 بسته در ازای هر فرستنده!
معرفی زیرساخت عملیاتی تیپاکس و رشد و پراکندگی نمایندگیهای آن، موضوع دیگری است که در این گزارش به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است. معرفی نمایندگیها در دل کویر، دریا و جنگل، پراکندگی و رشد نمایندگیها و مطالبی از این دست در این گزارش مطرح شده است که میتواند برای سازمانهای مختلف کارساز و برای افرادی که علاقمند به همکاری با تیپاکس هستند، مفید باشد.
نکتهی بسیار چشمگیر این گزارش، آمار شفاف و بیسانسور، حتی در زمینه پشتیبانی مشتریان (پاسخگویی و شکایات) است. آماری که اعتماد مخاطب را جلب میکند و نشاندهنده صداقت در این گزارش، احترام به حقوق مشتری و پیگیری مشکلات احتمالی آنها است. تیپاکس با 3.2 میلیون تماس ورودی در سال 99، بیش از 40 هزار ساعت پاسخگویی تلفنی به مشتریان خود داشته است.
معرفی نوآوریهای تیپاکس در سالهای اخیر، بخش دیگری از این گزارش را بهخود اختصاص میدهد. اطلاعاتی مانند عملکرد 90 درصدی مای تیپاکس در استان تهران در سال 99 و یا بیش از هزار سفارش از طریق مای تیپاکس در فروردین ماه 99، برخی از آماری است که در خصوص نوآوریهای این مجموعه منتشر شده است.
عملکرد واحد منابع انسانی تیپاکس، قیف استخدام و همکاری با با سابقهترین و همچنین جوانترین نیروها نیز در این گزارش مطرح شده که خواندن آن برای مخاطبین خالی از لطف نیست. این گزارش، با معرفی مسئولیتهای اجتماعی و افتخارات تیپاکس در سالهای اخیر به پایان خواهد رسید.
درنهایت با خواندن گزارش عملکرد تیپاکس در سالهای طولانی فعالیتش، بهعنوان مخاطبی علاقمند به حوزه لجستیک، بیش از پیش با پستی و بلندیها و همچنین چالشهای این صنعت و شرکتهای پستی همچون تیپاکس، که از پیشگامان این صنعت بودهاند، آشنا خواهیم شد.
علاوه بر این، برای ما مشتریان جالب است که اطلاعات شفافی درباره آمارها و روند کاری سرویسدهندگان خدمات مختلف داشته باشیم تا با دید بازدتر بتوانیم از میان آنها، بهترین را انتخاب کنیم. پس خواندن این گزارش را بهشما نیز پیشنهاد میدهیم.