نباید فشار ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به مردم وارد شود؛ دولت باید راهکار جبران مناسبی برای معیشت مردم تصویب کند

عضو کمیسیون تلفیق گفت: مجلس در صورتی با حذف ارز ترجیحی موافقت خواهد کرد که اطمینان کافی پیدا کند که فشار ناشی از حذف ارز 4200 به دوش مردم نیاید و دولت بتواند هزینه این سیاست را به خوبی برای مردم جبران کند.
کد خبر: ۱۱۰۲۱۱۷
|
۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ 21 January 2022
|
2346 بازدید

به گزارش تابناک اقتصادی؛ مسئله ارز چندنرخی در اقتصاد کشور ما سابقه طولانی دارد و پس از هر دوره افزایش چشم‌گیر تورم، دولت به ایجاد ارز چندنرخی برای کالاهای مختلف اقدام می‌کند. به همین منظور دولت قبل با هدف حمایت از معیشت مردم از فروردین 97 اقدام به اعطای ارز 4200 تومانی به کالاهای مختلف کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد هرچند سیاست مذکور تا حدودی به هدف خود(یعنی حمایت از معیشت) رسیده است ولی به دلیل انحراف بالا در تخصیص و عدم حمایت موثر از مصرف‌کنندگان، ثمرات آن حداقلی بوده است.

تخصیص ارز 4200 تومانی مشکلات فراوانی از قبیل قاچاق معکوس کالاهای مشمول به دلیل ارزان بودن و صرفه بالای قاچاق، نابودی بهره‌وری تولید داخل، فساد و رانت‌های بی‌شماری ایجاد کرده است و حذف آن اقدامی صحیح و در راستای اصلاحات موردنیاز اقتصادی کشور است. اما مسئله اصلی هدف از این اصلاح اقتصادی و حذف ارز 4200 تومانی است که در حال حاضر سازمان برنامه و بودجه به سمت حذف ارز 4200 تومانی جهت جبران کسری بودجه خود رفته است و به دلیل فسادها یا بهبود وضعیت معیشت مردم، دست به اصلاح نخواهد زد. از همین رو نیز مجلس در ایام بررسی کلیات بودجه در صحن علنی، رای به کلیات لایحه بودجه و حذف ارز 4200 تومانی مشروط به حفظ وضعیت معیشتی مردم داد. حال پیرامون این موضوع، با آقای دکتر میرمحمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 به گفتگو پرداختیم

میر محمدی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 در ابتدای صحبت‌های خود با اشاره به راه کار دولت برای حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: مجلس با کلیات حذف ارز ترجیحی موافقت کرده ولی با جزئیات خیر. به طور قطع مجلس در صورتی با حذف ارز ترجیحی موافقت خواهد کرد که اطمینان کافی پیدا کند که فشار ناشی از حذف ارز 4200 به دوش مردم نیاید و دولت بتواند هزینه این سیاست را به خوبی برای مردم جبران کند.

عضو کمیسیون تلفیق  با اشاره به سخنان رییس جمهور یادآور شد: عدد جایگزینی که مجلس در راستای حذف ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی و دارو مد نظر است بالغ بر ۳۲۰ هزار میلیارد تومان است که از عدد مدنظر دولت، بیشتر است. رئیس جمهور نیز اعلام کرد ارز دارو و گندم همچنان ادامه خواهد یافت ولی باید صبر کرد تا کمیسیون تلفیق به چه نتیجه‌ای می‌رسد.

وی با اشاره به جلسه یک‌شنبه دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور با کمیسیون تلفیق اظهار کرد: در جلسه یک‌شنبه که با حضور دکتر مخبر رئیس ستاد حذف ارز ترجیحی داریم، دولت برنامه و سازوکارهای اجرایی برای حذف ارز 4200 تومانی را ارائه خواهد داد و بعد از آن تصمیم خواهیم گرفت. اگر به این اطمینان برسیم که این برنامه‌های جبرانی قابل اعتماد است، ارز 4200 حذف خواهد شد در غیر این صورت مجلس تصمیم دیگری خواهد گرفت.

 

اشتراک گذاری
تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با توجه به تسلیح رژیم صهیونیستی به سلاح اتمی و حمایت تسلیحاتی و اطلاعاتی آمریکا و ناتو از این رژیم؛ با دستیابی کشورمان به سلاح هسته ای موافقید؟