به گزارش تابناک، اعضای شورای اسلامی شهر تهران در چهل و هشتمین جلسه علنی این شورا در ادامه بررسی لایحه شهردار تهران در خصوص تعیین نرخ بلیت و کرایه وسایل حمل و نقل عمومی شهر تهران در سال ۱۴۰۱ تعیین نرخ کرایه متروی تهران-کرج را در دستور کار خود قرار دادند که در همین راستا تشکری هاشمی گفت: براساس پیمایش از صفر تا دو کیلومتر و پس از آن هر دو کیلومتری که اضافه می شود مبالغ تغییر خواهد کرد که حداقل مبلغ برای سال آینده ۲۰۰۰ تومان و حداکثر برای کسی که طولانی ترین مسیر را با مترو برود ۲۵۰۰ تومان خواهد بود.
مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز در قرائت جدول تعیین نرخ خطوط مختلف مترو گفت: برای خط داخل شهر ۲۵۰۰ تومان، برای بلیت تک سفره خط ۵، ۲۸۰۰ تومان، بلیت تک سفره هشتگرد ۷۵۰۰ تومان و برای بلیت تک سفره خط فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان پیشنهاد داده شده است.
تشکری هاشمی افزود: در صورتی که امکان استقلال خط کرج توسط شهرداری فراهم شود برای خط کرج مبلغ ۱۰۰۰ تومان محاسبه خواهد شد. یعنی اگر برای خط کرج-تهران کسی بخواهد تنها از این خط استفاده کند بلیت جداگانه ای باید استفاده شود.
در ادامه این جلسه امانی با طرح پرسشی گفت: در ابتدا چطور می شود این تفکیک را انجام داد؟ تقریبا کاری نشدنی نیست و در صورت تحقق این موضوع نیز چرا باید برای ۴۰ کیلومتر تنها ۱۰۰۰ تومان پرداخت شود؟.
تشکری هاشمی در پاسخ به پرسش امانی اظهار کرد: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم تکلیف شده که کلیه خطوط متروی حومه باید در نهایت به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده شود. در این صورت نرخ گذاری کنترل و مدیریت در درازمدت بر عهده راه آهن جمهوری اسلامی خواهد بود.
وی افزود: در مورد نرخ باید به این نکته توجه کنیم که در حال حاضر تنها ۳۵۰ تومان برای تهران-کرج اخذ می شود. ما تأکید کردیم که اگر کسی فقط خواست مسیر کرج-تهران را برود چرا باید ۲۸۰۰ تومان بدهد. با استقلال این خط ۱۰۰۰ تومان پرداخت می کند که به عدالت نزدیک تر است. در مورد خط هشتگرد نیز در حال حاضر با توجه به اینکه این خط تازه تأسیس است تعداد بسیار کمی مسافر دارد به شکلی که برخی روزها قطار در این خط با یک مسافر و یا حتی بدون مسافر حرکت می کند.
صادقی دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در جریان بررسی این لایحه گفت: کسی که از متروی حسن آباد به ایستگاه امام خمینی (ره) می رود باید ۱۸۰۰ تومان پرداخت کند. چطور می شود از کرج تا صادقیه ۱۰۰۰ تومان بدهد. در این میان تناسبی وجود ندارد؛ لذا باید دقت شود که به عدالت نزدیک تر شویم.
در ادامه این جلسه شایسته مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز گفت: مترو به عنوان ستون فقرات حمل و نقل عمومی شهر تهران و حتی استان البرز در حال خدمت رسانی است. هم اکنون ارزان ترین بلیت مترو در دنیا را داریم و از این حیث مقام نخست در جهان را داریم. بلیت ارزان به اضافه تخفیفاتی که شورا در نظر می گیرد باعث کاهش درآمدهای مترو می شود. به شکلی که در محاسباتی که داریم یک دهم قیمت بلیت از شهروندان دریافت می شود در حالی که جبران آن بر عهده شهرداری و دولت است.
وی تأکید کرد: در سال ۱۴۰۰ ،۷۷۰۰ میلیارد تومان بدهی دولت به مترو و شهرداری تهران است و در سال آینده نیز ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که امیدواریم محقق شود. از سوی دیگر برخی دستورات مثلا از سوی ستاد ملی کرونا داده می شود در مورد تغییرات در فیلترها و هواسازهای مترو به شکلی که در نهایت آخرین فناوری روز دنیا از ما درخواست می شود که برای سلامت مسافران استفاده می کنیم تا هوای پاک و ضدعفونی شده را به شهروندان ارائه کنیم. همچنین در بحث خدمات اجتماعی و… نیز که وظیفه ماست اقدامات لازم را انجام می دهیم ولی به لحاظ وظایف دولت، همچنان این بودجه ها از طرف دولت تأمین نشده است.
شایسته ادامه داد: در مورد بلیت خط کرج بحث های تخصصی انجام شد. در حال حاضر اگر افراد از تجریش به دورترین نقطه کرج بروند عملا همان بلیت ۲۰۰۰ تومانی را پرداخت می کنند. در خط ۵ مبلغ دریافتی ۳۵۰ تومان است و گاهی خطی مثل خط فرودگاه امام خمینی (ره) به لحاظ تعمیر و نگهداشت به صرفه و صلاح مترو نیست چراکه روزانه مسافران این خط ۱۰۰ نفر هستند. در مورد خط هشتگرد هم موضوع به همین شکل است و برخی موارد صفر و یا یک مسافر داشته ایم. لذا به لحاظ هزینه ها به صرفه نیست. از سوی دیگر مسافران خط کرج به لحاظ قیمتی بسیار حساس هستند بر همین اساس پایه ۱۰۰۰ تومان که کف قیمت است و البته هزینه های ما را تأمین نمی کند در نظر گرفته ایم.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران نهایتا پس از بحث و بررسی با پیشنهاد چمران در خصوص تعیین قیمت ۱۵۰۰ تومان برای کرایه خط متروی تهران-کرج موافقت کردند. به این ترتیب اعضای شورای اسلامی شهر تهران در بررسی کلی این لایحه با اکثریت آرا با افزایش ۲۵ درصدی نرخ بلیت مترو در شهر تهران برای سال آینده موافقت کردند.