به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محسن صالحی نیا با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری چهارشنبه شب شبکه دو سیما با اشاره به اینکه در سیاستها و برنامههایی که از حدود سه ماه پیش در حال تدارک و پیاده سازی هستیم، افزایش تولید هم مد نظر است، افزود: رئیس جمهور هم به افزایش ۵۰ درصدی تولید خودرو اشاره کرد.
او ادامه داد: اگر رقم تقریبی خودرو تولیدی امسال را حدود یک میلیون دستگاه با حدود سه درصد پایین تر، فرض کنیم به تولید بیش از یک میلیون و ۴۵۰ هزار دستگاه خودرو در سال آینده ملزم هستیم؛ البته برنامه وزیر برای تولید خودرو در سال آینده، حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه است.
صالحی نیا با اشاره به اینکه ستادی در این باره در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده است، اضافه کرد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز یکی از زیرمجموعههای این ستاد است و برنامهها را پیگیری میکنیم.
از تولید بخش خصوصی در خودروسازی، استقبال میکنیم
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه از تولید بیشتر بخش خصوصی در خودروسازی، استقبال میکنیم، گفت: سهم دولت در ایران خودرو حدود ۶ و در سایپا حدود ۱۷ درصد است.
محسن صالحی نیا در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه عزم و امکان اجرای دستورات ۸ محوری رئیس جمهور در رمینه خودروسازی وجود دارد، افزود: زمانی یک میلیون و ۶۵۰ هزار تولید خودرو داشتیم و نقش بخش خصوصی از این رقم حدود ۷۰ تا ۸۰ هزار دستگاه بود.
او با بیان اینکه در سال جدید، بخش خصوصی کارآمد هم در حال رشد است، ادامه داد: تولید حداقل ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو را برای بخش خصوصی پیش بینی کردیم.
صالحی نیا افزود: برنامه هر دو شرکت خودروساز با در نظر گرفتن نحوه تأمین مالی در زنجیره، نحوه تأمین قطعه سازان از رده ۱ تا رده ۳ و نحوه تعامل ما با تأمین کنندگان مواد اولیه، عمدتاً در داخل کشور که بیش از ۸۵ درصد در داخل تأمین میشود و تأمین بقیه آنها در زنجیره تأمین بر اساس شرایط کیفی که تعریف کردیم انجام میشود.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: بر اساس برنامه ریزیها قرار بود امسال حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنیم که تا پایان سال به تولید یک میلیون دستگاه خواهیم رسید یعنی حدود ۸۹ درصد برنامه را محقق کردیم.
صالحی نیا افزود: تعداد زیادی از خودروسازان بزرگ دنیا، بسیاری از قطعات مورد نیاز خود را به علت نبود صرفه اقتصادی تولید در داخل، از بیرون کشورشان تأمین میکنند.
او گفت: در خودروسازی ایران خودرو، سهم دولت حدود ۶ درصد، خودسهامداری حدود ۲۹ درصد، بخش خصوصی حدود ۲۱ درصد، واحدهای زیر مجموعه تأمین اجتماعی و بانکها هم حدود ۱۸ درصد و سهام خرد مردمی نیز ۲۷ تا ۲۸ درصد است.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: در خودروسازی سایپا هم سهم دولت حدود ۱۷ درصد، خودسهامداری حدود ۳۱ تا ۳۲ درصد است و تأمین اجتماعی هم سهم دارد، بخش کوچکی هم از آن بخش خصوصی است و حدود ۴۰ درصد سهام آن نیز در بورس است.