نیاز به ارائه کارت دیجیتال واکسن و افزایش سفرهای نوروزی پیش رو در حالی است که برخی از دریافت کنندگان واکسن برای دریافت کارت واکسن یا ثبت مغایرت با مشکل مواجه هستند.
به گزارش کیهان، کارت دیجیتال واکسن مدتهاست برای دریافت برخی خدمات مورد نیاز است. از طرفی ایام نوروز در پیش است و طبق پیشبینیهای انجام شده، حجم سفرهای نوروزی و نیاز به ارائه مدارک دریافت واکسن افزایش قابل توجهی خواهد داشت. در تایید این پیشبینیها میتوان به فروخته شدن تمامی بلیتهای قطارهای نوروزی طی روزهای گذشته اشاره کرد. این در حالی است که ستاد ملی مقابله با کرونا، شرط انجام سفرهای نوروزی را تزریق سه دُز واکسن کرونا اعلام کرده است. با این حال، برخی از دریافتکنندگان واکسن با مشکلاتی از جمله مغایرت یا ثبت نشدن کامل اطلاعات در سیستم دریافت واکسن مواجه هستند که تا به امروز بدون اقدام و پاسخ ماندهاند.
وزارت بهداشت در جریان واکسیناسیون سراسری کرونا اقدام به راهاندازی سامانه «ثبتنام واکسیناسیون کرونا» کرد. دریافت کنندگان واکسن از طریق این سامانه خدماتی از قبیل نوبتدهی واکسیناسیون، دریافت کارت فارسی و انگلیسی دیجیتال واکسن، ثبت عوارض واکسن و ثبت مغایرت در کارت واکسن را دریافت میکنند. از آنجایی که سند ملاک برای تایید واکسیناسیون، کارت واکسن دیجیتال است این روزها این سامانه مورد توجه قرار گرفته است. دریافت کنندگان واکسن با مراجعه به این سامانه قصد دارند تا از ثبت نوبتهای دریافت واکسن مطمئن شوند. با این حال دو مشکل اساسی در این سامانه وجود دارد که مانع از دریافت خدمات میشود.
نخست؛ باتوجه به اینکه افراد برای ورود به این سامانه باید سیم کارت با مالکیت شخصی داشته باشند، برخی افراد همچون کودکان و افراد مسن و برخی دیگر که سیم کارت با مالکیت شخصی ندارند و یا اصلا گوشی همراه ندارند، برای بررسی و دریافت کارت دیجیتال واکسیناسیون با مشکل مواجه هستند. به عبارتی این افراد نمیتوانند از ثبت نوبتهای دریافت واکسن مطمئن شوند و یا با مشاهده کارت واکسن اگر نوبتی ثبت نشده نسبت به گزارش ثبت مغایرت اقدام کنند.
دوم؛ در ابتدای راهاندازی این سامانه، بخش «ثبت مغایرت در کارت واکسن دیجیتال» برای ثبت انجام نشدن نوبتهای دریافت واکسن فعال بود، اما اکنون به نظر میرسد این بخش دیگر خدماتی را ارائه نمیدهد و افرادی که دُز نخست، دوم یا سوم آنها ثبت نشده نمیتوانند گزارشات خود را ثبت کنند. از سوی دیگر، برخی از مراکز واکسیناسیون از جمله مراکز اورژانس کشور دیگر فعال نیستند و افرادی که در این مراکز واکسینه شدهاند نمیدانند برای پیگیری نقص کارت واکسن به کجا مراجعه کنند.
باتوجه به این شرایط، لازم است تا وزارت بهداشت، تکلیف سامانه «ثبتنام واکسیناسیون کرونا» را مشخص کند که آیا قرار است این سامانه همچنان به صورت کامل و جامع ارائه خدمت دهد یا برخی از بخشهای این سامانه دیگر کارکردی ندارند که لازم است نسبت به آن اطلاعرسانی شود. همچنین ضروری است تا با اطلاعرسانی صحیح، افرادی که برای دریافت کارت واکسن یا ثبت گزارش مغایرت با مشکل مواجه هستند راهنمایی شوند تا مشکل این دسته از دریافت کنندگان واکسن نیز حل شود.