به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، یوسف نوری با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با گرامیداشت یاد شهدا به ویژه شهدای سلامت افزود: آرامش کنونی مدیون این شهداست.
وی همچنین از معلمان و اولیا که در ایام شیوع بیماری کرونا خانههای خود را به کلاس درس تبدیل کردند تشکر و اضافه کرد: از خیرین هم که در آماده سازی مدارس و تأمین تبلت دانش آموزی برای مناطق کم برخوردار کمک کردند و همچنین از ستاد اجرایی فرمان امام راحل و گروههای جهادی، دولت و وزرات بهداشت تشکر میکنم.
نوری ادامه داد: درصد قابل قبولی از دانش آموزان ۱۲ سال به بالا و معلمان واکسینه شدند.
وزیر آموزش و پرورش درباره شعار امسال «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» گفت: محور این شعار، دانش بنیان بودن و محور دانش بنیان بودن، نیروی انسانی است.
وزیر آموزش و پرورش افزود: همه محققان بر این باورند که این دانش بنیان شدن و تبدیل به جامعه دانش بنیان در دورههای کودکی اتفاق میافتد و بروز آن به صورت عملی در ابتدای دوران جوانی است.
نوری اضافه کرد: آموزش و پرورش نقش بی بدیلی را در تحقق شعار امسال خواهد داشت و اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم باید آموزش کامل داشته باشیم.
وی گفت: آموزش مجازی، آموزش مکمل است، اما آموزش حضوری، آموزش کامل بنابراین برای دستیابی به شعار امسال باید از آموزش کامل یعنی آموزش حضوری استفاده کنیم.
نوری با بیان اینکه واکسیناسیون از الزامات آموزش و پرورش است، افزود: دُز نخست واکسیناسیون در همه فرهنگیان از جمله معلمان به ۹۵ درصد و دُز دوم حدود ۹۰ درصد و دُز سوم ۵۱ درصد است.
وی گفت: میزان دُز نخست واکسیناسیون در دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال ۹۲ درصد و دُز دوم حدود ۸۰ درصد است و دُز سوم ندارد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: قرارگاه مقابله با کرونا اعلام کرد که اگر واکسیناسیون بیش از ۸۰ درصد باشد یعنی این واکسیناسیون جامعه را ایمن کرده است؛ بر اساس همین مبنا، موضوع حضوری شدن مدارس ابلاغ شد.
نوری گفت: آماده سازی فیزیکی فضای مدارس انجام شده است و معلمان آماده حضور در کلاس هستند.
وی با اشاره به این که دانش آموزان حدود دو سال از مدرسه دور بودند، افزود: در این مدت عادتهایی در آنها شکل گرفته است که به تدریج باید تغییر کند و همکاران فرهنگی باید در این باره نسبت به دانش آموزان منعطف باشند.
نوری گفت: پیشنهاد شده است که از راهکار ۵-۵ سند تحول بنیادین استفاده کنند و بخشی از فعالیتها مانند بردن دانش آموزان به بوستان ها، فرهنگسراها، مساجد، دانشگاه ها، مراکز علمی و مانند آن با رضایتنامه والدین انجام شود تا فضای مدرسه جذاب شود و در ۱۴ فروردین به شکرانه حلول ماه مبارک رمضان، سال و قرن جدید و از سرگیری فعالیت حضوری مدارس، جشن مختصری در مدارس بگیرند.
وی افزود: بر اساس آمارهای جهانی، شش ماه پس از شیوع کرونا، ۵۰ کشور، آموزش را حضوری کردند و بر اساس آمار یونیسف در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، آموزش در ۹۶ کشور به صورت حضوری و فقط در ۱۰ کشور، مجازی بوده است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: با نگاه به موضع گیریهای سازمان ملل، این سازمان کمپینی را تشکیل میدهد مبنی بر این که آینده ما را نجات دهید، زیرا معتقد است با آموزش مجازی، پیشرفتهای دهها ساله تضعیف و نابرابریها عمیق میشود.
نوری افزود: بازگشت دانش آموزان به مدارس باید بالاترین اولویت باشد و این موضع سازمان ملل است.
وی گفت: بر اساس مطالعات، با اموزشهای مجازی، از هر پنج دانش آموز یک نفر به حداقل سطح اولیه مهارتها برای عملکرد در جامعه امروز نمیرسد.
نوری با بیان اینکه غیرحضوری شدن مدارس در دانش آموزان انزوا طلبی ایجاد میکند، افزود: باید به دانش آموزان سواد سلامت بیاموزیم و یاد دهیم چگونه در شرایطی مانند شیوع کرونا از خود مراقبت کنند.
وی با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در کشورمان بیش از دیگر کشورهاست، گفت: عدالت تربیتی زمانی اتفاق میافتد که معلم حضور داشته باشد و بتواند استعداد دانش آموز را شناسایی و شکوفا کند، اما در محیط مجازی این اتفاق نمیافتد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: از شبکه یادگیری «شاد» و آموزش مجازی به عنوان آموزش مکمل استفاده میکنیم.
نوری گفت: برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل به واسطه شیوع کرونا، اعتباری را تأمین کردیم به ویژه برای دوره ابتدایی و دانش آموزانی که باید پایه اول ابتدایی ثبت نام میکردند شناسایی شدند و از بهمن میخواهیم آنها را به این پایه سال تحصیلی برسانیم تا بتوانند با دیگر دانش آموزان ارزشیابی شوند.
وی درباره شایعه اضافه شدن یک ماه به مدت تحصیلی دانش آموزان گفت: بحث افزایش سال تحصیلی در چند جای قانون آمده است از جمله برنامه درسی ملی که یکی از زیرنظامهای سند تحول بنیادین مصوب سال ۱۳۹۱ شورای عالی آموزش و پرورش است و زمان تحصیل را تعیین میکند.
نوری ادامه داد: در سال ۱۳۷۶، قانون مجلس، زمان کلی تحصیل دانش آموزان را تعیین و اعلام کرده است تا پایان اردیبهشت و خرداد نیز امتحانات برگزار میشود.
وی اضافه کرد: قانون شوراهای آموزش و پرورش استان، شهرستانها و مناطق را نیز داریم که مصوب مجلس در سال ۱۳۷۲ است و این قانون، زمان آموزش را باز گذاشته است تا از طریق مصوبه شورا، انعطاف داشته باشد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: به نظر میرسد اگر بخواهیم مدت تحصیلی دانش آموزان افزایش یابد، باید مصوبه مجلس را بگیریم.
نوری افزود: همکاران بررسی کردند که توسط شورای عالی آموزش و پرورش بتوان این کار را انجام داد، اما هنوز به این نرسیدیم که این نیاز به چه میزان است و چه اقدامی را باید برای آن انجام دهیم.
وی اضافه کرد: تلاش ما بر این است تا با استفاده از ابزارهای الکترونیکی و سامانه «شاد» در طول این مدت، جبران کنیم و دانش آموزان تلاش مضاعفی را خواهند داشت و معلمان هم در دوران کرونا کارشان سنگینتر بوده است.
نوری درباره تغییرات ساعات برگزاری کلاس در ماه مبارک رمضان هم گفت: معمولاً مدارس از ساعت ۷ و نیم صبح آغاز میشوند، اما ممکن است در روزهای نخست با اختلالات جزئی مواجه شویم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه رابطها اعلام کردند برای سرویس ایاب و ذهاب مدارس مشکلی وجود ندارد، افزود: وزیر کشور هم ابلاغ کرد که تاکسیرانی و ناوگان حمل و نقل شهری کمک کنند تا در روزهای نخست آغاز حضوری کلاس ها، مشکلات کمتری داشته باشیم.
نوری گفت: از آنجایی که آموزش حضوری است، ارزشیابی پایان سال از کل کتاب انجام خواهد شد و برای دروسی که عقب هستند باید کلاسهای جبرانی برگزار شود تا به حد مطلوب برسد.
وی افزود: مدارس در مناطق روستایی و عشایری حضوری برگزار شد و مشکلی ندارند.
نوری در پاسخ به این پرسش که آیا مدارس ایرانی خارج از کشور تابع مقررات آموزش و پرورش کشورمان هستند یا خیر؟ گفت: این مدارس تابع مقررات کشورهای مربوط هستند و مدارس ما در آن جا حضوری است به جز ابتدای شیوع بیماری کرونا.
وی افزود: مقدمات حضوری شدن مدارس بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا انجام شده است و سامانه نظام مراقبت کرونا هم در دست مدیر است و در بخشنامه، توضیحات لازم در این باره داده شده است.