تحویل ۵ میلیون دز واکسن کووپارس به وزارت بهداشت

رئیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی: واکسن کووید ۱۹ تولیدی این موسسه با نام تجاری رازی کووپارس از اوایل زمستان به سبد واکسن‌های کشور اضافه شدو تا کنون ۵ میلیون دز تحویل وزارت بهداشت شده است.
کد خبر: ۱۱۱۵۶۸۴
|
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰ 26 April 2022
|
4498 بازدید

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر علی اسحاقی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: یکی از ویژگی‌های متمایز واکسن ما با واکسن‌های دیگر این است که این واکسن، دز استنشاقی است.

اسحاقی ادامه داد: به رغم این که کارهایش انجام شده است، اما تاکنون درخواستی از وزارت بهداشت نداشتیم و این در حالی است که در همه جای دنیا درباره واکسن استنشاقی بحث است و می‌خواهند سراغ این نوع واکسن بروند.

او با اشاره به اینکه مطالعه دز بوستر را هم برای واکسن تولیدی مان انجام دادیم، اضافه کرد: با توجه به مطالعاتی که انجام شده است، این واکسن برای همه واکسن‌هایی که در ایران مصرف شده است به عنوان دز بوستر مناسبی شناخته می‌شود و اکنون هم بیشتر به عنوان دز بوستر مصرف می‌شود.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی درباره صادرات واکسن رازی کووپارس هم گفت: در آبان و آذر، مشتری خارجی زیاد داشتیم، اما در آن زمان اجازه صادرات نداشتیم.

اسحاقی به دولتی بودن مؤسسه پاستور اشاره کرد و افزود: به دید اقتصادی به ما نگاه نمی‌شود و وظیفه ما این است که اول از همه، نیاز داخل کشور را تأمین کنیم و پس از آن، مازاد را صادر کنیم.
او همچنین به اشباع شدن بازار واکسن کووید ۱۹ اشاره و اضافه کرد: در حال مذاکره برای صادرات هستیم، اما وزارت امور خارجه هم می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند.

دکتر اسحاقی گفت: پیش از شهریور سال ۱۴۰۰، واکسن‌هایی که به ما می‌دادند شامل ۱۰۰ هزار یا ۲۰۰ هزار دز بود، اما زمانی که شرکت‌های پاستور و رازی و برکت به مرحله آخر تحقیقاتی برای تولید واکسن رسیدند و دنیا فهمید که ما می‌توانیم به این واکسن دست پیدا کنیم، یک دفعه در‌ها باز شد و حدود ۱۶۰ میلیون دز واکسن کووید ۱۹ وارد شد.

رئیس مؤسسه واکسن و سرم سازی رازی افزود: قبل از آن برای ظرفیت تولید بیشتر برنامه ریزی کرده بودیم، اما اکنون واکسن‌های وارداتی در انبار موجود است و واکسن‌های تولیدی ما رو دستمان مانده است و این هزینه‌ای بود که شرکت‌های واکسن ساز داخلی برای ایمن کردن کشور پرداختند.

مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن آنفلوآنزا هم در در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: حوزه واکسن سازی که ما در دهه‌های چهل و پنجاه شمسی شاید پیشتازش بودیم در چهل سال گذشته مغفول مانده بود و شرکت دانش بنیان نی واکس فارمرد با هدف تولید واکسن‌های نسل جدید که در واقع واکسن‌های ریکامدریننت یا واکسن‌های نوترکیب هستند وارد این فضا شد و کار خود را آغاز کرد.

امین قبادی با بیان اینکه اولین محصولی که قبل از همه گیری کرونا وارد بازار کردیم واکسن اچ. پی. وی بود که در انحصار دو کشور بود، ادامه داد: جوان‌های این مملکت که همه شان دکتری‌های پیوسته دانشگاه تهران بودند همت کردند این واکسن را که واکسن جلوگیری از سرطان دهانه رحم است و تأثیر خیلی زیادی بر سلامت عمومی جامعه می‌تواند داشته باشد، دِوِلُوپ کردند.

او افزود: بعد از آن واکسن، پلتفرم این واکسن‌ها یا آن زیرساختی که ایجاد شده بودبرای تولید واکسن‌های دیگری از این دست استفاده شد و موفق شدیم واکسن آنفلوآنزای نوترکیب را که در انحصار ایالات متحده امریکا بود تولید کنیم.

قبادی ادامه داد: در یک مرحله مطالعه بالینی را روی هزار داوطلب انجام دادیم و در مرحله دیگر روی ۵۰۰ داوطلب انجام دادیم و موفق شدیم با حمایت‌هایی که سازمان غذا و دارو، همکاران ما در اداره بیولوژیک و اداره مطالعات بالینی سازمان داشتند به بازار برسانیم.

او اضافه کرد: محصول از نظر کیفی و از نظر بالینی مورد تأیید سازمان غذا و دارو قرار گرفت و در این مسیر حمایتی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری چه در دولت قبلی و چه در دولت فعلی از ما کرد خیلی تأثیرگذار بود.

مدیر شرکت دانش بنیان تولید کننده واکسن آنفلوآنزا گفت: واکسن و سرم‌های درمانی یک مقوله حاکمیتی است و دولت خریدار عمده است نه بخش خصوصی، یعنی مردم از عمده این‌ها را داروخانه‌ها تهیه نخواهند کرد بلکه از مسیر وزارت بهداشت، معاونت بهداشتی و مراکز بهداشت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

قبادی افزود: متأسفانه پارسال بودجه لازم تامین نشد و وزارت بهداشت آن طوری که باید نتوانست از ما که بخش خصوصی هستیم خرید را انجام دهد و مجبور شدیم از وزارت بهداشت درخواست کنیم تا نماینده اش بیاید و تولید مازاد را امحاء کنیم.

او با اشاره به اینکه بنا بر اعلام وزارت بهداشت، یک و نیم میلیون دز نیاز کشور است، اضافه کرد: سال گذشته را فراموش کردیم و نگاهمان به امسال است که وزارت بهداشت یک و نیم میلیون دز را درخواست کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...