«ستاد امر به معروف و نهی از منکر» بودجه میلیاردی می‌خواهد یا همراهی مردمی؟

دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست دبیران ستاد‌های استانی امر به معروف سراسر کشور در مشهد گفته است: درخواست چهار هزار میلیارد ریال بودجه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر آن هم برای فعال کردن ستاد‌های ۴۲۶ شهرستان کشور بود. سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی افزود: دولت، بودجه ما را به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز بودجه را ارتقا داد و در نهایت توانستیم برای امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه بگیریم.
کد خبر: ۱۱۱۹۹۴۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰ 21 May 2022
|
26404 بازدید
|

قانون اساسي جمهوري اسلامي امر به معروف و نهي از منكر را در نظام حقوقي كشور، تكليفي متقابل ميان دولت و ملت برشمرده است. تعيين چگونگي اين روابط و جزئيات آن منوط به قانون عادي شده است. اصل هشتم قانون اساسی، دعوت به خیر را «وظیفه همگانی» می شمارد؛ بنابراین، در جامعه اسلامی باید شاهد اجرای این عمل به عنوان یک وظیفه قانونی برآمده از تعالیم و احکام اسلامی باشیم.

در اصل هشتم قانون اساسی آمده است: «در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر؛ دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود و کیفیت آن را قانون معین می‌کند. «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ».

امر به معروف و نهی از منكر به انحای مختلفی تبیین گشته، به گونه ای كه تلاش شده با اضافه كردن قیودی گستره این فریضه موسع یا مضیق شود. اما آنچه مهم است، اینکه امر به معروف و نهی از منکر نیازمند اجتهاد مستمر در موضوعات اجتماعی است تا بتوان در جهت تحولات اجتماعی بهترین و كارآمدترین روش و شیوه را برگزید.

بر اساس همین فریضه و وظیفه بود که «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» درسال ۱۳۹۴ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در این قانون سعی بر این بود که علاوه بر تعریف و تبیین مقوله امر به معروف و نهی از منکر از افرادی که به این وظیفه عمل کرده اند، حمایت‌هایی کرد.

علاوه بر این ظرفیت قانونی و دینی، ستادی هم به عنوان «ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور» وجود دارد که بر اساس ماده ۱۶ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر عهده دار وظایف زیر است؛

۱ـ تعیین سیاست ها و خط مشی های اساسی در زمینه ترویج و اجرای امر به معروف و نهی از منکر و پیشنهاد آن به مبادی ذی ربط.


۲ـ تبادل اطلاعات و نظرات برای شکل گیری سیاست های مربوط به امر به معروف و نهی از منکر


۳ـ آسیب شناسی و ریشه یابی علل ترک معروف و ارتکاب منکر


۴ـ تعیین الگوهای رفتاری


۵ـ زمینه سازی جهت مشارکت همه جانبه آحاد مردم و دستگاه های اداری و رسانه های عمومی در امور مربوط به فریضه امر به معروف و نهی از منکر


۶ـ رصد اقدامات انجام شده در اجرای این قانون و انعکاس آن به مراجع ذی ربط


۷ـ تدوین راهبردهای آموزشی برای سطوح مختلف جامعه


۸ـ آموزش و پژوهش و تحقیق در زمینه امر به معروف و نهی از منکر و ترویج گسترش فرهنگ آن


۹ـ شناسایی ظرفیت ها و کمک به تشکیل جمعیت ها و تشکل های مردمی فعال


۱۰ـ حمایت همه جانبه از اقدامات قانونی آمران به معروف و ناهیان از منکر


۱۱ـ پیگیری مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با تکالیف ستاد در خصوص راهکارهای اجرایی فرهنگ عفاف و حجاب


۱۲ـ ارائه گزارش سالانه به مقام معظم رهبری و قوای سه گانه و مردم

باید خاطرنشان کرد که امر به معروف، امر کردن و فرمان دادن به خوبی‌ها و نهی از منکر، نهی کردن و بازداشتن از زشتی‌هاست. در اسلام، از فریضه‌ امر به معروف و نهی از منکر، به عنوان ضامن اجرای قوانین و دستورهای شرع مقدّس یاد شده است. آیات و روایات بسیاری درباره‌ اهمیت و آثار و برکات آن وجود دارد اما متاسفانه شاهد هستیم که برخی اظهارات یا اقدامات موجب می شود که سایه حاشیه ها بر این فریضه افکنده شده و از اصل و اساس و مسیر اصلی خارج شود.

حال درباره همین نوع اظهارات و در همین ارتباط اخیرا خبری از میزان بودجه این ستاد در سال جاری از سوی دبیر آن بیان شد که متاسفانه واکنش های مناسبی را در پی نداشت.دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر کشور در نشست دبیران ستادهای استانی امر به معروف سراسر کشور در مشهد گفته است: «درخواست چهار هزار میلیارد ریال بودجه در سال ۱۴۰۱ داشتیم که بیشتر آن هم برای فعال کردن ستادهای ۴۲۶ شهرستان کشور بود.

سید محمد صالح هاشمی‌ گلپایگانی افزود: دولت، بودجه ما را به میزان ۵۸۰ میلیارد ریال تقدیم مجلس کرد و مجلس نیز بودجه را ارتقا داد و در نهایت توانستیم برای امسال هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال بودجه بگیریم.

دبیر ستاد کشوری امر به معروف و نهی از منکر گفته است: امسال بودجه این ستاد را زیر نظر سازمان تبلیغات بردند؛ یعنی ما برای هزینه کردن، نیازمند تایید سازمان تبلیغات بودیم تا این که در لحظات پایانی تصویب بودجه با رایزنی ریاست ستاد بودجه امسال در مجلس مستقل شد.»

درباره این اظهارات و حاشیه های آن چند نکته قابل تامل وجود دارد.

نخست اینکه به رغم جوسازی‌های انجام شده، مبلغ ۱۱۸ میلیارد تومان اختصاص یافته به لطف تورم و افزایش هزینه‌ها و ریخت و پاش‌هایی که در سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها می‌شود شاید مبلغ آنچنانی نباشد، اما با کمال تاسف باید گفت که همین عدد و مبلغ در شرایطی که بسیاری از مردم دچار مصائب و مشکلات اقتصادی شده اند قابل توجیه نبوده و این سوال مطرح شده که چرا یک نهاد تبلیغی و دینی که اصل و اساس آن بر مردمی بودن استوار است، به دنبال این است که در این دوران بودجه خود را افزایش دهد؟

دوم آنکه مسئولان این ستاد باید سخن رهبر انقلاب را پیش چشم خود قرار می‌دادند که فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر حوزه‌های گوناگونی دارد که امر به معروف مسئولان در اولویت قرار دارد.» و می‌دانستند که در این شرایط جامعه و برای افزایش اعتماد عمومی و رضایت مندی جامعه از مسئولان و اقدامات آنان همین «امر به معروف مسئولان» است که می‌تواند راهگشا و امید بخش باشد. اگر همین تصور را در ذهن خود تقویت می‌کردند به این نتیجه می‌رسیدند که چنین امری اصلا محتاج بودجه‌های میلیاردی نبوده و با کمک گرفتن از عموم مردم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی «قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» می‌توانستند بهتر عمل نمایند.

و، اما سوم اینکه مسئولان این ستاد در سطح استانی و کشور ایمان داشته باشند که «فضای مجازی» به عنوان ابزار مناسب و کم هزینه می‌تواند در دریافت گزارش‌های مردمی و تذکر و توصیه به مسئولان و جریان سازی در خدمت آنان باشد و گاه یک «هشتگ» یا حتی چند خط تذکر در شبکه اجتماعی مانند توییتر از میلیارد‌ها تومان هزینه اثر گذار‌تر بوده و قطعا نتایج بهتری را رقم خواهد زد.

و نکته آخر هم این است که مسئولان فراموش نکنند آفت «بودجه خوری» برای هر امر مردمی و عمومی وجود دارد و قطعا بخش مهمی از بودجه‌های فراوان در حین تخصیص بودجه در بخش‌های اداری و مناصب مدیریتی حیف و میل می‌شود لذا بهتر است تا در حد امکان با جدا شدن از بودجه‌های دولتی، اصل و اساس حرکت خود را بر حرکت‌های مردمی و عمومی استوار نمایند.

 

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۵
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۱۴۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
آیا بیشتر منکراتی که در جامعه بروز پیدا میکند ناشی از مسائل و مشکلات مادی و معنوی نیست که مسئولان ناکارآمد و ناشی در انجام امور محوله بوجود آورده اند؟ این بودجه را صرف تربیت مدیرانی بکنید که جلوتر از نوک بینی خودشان را هم ببینند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
در یک جامعه خدا باور و خدا محور نیازی به ایجاد تشکیلاتی با بودجه کشور برای امر به معروف و نهی از منکر نیست.
بر تمام اهل دانش فرض است از شیوه ای درست اقدام به امر به معروف و نهی از منکر کنند!
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
هرچندمردم بادادن مالیات به نام های مختلف بودجه این ستادراتامین میکنندولی درصورتی قلبا راضی خواهند بود چنین پولی هزینه شودکه ستادمهمترین رسالتش برخوردبامفسدین ورشوه گیرندگان درهرسازمان وارگانی باشدیعنی منکرات به معنای عام شرعی وتوصیه اکیدبه نمایندگان محترمی که باقولهای شیرین بمقاماتی چون درشورای شهروغیره رسیده اندواکنون برخلاف قول خودشان عمل میکنند یعنی حقیقت رانگفتند که همه اینها ازمنکرات است وگرنه اگرکارشان فقط توصیه به جوانها درنوع پوشش باشدرضایت کامل خاصل نمیشود واگرمبارزه باتمام منکرات باشدمردم حاضرند ازنان خودبرنندکه ستادفعال باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
دولت بایستی جراحی اقتصادی از اسراف در این نهادها شروع کند. واقعا بازده کار آنها چقدر بوده است. این بودجه که مجلس داده است از جیب همین مردم تامین شده است.
یه بدبخت بیچاره
| Netherlands |
۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
دیروز همین دوستان نهی برای من پیامک دادن چون خودم دیدمشون درحال این کار، رفتم پیششون گفتم چرا نوشتین یکی از اون خانومای تو ماشین به من میگه خوب کرده ؟ میگم شما پوشش همسر منو دیدی و نوشتی ؟. بعدم اقای محترم پلیس امنیت اخلاقی بعد یکم صحبت یه فحش +18 به من داد که اگه بنویسم فیلترش میکنین. منم چون ملبس به لیاس نظامیه نمیتونستم هیچ کاری کنم.حتی نمیتونم شکایت کنم چون 4 تا ادمن که همه پشت همن و اخر منو به دروغ متهم میکنن احتمالا !!! اینا بودجه میگیرن امثال منه بدبخت و اواره کنن که پول بگیرن و ماشین توقیف کنن و فحش بارمون کنن. خدا و پیغمبر چیه ؟ واقعا فک کردین درد دین دارن ؟ نه دوستان من درد اذیت و مردم ازاری دارن. بنظرم یکم براشون کلاسای روانشاسی بذارن بد نیست. شاید ادب یاد گرفتن دیگه نیان سراغ همچین کارایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
این بودجه را برای نهی از منکر برخی مسئولان می خوان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
به نظرم بودجه ی سلبریتی های لجن پراکن قطع بشود خودش بزرگترین امر به معروف است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
چه طیفی با چه سر و وضعی چهل سال به مسئولان ناکارآمد رأی دادند؟؟
چرا فرافکنی می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
دمت گرم
این بودجه ها رو خرج معیشت مردم کنن که دنیاشون رو نابود کردن آخرت هر کسی به
خودش مربوط میشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
سفره ای باز شده و عده ای تا می توانند می خورند انها نام خودی را یدک می کشند اما اکثریت مردم به نان شب محتاجند کاش ما واقعا مسلمان باشیم یا ادعای واهی نکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
اسلام تنهادینی است که نیازبه تبلیغ نداردلطفاًباتخریب کنندگانش برخوردشودکافیست که بسیارضعف برخوردمیشودیانمیشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
دولت بجای تسویه بدهی 400 هزار میلیارد تومانی اش به صندوق تامین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان حداقلی بگیر که زیر 4 میلیون تومان ماهیانه حقوق میگیرند

و امضا! درخواست مدیر عامل و هیات مدیره تامین اجتماعی که ماههاست طی نامه به دولت ارسال کرده اند

مبالغ موجود در بیت المال را بین افراد و سازمانهابی با نامهای اسلامی و عنوان های اتلاف و هدر میدهد

و موجبات ناراحتی و درگیری مردم در خیابانها را افزابش میدهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
اگر قرار است به امر به معروف پول ندهند
به نظرم باید به دیگر ارگانهای فرهنگی هم پول ندهند
به صدا و سیما و خبرنگاران هم پول ندهند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
آقایان این همه بودجه های تبلیغاتی گرفتند و ده ها نهاد و سازمان به بهانه تبلیغ هزاران میلیارد تومان پول به جیب زدند بفرمایند خروجی ان چی بوده؟ حد اقل چیزی که ما در حامعه می بینیم اگر در سال ۵۷تود و پنج درصد مردم معتقد به دین و مذهب بودند و و حد اقل هشتاد درصد آنها فرایض دینی را به جا می آوردند امروز شاید کمتر از سی درصد مردم معتقد به دین باشند و ده یا بیست درصد هنوز از روی اعقاد مسائل شرعی را رعایت کنند و بسیاری از کسانی که پنجاه سال نماز خواندن امروز اسلام را دیگر قبول ندارند و این خروجی این نهادها بوده که مثل لاشخور افتادن روی بودجه و منابع کشور مردم عمل شما را می بینند نه حرف شما
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
جاي اينكه پول بديد اينا گير الكي بدن به ملت، اينو خرج شكم مردم كنيد يكم اعصابا راحت تر باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
کل بودجه این نهاد هزار میلیارد ریاله، تقسيم بر ٨۵ میلیون نفر بشه به هر نفر ١٢ هزار ریال یعنی ١٢٠٠ تومان میرسه، این پول به کجای شکم میرسه
چرا جوسازی الکی میکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
اگر بودجه این نهاد و مراکز بیشمار مشابه که قطعا هیچ بازدهی واقعی ندارند صرف رفاه مردم شده بود، آخرت بهتری برای مردم داشت.
گرانی کمر مارو خم کرده، رومون نمیشه بریم خونه کسی، صله رحم مرد، نیکوکاری مرد حالا شما بیا مرده رو امر به معروف کن. وای به حال کسانی که بیمار دارند، دانشجو دارند، پسر و دختر مجرد دم بخت دارند .... بیاید به داد ما برسید. بابا به خدا خسنه شدیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
مجموع بودجه این نهاد ها یک درصد کل بودجه هم نیست
یعنی اونقدری نیست که به هیچ دردی بخوره
م. ع ت..
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
تابناک جان به ریشه های رانت و فساد بپرداز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
این مردم چه گناهی کرده اند که گرفتار این مسئولان شده اند ؟؟؟

۴ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه یک ستاد که هیچ خاصیتی هم نداره !!!!¡؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
ریال
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
یعنی حدود 1/1 میلیارد تومان در روز هزینه دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
طرف تماس گرفت با دوستش گفت مصموم شدم به دادم برس دارم میمیرم. دوستش گفت عزیزم مسموم درسته نه مصموم.
حالا بزرگوار به خبر کاری نداره مشکلش در ریال یا تومانشه
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
درود
انسان ها مختار به دنیا می آید.‌‌.و با اختیار در زندگی خودش زندگی می کنند...پس نه داعش نه طالبان...نه هر تفکری حق دخالت در امور زندگی شخصی او را ندارد
..یا به قولی اگر نخواهیم برویم بهشت باید چه کسی را ببینیم...؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
تز روشنفکرنمایی را برای خودت نگه دار
شما مختار هستی ولی نه هرکاری و نه در هر جایی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
نگران نباش؛ روشنفکر تویی بقیه اداتو درمیارن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
حتی یک ریال از من برای ایدئولوژی های حکومت هزینه بشه، راضی نیستم، البته اگر به حلال و حرام اعتقادی داشته باشند
اعتقادات زوری نیست باید شخص به اون باور برسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
تو غربگدا حق و حقوقی نداری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
این ستاد مگر تا بحال موفق بوده .به غیر از اینکه مردم را لجباز تر کردن . مردم قیم نمیخواهند امروز آگاه تر از هر زمانی هستن بیخود یک عده که خودشان هم مشکل دارن متولی کاردیگران برای امرو نهی نشوند دخالتهای اینچنینی جامعه را به اینجا کشانده
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات