گفت‌وگوی صریح و شفاف با سیدحسن خمینی در برنامه زنده تلویزیونی

سادگی زندگی حضرت امام با شرایط توسعه حرم همخوان است؟ / صدا و سیما باید بتواند بخش بزرگتری از جامعه را نمایندگی کند / اگر امام امروز تشریف داشتند و این بحث فضای مجازی بود، نظر امام چگونه بود؟ / به موضوع انتخابات لطماتی وارد شده است

کسانی که می‌خواهند جمهوری اسلامی نباشد، بمباران دروغ راه انداخته اند، ولی راه درست این است که صدا و سیما بتواند بخش بزرگتری از جامعه را نمایندگی کند ... اگر مردم باشند شما توفیق دارید. حتی در سیاست خارجی وقتی یک دیپلمات موفق است که دارای پشتوانه قوی ملی باشد.
کد خبر: ۱۱۲۲۵۷۸
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵ 05 June 2022
|
51872 بازدید
|

سادگی زندگی حضرت امام با شرایط توسعه حرم همخوان است؟ /  صدا و سیما باید بتواند بخش بزرگتری از جامعه را نمایندگی کند / اگر امام امروز تشریف داشتند و این بحث فضای مجازی بود، نظر امام چگونه بود؟ / به موضوع انتخابات لطماتی وارد شده است

مشروح گفت و گوی شنبه شب حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی با برنامه «صف اول» تلویزیون به این شرح است.

اگر بخواهید تعریف جامعی از حضرت امام داشته باشید، به ویژه برای جوانانی که هم امام را درک نکرده اند و هم فضایی که در انقلاب جاری و ساری شد، چگونه می شود امام را برای جوانان نسل امروز ترسیم کرد؟

من فکر می کنم فقط بحث جوانان نیست؛ شاید نسل های میانسال هم با این عدم شناخت مواجه هستند. فکر می کنم مقداری بحث را عقب ببریم و ببینیم اصلا چرا جامعه ایران به امام اقبال کرده است> ما در تاریخ سیاستمداران و رهبران دینی، عرفا و بزرگانی هم داشته ایم، چرا امام مورد اقبال قاطبه مردم قرار می گیرد؟ این سؤال بسیار مهمی است. یعنی چه شد که یک پیرمرد در نجف که نامش را هم در منابر نمی شد برد و چه شد که انقلاب ترین انقلاب تاریخ در اینجا به وقوع پیوست؟ انقلاب های دیگر اسمشان انقلاب است؛ بعضی ها کودتاست.

بعد هم در اینجا ده سال حکومت کرد و با عظمت ترین تشییع تاریخ که ثبت جهانی شده، چه شد بر دل ها حکومت کرد؟ یک عده نگویند مردم ایران آن وقت دیوانه شده بودند. این عللی دارد. اتفاقا به نظر من نکات کلیدی قصه انقلاب در این سؤال است که چرا امام بناگاه در دل همه مردم ایران نشست؟ به گونه ای که چنان تقدسی پیدا کرد که در تمام روستاها و شهرها به نامش قسم خوردند و برایش فرزند دادند. اگر بخواهیم کوتاه جواب بدهیم، امام نماد آرزوهایی است که مردم ایران تاریخ خودشان داشته اند و این همه را با هم آورده است.

مردم قبل از انقلاب از چه رنج می کشیدند؟ اولینش استبداد است. استبداد چیزی است که مردم ایران از دوره صفویه، قاجار و پهلوی با گوشت و پوستشان لمس کردند. اوج تقابل با استبداد در مشروطه است و بعد به دوره رضاشاه آمد و هرچه جلوتر رفته حتی به کشتن کسانی که در سیستم نقش داشته اند، منجر شده است. آزادی به این معنا که انسان ها در سرنوشت خودشان دخیل باشند، آرمان بزرگی است؛ یعنی اینکه انسان ها سرنوشت خودشان را از دل انتخابات درآورند.

دومینش استعمار است؛ استعمار درد بسیار بزرگی است و مطلوب نیست که نطفه مشروطه در سفارت انگلستان بسته شود. کودتا شده و خودشان رضا شاه را آورده و بعد هم برده اند. برای رفتن محمدرضا از ایران منتظر تصمیم سفارت انگلیس است. پس مردم می خواستند در مقابل استعمار استقلال داشته باشند. البته ما هیچ گاه مستعمره نبوده ایم.

سومین نکته دینداری است؛ مردم ایران از تاریخشان که ورق بزنید یک ملت دیندار، خداباور و موحد هستند و به همین جهت اسلام را قبول کرده اند؛ اما تقابلی که سلطنت پهلوی با دین مردم پیدا کرده، کشف حجاب، تعطیل کردن بسیاری از مساجد و نقشی است که به بهائیت مقابل اسلام داده اند. مردم به دنبال معنویت بوده اند.

چهارمین نکته عزت است؛ عزت برای یک ملت مثل آب برای ماهی است. ملت عزیز باشد یعنی اینکه ما کاپیتولاسیون نداشته باشیم و یک شهروند ایرانی در کشور خودش احساس نکند که قانون او و یک شهروند غیر را مساوی برخورد می کند.

پنجمین، آرمان دیگر مبارزه با تحجر است؛ آنی که امام نام آن را اسلام ناب گذاشته اند.

نکته بعدی استکبار در مقابل استضعاف است. متأسفانه آماری به جامعه ما داده نمی شود از فضای فقری که در جامعه ما بوده است. مثلا ببینید اصلاحات ارضی چه مقدار به پیدایش فقر انجامیده و خیلی ها پایه گذار از بین رفتن سلطنت پهلوی می دانند. یکی از آنها خود سلطنت است که یکی حاکم بلامنازع باشد.

اینها مواردی است که در جمال یک نفر به عنوان منادی آنها دیده می شود و اگر جامعه به او اقبال می کند از باب این است که پرچمدار این موارد بوده و اگر بخواهیم امام برای تاریخ ما و نسل ها امام بماند، باید امام را نماد این آرمان ها نگه داریم، چون این آرمان ها بین النسلی است.

امام یعنی جمع همه این موضوعاتی که فرمودید و در عین حال تعمق در اینها. در اینکه امام به حکم المؤمن ینظر به نور الله بحث های خدایی دارد، بحثی نیست ولی امام از روز اول به عنوان یک ناظر باهوش سیاست ایران را رصد کرده و شاهکار مدیریتی امام حدفاصل فوت حاج آقا مصطفی تا پیروزی انقلاب است. به خاطر اینکه سرعت وقایع بالاست. این ناشی از هوش امام است و اینکه یک عمر در حاشیه سیاست، سیاست را رصد کرده است.

یکی دیگر از ویژگی های امام، شجاعت است. گفت آن لحظه که سال ۴۳ من را گرفتند که ببرند، ماشین ما طرف دریاچه نمک پیچید و من تقریبا مطمئن شدم که می خواهند ببرند من را اعدام کنند و دیدم نمی ترسم. خیلی ها از آبرو نمی گذرند ولی امام شجاعت هزینه کرد آبرو دارد.

یک ویژگی شخصی لازم دارد که انسان بتواند خودش را فدا کند و در همه جا آماده هزینه کرد آبرو باشد. امام در آخر جنگ گفتند حاضرم آبرویم را بدهم برای اینکه مردم به رفاه برسند.

وقتی انقلاب به پیروزی می رسد و باز هم امام از این اصول تخطی نمی کند. امام تأکید ویژه ای به توجه به محرومین و کوخ نشینان دارند و نهیب می زنند به مسئولین که مبادا مقابل محرومین قرار بگیرید. مسئول تراز انقلاب از نظر حضرت امام چگونه است؟

ما باید با تمام توان از محرومین و مستضعفین حمایت کنیم و آنها را دوست داشته باشیم اما با اصل محرومیت مبارزه کنیم. اولین شرط یک مسئول این است که توان حل مشکل مردم را داشته باشد؛ یعنی شما باید طعم محرومیت را چشیده باشی و محرومیت را از بین ببری. یعنی قرض پایان بخشی به استضعاف است.

جمله ای از امام بعضا بد معنی می شود که ما مأمور به وظیفه هستیم و به نتیجه نیستیم. هدف وظیفه را تعیین می کند. اینکه بگوییم ما کاری نداریم نتیجه و هدف چیست، گمراه کننده مطلب است. پس جان، روح و توان جمهوری اسلامی باید برای رفع استضعاف و محرومیت باشد و اگر کسی آب دستش هست باید کنار بگذارد و فقر را از بین ببرد. امروز هم همه باید کمک کنند بحث فقر و مشکلات معیشتی را بردارند.

روایتی منقول از امیرالمؤمنین است که حضرت می فرمایند بگذارید وضع نوه های پیامبر(ص) طوری باشد که کسی با دیدن آنها حسرت نکشد. کسی که تصدی دارد باید درد مردم را بچشد.

برخی معتقدند مشی سادگی زندگی حضرت امام با شرایط توسعه حرمشان چندان همخوان نیست. چرا این احساس در دوستداران امام حاصل شده است؟

حرم در حقیقت نمادی برای جمهوری است و زندگی فردی فرد یک چیز است و چیزی که بعدا به عنوان ادای دین و یا نماد ساخته می شود، چیز دیگری است. البته مقدمات زیادی دارد و باید کسانی که بیشتر متصدی بوده اند جواب بدهند.

در سیاست خارجی با قاطعیت از حق مسلم مردم ایران دفاع می کنند. این بعد حضرت امام ناشی از کجاست؟ این بعد را چه طور می شود برای جوان امروز تحلیل کرد؟

به نظر من دو ویژگی به امام این قدرت را داده بود که بتوانند این گونه بایستند؛ یکی بحث اتکا به خدا بود. دومین، که بسیار مهم است، اینکه اگر مردم باشند شما توفیق دارید. حتی در سیاست خارجی وقتی یک دیپلمات موفق است که دارای پشتوانه قوی ملی باشد. بعد هم فراموش نکنیم که ملت ایران خیلی بزرگ است. یعنی با پیشنیه ای که دارد، جهان برای نفس ایران احترام قائل است.

هیچ چیزی هم به اندازه حضور مردم، توانایی یک مملکت را بالا نمی برد. واقعیت این است که باید خیلی چیزها داشت ولی اگر مردم باشند همه کار می توانی بکنی. امام چون مردم را داشت در مقابل دنیا می ایستاد و مردم هم می ایستادند. البته امام می گفتند اگر همه هم با من نباشند وظیفه من این است که همین کار را انجام بدهم.

به نظر شما امام وعده ای می دادند که می دانستند انجام نمی شود؟

به نظر من اینگونه نیست؛ یعنی اگر عزمی بر کاری داشتند آن را انجام می دادند.

بحث تحجر و ارتجاع مقصود چیست؟

اولا من تأکید می کنم صحبت امروز رهبری را با دقت همه ببینند؛ تبیین بسیار خوبی از مباحث امام بود. اما بحث تحجر، به معنای این است که شما در گذشته بمانید و خودتان را با شرایط جدید وقف ندهید. امام بعدها این را به عنوان «نقش زمان و مکان در اجتهاد» مطرح کردند که به نظر من مغفول است. اگر شما نتوانید بفهمید که زمانه عوض شده، تفاوت پیدا می کند.

امام مادی گرایی غربی را عامل انحطاط جامعه می دانند. کلا تقلید کور کورانه نسبت به هر چیزی، یعنی اگر قرار باشد تقلید کور کورانه کنید و آن را در قالب ارزش های خودتان نبینید، کار غلطی است که حتما نتایجش را می بینید.

اگر امام امروز تشریف داشتند و این بحث فضای مجازی بود، نظر امام چگونه بود؟

در مورد فضای مجازی به یک نکته توجه کنید. باید چیزهایی که امکان مبارزه با آن نیست را مدیریت کرد. مثلا بحث ماهواره چه شد؟ حتما آثار سوء دارد و کسی تردید ندارد اما راهش بسته نیست. مثلا تلگرام فیلتر شد ولی همه باز آمدند.

تردید نباید کرد که دشمن، دشمن است؛ یعنی کسانی که می خواهند جمهوری اسلامی نباشد، بمباران دروغ راه انداخته اند ولی راه درست این است که صدا و سیما بتواند بخش بزرگتری از جامعه را نمایندگی کند. اگر شما بتوانید قدرت نرمتان را بالا ببرید، ما بزرگترین اندیشه را داشتیم که آنها از ما می ترسیدند. ما با کاست دنیا را می گرفتیم. انقلاب اسلامی دو سد خورده که یکی از آنها این بوده که زبانش فارسی است. معلوم است که آنها دشمنی می کنند ولی غرض این است که ما توانایی خودمان را بالا ببریم.

در سیره نظری و عملی امام انتخابات چه جایگاهی داشت؟

انتخابات یکی از نمادهای مردمسالاری است و باید بستر انتخابات همیشه فراهم باشد. کلیت ساختار انقلاب اسلامی مورد توجه بیشتری قرار می گیرد. من فکر می کنم این در اندیشه امام و مقام معظم رهبری جایگاه بالایی دارد و البته لطماتی هم خورده است. ما که بنای تخریب هم را نداریم. می خواهیم دل هایمان را به هم بدهیم و پیش ببریم.

این انقلاب ثمره خون ها و تلاش های مهمی است. باید همه جمع شویم و کمک کنیم. اتفاق بزرگی در تاریخ افتاده و شاید همه ندانند که چه کارهای بزرگی شده است. پتانسیل مدیریت جمهوری اسلامی خیلی بالاتر است.

امام در عرصه خانه و خانواده چگونه بودند؟ یک خاطره کوتاه بگویید.

امام تعاملشان با همسرشان فراتر از نسل خودشان است. نامه ای که امام ۱۰۰ سال پیش از لبنان نوشته اند که تعابیر لطیفی دارد. امام برای ما پدربزرگ بود؛ ولی پدربزرگ محترم.

چهاردهم خرداد ۶۸ برای ما روزهای تلخی بود و امیدواریم خداوند همه درگذشتگان ما به خصوص کسانی که در آبادان اخیرا حادثه برای آنها اتفاق افتاد را قرین رحمت کند.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳۹
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۵۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
تا آنجا كه بنده يادم مي آيد ،در زمان ده سال رهبري امام كه در قيد حيات بودند ، ،صدا و سيما در اخبار از ايشان با عنوان « اميد مستضعفان جهان » نام مي برد ، اما با اين مقبره اي كه براي ايشان ساخته شد كه چشم هر چه نابيناست روشن و منور ميكنه ... به نظرم از اين لحاظ به امام خدمت نكرديم !!
-- آميرزا محمد ! شما ميداني چند تا از ائمه معصوم ما در بقيع دفن هستند كه خيلي مظلوم واقع شده تا حدي كه يك سنگ قبر معمولي هم ندارند ؟ ... خدا لعنت كنه أل سعود را .. خدا عذاب شان را زيادتر كنه آن ملاعين !
-- بله ! ... خدمت آقا رضاي گل عرض كنم كه تا آنجا كه حافظه ام ياري ميكنه قبور چهارتا از ائمه ما در قبرستان بقيع هست ، همانطور كه خودت فرمودي قبرشان خيلي مظلومانه ...خيلي مظلومانه ... هر قدر بگم مظلومانه كم گفته ام !... خدا تو فيق داد سالي كه به مكه مشرف شدم ، قسمتم شد و سعادتم ياري كرد
توانستم براي زماني خيلي كم أنجا را زيارت كنم البته نه از نزديك ... انشا الله قسمت و نصيب شما هم بشه آقا رضا ! .. ميگم آقا رضا قلبت خيلي پاكه ، شما در باره ام دعا بكن كه يك بار ديگه زيارت مكه معظمه ، مدينه منوره و كربلاي معلي و نجف اشرف نصيبم بشه .. آخه ميدوني همسايه عزيز ، با اين سن و سال و با اين تن عليل و با اين پادرد شديد ، ديگه فكر نكنم كه به عمرم وفا كنه چنان سعادتي نصيبم بشه !
-- خدا كريمه آميرزا محمد .. خدا بزرگه ... انشا الله باهم همسفر بشويم ...ميگم آميرزا محمد حالا اين چهار امام معصوم كه قبور شريف شان خيلي معموليه با امام رضاي خودمان ، با بقيه ائمه كه گنبد و بارگاه طلايي دارند ، توفير و تفاوتي از حيث مقام و شأن و مرتبت ...
-- استغفر الله آقا رضا ... استغفر الله ... ائمه ما هيچ كدام از نظر مقام و منزلت با هم توفير ندارند ، بودن يا نبودن حرم و بارگاه تاثير در مقام و جايگاه شان ندارد ! ... ! امام صادق عليه السلام ، قبر شريف شان بسيار عادي است اما رئيس مذهب شيعه هست ! و هيچ فرقي با امام رضاي خودمان با آن دستگاه و حرم و بارگاه و عظمت ندارد ندارد ! ... اين نكته را فراموش نفرما آقاي رضاي گل ... ميگم أقا رضا ، اين پا درد نميذاره بيشتر از اين در خدمتت باشم ، اينه كه بايد مرخص بشوم ... سلام ابوي را خيلي برسان و انشا الله بهتر بشوم ، خدمت شان خواهم رسيد كه دلمان براي خودشان و آن چاي چشم خروسي با آن طعم و مزه تنگ شده ... عجالتاً خدا نگهدار !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
آقا شما حالت خوبه؟!ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
بحمد الله والمنه و از بركت دعاي شما حالم خوبه ! خدا را شكر ، مرحومه والده هميشه مي گفت خدا تن سالم را از هيچ كس نگيره بحق محمد و آل محمد ! انشاالله شماهم هميشه حال تان خوب باشه ! آمين !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
مطلبی که در مورد توسعه حرم می گویند صرفا توجیه است البته من قبول دارم که ایشان مسول همه این اتفاق است بهر حال چد در اینجا و چه زیارتگاههای دیگر به حد غیر قابل قبولی افراط شده
برای اکثریت مردم قابل قبول نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
نطر سید حسن آقا در مورد صدها میلیارد بودجه سالیانه بنام بنیاد امام و مرقد ایشان چیست ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
این همه مردم را گمراه نکنیم .کدام دشمن؟کجای دنیا هستیم که باید دشمن هم داشته باشیم .بزرگترین دشمن خودمان هستیم که نزدیکترین و در دسترسترین هم هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
خودمان منظور شما اینکه شمام دولتی هستی دیگه اگر اینطور هستش که درست گفتید وگر نه مردم عادی که دنبال دشمن تراش نیستن سرگرم قیمت برنج و ماکارانی و گوشت و مرغ و میوه هستن
داوود
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
حاج سیدحسن آقا بهتربود درمورد این فرمایش امام که ((میزان رای ملت است )) نیز بطورمفصل وصریح وبدون پرده پوشی ابرازنظر میکردندواینکه این فرمایش امام الان تا چه حداجرامیشود ونیز اظهارات برخی ها که جمهوریت را مغایربا اسلام میدانند وازتریبونهای رسمی هم صریحا آنرا بیان کرده ومیگویند امام درشرایط خاص اول انقلاب تن به جمهوری اسلامی دادند و الا دراسلام چیزی به اسم جمهوریت نداریم نیزصحبت میکردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
فقط این یک فرمایش امام نیست.بسیاری از اصولی که امام تبیین فرمودند بوضوح نقض میشود ازجمله عدم دخالت نظامیان درسیاست.
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
فقط این یک فرمایش امام نیست که نقض شده.بسیاری ازاصول تبیین شده توسط امام ازجمله عدم دخالت نظامیان درسیاست بوضوح نقض میشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
عزیز،،،امام فرمودن به جمهوری اسلامی،رآی میدم نه یک کلمه زیاد نه یک کلمه کم.شهیدمطهری گفتن جمهوری اسلامی،جمهوری یعنی مشارکت مردم در سرنوشتشان که همان انتخابات ریاست جمهوری و نماینده مجلس شورای شهروروستاست و مردم تعیین میکنن که با انتخابشون کی مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و هنری و سیاسیشون رادست بگیره و اسلامی هم یعنی محتوای حکومت براساس .احکام و قوانین اسلام باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
همین قدرم صدا سیما بهش اجازه مصاحبه داده جای تعجبه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
دررابطه با توجیه توسعه حرم اصلا قانع کننده نبود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
ساده زیستی رو شما میگید اما مقبره رو ما داریم می بینیم ! هر چند که ما حاکمی رو ترجیح میدهیم که ساده زیست نباشد ولی به فکر مردمش باشد به کسی که ادای ساده زیستی را در میاورد و مملکت رو به قهقرا و نابودی می کشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
حرف حق. احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
آفرین بسیار استدلال درست و مهمی است گرچه تا مسئولی ساده زست نباشد نمی فهمد طبقه فقیر چه می کشد . مگر می شود فردی فرزندش در اروپا و آمریکا باشد یا نرسیده بشود مسئول دفتر تنظیم آثار و بفهمد غم نان و آبروو جهیزیه فرزند و حفظ حرمت صله رحم یعنی چه . چه زیبا گفته اینها حتی آنها که مثلا ساده زیست نشان می دهند ادای ساده زیستی را در می آورند . مثال کاربردی ، جز ظاهر زندگی همه مسئولان درجه اول بی استثنا فقط حقوقشان را اعلام کنند ببینیم آیا در حد چهار میلیون وهشتصد هزار تومان حداقل دستمزد است ؟ بیایند امکانات زندگی و وسیله سفر به شهرها را اعلام کنند بیایند وسیله تردد در شهرشان را اعلام کنند و بگذارند مردم ببینند از چه ماشینی پیاده می شوند . ما امام را دیده ایم از پیکان پیاده می شدند بگذارید مردم ببینند مسئولین درجه اول از چه چیزی پیاده می شوند نمی شود به بهانه حفظ امنیت در رفاه زندگی کرد . ببینم کدام فردی یکی از مسئولین اصلی کشور را حتی یک بار حتی یکبار حتی یکبار حتی بصورت نمایشی در صف نان و خرید میوه تره بار دیده . ساده زیستی اینهاست که حتی نمایشش را در نمی آورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
مگر ساختن بقعه و بارگاه تصمیم خانواده اقای خمینی بود؟ببینی انروزها چه کسانی در راس امور بودند و جوابتان را از انها بگیرید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
توسعه در زمان ایشون بود دهه ی هشتاد و نود . دهه ی هفتاد یه ضریح ساده بود و این همه بستک دمبک به حرم ایشون از بیت المال اضافه کردند . امام ساده زیست بود .
آیا اگر امام خودش بود اجازه میلیاردها تومان هزینه برای محل دفن خود می داد . بی شک پاسخ منفی است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
چرا بودجه دولتی دارد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
آیا حرم امام فقط استفاده زیارتی دارد یا به عنوان یک مرکز توسعه وآموزش علمی هم هست ؟! آیا مکانی برای به در کردن خستگی مسافران در میان راه هم هست ؟ اگر هست که دیگر مقبره امام نیست ومقبره امام همان ضریح میان بنا هست ..
گرشاسبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
توسعه حرم به نفع زندگان خاص است و به ضرر عام . در این وضعیت وخیم اقتصادی کاش بودجه های فرهنگی و .. صرف شکم گرسنگان میکردند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
توسعه این مکان باید سریعا متوقف شود .
امکانات در نظر گرفته شده در این مکان بیشتر از قبور ائمه معصوم شده است !!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
چشم قربان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
شکم سیر که از گرسنه خبر نداره .
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟