مواردی همچون: مباحث و قوانین مالیاتی، روش جذب و تأمین منابع مالی، برندینگ، مارکتینگ وکاربردهای فضای مجازی، راهبری نیروهای داوطلب، طراحی سایت و کاربرد اینستاگرام و شبکههای اجتماعی، روابط عمومی و نقش آن در پیشبرد اهداف مؤسسات خیریه و سمنها محورهای اصلی این دوره را تشکیل میدهند.
عموم علاقهمندان میتوانند جهت ثبت نام موردی یا کلی در کارگاههای آموزشی و کلاسهای مشاوره عمومی که با ظرفیت محدود برگزار میشوند، اقدام نمایند.
یکی از واقعیتهای عصر حاضر، نقش پررنگ مؤسسات خیریه و سازمانهای مردمنهاد (سمنها) در رفع بسیاری از مشکلات جوامع بشری و محیط زیستی است. امروزه بیش از 10 میلیون مؤسسه خیریه و سمن در سراسر دنیا مشغول به فعالیت هستند و این تعداد، بیوقفه رو به افزایش است. این به مفهوم فعالیت دهها میلیون انسان در مؤسسات خیریه و سمنها به عنوان پرسنل رسمی و حقوق بگیر و یا در نقش نیروهای داوطلب میباشد. خیریهها و سمنها نسبت به این سرمایه عظیم و ارزشمند انسانی، وظایفی سنگین برعهده دارند.
بیشک توجه و برنامهریزی در راستای ارتقای توانمندیها و توسعه فردی نیروی انسانی، از نافعترین اقداماتی است که یک سازمان میتواند انجام دهد. به عنوان تأییدی بر اهمیت غیرقابل انکارِ نیاز کارکنان بخش سوم (بخشی متفاوت از بخش دولتی و خصوصی، که ماهیتی داوطلبانه دارد) به توسعه، میتوان به این واقعیت اشاره کرد که بر اساس برآوردها تا سال 2030 میلادی، تعداد افرادی که کمکهای نقدی و غیرنقدی خیرخواهانه انجام خواهند داد، بیش از 2.5 میلیارد نفر خواهد بود و بالطبع بخش بزرگی از این کمکها به مؤسسات خیریه و سمنها سپرده خواهد شد تا به جامعه هدفشان برسد.
در نتیجه، مؤسسات بخش سوم، بهعنوان تسهیلگران تغییرات مثبت اجتماعی، بیش از گذشته به نقشآفرینی خواهند پرداخت. همچنین توجه به این نکته خالی از لطف نیست که اگر مجموع سازمانهای غیردولتی را بهعنوان یک کشور واحد در نظر بگیریم، این کشور، پنجمین اقتصاد بزرگ جهان را در دست دارد! این وضعیت، اهمیت مهارتافزایی، حرفهایشدن و توسعه کیفی کارکنان و پرسنل فعال در این بخش را بیش از گذشته هویدا میکند.
به بیان دیگر، در عصر حاضر، توجه به نیروی انسانی فعال در بخش سوم، از فعلی مهم، به امری حیاتی، تغییر ماهیت داده است. با بررسی ابزارهای تحقق هدف «توسعه نیروی انسانی»، بیشک از نقش «آموزش» بهعنوان یکی از اصلیترین بازیگران این عرصه نمیتوان چشم پوشید. آموزش فرصتی مغتنم برای گسترش دانش همه کارکنان است.
هرچند برخی از مدیران، فراهمکردن شرایط لازم برای آموزش را به معنی هزینه مالی و اتلاف وقت و بالطبع کاهش راندمان در سازمان خود تلقی میکنند اما بیتردید، این هزینهکرد در واقع نوعی سرمایهگذاری بلندمدت به حساب میآید که عواید آن به زودی پرسنل و سازمان را در بر خواهد گرفت.
برخی از این فواید عبارتند از:
گفتنی است که باید برای رشد و توسعه فردی همه کارکنان و فعالان مؤسسات خیریه و سمنها، در همه سطوح، از کارشناسان تا مدیران، فرصتی برابر و دردسترس، فراهم شود.
به این منظور آکادمی خیر ایران از زمان تأسیس خود در سال 1398 به ایجاد ظرفیتی برای آموزش و مشاوره فعالان مؤسسات خیریه و سمنها اقدام کرده که برگزاری دورههایی تخصصی و ویژه به شکل حضوری و مجازی در فصول مختلف، از جمله این اقدامات است.
علاقهمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانند به سایت آکادمی خیر ایران مراجعه و یا با شماره 09912069037 تماس حاصل نمایند.
انتهای رپرتاژ آگهی/