همیشه سوال بوده که چرا در زمینه طراحی و تولید خودرو اینقدر ضعیف عمل میکنیم. در حالی که، در بعضی از صنایع پیچیدهتر عملکرد بهمراتب بهتری داریم. کشورمون تو این زمینه، خالی از افراد با استعداده؟ تکنولوژی مورد نیاز در اختیارمون نیست؟ در بحث دانش و تجربه کمبود داریم؟ یا ...
اگه جواب این سوالها، مثبت است، پس افراد مطرح ایرانی که در سرتاسر دنیا در این حوزه مشغول به فعالیت هستند چگونه رشد کردهاند؟
اگر شرکتهای بزرگ خودروسازی دنیا که اکثرا اروپایی هستند را بگذاریم کنار، شرکت ژاپنی تویوتا (Toyota) یکی از برندهای اصلی صنعت خودرو در سطح بینالمللی است. در کشور ژاپن سالهای سال است که انواع مدلهای خودرو و موتورسیکلت توسط شرکتهای مطرح از جمله تویوتا، یاماها (Yamaha) و ... تولید میشود. باتوجه به سابقه و توانایی این برندهای معتبر، ورود به بازار وسایل نقلیه کشور ژاپن، نیاز به خلاقیت و نوآوری جدید داشت.
مهمترین تفاوت خودرو و موتورسیکلت را از نظر طراحی ظاهری میتوان در تعداد چرخهای آنها دانست. خودرهای 4 چرخ، امنیت و آسایش بهمراتب بیشتری را برای سرنشینان خود فراهم میآورند ولی در عوض ابعاد بزرگتر و قیمت بالاتری دارند. موتورسیکلتهای 2 چرخ، با ابعاد بسیار کوچکتر گزینه مناسبی برای فرار از ترافیک هستند اما بهطور بالقوه امنیت پایینتری نسبت به خودروها دارند.
به همین دلیل، نیاز به وجود وسیله نقلیهای که ویژگیهای مثبت خودرو و موتورسیکلتها را در کنار هم فراهم کند و در عین حال، امنیت بالا و قیمت مناسبی هم داشته باشد، حس میشد. اینجا بود که در سال 2013 یک جوان مخترع ایرانی به نام مهدی زندی مقدم، توانست با طراحی موتورهای 3 چرخ 1it، به این نیاز پاسخ دهد. بعد از طراحی و ساخت این موتور بود که شرکت یاماها هم به طراحی موتورهای 3 چرخ روی آورد.
شرکت جپتک ژاپن در سال 2000 توسط آقای زندی مقدم تاسیس شد. ترایک فکتوری ژاپن، یکی از برندهای مربوط به انواع وسیله نقلیه تولید شده توسط این شرکت است. از تولیدات قبلی این شرکت میتوان به مینی جیپ تکنفره اشاره کرد که مورد استقبال شرکتهای توریستی و مناطق ساحلی کشور ژاپن قرار گرفت.
این خودرو به کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه هم صادر شد. شرکت JAPTEC توانسته 15 وسیله نقلیه متفاوت را طراحی، تولید و روانه بازار کند. مهندس مقدم با نزدیک به 30 سال سابقه در زمینه طراحی و ساخت خودرو، از ارکان اصلی موفقیت و حرکت روبهجلوی این شرکت میباشد.
یکی از مهمترین و چالشبر انگیزترین قسمتها در طراحی این موتور، بخش مربوط به لرزشها (Vibrations) بود. به این دلیل که این وسیله، 3 چرخ بود، پیدا کردن یک موتور (Engine) تک سیلندر 250 سی سی که در عین ارزان بودن، دنده عقب هم داشته باشد کار راحتی نبود.
بیشتر این Engineها بالانس شَفت (balance shaft) نداشتند و لرزشهای موتور مستقیم به بدنه (Frame) منتقل میشد و لرزش 76 هرتزی ایجاد میکرد. ایدهای که پیادهسازی شد، انتقال موتور روی Swingarm بود. این کار پیچیده، ایجاد تغییرات در سیستم مربوط به تعویض دنده را به دنبال داشت.
از ابتدا سعی شد طراحی و مشخصات این موتور 3 چرخ، نزدیک به خودروهای فرمول یک (F1) باشد. بهطور مثال، سیستم تعلیق (Suspension System) چرخهای جلو از طریق اهرمهای Wishbone که در ماشینهای مسابقهای استفاده میشود، ساخته شد. این سیستم بسیار با دقت و ظریف پیادهسازی شده است. همچنین، صندلی این موتور سطح بسیار پایینی دارد و حدود 10 سانتی متری از سطح زمین قرار میگیرد. به شکلی که سپر (Bumper) ماشین جلویی در راس چشمهای شما قرار خواهد داشت. امکان انجام حرکت Drift، یکی دیگر از قابلیتهای این وسیله است.
بدنه موتور WANIT، از لولههای استیل و آهنی بههمراه کاور ABS شکل گرفتهاند. بر اساس تستها و محاسباتی که انجام شده این بدنه بهطور تقریبی یک Engine 400 سی سی هوندا CBR را تحمل میکند. حتی در ژاپن برای مسابقات، موتورهای 1000 سی سی هم روی آن نصب شده است.
در فرآیند طراحی و تولید این وسیله، چندین گروه مختلف تلاش و همفکری کردهاند. طراحی بدنه توسط یکی از طراحان مطرح شرکت فراری، به نام آقای «نیکلاس بٌچ» انجام شده است. کارهای بخش لرزش (Vibrations) به کمک یکی از محققان بزرگ شرکت تویوتا یعنی «استاد پانیموتو کئوجو» صورت گرفت. طراحی قسمتهایی که به حرکت Drift مربوط میشود، به کمک طراح جلوبندی خودرو لکسوس طراحی شد.
این موتور به کشورهای آلمان، فرانسه، آمریکا، فیلیپین و ... صادر شده و مورد رضایت قرار گرفته است. مدل برقی 1it هم ساخته شده که 10000 وات قدرت موتور داشته و فوقالعاده سریع است. درحال حاضر، تیم دیجیتال مارکتینگ ، سئو و طراحی وبسایت مجموعه ترایک فکتوری در حال ایجاد فرصت های تازه در بازارهای جدید ، برای فروش این محصول است.
اما از لحاظ مصرف باتری مشکل دارد و با گذشت 8 ساعت برای شارژ کامل، تنها دو ساعت بازدهی میدهد. به همین دلیل، هنوز هم مدل بنزینی، بازار فروش بسیار بهتری دارد. در آلمان بعضی از افراد از موتور 800 سی سی KTM یا موتورهای سوزوکی برای تقویت این وسیله استفاده میکنند. اما به دلیل عدم وجود دنده عقب در این موتورها، باید سیستم مجزایی به آنها اضافه کرد.
این موتور 3 چرخ، توسط خود آقای مهدی زندی مقدم و با مشورت فرزند ایشان نامگذاری شده است. نام این وسیله را در زبان انگلیسی به دو شکل میتوان نوشت. 1it، که 1 آن اصطلاحا اشاره به نامبروان بودن دارد و it به معنی کشور ایتالیا است. و شکل دوم WANIT، که یعنی میخواهم.
جمعبندی
ایده، طراحی، برنامهریزی و ساخت موتور 3 چرخ 1it، زمانی در حدود 2 سال طول کشید. با تولید این موتور در سال 2013، نسل جدیدی از وسایل نقلیه برای استفاده عموم مردم، به جامعه معرفی شد. این وسیله، اولین موتور 3 چرخ در ژاپن بود که در آن دو نفر میتوانستند در کنار هم بنشینند. در حال حاضر، موتور WANIT بر اساس امکاناتش (Options) با قیمتی بین 9800 تا 12000 دلار در ژاپن به فروش میرسد.
استفاده از خلاقیت و تجربیات این چنین افرادی در داخل کشور میتواند به صنعت خودروسازی کمک شایانی کرده و در افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل نقش پر رنگی داشته باشد.
انتهای رپرتاژ آگهی/