به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، محمد فرزی در خصوص آخرین وضعیت قطار ملی به عنوان یکی از طرحهای کلان ملی گفت: به تازگی آخرین تستهای سیر قطار ملی در خط اصلی به انجام رسیده است این تستها براساس استانداردهای ایمنی و حفاظت قطار و خط برای هر یک از زیر بخشهای قطار صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه تمام تستهای قطار ملی، مطابق با استاندارد بینالمللی و الزامات و محدودیتهای کارفرما است، افزود: کارفرمای این طرح شرکت متروی تهران و حومه است که ناظر خارجی را برای صحه گذاری و دریافت تاییدیه به خدمت گرفته است.
مدیر طرح سامانه رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت ادامه داد: در این تستها، سیستم رانش، ترمز و عملکرد آنها برای تامین شرایط ایمنی، سرعت گیری افزایش و کاهش سرعت، حداکثر سرعت قطار و... مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.
به گفته وی، بعد از دریافت تاییدیه از ناظر خارجی، قطار اجازه مسافر گیری خواهد داشت و میتواند در خطوط مترو مورد استفاده قرار بگیرد.
مدیر طرح سامانه رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت با بیان اینکه این یک رام قطار مترو طی ۱۶-۱۸ ماه ساخته شد، گفت: معمولا برای ساخت این واگنها که برای اولین بار بوده زمان زیادی صرف میشود، اما به مرور تولید در زمان کمتری اتفاق خواهد افتاد.
فرزی با بیان اینکه برای ساخت این رام، حداکثر از تجهیزات ایرانی استفاده شده است، بیان کرد: طبق محاسبات انجام شده برای قطار ملی ۸۵ درصد هزینهها از جنس هزینههای ریالی و ۱۵ درصد ارزی بوده است.
وی با بیان اینکه پیشنهاد بعدی برای ساخت ۱۱۳ واگن (۱۵ رام قطار ۷ واگنه و یک رام قطار ۸ واگنه) در بازه زمانی ۱۶ تا ۱۸ ماه خواهد بود، گفت: در این قرارداد بعد از نه ماه اول که تمهیدات تولید انبوه فراهم خواهد شد مجموعه ما توانایی تولید و تحویل سیستم رانش ۳ رام قطار را هر سه ماه دارد، زیرا سرعت تولید بالاتر از ساخت بار اول است.
مدیر طرح سامانه رانش قطار ملی در جهاد دانشگاهی علم و صنعت اظهار کرد: در حال حاضر قطارهای مورد استفاده در متروی تهران رام قطارهای ۷ واگنه است، ولی برخی خطوط نیاز به قطارهای ۸ واگنه دارد ما بنا داریم برای برخی خطوط شلوغ مترو، قطارهای ۸ واگنه را به تولید برسانیم. از طرف شرکت متروی تهران درخواست جدیدی ارائه شده که در قرارداد جدید یک رام قطار ۸ واگنه هم تولید شود که تاکنون در کشور موجود نبوده است. در حال حاضر قطارهای تهران ۷ واگنه بوده و قرار است در قرارداد جدید ۸ واگنه داشته باشیم.