اولین راه آهن ایران را رضا شاه نساخت!

نخستین ریل راه آهن ایران بین بندرانزلی و پیربازار ساخته شده بود که ۱۲ کیلومتر آن تا اواسط دوره پهلوی اول فعال بود. ماجرای ساخت اولین راه آهن ایران را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۱۱۳۹۳۳۷
|
۱۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰ 08 September 2022
|
43145 بازدید
|

به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، بیشتر ما گمان می‌کنیم که اولین راه آهن ایران در زمان رضا شاه ساخته شده است در حالی که این موضوع صحت ندارد و سال‌ها قبل از اینکه رضا شاه خط ریلی راه آهن ایران را از شمال به جنوب بکشد نخستین ریل راه آهن ایران بین بندرانزلی و پیربازار ساخته شده بود که ۱۲ کیلومتر آن تا اواسط دوره پهلوی اول فعال بود و بعدها در همین دوره جمع‌آوری شد.

نکته جالب توجه این است که لوکوموتیو این خط همچنان باقی است. این لوکوموتیو در سازمان بنادر بندرانزلی قرار دارد و تاریخ ۱۸۴۸ را بر روی خود دارد که سند تاریخی مهمی محسوب می‌شود، زیرا شروع فعالیت‌ باقی لوکوموتیوها در ایران از سال ۱۸۸۲ میلادی و مربوط به خط تراموایی میان تهران و شاه عبدالعظیم به طول ۸۷۰۰ متر بود.

لوکوموتیو بین بندر انزلی و پیربازار رشت میراث صنعتی مهمی محسوب می‌شود، زیرا اولین و قدیمی‌ترین راه آهن ایران است؛ شاهان قاجار نیز به اروپا زیاد سفر می‌کردند و برای همین با دیدن ریل راه آهن تمایل به استفاده از آن و ساخت ریل در ایران نشان دادند. در واقع احداث راه‌آهن از طرح‌هایی بود که ناصرالدین‌شاه بعد سفرش به اروپا به آن علاقه‌مند شد و تلاش ‌کرد که آن را در ایران اجرا کند.

انتخاب گیلان هم در آن زمان برای کشیدن نخستین ریل راه آهن گزینه بیراهی نبوده است، زیرا گیلان در زمان قاجار از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران محسوب می‌شده و در مسیر مبادلات تجارت شمال به اروپا به «دروازه اروپا» معروف بوده است. به ویژه اینکه در عصر قاجار روابط بازرگانی ایران و روسیه گسترش پیدا کرده بود، برای همین ایجاد خط راه آهن رشت - پیربازار ضرورت داشت. از طرفی در بندر پیربازار انبارهای بزرگی برای نگهداری و ترخیص کالاهایی بود که از روسیه وارد می‌شد. بنابراین این راه آهن به واردات و صادرات ایران و روسیه از راه زمینی سرعت بخشید.

 

کمپانی روسی خوشتاریا راه‌آهن رشت - پیربازار را دایر کرد و به این ترتیب رشت به انزلی مرتبط شد. قبل از احداث راه آهن تردد از رشت به انزلی سخت بود. انتقال کالاها هم توسط قایق‌های باری و رودخانه انجام می‌شد که به جز سخت بودن مقرون به‌صرفه نبود و زمانبر هم بود. ایستگاه راه‌آهن رشت - پیربازار، در ابتدای خیابان سعدی بود که از امتداد خیابان سعدی عبور می‌کرد. راه آهن از بغل پل بوسار به سمت خمسه‌بازار می‌رفت. از آن‌جا به پیله‌ملا، لیلکی رچان، فخب، کماکل، تخت‌پل، درازراشی، رجب‌آباد و پیربازار عبور می‌کرد. همین مسیر را خط ماشین می‌گفتند. همچنین احداث این راه‌آهن سبب رونق برخی محله‌های رشت مانند محله‌ باقرآباد شد. این محله‌ در گذشته راسته سازندگان کالسکه و گاری بود.

گفته می‌شود راننده ترن هم شخصی به نام علی بهرام پور بود که یک پایش مشکل داشت و می‌لنگید.

حسن مشرف نفیسی (مشرف الدوله) نیز در مجله‌ «فلاحت» اولین بار درباره این راه آهن نوشت. وی در این مجله به قیمت بلیت این قطار که یک قِران بوده و اینکه عده مسافرین ترن از ۱۰۰ نفر تجاوز نمی‌کرد اشاره کرده است.

سیل به راه آهن بندر انزلی - پیربازار رشت آسیب زد و بعدها هم کارشکنی‌هایی سبب برچیده شدن آن شد. به همین دلیل فعالیت این راه‌آهن به بیش از ۹ سال نرسید.

تور تابستان ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۰۴
انتشار یافته: ۲۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
تاریخ را فاتحان می نویسند
همه اقدامات مثبت قاجار به نفع پهلوی ضبط شده
واگشایی تاریخ هنوز تف زیادی بر روی سیاه پهلوی دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
عزیزم این تف ها رو نگه دار هوا گرمه دهنت خشک میشه تو بحران کم ابی بی ابی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
مشخصه که اولین نبود اما سراسری بود کاری در 50 سال گذشته هیچ کس عرضه انجامش رو نداشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
همه اقدامات مثبت قاجار؟همه اقدامات مثبت قاجار ؟تو که برای اون چند کیلومتر بین رشت و انزلی اونطور پریدی وسط،نظرت در مورد ساخت صدها کیلومتر راه آهن در دوره رضا شاه چیه؟نکته بعد اینکه نظرت در مورد پانترکیسم چیه؟نحوه جواب دادنت به این سوال شاید قصد و نیت واقعیت از نوشتن این نظر سطح پایینتو مشخص کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
بنظرم برو یک سی تی اسکن بکن مغزت را چون ببینی داخلش چیه
ناشناس
|
Russian Federation
|
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
به شما که کی ساخت
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
قبل از رضا شاه تو همین تهران گاری سوار میشدن مردم. انصاف داشته باشید
علی اقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
برای ارزشمند کردن خودمون کسی کارهی یک دیگه رو بی ارزش نکنیم. اون کارها شاید به نام رضا شاه بوده و لی دست آورد این مملکته . چرا انگلیسی ها اینقدر زور میزن تا از هیچ برای خودشون تاریخ و افتخار درست کنن ولی ما .... تا بوده همین بوده...
بیژن
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
رضا شاه نه،‌ رضا پالانی. این بیسواد کجا شاه بوده !
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
کسی هم نگفته اولین راه آهن را رضاشاه ساخته؛ او اولین بار راه آهن سراسری ایران را احداث کرد. قاجارها و از دوره ناصرالدین‌شاه تلاش‌های پراکنده‌ای برای این کار صورت گرفت اما بسیار محدود بود. در واقع راه آهن سراسری که به بیشتر نقاط ایران کشیده شود یکی از ارمان‌های انقلاب مشروطه بود که در دوره سلطنت رضاشاه جامه عمل پوشید. البته این کار او که هزینه‌اش از محل سوبسید قندوشکر تامین شد مخالفان و موافقانی داشت. مخالفان می‌گفتند این خط آهن از شهرهای کم اهمیت عبور می‌کند و باید شرق به غرب باشد نه شمال به جنوب. موافقان ابراز می‌داشتند این خط آهن مثل ایالات متحده دو دریا را به هم متصل می‌کند. به هرحال هنگامی که در شهریور ۱۳۲۰ رضاشاه در حال ترک ایران بود، راه آهن به سمت شرق و غرب و بسیاری نفاط دیگر هم کشیده شده بود.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
کسی نگفته رضا شاه اولین راه آهن رو ساخته بلکه میگن اولین خط راه آهن سراسری رو احداث کرده! شما سراسری شو از قلم انداختی که اجر کار ایشون رو کم کنی! یکم قدرشناس باشیم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
مدیرییت در ریل گذاری تهران شمال آن هم با بیل و کلنگ و مقایسه آزادراه تهران شمال سی سال با امکانات مدرن راه سازی-از وجدان قضاوت ما می گوید
sadegh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
همه می دانستند كه اولین راه آهن را رضا شاه نساخت اما ایشان اولین خط آهن سراسری كشور را ساختند. در ضمن مقایسه چند كیلومتر را آهن با بیش از هزار كیلومتر راه آهن چندان صحیح نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
خوب است عكسهاي دوران قاجار از سر و وضع زندگي مردم و عكسهاي دوره پهلوي موجود است!كافيست آنها را كنار هم بگذاريد تا تغيير را احساس كنيد
برچسب منتخب
# دولت چهاردهم # اسماعیل هنیه # مسعود پزشکیان
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
با انتقال پایتخت ایران از تهران ...