ابلاغ اهم راهبردهای فرهنگی جهت آرامش اجتماعی

رئیس‌جمهور ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» را ابلاغ کرد.
کد خبر: ۱۱۵۲۲۶۲
|
۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶ 28 November 2022
|
4397 بازدید
|
۳

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سیدابراهیم رئیسی، رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه ۸۷۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، را برای اجرا ابلاغ کرد.

ماده واحده «اهم مسائل و راهبردهای فرهنگی جهت تقویت سلامت و آرامش اجتماعی» که در جلسه ۸۷۰ مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۱۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد اعضای شورای عالی و دستگاه‌های ذی‌ربط؛ به شرح ذیل به تصویب رسیده است؛ جهت اجرا ابلاغ می‌گردد:

مسأله اول ضعف دانش رسانه‌ای و فضای مجازی و در اولویت نبودن امور تربیتی دانش آموزان
دستگاه محوری وزارت آموزش‌وپرورش، دستگاه‌های مختلف و مؤسسات غیردولتی
راهبردها ۱- ارتقا جایگاه نظام تربیتی در نظام آموزش‌وپرورش و توجه به بعد تربیت دینی و ملی دانش آموزان و فراهم کردن امکان حضور و بازدید دانش آموزان از فضاها و محیط‌های علمی، فرهنگی، صنعتی و آثار تمدنی کشور و استفاده از امکانات فرهنگی و خدماتی دستگاه‌های مختلف، مراکز و مؤسسات غیردولتی
۲- پرهیز از تقابل اسلامیت و ایرانی بودن، رعایت تعادل در بزرگداشت مناسبت‌ها و مراسم دینی و ملی، معرفی تمدن و حکمرانی درخشان چند هزاره ساله ایران، تبیین خدمات متقابل ایران و اسلام از سوی استادان متخصص در حوزه تاریخ و تمدن ایران و اسلام
۳- توانمندسازی و تقویت سواد رسانه‌ای و سواد مجازی، تعامل مؤثر و نقد و نظر میان عوامل مدرسه، دانش آموزان، معلمان، کارکنان و خانواده‌های آن‌ها برای تقویت هوشیاری اجتماعی نسبت به توطئه و استفاده ابزاری از دانش آموزان
۴- پاسخگویی به سوالات دانش آموزان و توانمندسازی اولیا با برگزاری کارگاه‌های کاربردی و نشست‌های هم‌اندیشی
۵- اصلاح و بهبود نظام جذب دانشجو - معلم متناسب با اهداف نظام تربیتی و آموزشی
۶- حمایت و پشتیبانی از شأن و منزلت معلمان و اجرای دقیق نظام رتبه‌بندی

 

مسأله دوم ضعف فضای گفت‌وگو و کم‌توجهی به دانشجویان خصوصاً مسائل مرتبط با اشتغال
دستگاه محوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها
راهبردها ۱- تأمین شرایط مناسب جهت تقویت احساس محترم بودن و برگزاری جلسات گفت‌وگو با دانشجویان برای مدیریت بهتر دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
۲- تمهید شرایط و تقویت و توسعه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی تشکل‌های دانشجویی برای بیان اعتراضات و دغدغه‌های دانشجویان و احیا فضای گفت‌وگویی و اقناعی با رعایت قوانین و مقررات کشور در دانشگاه‌ها
۳- برنامه‌ریزی جدی برای کمک به دانشجویان نسبت به اشتغال، ادامه تحصیل و همکاری داوطلبانه با دانشگاه‌ها و سایر نهادهای علمی و کسب‌وکارها از طریق دستگاه‌های ذی‌ربط
۴- حمایت از ایجاد خانه گفت‌وگوی دانشجویی و حمایت از کرسی‌های آزاداندیشی با استفاده از ظرفیت اساتید متعهد و تشکل‌های دانشجویی در جهت تقویت جهاد تبیین در فضای دانشگاهی
۵- جهت دهی بودجه‌های مسئولیت اجتماعی سازمان‌های دولتی، شرکت‌های دولتی و خصوصی به فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی با سازوکار تشویقی برای جذب دانشجویان
۶- طراحی و اجرای بسته فعالیت‌های فوق‌برنامه جذاب و مؤثر جهت گذران اوقات فراغت دانشجویان و کارکنان
۷- طراحی، تدوین، تصویب، اجرا و نظارت بر نظام سنجش و انگیزش فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها
۸- تمهید بازدید دانشجویان و اساتید از آثار هویتی و افتخارات و پیشرفت‌های کشور در راستای تقویت هویت ملی، دینی و انقلابی

 

مسأله سوم تضعیف نشاط، اعتماد و تعلق ملی و حس عضویت اجتماعی و القا ناامیدی به‌ویژه در نسل جوان
دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
راهبردها ۱- تقویت نگاه ملی و شعار ایران برای همه ایرانیان و همه اقوام ایرانی و تأکید بر حساسیت ملی نسبت به تمامیت ارضی و یکپارچگی ایران و تأمین امنیت و سلامت اجتماعی
۲- رعایت تعادل در درج مناسبت‌ها و مراسم و جشن‌های ملی و دینی در تقویم رسمی کشور
۳- تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی از طریق تبیین دستاوردهای کشور و تقویت پاسخگویی نهادهای رسمی به مردم و اصلاح ذهنیت و شفاف‌سازی و پرهیز از بزرگ نمایی فساد در کشور
۴- تقویت زمینه‌های افزایش امید و نشاط اجتماعی و به رسمیت شناختن اندیشه و مطالبات جوانان با سعه‌صدر
۵- حمایت از ایجاد سکوهای پرجاذبه و قابل رقابت با رسانه‌های اجتماعی معروف جهان با عملکردی کارآمد و کاربرپسند، حداقل در دو ظرفیت رسانه‌های ارتباطی تبادل پیام (پیام‌رسان‌ها) و رسانه‌های چندمنظوره و چندرسانه‌ای شبکه اجتماعی
۶- تدوین و پیشنهاد سیاست‌ها و آئین نامه‌های لازم برای تقویت یکپارچگی حکمرانی در حوزه فرهنگ
۷- جهش اساسی در تأمین و تولید محتوای تصویری برای کودک و نوجوان در قالب‌های پویانمایی، سریال، مستند و برنامه ترکیبی از سوی بخش غیردولتی
۸- تقویت همبستگی ملی در پهنه کشور از طریق کمک به برگزاری جشن‌های عمومی در مناسبت‌های ملی، مردمی، بدون مباشرت مستقیم نهادهای دولتی و حاکمیتی از طریق اصناف و نهادهای مردمی
۹- تأمین سبد محصولات فرهنگ و رسانه حوزه نوجوان از طریق اختصاص ۲۰ درصد از سهم کل تولیدات سالانه کشور به این محدوده سنی
۱۰- تغییر ساختار قانونی و مأموریتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جهت ایفا نقش محوری در ساماندهی بازار و صنعت سرگرمی با بهره گیری از ظرفیت تشکل‌های مردمی از طریق بازتعریف ساختار بنیاد و تشکیل بنیاد سرگرمی‌های تعاملی یا بنیاد سرگرمی‌های زندگی دیجیتال

 

مسأله چهارم ضعف در روایت سازی و بازسازی مرجعیت رسانه‌ای و اجتماعی
دستگاه محوری سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز ملی فضای مجازی
راهبردها ۱- پذیرش تغییر الگو واره رسانه‌ای و دوری از محافظه‌کاری و اتخاذ صراحت لهجه و رعایت قید زمان و اهمیت نشر خبر منطبق با واقع و اول در روایت سازی از مسئولان مربوطه و تمهید شرایط برای گفتگوهای نقادانه
۲- یکپارچه‌سازی در سرخط‌های مهم و راهبردی پیام از طریق رسانه ملی و همراهی روابط عمومی همه دستگاه‌ها و فضاهای رسانه‌ای اجتماعی رسمی
۳- پشتیبانی از روایت معیار با استفاده از ابزارهای فناورانه و فناوری‌های نرم و خلاق برای انتشار و حمایت از روایت معیار با بهره‌گیری از ظرفیت بسیجیان، فعالان جبهه انقلاب و بهره‌مندی از ظرفیت‌های طلاب
۴- تقویت سواد مجازی در راستای شکل‌گیری سواد تحلیلی و تمهید شاخص‌های متقن علمی برای تشخیص اخبار منطبق با واقع

 

مسأله پنجم ضعف در تمهید بستر رسمی برای بیان اعتراضات و کم‌توجهی به طرح مسائل و مطالبات اجتماعی
دستگاه محوری وزارت کشور- شورای امنیت کشور
راهبردها ۱- تمهید شرایط مناسب برای اعتراض مدنی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با رعایت قوانین و مقررات کشور
۲- کمک به شکل‌گیری گفتگوهای ملی و تقویت حوزۀ عمومی بحث و گفتگو در باب موضوعات و مسائل مختلف در راستای آزاداندیشی، وفاق و انسجام اجتماعی از طریق شهرداری‌های کشور

 

مسأله ششم غفلت از اولویت و فوریت مسائل فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و سبک زندگی در ارکان حاکمیت
دستگاه محوری مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، سازمان برنامه‌وبودجه کشور
راهبردها ۱- افزایش معنادار و مؤثر سهم فرهنگ در برنامه‌های توسعه و قانون بودجه‌های سالانه کشور و تخصیص آن‌ها با تأکید بر بودجه‌های برنامه‌ای و استفاده از ظرفیت‌های غیردولتی با نظارت دقیق دولت
۲- تعیین سرفصل بودجه‌ای مناسب و اختصاص ۵ درصد از اعتبارت دانشگاه‌ها برای امور فرهنگ در قالب ردیف ویژه و الزام دانشگاه‌ها به مصرف آن صرفاً در امور برنامه‌ای فرهنگ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تبصره ۱: دستگاه‌های محوری در اجرای راهبردهای فوق‌الذکر از ظرفیت سایر دستگاه‌های ذی‌ربط و گروه‌ها و تشکل‌های مردمی استفاده می‌کنند.

تبصره ۲: نظارت بر اجرای احکام این ماده واحده بر عهده دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و دستگاه‌های محوری مجری راهبردهای فوق‌الذکر؛ موظفند طی مهلت ۲ ماه از تاریخ ابلاغ و به‌طور منظم؛ به‌استثنای راهبردهای مسأله ۶ که در زمان مقتضی اعلام می‌گردد، گزارش اجرا و پیشرفت کار را به دبیرخانه ارائه نمایند.

این مصوبه به نهادهایی همچون مجلس شورای اسلامی، هیأت وزیران، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت کشور، دانشگاه آزاد اسلامی، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، سازمان صداوسیما، سازمان برنامه‌وبودجه، مرکز ملی فضای مجازی و سایر دستگاه‌ها و نهادها و مؤسسات دولتی و غیردولتی ذی‌ربط (حسب ابلاغ) ابلاغ شد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما تبلیغ پایین متن خبر
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
اول اقتصاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
به دستور نیست جناب ریس جمهور بعد از یکسال هنوز متوجه نشده اید باید راهکار عملی داشته باشید برنامه داشته باشید و ادم های قوی در کنارتان بانشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۷
بازم حرف و دستور ؟همه چی به همی سادگی حل شد و رفت؟
برچسب منتخب
# قیمت طلا # مهاجران افغان # حمله اسرائیل به ایران # ترامپ # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سردار سلامی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
عملکرد صد روز نخست دولت مسعود پزشکیان را چگونه ارزیابی می کنید؟