به گزارش تابناک به نقل از شفقنا، یوسف نوری در نشست تخصصی روسای ادارات، کارشناس مسئولان و کارشناسان ارزیابی عملکرد قطب یک کشوری که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، درباره سیاستهای کلی تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در فصل ششم سند تحول بنیادین، اهداف کلان استقرار نظام کارآمد اثربخش و پاسخگو بر ما تکلیف شده است.
همچنین منابع جهانی، سلامت اداری را مقابل فساد قرار میدهند و تعاریف حقوقی هم دارند که در کشور ما به عنوان مبانی مشروعیت از آن یاد میشود. ما هم علاوه بر تعاریف حقوقی بسیار معتقدیم که امور اداری باید در جهت رضای خداوند باشد.
وی با بیان اینکه در این ایام درباره «نسل زد» صحبت بسیاری به میان آمده است، خاطرنشان کرد: این درصورتی است که «نسل آلفا» نیز آمده است و باید اکنون برای «نسل بتا» هم برنامه ریزی کرد؛ بنابراین آینده نگرانه باید به مسائل نگاه کرد. در آموزش و پرورش مهمترین سلامت، سلامت معلم است زیرا سلامت علمی میآورد و سرمایههای ما بهتر استفاده میشوند.
یک جامعه شناس: صدای دهه هشتادی ها باید شنیده شود
این روزها از نسل z (زد) در محافل مختلف زیاد بحث به میان می آید؛ بچه هایی با روحیه و رفتارهایی منحصر به فرد که شاخصه بارز آنها پیوند عمیق با اینترنت و فضای مجازی از سالهای اول زندگی شان است که سبب شده به نسل نت هم معروف شوند. گفته می شود نسل زد شامل متولدین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۰ (۱۹۹۵-۲۰۱۰) است که ویژگی هایی چون «ریسک پذیری، سنت شکنی و گاه روحیه سرکشی دارند.» یک جامعه شناس معتقد است: اکنون یک نوزایی فکری در جامعه ایجاد شده که جوانان را به سمت خودمختاری یا خردگرایی هدایت میکند. امان الله قرائی مقدم در گفت و گو با ایرنا درباره چگونگی پیدایش جوانان نسل زد اظهار کرد: اکنون جامعه ما با یک نوزایی فکری مواجه شده است که در آن جوانان دهه ۸۰، دیگر مانند جوانان دهههای پیشین نیستند.
وی افزود: جوانان امروزی با توجه به انجام تحصیلات و کسب علم و دانش افرادی به اصطلاح خردگرا هستند؛ این افراد از منطق پیروی میکنند و سنتخواهی و سنتگرایی را پشت سر گذاشتهاند.این جامعهشناس عنوان کرد: جوانان امروزی این مرحله از زندگی را که بزرگترها چه میگویند و چه اقداماتی انجام میدهند کنار گذاشتهاند و اکنون بهواسطه تحصیل و کسب علم، طرز تفکر دختران در روستاها نیز تغییر کرده و اعمال، رسم و سنت ریشسفیدان و اهالی برای آنها پایان یافته است. قرائی مقدم با بیان اینکه جوانان وارد مرحله خردگرا یا خودمختار شدهاند، افزود: عامل دوم تاثیرگذار در رفتار متفاوت جوانان امروزی، سریالها و رسانههای فضای مجازی است که آنها را به سمت خودمختاری هدایت میکند.وی یادآورشد: همچنین والدین نیز در رسیدن جوانان به مرحله خودمختاری یا خردگرایی تاثیرگذار بودهاند زیرا آنها همواره فرزندان بهویژه دختران را به تفکر، پیشرفت، استقلال، گرفتن حق و خود بودن تشویق کردهاند.
این جامعه شناس به تاثیر رسانههای جمعی و نقش همسالان در رفتار متفاوت نسل جدید اشاره کرد و گفت: سریالها، رسانههای جمعی و فضای مجازی همواره جوانان را به ساختن زندگی خود تشویق کردهاند و اکنون جوانان عنوان میکنند که ما هستیم که زندگی را میسازیم.قرائی مقدم یادآورشد: اکنون جوانان تقدیر را نمیپذیرند و می خواهند زندگی خودشان را بسازند و در نتیجه خواستهها و اعمال آنها با سنتخواهان متفاوت است.وی با بیان اینکه اعتماد جوانان نسبت به سنتخواهان از بین رفته است، اظهار کرد: جوانان امروز خواستههایی دارند که سنتخواهان با آنها مخالفت میکنند؛ بنابراین از هم دور میشوند و ۲ قطب غیرهمنام ایجاد میشود.این جامعه شناس اضافه کرد: همچنین جوانان بارها وعدههایی را تجربه کردهاند که عملی نشده است و براین اساس اعتماد عمودی یعنی اعتماد جامعه و حاکمیت در طول سالها کمرنگ شده و باید به مرور زمان این اعتماد دوباره ایجاد شود.قرائی مقدم، شنیده شدن و عمل کردن به خواستههای جوانان را راهکار مناسب برای تعامل مسالمت آمیز با نسل جدید دانست و گفت: جوانان باید درک شوند و اگر قرار است که ارشادی برای آنها صورت گیرد، توسط افراد تحصیلکرده و جامعه شناسان باشد.
وی ادامه داد: اگر نسل جدید یا همان جوانان دهه ۸۰ درک نشوند، در سالهای آینده جوانان دهه ۹۰ هم همراه آنها میشوند و شرایط سخت میشود.به گفته وی، راهکار تعامل مناسب با جوانان نیازمند یک نوع بازنگری در همه امور است.این جامعه شناس گفت: برخی رفتارها از سوی بچه های دبیرستانی مهمتر از دانشجویان است زیرا این جوانان احساسیتر هستند و زودتر تحت تاثیر قرار میگیرند.قرائی مقدم تاکید کرد: هر معلم باید با رعایت رفتار، پوشش و چگونگی صحبت کردن خود، یک مربی پرورشی باشد و خود هم به توصیههایشان به دانشآموزان عمل کنند.