به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، در هفته دولت - مردادماه سال جاری - بود که مدیرکل دفتر حفاظت از زیستبومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از تهیه شناسنامه برای مدیریت جزایر جنوب کشور خبر داد.
جزیره هرمز
اکنون با گذشت سه ماه محمد طالبی متین در گفت و گو با ایسنا، درباره جزییات شناسنامهدار کردن جزایر اظهار کرد: از اقدامات معاونت محیط زیست دریایی و تالابها بهویژه دفتر حفاظت از زیستبومها و سواحل دریایی میتوان به موضوع مطالعه، تهیه نقشه پهنه بندی و شناسنامه جهت مدیریت زیست محیطی جزایر اشاره کرد.
مراحل شناسنامهدار کردن جزایر
طالبی متین به مراحل لازم برای انجام این اقدامات اشاره کرد و گفت: پس از جمعآوری و احصای اطلاعات منطقهای، توپوگرافی و مشخصات دسترسی، به عملیات میدانی تا عمق ۱۲ متر میپردازیم سپس نقشه های حاصل از مطالعات تهیه و در نهایت این نقشهها روی هم گذاری و توان اکولوژیک منطقه جهت بارگذاری تعیین می شود. بدین ترتیب نقشه نهایی برای ما روشن می سازد که کدام قسمت از جزایر پتانسیل حفاظت بیشتر را دارد یا از لحاظ تنوع زیستی دارای اهمیت هستند و نیاز به حفاظت دارند و این مطالعات در مدیریت محیط زیستی منطقه و اظهارنظر در خصوص استقرار طرح های توسعه صنعتی در جزایر بسیار کارآمد است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اکثر گونهها و زیستگاههای حساس تا عمق ۱۲ متر حضور و گسترش دارند، این عمق برای ما بسیار حائز اهمیت است.
تبعات عدم تهیه شناسنامه جزایر
مدیرکل دفتر حفاظت از زیستبومها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به تبعات عدم تهیه این نقشهها و شناسنامه جزایر اشاره کرد و گفت: اکنون ما با موضوع توسعه در جزایر مواجه هستیم و لذا ضروری است تا سرعت ما از توسعه صنعتی پیشی بگیرد چرا که توسعه منتظر مطالعات نخواهد ماند و نمی توان بیش از اندازه صنایع را معطل مطالعات نگه داشت. در نتیجه نیاز داریم که بهسرعت جزایری که توسعه در آنها رخ نداده است را شناسایی و مطالعات مدیریت زیست محیطی را انجام دهیم تا بتوانیم در زمان لازم بهترین تصمیمات را بگیریم.
شناسنامهدار کردن جزایر دو فاز است؟
وی افزود: مطالعات در سال گذشته برای چهار جزیره هنگام، هرمز، ابوموسی و لارک مطالعات شروع شد و در سال جاری نیز چهار جزیره سیری، هندورابی، فارور و بنی فارور در دستورکار قرار گرفته و امیدواریم تا پایان سال مالی به سرانجام برسند. این مطالعه درمابقی جزایر نیز بهتدریج و طی سالهای آتی انجام خواهد شد.
چالشهای مسیر شناسنامهدار کردن جزایر
طالبی متین در پایان به چالشهای موجود برای شناسنامهدار کردن جزایر اشاره کرد و گفت: برخی جزایر خالی از سکنه و در اختیار دستگاههای خاصی است. به عنوان نمونه جزیره سیری در اختیار شرکت نفت فلات قاره قرار دارد و علیرغم حساسیت این مطالعات برای سازمان حفاظت محیط زیست، مشاهده میشود که به دلیل برخی ناهماهنگیها و یا فقدان درک اهمیت موضوع از سوی دستگاه مربوطه، همکاری مناسبی با این سازمان صورت نمی پذیرد البته با پیگیریهای انجام شده در حال رفع این مشکلات می باشیم.