با دویست و نود و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین

حمله گسترده روسیه به زیرساخت‌های حیاتی اوکراین / رد درخواست کیسینجر از سوی اوکراین برای صلح با روسیه

دویست و نود و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.
کد خبر: ۱۱۵۵۶۳۷
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۳ 19 December 2022
|
37813 بازدید
|

حمله گسترده روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین

بین الملل تابناک: دویست و نود و هفتمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های بسیاری به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

استقرار سامانه دفاعی اس ۴۰۰ روسیه در بلاروس
۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۲۱:۳۰

الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهوری بلاروس دوشنبه شب پس از دیدار با ولادیمیر پوتین همتای روس خود گفت: سامانه های پیشرفته دفاعی اس ۴۰۰ و اسکندر ساخت مسکو را در خاک خود به خدمت گرفتیم.

به گزارش شبکه "الجزیره"، لوکاشنکو افزود: روسیه خلبانان بلاروس را برای استفاده از جنگنده هایی که برای حمل سلاح ویژه توسعه و ارتقا یافته اند، آموزش می دهد.

رئیس جمهوری بلاروس اظهار کرد: بدون کمک روسیه، بلاروس نمی تواند امنیت نظامی خود را تضمین کند.

در همین حال، پوتین اعلام کرد که با لوکاشنکو درخصوص تشکیل زمینه دفاعی متحد میان بلاروس و روسیه بحث و گفت وگو کرده است.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از توافق مسکو و مینسک برای توسعه تجهیزات نظامی جدید خبر داد و اظهار کرد:دو کشور به آموزش نظامی مشترک خود ادامه خواهند داد.

پوتین اعلام کرد: مسکو و مینسک تقریباً در همه زمینه‌ها درحال همکاری هستند. در بخش انرژی، روسیه پروژه هسته‌ای را در بلاروس ادامه می‌دهد. ما در حال ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در این کشور هستیم. نیروگاه اول عملیاتی شده است.
وی اظهار کرد که روسیه می‌تواند گاز بیشتری به بلاروس صادر کند، اما نیروگاه هسته‌ای می‌تواند انرژی معادل ۴.۵ میلیارد متر مکعب گاز تولید کند.

ریاست جمهوری بلاروس روز جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که دو طرف در جریان سفر پوتین به بلاروس، موضوعات مختلفی را در مینسک مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند.
این سفر در حالی انجام می‌شود که حمله روسیه به اوکراین وارد دهمین ماه خود شده است.

روسیه و بلاروس از لحاظ اقتصادی و نظامی متحد نزدیکی محسوب می‌شوند. کشورهای غربی ادعا می‌کنند مسکو از بلاروس به عنوان پایگاهی برای حمله به اوکراین استفاده می‌کند.

انگلیس: باید توان روسیه برای تجدید قوا را تضعیف کنیم
۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۱۹:۵۵

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت غرب بایستی توانایی روسیه برای تجدید قوا در جنگ اوکراین را هدف قرار دهد و آن را تضعیف کند.

سوناک که در ریگا، پایتخت لتونی حضور داشت همچنین تأکید کرد که بایستی تبعات اقتصادی جنگ برای روسیه شدید باشد.

نخست‌وزیر انگلیس مدعی شد عزم و اراده اوکراین موجب شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه متوجه شود که نمی‌تواند در میدان نبرد پیروز شود.

او در ادامه ادعاهایش گفت: «پوتین اکنون قصد دارد با تشدید درگیری‌ها تبعات هولناکی برای مردم اوکراین ایجاد کند.»

ریشی سوناک همچنین گفت هر گونه درخواست برای برقراری آتش‌بس یکجانبه برای روسیه در شرایط فعلی کاملا بی‌معنی خواهد بود.

او گفت: «روسیه از چنین آتش‌بسی برای تجدید قوا و تقویت نیروهایش استفاده خواهد کرد و تا زمانی که آنها از اراضی‌ به دست‌آمده عقب‌نشینی نکنند نباید هیچ مذاکره‌ای انجام شود.»

نخست‌وزیر انگلیس در ادامه بار دیگر ادعای تکذیب‌شده ارسال پهپاد از ایران به روسیه را تکرار کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم ما باید روی تضعیف توانایی روسیه برای تجدید قوا تمرکز کنیم و معنای این هدف قرار دادن زنجیره تأمین آنها و حمایت بین‌المللی از آنها است.»

وی مدعی شد: «من به طور مشخص به ایران و سلاح‌هایی که این کشور در اختیار روسیه قرار می‌دهد فکر می‌کنم. در این مورد باید بسیار قدرتمندانه عمل کنیم و آن را محکوم کنیم چنانکه در سازمان ملل چنین کرده‌ایم.»

رد درخواست کیسینجر از سوی اوکراین برای صلح با روسیه
۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۱۷:۴۵

دولت اوکراین درخواست «هنری کیسینجر» وزیر امور خارجه اسبق آمریکا مبنی بر "آغاز مذاکرات صلح با روسیه" را رد و تاکید کرد که چنین درخواستی "متهاجم را خشنود می‌سازد."

به گزارش الجزیره، هنری کیسینجر پیشتر در مقاله‌ای گفت که مذاکره فوری برای پایان دادن به درگیری‌ها در اوکراین از وقوع یک جنگ جهانی دیگر جلوگیری می‌کند و همچنین تاکید کرد که زمان حل و فصل جنگ اوکراین از طریق مذاکره فرا رسیده است.

میخائیل پودولیاک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در واکنش به اظهارات کیسینجر در تلگرامش نوشت: آقای کیسینجر هنوز هیچ چیزی را درک نکرده‌اند... ایشان ذات این جنگ و تاثیرات آن بر نظم جهان را متوجه نشده‌اند.

وی افزود: «نسخه‌ای که وزیر خارجه سابق آمریکا می‌خواهد آن را بپیچد اما می‌ترسد آن را با صدای بلند اعلام کند، ساده است: با قربانی کردن بخش‌هایی از اوکراین بدون گرفتن تضمینی نسبت به عدم حمله به سایر کشورهای اروپایی، "متجاوز" را خشنود کنید.»

دولت اوکراین تصریح کرد: این کشور باور ندارد ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه – فردی که آماده جنگی طولانی در اوکراین است – نسبت به صلح جدی باشد و تا زمانی که تک تک سربازان روسی سرزمین‌های اوکراینی از جمله کریمه را ترک نکنند، صلح میسر نیست.

پودولیاک خاطرنشان کرد: تمامی حامیان این راهکار ساده باید بدانند که هرگونه توافق با "شیطان" – صلح بدی که هزینه‌هایی برای سرزمین‌های اوکراینی دارد، برای پوتین پیروزی محسوب می‌شود و موفقیتی برای سایر حکومت‌های خودکامه در سراسر جهان تلقی خواهد شد.

مقامات کرملین اظهار نظری در این خصوص انجام ندادند.

کمک ۳۰۴ میلیون دلاری انگلیس به اوکراین
۱۴۰۱/۰۹/۲۸ - ۱۷:۴۴

دفتر ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس در بیانیه‌ای اعلام کرد:‌ این بسته شامل «صدها هزار گلوله توپ» است و هدف آن تضمین «جریان ثابت مهمات توپخانه ای حیاتی به اوکراین در طول سال ۲۰۲۳ است». مقامات انگلیس در طول سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۰۰ هزار مهمات توپخانه‌ای برای دولت کی‌یف ارسال کرده‌اند.

این اطلاعیه در آستانه "نشست ریگا، نیروهای اعزامی مشترک بریتانیا" که امروز (دوشنبه) برگزار می‌شود، اعلام شد. براساس بیانیه دولت سوناک، نخست وزیر انگلیس از همتایانش خواهد خواست تا دست‌کم همان سطح کمک قبلی به اوکراین را در سال ۲۰۲۳ میلادی نیز حفظ کنند. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در این نشست به صورت مجازی شرکت خواهد کرد. شایان ذکر است که رهبران حاضر در این نشست درباره حمایت از اوکراین در زمینه دفاع هوایی نیز صحبت خواهند کرد.

نیروی اعزامی مشترک به رهبری انگلیس (JEF) در سال ۲۰۱۴ میلادی تشکیل شد و شامل نیروهای عادی نمی‌شود.

اجلاس سران JEF رهبران دانمارک، استونی، فنلاند، ایسلند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، سوئد و بریتانیا را گرد هم می‌آورد و برای بحث در مورد "تلاش‌های مداوم برای مقابله با تجاوز روسیه در مناطق شمال اروپا و بالتیک" فراخوانده شد. ، در این بیانیه آمده است. در این نشست، سوناک از همتایان شمال اروپا، بالتیک و هلند خواهد خواست تا سطح حمایت از اوکراین را در سال ۲۰۲۳ از ۲۰۲۲ حفظ کنند یا از آن فراتر بروند. در این بیانیه آمده است: «بریتانیا پیشرو در ارائه کمک‌های دفاعی اروپا به اوکراین است، از جمله ارسال سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه و اخیراً ۱۲۵ توپ ضد هوایی.ما همچنین از فوریه بیش از ۱۰۰۰۰۰ گلوله مهمات تهیه کرده‌ایم که مستقیماً به عملیات موفقیت‌آمیز برای بازپس‌گیری اراضی در اوکراین مربوط می‌شود.»

بر اساس گزارش ها، از زمانی که روسیه در ۲۴ فوریه به اوکراین حمله کرد، انگلیس حدود ۷.۴۳ میلیارد دلار کمک کرده است. موسسه کیل برای اقتصاد جهانی، یک گروه مستقر در آلمان که حمایت از کی یف را دنبال می کند بریتانیا پس از ایالات متحده که متعهد شده است حدود ۵۱ میلیارد دلار کمک های بشردوستانه، مالی و نظامی به اوکراین بدهد، دومین کشور بزرگ کمک کننده به اوکراین است. دفتر سوناک گفت که رهبر بریتانیا هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را در مورد آخرین کمک ها مطلع کرده است. این دو شخصاً زمانی که سوناک ماه گذشته از کی یف بازدید کرد، ملاقات کرده بودند. به گفته دفتر سوناک، در همین حال انتظار می‌رود زلنسکی در نشست سران JEF در ریگا، پایتخت لتونی، از طریق لینک ویدیویی سخنرانی کند.

در نشست JEF همچنین درباره حمایت بیشتر دفاع هوایی از اوکراین که در تلاش برای دفع حملات موشکی روسیه به زیرساخت های حیاتی خود، از جمله شبکه برق بحث خواهد شد. گفتگوها در ریگا همچنین حمایت از فنلاند و سوئد را در آینده مورد بررسی قرار خواهد داد.

حمله گسترده روسیه به زیرساخت های حیاتی اوکراین 

صبح امروز، انفجارهای مهیبی در کی‌یف، پایتخت اوکراین و مناطق اطراف آن شنیده شد و بنابراین، در گزارش‌های اولیه مشخص نبوده که آیا این انفجارها ناشی از برخورد پهپادها به اهدافشان بوده و یا صدای انفجار نابودی آن‌ها بر اثر سامانه‌های پدافند هوایی؟

اداره نظامی کی‌یف ساعاتی پیش در تلگرام نوشت: پایتخت در مقابل چندین موج حملات پهپادی مقاومت کرده و از بیش از ۲۰ پهپادی که صبح امروز در حریم هوایی کی‌یف ثبت شد، پدافند هوایی حدود ۱۵ فروند را منهدم کرده است.

گزارش دیگری از شبکه خبری نکستا (NEXTA)، با تایید وقوع انفجارها و آسیب به زیرساخت‌های حیاتی در منطقه کی‌یف، شمار پهپادهای شناسایی شده را ۳۵ اعلام کرده است.

در این میان، گزارش‌ها از برگزاری رزمایش نظامی روسیه در بلاروس حکایت دارند؛ اما هنوز مشخص نیست این رزمایش که با هدف ارزیابی آمادگی و ظرفیت این نیروها که پیشتر به این منطقه اعزام شده بودند برگزار می‌شود، در چه زمان و مکانی در بلاروس انجام خواهد شد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به تازگی گزارش داد که برگزاری رزمایش نیروهای روسی در بلاروس، اوکراینی‌ها را نسبت به یک حمله قریب الوقوع نگران کرده است.

این در حالی است که وزارت دفاع بلاروس در ماه اکتبر (مهر/آبان) اعلام کرده بود ۹ هزار سرباز روسی به عنوان بخشی از یک گروه‌بندی منطقه‌ای از نیروها برای محافظت از مرزهای خود به این کشور اعزام شده‌اند.

زلنسکی خواستار ارسال سامانه‌های دفاع موشکی به اوکراین شد

شامگاه یکشنبه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین با درخواست کمک های تسلیحاتی بیشتر از غرب گفت، ارائه سامانه‌های دفاع هوایی مدرن به اوکراین، روسیه را مجبور می‌کند، تجاوزات خود را متوقف و ما را به پایان جنگ نزدیک‌تر کند.


برا ساس گزارش الجزیره، وی تاکید کرد، حفاظت از مرزهای روسیه و بلاروس، اولویت اصلی است و ما برای همه سناریوها آماده هستیم.

در ادامه حمایت‌های همه جانبه غرب از اوکراین و تشدید فشارهای آنها علیه روسیه، اخیرا فاش شد که انگلیس، موشک های هدایت شونده در اختیار اوکراین قرار داده است.

وزارت دفاع انگلیس گفته، «بریتانیا به عنوان بخشی از بسته کمکی خود، موشک‌های بریمستون ۲ (Brimstone 2) را که یک موشک هدایت شونده است، در اختیار نیروهای مسلح اوکراین قرار داده است.»

پیش از این نیز، اخباری از احتمال ارسال سامانه های دفاع موشکی پاتریوت آمریکا به اوکراین منتشر شده بود.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
اگر در اروپا جنگ بشه این انگلیس شکست خواهد خورد چون هر چه سلاح داشته داده رفته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
روسیه عرضه جنگیدن با سربازان اوکراین را ندارد و لذا بزدلانه مراکز غیر نظامی را هدف قرار میدهد
سید حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
پوتین جنایتکار جنگی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
لعنت به غربی های وحشی تروریست که فقط روسیه در برابر اونا ایستاده
محمد فقیه نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
این حملات از سر شکست است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
بازی موش و گربه روسیه و غرب ادامه داره . فقط این وسط برد با امریکا بود . چند ملیون اکراین سرازیر شدن اروپا . خسارت اروپا تا اینجا هزار میلیارد دلار . خسارت روسیه بالای دویست میلیارد دلار . امریکا موضعش در ناتو و اروپا برتر شد و انرژی اروپا رو در دست گرفت . عین جنگ اول و دوم جهانی پیروز نهایی امریکا بود . دلار تقویت وحشتناکی شد .
حالا عده ای تو ایران می گفتن برتری امریکا تمام شد . زهی خیال
M
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
با بدست آوردن پاتریوت صلح حاصل نميشود، جنگ تشدید می گردد، درعرلسنان که پاتریوت نتیجه نداد راحت پهپاد ازش عبور کرد، زلنسکی ازخشم زیاد چرت و پرت میگه، دیوانه میشه چند مدتی دیگر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
از آمریکا ابرقدرت و کدخدای جهان می‌خواهیم تسلیحات موثری را در اختیار اوکراین قرار دهد تا عهد نامه های ننگین گلستان ترکمانچای دیگری برای خرس فعلیبیکشور اوکراین تحمیل نکند
حکمت بهمنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
دومین باراست سکینجر به زلنگ پیشنهاد صلح میدهد زلنگ قبول نمیگند جنگ جنگ تاپیروزی سرمیدهد به زلنک حالی کنیدخدا نداری اکراین نداری
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
خدا لعنتت کنه پوتین که کشور زیبای اوکراین را نابود کردی !
برچسب منتخب
# جنگ ایران و اسرائیل # یحیی السنوار # قیمت طلا # استقلال # پرسپولیس # خلیج فارس # آرین طباطبایی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات