سخنگوی صمت اعلام کرد

نحوه کشف قیمت خودرو‌های وارداتی و محاسبه تعرفه‌/ مدل قیمت‌گذاری خودرو‌های چینی تغییر می‌کند

به طور مثال قیمت یک خودروی چینی خودروسازهای خصوصی در کشور همسایه ۵۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت آن در کشور ماست؛ در این حوزه در آینده نزدیک اقدامی صورت خواهد گرفت تا فرمول تعیین قیمت خودروهایی با این شرایط، کنترل شود تا این‌ها دیگر نتوانند از یک سطحی، قیمت را افزایش دهند.
کد خبر: ۱۱۵۷۹۷۳
|
۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷ 04 January 2023
|
27145 بازدید
|

 

به گزارش تابناک اقتصادی، امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت در یک گفت‌وگویی تلویزیونی، پیرامون نحوه کشف قیمت خودروهای وارداتی و محاسبه تعرفه‌ها، گفت: همانطور که بارها اعلام شده، خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد. این خودروها در چند رده قیمتی قرار است وارد شوند. کمترین تعرفه از حقوق ورودی مربوط به خودروهای در رده قیمتی زیر ۱۰ هزار یوروست. حقوق گمرکی برای همه خودروها چهار درصد ثابت است (چه خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو و چه خودروهایی که سقف قیمتی ۲۰ هزار یورو را دارد)؛ اما سود بازرگانی متغیر است. کمترین میزان را خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو خواهند داشت؛ مثلا برای یک خودروی ۸۰۰۰ یورویی، ۱۰ درصد حقوق ورودی است، ۱۰ تا ۱۵ درصد سود بازرگان است که وارد می‌کنند و باقی بسته به این است که چقدر رقابت روی تابلو بخورد تا کشف قیمت شود.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به این که با این اعداد و به‌ ویژه اینکه می‌گویید "چقدر رقابت روی تابلوی بورس کالا اتفاق بیفتد"، خودروهای وارداتی، قابل دسترس برای عموم مردم خواهد بود، تصریح کرد: این سؤال سختی است؛ شرایط عموم مردم از چند جهت متفاوت شده است. متأسفانه در یک دهه اخیر،  قدرت خرید مرد بواقع آسیب دیده است. این نکته را هم باید در نظر گرفت که چهار سال هیچ خودرویی به کشور وارد نشد، فلذا وجود یک هیجان که بخواهد بر این رقابت تا حدودی دامن بزند و قیمت را بالا ببرد، طبیعی است.

این مقام مسئول در وزارت صمت ادامه داد: اما اگر خودروهای با قیمت ۸۰۰۰ یورویی، قیمت بالایی پیدا کند، قطعاً بر روی کل بازار اثر کاهنده خواهد داشت؛ بدین معنا که (البته این پیش‌بینی بنده است که ممکن است نادرست هم باشد، چون عرضه‌ها زیاد است،) خودروی ۸۰۰۰ یورویی را به هر شکلی حساب کنیم، باید حدود ۵۰۰ میلیون تومان در بیاید، اما چنانچه بیشتر هم به دلایلی که اشاره شد، شود، این روی قیمت سایر خودروها اثر کاهنده خودش را خواهد گذاشت. با فرض وضع موجود، فضای بازار خودرو خیلی آرام و کاهنده ـ چه برای خودروهای وارداتی و چه برای خودروهای ساخت داخل ـ خواهد شد و بازار را به سمت پایین سوق می‌دهد.

قالیباف تاکید کرد: به هر حال زمانی که چهار سال محصولی عرضه نشود، واکنش متقاضیان را باید در انواع حالت‌ها پیش بینی کرد. بخشی این است که رقابت بسیاری شکل گیرد و یک بخش هم این است که در حقیقت این اتفاق نیفتد؛ مثلا زمانی که خودروی داخلی همچون ۲۰۷ عرضه می‌شود، گاه تا ۱۲۰ درصد هم دیده می‌شود که رقابت بر سر آن صورت می‌گیرد؛ بالعکس هایما که عرضه می‌شود، ۹ درصد نسبت به قیمت پایه که وارد تابلو می‌شود رقابت می‌خورد. هر دو خودرو هم متعلق به ایران‌خودروست. بنابراین باید شرایط را بررسی کرد تا دقیق‌تر بتوان پیرامون آن صحبت کرد. این موضوع برای خودروهای وارداتی هم صدق می‌کند.

سخنگوی وزارت صمت در ادامه تصریح کرد: خودروساز هیچ نفعی در رقابت، ایجاد هیجان بر روی تابلو و افزایش رقابت و افزایش قیمت ندارد. در مورد عرضه خودرو در بورس کالا بایستی دو مقطع را از هم جدا کنیم؛ در مقطع اول وزارت صمت تقریباً هیچ نظارتی نداشت و شرایطی را اعمال نمی‌کرد که نتیجه این شد، خودروی شاسی‌بلندی که قیمت آن یک میلیارد تومان بود، به یکباره از دو میلیارد تومان هم فراتر رفت. به دنبال این موضوع، وزارت صمت دستور کاری با هماهنگی بورس کالا ارائه کرد که یک کف عرضه وجود داشته باشد تا همگنی در عرضه باشد؛ به طور مثال اگر ۲۰۷ عرضه می‌شود، همگی سفید باشند یا ویژگی فنی همه مشابه باشد که قیمت‌های مختلف کشف نشود.

وی افزود: برای خودروهای پرتیراژ این کف عرضه ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کم تیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شده است. بورس کالا به عنوان یک مرحله گذر از عدم تعادل عرضه و تقاضا به مرحله تعادل عرضه و تقاضا انتخاب کردیم تا رانت نصیب عده‌ای خاص نشود.

مشاور وزیر صمت در ادامه ضمن تاکید بر اینکه طی سال جاری در حوزه افزایش تولید اتفاقات خوبی افتاده است، اظهار کرد:  بارزترین آن در آذرماه امسال رخ داد که آمار تولید از ۱۲۷ هزار دستگاه خودرو (خودروسازان بزرگ دولتی و خودروسازهای خصوصی) فراتر رفت و رکورد تولید ماهانه خودروها طی پنج ساله گذشته را شکست. این روند ادامه‌دار خواهد بود و پیش بینی ما این است که ظرف شش ماه آینده، حدود ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید و ۲۰۰ هزار دستگاه هم وارد شود؛ بنابراین، در مجموع یک میلیون خودرو عرضه و وارد بازار خواهد شد. این حجم از عرضه خودرو، قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد و می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت‌ها داشته باشد.

قالیباف پیرامون التهابات اخیر بازار خودرو نیز اظهار کرد: بازار خودرو در سال جاری برای حدود شش ماه دارای قیمت‌های ثابت و حتی کاهنده بود؛ اما زمانی که عوامل بیرون از صنعت خودرو و وزارت صمت مثل رها شدن نرخ ارز، قیمت‌ها و بازار هم متلاطم شد. متاسفانه در خودرو، به محض تلاطم ارزی، تقاضاهای سرمایه‌ای شکل می‌گیرد. حتی اگر تقاضای مصرفی هم باشد، شخص اگر برای سه ماه آینده برنامه‌ریزی کرده بود که خودرو بخرد، در این شرایط، خرید خود را جلو می‌اندازد. در حقیقت فشار تقاضا برای مقطعی کوتاه افزایش پیدا می‌کند؛ مجموعه این تقاضاهای ناخواسته در بازار باعث می‌شود، قیمت تغییر کند و همانطور که دیده شد، با پایین آمدن نرخ ارز، قیمت خودرو هم پایین آمد.

ارائه فرمول قیمتی برای کنترل قیمت خودروهای مونتاژی به زودی

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه تنها راهکار این است که آنقدر عرضه را افزایش دهیم تا آن خاصیت تقاضاهای سرمایه‌ای در مورد خودرو شکل نگیرد، گفت: کاری که از ما برمی آید افزایش تولید است و واقعاً هیچ ابزار دیگری جز افزایش تولید و عرضه نداریم. از سوی دیگر ابزارهایی برای کنترل بازار وجود دارد. این ابزار در یک بستر ثبات اقتصادی طبعاً بهتر جواب می‌دهد. به طور مثال قیمت یک خودروی چینی خودروسازهای خصوصی در کشور همسایه به طور مثال ۵۰۰ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت آن در کشور ماست. در این حوزه در آینده نزدیک اقدامی صورت خواهد گرفت تا فرمول تعیین قیمت خودروهایی با این شرایط، کنترل شود تا این‌ها دیگر نتوانند از یک سطحی، قیمت را افزایش دهند.

مشاور وزیر صمت در ادامه در رابطه با فاصله قیمتی کارخانه تا بازار خودروها، تصریح کرد: قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا طی یک سال گذشته هیچ تغییری نکرده است.

 وی در پاسخ به اینکه برنامه وزارت صمت برای کاهش قیمت کارخانه تا بازار چیست و متولی کم کردن این فاصله چه نهادی است، تصریح کرد: متولی حفظ ارزش پول بانک مرکزی است. طبق گزارش مرکز آمار از تورم تولید، برای صنعت خودروسازی در فصل تابستان دو درصد بوده است؛ یعنی ما توانسته‌ایم زنجیره تأمین خودرو را با فرض دو درصد تورم ماهانه کنترل کنیم. این‌ها مواردی است که وزارت صمت باید روی آن تمرکز کند. موضوع مرتبط با سیاست‌های کلان و متغیرهای کلان اقتصادی است و قابل انکار هم نیست و همه نیز می‌دانند این‌ها به دست وزارت صمت نیست.

قالیباف در پاسخ به تحقق وعده مهر ماه سال گذشته وزیر صمت مبنی بر کنترل بازار خودرو طی یک سال گفت: دولت در تلاش برای کنترل تورم است. پیش‌بینی بنده این است که حدودا در اواخر بهار سال آینده و اوایل تابستان، عرضه در بازار خودرو افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که گفته شد، یک میلیون دستگاه خودرو قطعاً بازار را اشباع خواهد کرد، چون با توجه به اینکه نیاز کشور به لحاظ خودرو یک و نیم میلیون دستگاه است و یک میلیون رقمی است که طی یک سال باید عرضه شود؛ بنابراین با عرضه طی شش ماه، به کنترل بازار کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳ صفحه خبر
بلیط هواپیما
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۵۷
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
چی توو این مملکت قیمتش کم شده که خودرو دومیش باشه؟ مگه شما که خودتون بزرگترین دلال هستین میذارین ماشین با قیمت مناسب دست مردم برسه؟ توو بورس برای یه ۲۰۷ که توو همه دنیا از رده خارج شده قیمت پایه رو ۲۸۰ تومن تعیین میکنین بعد با دلال بازی قیمت تمام شده حدود ۶۰۰ میلیون میشه اون وقت چجوری یه خودروی مدل روز رو ۸۰۰ میلیون میخواین بفروشین؟
پاسخ ها
عبادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
بورس کالا فقط یه شعبده بازی توسط دولت و خودروسازها بود تا حساسیت ها را راجع به افزایش بی ضابطه و رساندن قیمت کارخانه به بازار از بین ببرن و همین توهین ها به شعور مردم !است که وضعیت کشور را به اینجا رسانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
چرا باید خودرو های چینی که در ایران مونتاژ میشوند

به ۴ تا ۵ برابر قیمت فروش در دوبی به مردم فلکزده

ایرانی بفروشند ؟ و اجحاف کنند ؟؟

آیا مگر فروشنده در دوبی سود نکرده است ؟

چرا باید اینقدر به مردم فلکزده اجحاف بشود ؟

مگر میشود قبول کرد که خودرو های چینی فیدیلیتی و

دیگنیتی و هایما و هاوال و لاماری وووو ساخته چین

که در دوبی ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون تومان قسطی هستند

را در ایران ۲ میلیارد تومان به مردم فلکزده میفروشند؟

این سودهای ۴۰۰ و ۵۰۰ درصدی به جیب چه کسانی

می رود ؟؟؟؟؟؟؟؟

پس نقش دولت و مجلس اسلامی !!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

چیست و کجاست و چطورست ؟؟؟؟

اینها درد و خطا و اشکال و ظلم بزرگ است و به کجا و

چطور میتوان اعتراض کرد ؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
در کجای دنیا!!!!!خودرو تو بورس عرضه میشه؟؟؟؟؟حضرت عباسی خجالت هم خوب چیزیه!
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
من فک نمیکنم ماشینی مثل اسپورتیج زیر سه و نیم دست مصرف کننده برسه. یا مثلا سراتو زیر سه تومن نیست. وقتی لاماری شده دو و چهارصد و ملتم راضی هستن و میخرن، غیر ممکنه اسپورتیج زیر سه و نیم و ببینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
بوووووووووورس


ارزدیجیتال


جووووون آدمیزاد


و........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
واردات خودرو باید کاملا آزاد و بدون سقف و با قیمت جهانی + سود معقول باشد ولی اگر واردات محدود و قیمتها دلبخواهی و تعرفه های گمرک کمرشکن باشد این در واقع ایجاد یک رانت دیگر برای عده ای است و هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه مشکلها را بیشتر هم خواهد کرد و خود به یک منبع فساد منجر خواهد گردید
پاسخ ها
ايرانى
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
حتى كشورى مانند امريكا براى اتومبيل هاى وارداتى تعرفه اعمال ميكند تا از صنايع داخلى خود حمايت كند. انوقت شما ميفرماييد واردات كاملا ازاد و به قيمت جهانى. اينگونه پيشنهادات احساسى بمعنى نابودى صنايع داخلى اعم از خودرو وتوليدات ديگر ميباشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
پاسخ به در ظاهر ایرانی
تعرفه حد و حدود و مرز داره نه به شکل ایران. خودرو بیش از 10 برابر قیمت جهانی!!!
در ایران مردم گروگان خودروسازها هستن
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
جناب ۱۸.۱.بله تعرفه همه جا هست .حقوق گمرکی هم هست ولی مشخصه و به عدد ثابت .که ما هم داریم خوبشم داریم . ولی تعداد معدودی ماشین وارد کردن و به بالاترین قیمت فروختن معنی دیگری داره و یعنی نمی‌خوام قیمت ماشین واقعی بشه .شما بفرمایید وقتی سازنده سودشو گرفته دولت هم حقوق گمرکی و عوارضش رو گرفته وارد کننده هم سودش رو برده اختلاف قیمت ماله کیه ؟
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
منظورش اینه باید فرمول رو عوض کر د تا بیشتر سود کنن...سر کاری هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
دیگر بیشتر از سود ۴۰۰ و ۵۰۰ درصدی که دارند بر روی

خودروهای چینی مونتاژی مثلا شاسی بلند میبرند را

ببرند ؟؟؟؟

آیا اینها ظلم و ستم و تجاوز به حقوق حقه مردم نیست؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
همش حرف و شعاره مرور زمان نشان خواهد داد که باز این مصرف کننده بدبخته که باید چند برابر قیمت کارخونه خرید کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
این قالیباف دو ماهه داره همین حرفا ی تکراری رو میزنه
خود این آدم منتقد خودروسازا بود تو دولت قبل
حالا شده طرفدار خودروساز
مشنی حرف تکراری و بیهوده
خروجی هم مشخصه که هیچ نفعی برتی مردم نداره مخلص کلام اینکه
این دولت هم به سان دولت های قبلی عملا به بن بست رسیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
میشه از چین خونه هم بیارید مردیم از مستجری
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
همون ماشین که آوردند مگه ماشین دار شدیم؟ که بخوان خونه بیارن همون خونه رو هم میزارن بورس کالا باید چند برابر تو مزایده بخریم
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
چرا کف تعداد خودرو در هر عرضه رو 2000 تا گذاشتید؟ چرا 10 هزارتا نگذاشتید؟
دلیلش کاملا مشخصه اگر تعداد عرضه بره بالا دیگه حالت حراج و ولع رقابتی وجود نداره(چون تعداد عرضه بیشتر از تقاضا خواهد شد)
از لحاظ آماری اگر تعداد متقاضی یک جنس چند برابر تعداد موجود این جنس باشه، قطعا بازار سیاه برای اون ایجاد میشه.
خودروسازها برای ایجاد چنین بازار سیاهی، چون قدرت افزایش تقاضا رو نداشتند، از اهرم کاهش شدید عرضه در این چند سال استفاده کردنند تا قیمت خودروهاشون رو تو بازار آزاد بکشن بالا و با توجیه افزایش قیمت بازار، قیمت های خودشون رو ببرند بالا
نمونه بارزش هم حذف خودروهای پر تیراز و مقرون به صرفه برای تولید، از جمله پراید و 405 بود (مشکل ایمنی هم بهانه ای بود که با پلیس هماهنگ کردند تا سیاست چماق و هویج رو اجرا کنند، قطعا ایمنی کوییک و ساینا و رانا، بیشتر از پراید و 405 نیست)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
لفظ کشف قیمت از همه جالب تره تا حالا تو هیچ کشوری همچین اصطلاحی رو در مورد یک جنس معمولی شنیده بودین ، خوب قیمت یک جنس رو کارخانه تعیین می‌کنه بعد یه سود متعارف و دیگر هزینه‌های مشخص مثل گمرک و حمل و ... تا قیمتی که به دست مصرف کننده می‌رسه معلوم میشه ، حضرات با سواد کشف قیمت در مورد اجناس قاچاق توسط قاچاقچیان انجام می‌شه ، اونا یه جنس رو به قیمتی که بازار کشش داره می‌فروشن ، کاری که الان شماها دارین انجام می‌دین
پاسخ ها
رضا اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۵
میدونی کششششششف قیمت چقد سخته باید کلی زحمت بکشن ...تا بفهمن خودرو ۱۰ هزار دلاری رو چقد میشه تو ایران گرونتر فروخت
مجتبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
رانت فرزین با دلار ۲۸=تورم شدید در کشور
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۱۴
جناب قالیباف بنظر شما چند درصد مردم توانایی و دانش کافی برای خرید خودرو از بورس کالا را دارند این کار باعث رانت برای عده‌ای شد که با اجاره کارت ملی مردم خودرو بخرند و گرانتر بفروشند و باعث شد خودرو سازان زیانهای انباشته خود را جبران کنند در کل با فروش خودرو در بورس کالا به زبان مصرف کننده واقعی و قشر ضعیف جامعه شد.
برچسب منتخب
# مهاجران افغان # حمله ایران به اسرائیل # قیمت دلار # سوریه # دمشق # الجولانی
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات
نظرسنجی
تحولات اخیر سوریه و سقوط بشار اسد چه پیامدهایی دارد؟