به گزارش تابناک اقتصادی؛ در هفته های اخیر، موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، به چالشی میان دستگاه های مختلفی همچون بورس، وزارت صمت، وزارت اقتصاد و شورای رقابت تبدیل شده بود، تا جایی که با ورود رئیس سازمان بازرسی کل کشور به چالش عرضه خودروها در بورس، شرایط تغییر کرد و خبرها حکایت از توقف عرضه خودرو در بورس کالا داشت، به گونه ای که به دنبال ورود سازمان بازرسی، سخنگوی وزارت صمت درباره دلیل لغو عرضه دنا در بورس کالا گفت: لغو عرضه این خودرو در بورس به دلیل ملاحظات ناشی از ورود سازمانی بود.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به سازوکار قیمت گذاری خودرو در شورای رقابت اظهار داشت: تصویب دستورالعمل تنظیم قیمت بر عهده شورای رقابت بود تا اینکه سال گذشته بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به مدت یک سال تنظیم قیمت با هماهنگی وزارت صمت به تنظیم بازار سپرده شد. مدت زمان این مصوبه که قیمتگذاری خودرو را بر عهده وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار گذاشته؛ آبان ماه به پایان رسید و متأسفانه شورای رقابت عرضه خودرو را انحصاری میدانست و در حالی که باید فرمول قیمت گذاری را انجام میداد، متأسفانه یکباره عرضه خودرو در بورس آغاز شد.
خداییان تاکید کرد، در حالیکه شورای رقابت از تصمیم قبلی خود هنوز عدول نکرده و برای کالا انحصاری شده نباید عرضه خودرو در بورس آغاز میشد، باعث افزایش قیمتها شد، به گونهای که قیمت اولیه خودرو نسبت به قیمت خودرویی که در بورس کالا ارائه میشد، ۱۰۰ درصد افزایش یافت. در نهایت در هفته های گذشته، رئیس سازمان بازرسی کل کشور از ورود سازمان به این موضوع خبر داد و تاکید کرد: این سازمان به عرضه خودرو در بورس ورود کرد، چون زمانی که شورای رقابت هنوز از تصمیم خود عدول نکرده نباید خودرو در بازار بورس ارائه شود.
این اظهارات رئیس سازمان بازرسی کل کشور در حالی بود که چند روز بعد، عشقی رئیس سازمان بورس به خاندوزی وزیر اقتصاد نامهای نوشت و تاکید کرد: تاکنون تنها ۳۶۰۰۰ انواع خودرو در بورس کالا معامله شده و رانتی بیش از ۱۱ همت از بین رفته است.
در روزهای گذشته اظهارات شفاهی مسئولان محترم سازمان بازرسی کل کشور، جلسات برگزار شده در شورای رقابت، برخی از مکاتبات صورت گرفته از سوی نمایندگان محترم مجلس با وزارت صمت و ... سبب شده است در خصوص ادامه این روند ابهاماتی ایجاد شود. از طرفی این اظهارات بعضا بر خلاف اختیارات قانونی دستگاهها در خصوص کالاهای مورد معامله در بازار سرمایه بوده و این ابهام سبب نگرانی سرمایهگذاران شده است؛ لذا از حضرتعالی تقاضا میشود در این خصوص ارائه طریق و راهنمایی فرمائید. "
در شرایطی که عشقی در نامه به وزیر اقتصاد خواستار اقدام مناسب و فوری برای از بین بردن ابهامات عرضه و فروش خودرو در بورس کالا شده بود، خاندوزی پاسخ این نامه را داد.
وزیر اقتصاد بیان داشت: سیاست وزارت امور اقتصاد و دارایی حمایت از سرمایه گذاران و افزایش شفافیت است. وی افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد و در صورت هر درخواست از سوی سایر دستگاهها و نهادها، موضوع مجددا در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح شود.
پس از نامه رئیس سازمان بورس و پاسخ وزیر اقتصاد، دوم بهمن ماه شورای رقابت در نامهای به رئیس سازمان بورس اعلام کرد: عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.
شورای رقابت در نامه به رئیس سازمان بورس کلیه محصولات ایران خودرو و ساپیا به جز هایما و تارا را انحصاری اعلام کرد.
در این نامه آمده بود: پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع میرساند، مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورایعالی هماهنگی اقتصادی مورخ ۲۸ /۷/ ۱۴۰۰ در خصوص تنظیم بازار خودرو یک سال بوده است.
بدیهی است با انقضای این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی میشده است؛ بنابراین، مطابق مصوبات ۴۲۰، ۴۴۲، ۴۶۲ و ۴۶۸ بازار خودروهای انحصاری شامل کلیه خودروهای سواری دو شرکت ایران خودرو و سایپا بهجز دو خودروی هایما و تاراست و عرضه آنها باید طبق روال پیشین و مطابق با مصوبات ۴۱۴ و ۴۲۰ صورت گیرد. قیمت این خودروها نیز باید براساس مصوبات ۱۴۸ و ۴۴۲ طبق فرمول Price Cap محاسبه گردد، فلذا عرضه خودروهای خانواده دنا، پژو ۲۰۷ و شاهین در بورس کالا مجاز نیست.
شایان ذکر است، شورای رقابت با تشکیل کارگروه تخصصی خودرو موضوع بازبینی دستورالعملهای بازار خودرو را در دستور کار قرار داده است و در صورت تصویب مصوبه جدید در این، زمینه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.
خاندوزی در حاشیه آیین تجلیل از فعالان پیشتاز اقتصاد ایران در پاسخ به خبرنگاران گفت: مجوز عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس داده شده است. وزیر اقتصاد افزود: نامه شورای رقابت در شورای عالی بورس مطرح و در این زمینه تصمیمگیری خواهد شد. همچنین با شورای رقابت هم صحبت شده تا تعارض تصمیمات ایجاد نشود.
روز گذشته شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد که بخشی از آن به بررسی ادامه یا توقف عرضه خودرو در بورس کالا اختصاص داشت.
فاطمی امین وزیر صمت در جلسه شورای عالی بورس، با بیان اینکه در حال حاضر عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین روش است، بر تاکید رئیس جمهور بر حفظ حقوق یک میلیون سهامدار شرکتهای خودروساز و سهامداران عدالت اشاره کرده و گفت: رئیس جمهور بارها تاکید کرده است که در قیمتگذاریها نه حق تولیدکننده تضییع شود و نه حق مصرفکننده؛ بنابراین، سرکوب قیمت به هیچ وجه مورد تایید شخص رئیس جمهور هم نیست.
وی تصریح کرد: مهمترین اثر مثبتی که عرضه خودرو در بورس کالا داشته و بدان توجهی نکردهایم، این است که با کاهش قیمت خودروهای نو، قیمت خودروهای دست دوم که اتفاقا بیشترین میزان گردش مالی در بازار خودرو را هم دارند، کاهش چشمگیری داشته است. بدین ترتیب منافع مصرفکنندگان، هزاران برابر بیش از اعدادی که اعلام میشود، حفظ شده است.
وزیر صمت خاطرنشان کرد: ابزارهایی در بورس کالا وجود دارد که در کنترل قیمتها کارآمدی بسیاری دارد. فاطمیامین در بخشی دیگر از صحبتهای خود گفت: عرضه سیمان در بورس کالا نمونه موفق کاهش و کنترل قیمت ها بود.
در نهایت در جلسه عالی شورای عالی بورس، با رای اکثریت اعضا با ادامه عرضه خودرو در بورس کالا موافقت شد.
این در حالی است که روز گذشته نیز خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درخصوص عرضه خودرو در بورس اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس متأثر از مصوبه شورایعالی بورس و با نظر مثبت وزارت صمت انجام گرفت، این یک شیوه است و دولت منفعت مردم را در نظر میگیرد. دولت اقداماتی در موضوع عرضه و تولید و همچنین حذف سوداگری و دلالها از بازار خودرو انجام داده است. یکی از ابزارهای مؤثر برای حذف دلالها، بورس کالا دیده شد که دسترسی و شفافیت و مجموع منفت مصرفکننده واقعی و سازنده واقعی بیشتر خواهد بود و قبلاً هم گفتهایم اگر واقعاً سازوکار مؤثرتری برای تأمین منفعت مردم هست، از آن استقبال میکنیم. بیش از ۲۷۵۰ میلیارد تومان قیمت کمتر از قیمت بازار بوده و این منفعتی است که مردم داشتهاند.