حذف عجیب حکم انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲؛ سازمان برنامه و بودجه مخالف شفافیت عملکرد شرکتهای دولتی است؟

به گزارش تابناک اقتصادی؛ یکی از موضوعات مهم برای تحقق حاکمیت شرکتی و کارآمدی بیشتر شرکتهای دولتی، شفافسازی عملکرد این شرکتها از طریق انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی است؛ البته اشاره به این موضوع نیز مهم است که انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی به تنهایی موجب کارآمدی بیشتر شرکتهای دولتی نمیشود، ولی گام اساسی برای ارتقای شفافیت در حوزه شرکتهای دولتی است. مردم درباره عملکرد شرکتها پرسشگر میشوند و مدیران شرکتها و تصمیم گیران باید پاسخگو باشند و در این میان با تحلیل و بررسی عملکرد مدیران از طریق صورتهای مالی منتشر شده، امکان بررسی عملکرد و تفکیک مدیران کارآمد از غیرکارآمد وجود خواهد داشت.
موضوع دیگر در زمینه شفافیت حاصل از انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی، شناسایی نقاط گلوگاهی ناکارآمدی، فساد و رانت است که از طریق انتشار صورتهای مالی امکان شناسایی وجود دارد؛ این موضوع در سال جاری با انتشار بیش از ۶۰۷ صورت مالی حسابرسی شده شرکتهای دولتی، به نقطه خوبی رسیده است و همه این موارد، به دلیل وجود حکم شفافیتزا در تبصره ۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ بود که مبتنی بر آن، همه شرکتهای دولتی، موظف به ارائه اطلاعات خود به وزارت اقتصاد و سپس حسابرسی و انتشار آن در سامانه کدال بودند.
با وجود این در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در کمال تعجب، حکم شفافیتزا و مهم در زمینه مقابله با فساد و ناکارآمدی از تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲ توسط سازمان برنامه و بودجه حذف و این امر سبب شده است که نمایندگان مجلس نسبت به بازگرداندن این حکم در کمیسیون تلفیق اقدام کنند. در همین باره با «لطفالله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفتوگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.
«لطفالله سیاهکلی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با تابناک اقتصادی با اشاره به لزوم شفافیت صورتهای مالی شرکتهای دولتی اظهار داشت: برخی شرکتهای دولتی صرفاَ هزینهبر هستند و هیچ فایده و منفعتی ندارند؛ مانند شرکت ملی گاز ایران که خدماترسانی میکند.
سیاهکلی با بیان اینکه بخشی از شرکتهای دولتی خدماتی هستند، گفت: به طور کلی شرکتهای دولتی به دو بخش شرکتهای خدماتی و شرکتهای سود ده تقسیم میشوند؛ شرکتهای سود ده باید درآمد و هزینهشان برای مردم و مجلس مشخص باشد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از ایراداتی که همواره به بودجه وارد میشود، ساختار غلط بودجه است؛ بنابراین، مجلس یازدهم به مردم قول داده بود که ساختار بودجه را اصلاح کند.
وی افزود: معتقدم ساختار بودجه همچنان اشکالاتی دارد. ما به عنوان نمایندگان مجلس شورای اسلامی به هیچ عنوان فرصت بررسی شرکتهای دولتی را پیدا نمیکنیم؛ بنابراین، اساساً به موضوع شرکتهای دولتی ورود پیدا نمیکنیم، مجلس فقط بودجه نهادهای دولتی را بررسی میکند.
سیاهکلی تصریح کرد: یکی از نواقص اصلی نظارتی مجلس شورای اسلامی و ساختار بودجه، عدم نظارت و دسترسی به صورتهای مالی شرکتهای دولتی است. مجلس در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اقداماتی در جهت اصلاح ساختار بودجه شرکتهای دولتی انجام داد و حکم شفافیت افزا و مهم در زمینه مقابله با نقاط گلوگاهی ناکارآمدی با الزام به انتشار صورتهای مالی شرکتهای دولتی ایجاد کرد که امسال نیز به دنبال آن هستیم و شفافیت و انتشار صورتهای مالی سبب میشود عملکرد شرکتهای دولتی و میزان قانونمندیشان روشن شود و شرکتهایی هم که عملکرد نامناسبی دارند، منحل شوند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: شفافیت به ما کمک میکند تا مسیر را بهتر ببینیم و تصمیماتمان در خصوص شرکتهای دولتی واقعبینانه باشد.
99% مشکلات این مملکت مربوط به ندانم کاری و بی سوادی مسئولان است. از جمله مشکل تورم و گرانی ارز.
به جای افزودن بر تعداد دشمنان ، باید بر تعداد دوستان افزود.
این خریداران چه کسانی هستند که دارای چنین سرمایه هایی برای خرید اموال دولت هستند؟ چرا دولت آنها را به سرمایه گذاری در کارهای تولیدی تشویق یا مجبور نمی کند؟
این خریداران خوشبخت کافی است که این اموال را چند سال نگه دارند و بعداً به چندین برابر قیمت بفروشند!!
در کشور ما برق را گران می کنند و اولش مبلغ را به مصرف کننده بازگشت می دهند و سپس آن مبلغ را قطع می کنند و یا بقدری پول بی ارزش می شود که مبلغ یارانه هم ناچیز می شود
اما محاسبه آن نیاز به بررسی و آمار دقیق دارد و مشخص نیست زمان آن چه هنگام است و البته این زمان با کنار گذاشتن دلار از معاملات کشورها کوتاه تر می شود و همچنین با جان گرفتن پول هایی مثل یورو و ... در جهان به نقطه افول دلار می توان نزدیکتر شد
مثلا یک نفر ۱۰۰ دستگاه مسکن مهر را با قیمت هر کدام ۲۰۰ میلیون خریده که در حال حاضر با قیمت ۲ میلیارد بفروشد
اولا چرا باید مسکنی که تمام مدیریت آن با دولت است به دست چنین فردی بیفتد
ثانیا چرا باید دولت آنقدر پول را بی ارزش کند تا دلالی مسکن رونق بگیرد
مگر فرق ما با کشورهایی که با خرید مسکن ارزش آن با استهلاک پایین می آید چیست و چرا مسکن باید در ایران بجای کاهشی شدت بخاطر استهلاک افزایشی باشد
چرا دولت ها باید بخاطر ریخت و پاش و افزایش امپراتوری مدیریتی خود به تورم و بی ارزش شدن پول دامن بزنند
در حال حاضر من به شخصه هیچ توقعی از دولت ندارم چون بمرور زمان بقدری مشکلات پیچیده و درهم شده است که به این سادگی قابل حل نیست و فقط باید انتظار داشت پول ملی را با ریخت و پاشش بی ارزش نکند و یقینا مردم خودشان بهتر بلد هستند در فضای اقتصاد آرام درآمدی کسب کنند که نیاز به منت کشی دولت نداشته باشند
در حال حاضر وقتی دلار بالا می رود معنایش این است که با پول ملی بگونه ای بازی می شود که بی ارزش می شود چون پول ملی در مقابل طلا هم بی ارزش می شود و این یعنی دلار بالا نرفته بلکه ریال پایین آمده است
آدم حس میکنه فساد طوری سیستماتیک شده که قابل رفع نیست فقط میخوان روش سرپوش بذارن تا ملت کمتر متوجه بشن
در چنین وضعیتی و با تصمیم خردمندانه باید گذاشت دلالان دلار بخرند و انباشت کنند تا کی می خواهند آنرا انباشت کنند وقتی ذات پول ملی با ارزش شود
اما تصمیم خردمندانه چیست تصمیم خردمندانه فریزکردن ریال است یعنی همانطور که نقدینگی بخاطر تصمیمات غلط افزایشی شده است نقدینگی ریالی فریز و یا سوخت شود
سوخت و فریز نقدینگی ریالی باعث با ارزش شدن ذاتی ریال خواهد شد
فریز کردن و سوزاندن ریال از طریق سوزاندن و یا فریز کردن قسمتی از مالیات و یا قسمتی از بهره های بانکی امکانپذیر است و در کشور ما به اندازه کافی دچار بهره های بالا است که بتوان چنین اقدامی را با کمترین تبعات انجام داد






