تابناک _ دلهره و اضطراب مردم از نابسامانی بازار ارز و تاثیری که رشد نرخ دلار بر معیشت مردم و افزایش قیمت کالاهای اساسی دارد، نشست صحن امروز پارلمان را به غیرعلنی کشاند؛ جلسهای که حدود یک ساعت به طول انجامید و پس از آن نشست علنی در حالی راس ساعت ۹ و ۶ دقیقه و با حضور ۲۲۹ تن آغاز شد که رئیس مجلس در ابتدای آن توضیحی مختصر درباره این جلسه غیررسمی ارائه کرد.
در ادامه، صحن علنی مجلس کار خود را در حالی آغاز کرد که گزارش کمیسیون آموزش و تحقیقات در مورد تحقیق و تفحص از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل را در دستور کار داشت.
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس
دستور کار نخست امروز پارلمان، بررسی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در مورد عضویت ایران در موافقتنامۀ آب و هوایی پاریس بود که علی خضریان سخنگوی این کمیسیون برای قرائت این گزارش پشت تریبون قرار گرفت و از تاثیر موافقتنامۀ پاریس در خاموشیهای چند سال اخیر سخن گفته و میافزاید: تولید برق در ایران، اقتصادی نیست، زیرا به دلیل سرمایه گذاری اولیۀ سنگین قیمت فروش برق کمتر از قیمت تولید است. در حالی که نیروگاههای تولید برق، گاز و سوخت خود را با قیمت تقریباً ناچیز دریافت میکنند و قیمت تمام شده شامل قیمت واقعی سوخت نیست. حال آنکه حدود ۶۰ درصد از نیروگاههای کشور در اختیار بخش خصوصی است و انتظار ادامۀ وضع موجود و افزایش سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی در حوزۀ نیروگاهی، اقدامی غیراقتصادی و غیرسودده قلمداد میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی: موضوع آب و هوا از موضوعات حیاتی کشور است
پس از این، دستورکار بود که روحالامینی در واکنش به گزارش اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا اقتصاد مهم است و آیا اولویت موضوع طلا و ارز است یا موضوع موافقتنامه آب و هوایی پاریس؟ که قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: در جلسات کلان و در غیاب نمایندگان از کیان و شأن مجلس دفاع میکند اما رئیس دولت، معاون اول، رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی در حال انجام چه کاری هستند؟
وی در ادامه اظهار کرد: به جای اینکه این افراد به مجلس شورای اسلامی احضار شوند، خودشان باید تقاضا کنند و داوطلب شوند تا برای بهبود روابط بین قوا و پاسخگویی به نمایندگان مجلس در صحن حضور پیدا کنند. آیا درست است ما پشت درهای مجلس و در جلسه غیرعلنی مطالبی را مرور کنیم که در جلسات کمیسیونها و صداوسیما تکرار میشود. اگر دولت حواسش نیست که به نفع آنان است که برای حضور در مجلس شورای اسلامی پیشقدم شوند باید آنها را احضار کنید تا در جلسات مجلس حضور پیدا کنند.
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسالمی در پاسخ به تذکر روح الامینی بیان کرد: طبق آییننامه مجلس شورای اسلامی ما مکلفیم که بدون نوبت گزارشهای کمیسیون اصل ۹۰ را در دستور قرار دهیم. همانطور که مستحضر هستید گزارش کمیسیون اصل ۹۰ در خصوص موافقتنامه آب و هوایی پاریس حتما باید خوانده میشد. از سوی دیگر، موضوع آب و هوا حتما از موضوعات حیاتی کشور است. از ابتدای مهرماه تا به امروز حداقل در دو سوم روزها به خاطر آلودگی هوا مدارس تعطیل شده است؛ پس قطعا موضوع آب و هوا مساله مهمی است همانطور که موضوع ارز نیز مهم است.
رئیس مجلس در ادامه تاکید کرد: در ابتدای صبح امروز نیز مجلس شورای اسلامی، یک ساعت پیرامون مساله ارز و مسائل اقتصادی جلسه غیرعلنی داشت و فردا صبح (چهارشنبه) جلسهای درباره گرانی و افزایش قیمت ارز در مجلس تشکیل خواهد شد اما نباید از مسیر اصلی خود خارج شویم.
معاهده پاریس مانع سرمایهگذاری کشور در ساخت نیروگاههای تولید برق شد
پس از خواندن این گزارش علیرضا سلیمی اظهار میکند که معاهده پاریس مانع سرمایهگذاری کشور در ساخت نیروگاهها شد و ما امروز با ۲۵ هزار مگاوات کمبود برق در کشور مواجه هستیم.
مخالفت نمایندگان با تقاضای تحقیق و تفحص از کارخانه سیمان کردستان
دومین دستور کار دوم نظارتی مجلس، تقاضای تحقیق و تفحص از صادرات تولیدات شرکت سیمان کردستان بود. زندیان نماینده متقاضیان درباره این گزارش میگوید: این کارخانه از اهداف پیش بینی شده مانند محرومیت زدایی، بهبود وضعیت اقتصادی و زندگی مردم به ویژه بالا رفتن سطح درآمد سرانه دور شده که در نهایت وکلای مردم در خانه ملت با طرح مذکور مخالفت کردند.
ورود نمایندگان به تخلفات پیرامون ساختمان آوار شده متروپل
متروپل؛ ساختمانی با آواری از خاطرات از آن زمان که سینما بود تا آن زمان که محل نگهداری زخمیها در جنگ تحمیلی شد تا این روزها که فقط خاکروبههایی از آن باقی مانده است. ساختمانی که این اواخر به برجی بلندبالا، اما ناایمن تبدیل شد و درست دوم خرداد امسال در خیابان امیرکبیر آبادان چنان فروریخت که ۴۳ انسان بی گناه را به کام مرگ کشاند؛ اتفاقی که تداعی حادثه پلاسکو تهران در سال ۹۵ بود و داغها را تازه کرد، به همین دلیل نمایندگان مجلس امروز در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران درباره استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل با ارسال گزارش به قوه قضاییه موافقت کردند.
نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی گزارش کمیسیون عمران درخصوص «استنکاف و نقض قانون عوامل اجرایی در حادثه فروریزش ساختمان متروپل» با ۱۶۸ رأی موافق، ۸ رأی مخالف و ۸ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در صحن با ارسال گزارش مذکور به قوه قضائیه موافقت کردند.
جلیل مختار نماینده مردم آبادان در مجلس متن گزارش کمیسیون متبوعش را به شرح زیر قرائت کرد؛
بخش نخست ـ مقدمه
در ساعت ۳۰:۱۲ روز دوشنبه مورخ ۲/ ۳ /۱۴۰۱ قریب چهل درصد از ساختمان شماره (۲) از ساختمانهای دوگانه موسوم به «متروپل» واقع در آبادان، خیابان امیری (امیرکبیر)، فرو ریخت. طبق آخرین آمار رسمی اعلامی، متأسفانه در حادثه مذکور ۴۳ نفر جان باخته و تعدادی نیز مجروح شدهاند؛ لذا در خصوص درخواست تعدادی از نمایندگان مبنی بر اعمال ﻣﺎﺩﻩ (۲۳۴) ﺁﯾﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ داخلی ﻣﺠﻠﺲ ﺷﻮﺭﺍﯼ ﺍﺳﻼﻣﯽ گزارش استنکاف و نقض قانون توسط شهرداری آبادان، ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺧﻮﺯﺳﺘﺎﻥ، اداره راه و شهرسازی آبادان، ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ خوزستان، نمایندگی نظام مهندسی آبادان، ﻣﻨﻄﻘﻪ آﺯﺍﺩ ﺍﺭﻭﻧﺪ و ﺷﺮﮐﺖهای ﻣﺸﺎور ﻧﻘﺸﯿﺎﺩ و کویر سبز، تقدیم مجلس شورای اسلامی میگردد.
بخش دوم- طرح مسأله:
۱- ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺳﺎﺧﺖ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ نقشیاد ﺟﻬﺖ ﺍﺧﺬ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ۶ ﻃﺒﻘﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ ﺍﺯ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۶ﻭ ﺩﺭ ﻫﻤﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ۳ﻃﺒﻘﻪ ﺩﯾﮕﺮ ﺑﺪﻭﻥ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﺟﺪﯾﺪ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭ ﻭﻗﺖ، ﻣﺠﻮﺯ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۵/ ۴/ ۱۳۹۶ ﺻﺎﺩﺭ ﮔﺮﺩﯾﺪ.
۲- ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ بهمنظور ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻨﯽ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﻧﻘﺸﻪ، ﻃﯽ ﻣﮑﺎﺗﺒﺎﺗﯽ ﺩﺭ ﺧﺼﻮﺹ ﺗأﯾﯿﺪ ﻧﻬﺎﯾﯽ ﻧﻘﺸﻪ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻣﺎﻟﮏ ﻭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﻣﯽ نمایند که ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﻭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺗﻤﮑﯿﻦ نمیکنند.
۳-ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۳۰/ ۷/ ۱۳۹۶ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺑﻤﻨﻈﻮﺭ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﺩﺭ ﺳﺎﺧﺖ ﻭ ﺳﺎﺯ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﺩﻩ ۳۵ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺍﺭﺟﺎﻉ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﺠﺪﺩ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ میکند ﻭ ﻣﺠﺪﺩﺍً ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱۷/ ۱۲/ ۱۳۹۶ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﺍﺯ ﺍﺭﺳﺎﻝ ﭘﺮﻭﻧﺪﻩ ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺗﻮﻗﻒ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺻﺎﺩﺭ میکند.
۴-ﻣﺎﻟﮏ ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۷/ ۳/ ۱۳۹۸ ﻣﺘﻘﺎﻋﺪ میشود ﮐﻪ ﺟﻬﺖ تأﯾﯿﺪ ﻧﻘﺸﻪﻫﺎ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽﻫﺎﯼ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﺷﺪﻩ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻧﻘﺸﯿﺎد ﺑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﻣﺮﺍﺟﻌﻪ ﮐﻨﺪ. ﺩﺭ ﺁﻥ ﺯﻣﺎﻥ ۷۰ ﺩﺭﺻﺪ ﺍﺳﮑﻠﺖ ﻓﻠﺰﯼ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ ﮐﺎﺭ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩ و ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﺳﺘﻌﻔﺎﯼ ﻧﺎﻇﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ، ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺮﺩﻧﺪ.
۵-ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۱۲/ ۱۱/ ۱۳۹۹ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺑﮑﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﺷﺮﮐﺖ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﻣﻘﺎﻭﻡ ﺳﺎﺯﯼ ﺫﯾﺼﻼﺡ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﻋﻼﻡ میکند ﻭﻟﯽ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
۶-ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۲۴/ ۱۱/ ۱۳۹۹ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺗﺸﮑﯿﻞ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺳﺎﺯﻩﺍﯼ ﺟﻬﺖ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻣﺠﺪﺩ ﭘﺮﻭﮊﻩ میکند ﮐﻪ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﮐﻠﯿﻪ ﺍﯾﺮﺍﺩﺍﺕ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻃﯽ ۱۳ ﺑﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺭﺍﺋﻪ میشود و ﺑﻪ ﺍﺭﮔﺎﻧﻬﺎﯼ مختلف ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ -ﻓﺮﻣﺎﻧﺪﺍﺭﯼ ﻭ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺍﻋﻼﻡ میگردد.
۷-ﺍﻋﻼﻡ ﺍﺧﻄﺎﺭﯾﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ نظام ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻗﻒ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ
۸-ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۳/ ۱۱/ ۱۳۹۹ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ، ﻣﻮﺍﺭﺩ ۱۳ ﮔﺎﻧﻪ ﺍﯾﺮﺍﺩﺍﺕ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺭﺍ ﻃﯽ ﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺗأﯾﯿﺪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺍﺟﺎﺯﻩ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﺠﺪﺩ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ میکند.
۹-ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۳۰/ ۱۰/ ۱۴۰۰ ﻧﺎﻇﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻃﯽ ﺍﺧﻄﺎﺭﯾﻪﺍﯼ ۳ ﻣﻮﺭﺩ زیر را ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺸﮑﻞ ﺍﺳاسی اعلام و ﺩﺳﺘﻮﺭ ﺗﻮﻗﻒ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺭﺍ صادر ﮐﺮﺩﻧﺪ:
ﺍﻟﻒ -ﺧﯿﺰ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺣﺪ ﺗﯿﺮهای ﺭمپ
ﺏ- ﺧﯿﺰ تیرکهای ﺩﯾﻮﺍﺭﻫﺎ
ﺝ-۳ﻃﺒﻘﻪ ﻣﺎﺯﺍﺩ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺍﺻﻠﯽ
۱۰- در پروانه اولیه ساخت ۶ طبقه و در مجوز اضافه ۳ طبقه به مجوز اضافه گردید، ولی عملاً ۱۱ طبقه ساخته است. ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺩﺭ ﺍﻭﻟﻮﯾﺖ ﺍﻭﻝ ﻧﻘﺸﻪ ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪﻩ ﻣﺎﻟﮏ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻧﻘﺸﯿﺎد ﺭﺍ ﺑﺮﺭﺳﯽ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﻭ تأیید ﻭ ﻣﻤﻬﻮﺭ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻗﺪﻡ ﺩﻭﻡ ﻧﻘﺸﻪ ﻣﻮﺭﺩ تأیید ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺑﻪ ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ ﻧﻈﺎﻡ ﺍﺑﻼﻍ ﮔﺮﺩﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﻋﺪﻡ تأیید ﯾﺎ تأیید ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺻﻼﺣﺎﺕ ﻧﻘﺸﻪ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ، ﻋﻤﻼً ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ، ﻧﻘﺸﻪ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻧﻘﺸﯿﺎد ﺭﺍ ﺟﻬﺖ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺍﺟﺮﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺍﻋﻼﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﯾﻦ ﻋﺎﻣﻞ میتواند ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻋﻠﺖ ﺍﺳﺘﻌﻔﺎﯼ ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ ﺍﺯ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ ﻣﺘﺼﻮﺭ ﻧﻤﻮﺩ.
ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﻟﮏ ﺍﺻﻼﺡ ﻭ ﻃﺮﺍﺣﯽ ﻭ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺕ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺭﺍ ﻗﺒﻮﻝ ﻧﺪﺍﺷﺘﻪ، ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﻧﺒﺎﯾﺴﺘﯽ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ ﺭﺍ میپذیرفتند ﻭ ﻃﯽ ﻣﮑﺎﺗﺒﻪ ﺍﯼ ﺟﻬﺖ ﺗﻮﻗﻒ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺍﻋﻼﻡ میکرد متأﺳﻔﺎﻧﻪ ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺗﻮﻗﻒ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺳﺮ ﺑﺎﺯ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
۱۱- ﻃﺒﻖ ﻣﺼﻮﺑﻪ ﻣﻮﺭﺥ ۱۱/ ۴/ ۱۳۹۶ﻫﯿﺎﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﻣﺒﻨﯽ ﺑر ﺗﻬﯿﻪ ﻭ ﺗﺼﻮﯾﺐ ﻃﺮﺡ ﻫﺎﯼ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﻭ ﻋﻤﺮﺍﻥ ﻭ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺑﺮ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﺁﻥ بهعهده ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺁﺯﺍﺩ میباشد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻃﺒﻖ ﻣﺎﺩﻩ ۷ قانون ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺁﺯﺍﺩ، ﺻﺪﻭﺭ ﻣﺠﻮﺯ ﺑﺮﺍﯼ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ - ﻋﻤﺮﺍﻧﯽ- ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ - آﻣﻮﺯﺷﯽ ﻭ ﺧﺪﻣﺎﺗﯽ ﻣﻄﺎﺑﻖ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺩﺭ ﭼﺎﺭﭼﻮﺏ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺩﻭﻟﺖ ﻭ ﻃﺮﺣﻬﺎﯼ ﻣﺼﻮﺏ ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺯﺍﺩ، ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭ ﻣﻨﺎﻃﻖ آﺯﺍﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺑﻮﺩ.
ﺗﺒﺼﺮﻩ: ﺩﺭ ﺻﻮﺭﺕ ﺗﺨﻠﻒ ﺍﺯ ﺳﯿﺎﺳﺖ ﻫﺎ و ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﯾﺎﺩ ﺷﺪﻩ مذکور، منطقه آزاد میبایست ﺩﺳﺘﮕﺎﻫﻬﺎﯼ ﺫﯾﺮﺑﻂ متخلف را اعلام مینمود ﮐﻪ سازمانها ﻣﮑﻠﻒ ﺑﻪ ﺭﻓﻊ ﺗﺨﻠﻒ مشوند. ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺘﺮﻭﭘﻞ ﺩﺭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻃﺒﻘﺎﺕ ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﻣﺠﻮﺯﯼ ﺍﺯ ﻣﺎﺩﻩ ۸ ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﺯﺍﺩ ﺍﺭﻭﻧﺪ ﺍﺧﺬ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻣﻨﻄﻘﻪ آزاد ﺍﺭﻭﻧﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩ ﺑﺎ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﻣﺎﻟﮏ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺍﻗﺪﺍﻣﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ که ﻣﻐﺎﯾﺮ ﺑﺎ ﺷﺮﺡ ﻭﻇﺎﯾﻒ ﻣﻨﺎﻃﻖ ﺍﺯﺍﺩ میباشد.
۱۲-ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻋﺎﻟﯿﻪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩﯼ، ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ میبایست ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ احراز ﺗﺨﻠﻒ ﺗﺎ ﺍﺻﻼﺡ ﻭ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﭘﺮﻭﮊﻩ (ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﻋﺎﻟﯿﻪ ﻭ ﻣﻮﺭﺩﯼ ﻧﻈﺎﺭﺕ)، ﻣﺎﻟﮏ ﻭ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ را ﺑﻌﻨﻮﺍﻥ ﻣﺘﺨﻠﻒ ﺑﻪ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻗﻀﺎﯾﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ میکرد؛ ﻣﺘﺎﺳﻔﺎﻧﻪ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﺩﺭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻧﻈﺎﺭت ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ خود، ﺍﺯ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﺍﺳﺘﻨﮑﺎﻑ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ. ﺑﺎ ﺍﻣﻌﺎﻥ ﻧﻈﺮ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ ﺑﺪﻟﯿﻞ ﻋﺪﻡ ﺗﻤﮑﯿﻦ ۱۳ ﺑﻨﺪ ﺍﯾﺮﺍﺩﺍﺕ ﻓﻨﯽ ﺑﻪ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﻭ ﻣﺎﻟﮏ که ﺩﺭ ﺗﺎﺭﯾﺦ ۲۴/ ۱۱/ ۱۳۹۹ ﺍﻋﻼﻡ ﮔﺮﺩﯾﺪه بود ﻭ ﻣﻌﺎﻭﻥ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﻃﯽ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺷﺮﻭﻉ ﻣﺠﺪﺩ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺭﺍ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻃﯽ ﻧﺎﻣﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﮐﺘﺒﺎ ﺍﻋﻼﻡ ﮐﺮﺩﻩ ﻭﻟﯽ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﻞ ﺭﺍﻩ ﻭ ﺷﻬﺮﺳﺎﺯﯼ ﻫﯿﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻣﯽ ﻧﮑﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ.
۱۳- ﺷﻬﺮﺩﺍﺭﯼ ﺁﺑﺎﺩﺍﻥ به صورت ﻣﺸﺎﺭﮐﺘﯽ ﺑﺎ ﻣﺎﻟﮏ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬﺍﺭﯼ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻮﺩ و ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺍﻗﺪﺍﻣﯽ ﺟﻬﺖ ﮐﻨﺘﺮﻝ، ﺍﺧﺬ ﻣﺠﻮﺯ ﻻﺯﻡ ﺟﻬﺖ ﻃﺒﻘﺎﺕ، مطابقﻣﺎﺩﻩ ۸ تغییرﮐﺎﺭﺑﺮﯼ ﻭ ﺍﻓﺰﺍﯾﺶ ﻃﺒﻘﺎﺕ با مجوز ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺁﺯﺍﺩ، ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﺍﺻﻮﻝ ﻓﻨﯽ ﻭ ﺍﺳﺘﺎﻧﺪﺍﺭﺩ ﺳﺎﺧﺖ ﻭﺳﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﻭﺍﻧﻪ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ و سه بار ﻋﺪﻡ ﺗﻤﮑﯿﻦ ﺍﺯ ﺗﻮﻗﻒ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﺑﺎ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﻇﺮﯾﻦ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ، انجام نداده است که تمامی موارد مشمول ﺍﺳﺘﻨﮑﺎﻑ از اجرای قانون ﺍﺳﺖ.
بخش سوم- جمع بندی
۱-ﺍﺳﺘﻨﮑﺎﻑ و ﻧﻘﺾ تبصره ۱ ماده ۸ آیین نامه نحوه استفاده از زمین در مناطق آزاد تجاری- صنعتی جمهوری اسلامی ایران توسط کارگروه تغییر کاربری منطقه آزاد تجاری- صنعتی اروند
۲-ﺍﺳﺘﻨﮑﺎﻑ ﻭ ﻧﻘﺾ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻭ ﺍﺟﺮﺍﯼ ﻧﺎﻗﺺ ﻗﺎﻧﻮﻥ در اعمال ماده ۳۴ و ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان ﻣﺼﻮﺏ ۱۳۷۴ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان
۳-ﺍﺳﺘﻨﮑﺎﻑ ﻭ ﻧﻘض ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ آﺑﺎﺩﺍﻥ ﺩﺭ اعمال ماده ۱۶ و ﺗﺒﺼﺮﻩ ۲ ﻣﺎﺩﻩ ۱۲ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﻣﺼﻮﺏ ۱۳۷۴ ﻭ ﺗﻌﺎﺭﺽ ﻣﻨﺎﻓﻊ ﻫﯿاﺖ ﺭﺋﯿﺴﻪ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ آﺑﺎﺩﺍﻥ ﺟﻬﺖ ﭘﺬﯾﺮﺵ ﻧﻈﺎﺭﺕ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۳۹۸،
۴- ﻋﺪﻡ ﺭﻋﺎﯾﺖ ﻣﺎﺩﻩ ۳ و ۱۴ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻧﻈﺎﻡ ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ﻭ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻥ ﺗﻮﺳﻂ ﺷﺮﮐﺖ ﻣﺸﺎﻭﺭ ﻧﻘﺸﯿﺎﺩ
موافقت نمایندگان با انجام تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
همچنین در پی یک بررسی، نمایندگان مردم در مجلس با تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی موافقت کردند چراکه دانشگاه شهید رجایی علاوه بر تخطی از مأموریت اصلی خود در زمینههای دیگر نیز دچار نقض قانون شده است، بر اساس بررسیهای صورت گرفته، دانشگاه در سنوات ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ دائم شش عنوان تخلف از احکام قانون بودجه داشته که برخی از آنها مانند افتتاح حساب در بانک سرمایه منبعث از مصوبات هیأت امناء بوده است.
معاونت نظارت گزارش موارد ارسالی تحقیق و تفحص به دستگاه قضا را به مجلس ارائه کند
پس از رسیدگی به دستورکارهای نظارتی بود که اسحاقی با بیان اینکه گزارش های قوه قضائیه برای ما ملموس و برای مردم نیز مشهود نبوده است، گفت: متاسفانه گزارشی که منتهی به اصلاح امور به نفع مردم شود و بتواند در شأن مجلس یازدهم باشد، مشاهده نکردیم. همچنین دلخوش در تذکری خواستار تشکیل تیمی شد تا تحقیق و تفحص های مجلس را کارشناسی بررسی کند، که مصری نائب رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: نظارت مجلس ملزم به پیگیری اداری است، یعنی معاونت نظارت مجلس بعد از ارسال تحقیق و تفحص های مجلس به قوه قضائیه باید به صورت اداری این موضوعات را پیگیری کند.
ناطقان میان دستور
ساعت از ۱۱ گذشته بود که دستور به نطق میان دستور نمایندگان رسید.
-حضرت پورطلاتپه:یکه تازی تورم از شکاف، دره و گسل طبقاتی گذشته است
- سهراب گیلانی: رویکرد اساسی و قطعی بودجه ۱۴۰۲ باید به نفع اقشار مستضعف و محروم جامعه باشد
مصطفی طاهری: مخالف روش کنونی عرضه خودرو در بورس هستیم
مصطفی طاهری در نشست علنی امروز (سه شنبه دوم اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: هماکنون به دو موضوع که پرسشهای فراوانی پیرامون آن مطرح می کنند پاسخ میدهم که یکی خودرو و یکی برشی از لایحه بودجه و نگاهی که بودجه و تلفیق به تولید داشته است.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد خودرو به تشریح دلایل وضعیت کنونی بازار خودرو و راهکار ارزان کردن قیمت خودرو اشاره میکنم.
وی تصریح کرد: در مورد وضعیت بازار خودرو قبل از سال ۹۷ تقریبا یک و نیم میلیون خودرو در کشور تولید میکردیم و بعد از آن تا سال ۱۴۰۰ تقریبا تولید خودرو به نصف کاهش یافته است و نیاز کشور نیز تولید یک و نیم میلیون خودروست؛ بنابراین، در چهار سال هر سال حدود ۷۰۰ هزار نسبت به نیاز کشور کمتر تولید شده که مجموعا میشود حدود ۳ میلیون خودرو که نیاز از این جهت به بازار اضافه گشته است.
طاهری اظهار کرد: واردات خودرو قبل از سال ۹۷ حداکثر بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار که در سالهای مختلف متفاوت بوده است میانگین ۷۰ هزار تا در سال خودروهای خارجی به کشور وارد شد و از سال ۹۷ تاکنون تقریبا واردات خودرو انجام نشده است؛ بنابراین، چهار سال ضربدر ۷۰ هزار خودرو میشود حدود ۴۰۰ هزار خودروی خارجی که نیاز داشتیم؛ این دو دلیلی است برای اینکه تقاضا برای خودرو زیاد است.
وی افزود: نکته بعدی حفظ ارزش پول ملی است و هر زمان ارزش دلار بالا میرود و ارزش پول ملی کاهش پیدا میکند، مردم تمایل دارند که ارزش پول خود را با خرید کالایی که هر زمان نیاز داشتند تبدیل به پول کنند؛ مثل سکه، زمین، ارز و خودرو. خودرو یکی از کالاهایی است که اقبال نسبت به خرید آن زیاد بوده است؛ بنابراین بخشی از نیاز که واقعی نیست برای حفظ ارزش پول ملی به سمت بازارخودرو ورود پیدا کرده است.
طاهری بیان کرد: مطلب بعدی قیمت دستوری خودرو است وقتی روی خودرو قیمتی میگذاریم که با قیمت آن در بازار اختلاف زیادی داشته باشد ممکن است ۸۰ میلیون نفر متقاضی باشند که در قرعه کشی شرکت کنند که چنانچه اسمشان درآید ۱۰۰ یا ۲۰۰ میلیون سود داشته باشند بنابراین تقاضای بسیار زیادی ناشی از قیمت گذاری دستوری و اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار ایجاد میشود. این چهار دلیل باعث شده است که نیاز بسیاری به خودرو در کشور به وجود آید و هر کدام از این موارد راهکاری دارد.
وی افزود: عرضه خودرو در بورس کالا، چون قیمت بازار و کارخانه را به هم نزدیک میکند تقاضای مربوط به اینکه خودرو با قیمت کارخانه خریداری شده و در بازار با قیمت بیشتر به فروش رسانده شود را از بین میبرد؛ منتهی با این روشی که خودروسازان محصولاتشان را در بورس عرضه میکنند مخالفیم و درست است آن را کم کرده است، تقاضای خرید از بورس نسبت به تقاضای قرعه کشی پایینتر میآید و اختلاف قیمت بین بازار و کارخانه ایجاد میکند، منتهی ایرادش این است که با مدیریت عرضه توسط خودروساز همواره میتواند قیمت خودرو را بالا نگه داشته شود.
طاهری عنوان کرد: پیشنهادمان این است که اگر خودرو در بازار عرضه میشود اختلاف بین قیمت شورای رقابت و آن چیزی که در بورس فروخته میشود دست خودروساز قرار نگیرد تا انگیزهای نداشته باشد که سود بیشتری به دست آورد، اما سود ۱۰ تا ۱۵ درصدی که شورای رقابت در نظر میگیرد قیمت و سود را واقعی میبیند نه اینکه قیمت دستوری سرکوبی باشد و سود مازاد وارد حوزه حمل و نقل عمومی و توسعه خودرو و خودروی برقی شود.
وی افزود: ما باید عرضه را بر اساس نیازهای چهارگانهای که بیان شد، افزایش دهیم. متاسفانه توسعه صنعت خودرو در کشور یکنواخت نبوده مثلا برای تولید بدنه تا ۳ میلیون ظرفیت دارید، اما برای ساخت موتور یک و نیم میلیون ظرفیت دارید؛ یعنی یکنواخت نیست و یک جاهایی حفره دارد و باید سریعتر خودروساز و دولت کمک کنند سرمایه گذاری به صورتی دربیاید تا بتوانیم با سه شیفت کردن صنایع خودروساز، دست کم ۳ میلیون خودرو در سال تولید کنیم که در صورت نیاز، بتوانیم پاسخ دهیم.
طاهری اظهار کرد: نکته بعدی در مورد واردات است، دلیل اینکه دولت در این زمینه با سستی عمل کرده و بحث ارز را مطرح می کند تا به آن فشار وارد نشود برای اینکه بتوانیم با یک منابع ارزی که دولت در نظر گرفته برای امسال یک میلیارد و برای سال آینده ۲ میلیارد، خودروهای بیشتری را بیاوریم، باید اجازه دهیم مردم اگر تمایل دارند از خودروهای فرسوده و دست دوم نیز وارد کنند. اگر خودروی کارکرده هم اضافه شود، ورود خودروهای نو از نظر کمی میتواند یک افزایش واردات انجام گیرد و در یک بازه زمانی کوتاه مدت عطش جامعه را بخواباند و این نیاز پایینتر برود. در عین حال برای بحث سوداگری و دلالی قانون مالیات بر عایدی سرمایه مجلس باید سریعتر عملیاتی شود و دولت زیرساختهای آن را آماده کند و مانع ورود پول به بازار خودرو برای سوداگری شود و این چهار راهکار میتواند اثرگذار باشد. تعدادی از آنها کوتاه مدت و در عرض چند هفته به نتیجه میرسد و برخی را باید سرمایهگذاری کند چند ماه زمان نیاز است و برخی هم زمان طولانیتری نیاز است تا به نتیجه برسد.
وی افزود: در مورد تولید و لایحهای که دولت آورده است، کاری که تلفیق انجام داده است از تبصره یک تا ۲۰ واقعیت این است که پیوستی از تولید یا روحی از تولید در آنها دیده شود که متاسفانه وجود ندارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: سه نکته مهم است که دوستان باید در صحن نسبت به اجرای آنها کمک کنند، ما برای اینکه سال بعد تورم و گرانی از طرف لایحه بر مردم تحمیل نشود باید سعی کنیم تولید را گرانتر نکنیم الان چیزی که وجود دارد سال بعد برق صنایع به صورت ECA حساب خواهد شد یعنی قیمت تمام شده حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومن و باعث میشود یک گرانی را بر تولید تحمیل کنیم. ما پیشنهادهایی ثبت کردیم برای بالا و کمتر از ۲ مگاوات که باید مراقبت کنیم، کمتر از این میزان افزایش پلکانی نداشته باشیم.
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در مورد تبصره ۸ در لایحه، دولت بحث آب صنعت را به قیمت تمام شده پیشنهاد داده است؛ آن هم پلکانی که کار خوبی نیست و حتما باید تدریجی باشد، چون اگر در یک سال بخواهیم این را به تولید تحمیل کنیم، حتما باعث گرانی میشود، و مبحث بعدی نیز نفت و گاز یا گازوئیل است که در تلفیق اضافه شده با ۵۰ درصد فوب خلیج فارس انجام شود. برای معادن و صنایع معدنی، گرانی از این بابت تحمیل میشود؛ بنابراین، خواهش میکنم دوستان در صحن در این زمینه به کمیسیون کمک کنند.
محمدمهدی زاهدی: استنباط دلاریزه بودن اقتصاد، خطای بزرگ است
محمدمهدی زاهدی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، با سلام و درود خدمت ملت شریف ایران و درود بیکران به شهدای انقلاب اسلامی به ویژه سردار دلها حاج قاسم سلیمانی گفت: درود به ملت بصیر ایران که در راهپیمایی ۲۲ بهمن ماه خوش درخشیدند. این مسئولیت تمام مسئولان کشور برای خدمت رسانی صادقانه و خالصانه به ملت ایران را افزایش را میدهد و بنده حقیر در برابر عظمت ملت ایران اسلامی به ویژه هم استانیها و همشهریان در کرمان و راور سر تعظیم فرود میآورم.
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: از همین تریبون از رییس جمهور تقدیر و تشکر دارم که شبانه روزی در حال خدمت رسانی به عموم مردم است؛ در سفر به کشور چین توافقات عملیاتی حاصل شده است که با اجرای بخشی از پروژههای توسعه و پیشرفت کشور تحقق یابد.
زاهدی خطاب به رییس جمهور گفت: آقای رییسی، رییس جمهور محترم؛ گلایههای بسیاری از عملکرد دولتمردان داریم که در ادامه به بخشی از آنها اشاره میکنم؛ به اعتقاد اینجانب نیاز است اصلاحاتی در تیم اقتصادی کشور صورت پذیرد تا بیش از این به کشور و ملت عزیز ایران آسیبی وارد نشود. رییس جمهور محترم مطمئن باشید فردا برای این مهم بسیار دیر است.
نماینده مردم در مجلس یازدهم ضمن تذکر به مسئولان بانک مرکزی در خصوص عدم کنترل و نظارت بر بازار ارز افزود: بنظر میرسد بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ودارایی و حتی تیم اقتصادی دولت برنامه خاصی در این خصوص ندارند، از کمیسیون اقتصادی مجلس درخواست دارم در این خصوص با دعوت از مسئولان اقتصادی دولت، ضمن اعلام نگرانی مردم به آنان، راهکارهای عملی و اجرایی جهت کنترل نرخ ارزبه آنان ارائه فرمایند.
وی در ادامه تاکید کرد: استنباط دلاریزه بودن اقتصاد در محافل مختلف، خطای بزرگ است که باید با برنامه ریزی آن را از بین برد.
نماینده مردم کرمان خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد:جناب آقای فاطمی امین انتظار است مشابه سالیان قبل اختیارات شورای معادن و بررسی مشکلات و وضعیت معادن گروههای تا ۶ بخصوص گروههای ۴ تا ۶ در استان کرمان به گونهای باشد، که این تفویض اختیار به استان صورت بگیرد که هم مشکلات آنان حل شود و هم از قِبلِ حقوق دولتی بتوانیم برای رفع بیکاری و محرومیت زدایی در استان اقدامات لازم را توسط مسئولان عزیز استانداری به عمل بیاوریم.
وی خطاب به وزیر صنعت یادآور شد: مراقبت نمایید در بخش شرکتهای صنعتی و معدنی کشور مانند شرکت ملی مس برای واگذاری پروژهها به تشریفاتهای نجومی چند دههزار میلیارد تومانی که سرجمع آنها بیش از ۴ میلیارد دلار میرسد، روی آورده اند، آیا این شفافیت است، آیا این حمایت از بخش خصوصی است، آیا این رقابت است؟ به خصوص آنکه بیشتر این پروژهها به شرکتهای درون شرکت ملی مس واگذار شده است.
زاهدی در پایان خاطرنشان کرد: جناب آقای فاطمی امین در صورت تداوم این روند، نگران این هستیم که مسائلی حادتر از فولاد اتفاق بیفتد، از طرفی دیگر نکاتی به برادر جهادی و انقلابی خود آقای ساداتی نژاد وزیر کشاورزی دارم، گوشت وارداتی قرمز کیفیت لازم را ندارد و حدود ۴۰ درصد چربی دارد، لذا فروش آن دو اشکال دارد، اول اینکه اجحاف به مصرف کننده میشود و بر اساس قیمت واقعی تمام شده، که این اشکال شرعی هم دارد و نوعی گران فروشی است، ثانیا ظلم به تولید کنندگان داخل کشور است که تحت حمایت مردم قرار نمیگیرند، چندین بار در مجلس در خصوص تبعات حذف دامهای مولد تذکر داده شد، اما گوش شنوایی نبود. وزیر محترم جهاد و کشاورزی زنجیره تولید و توزیع گوشت مرغ نیز مشکلات اساسی دارد. توصیه آن است، سامانه هوشمند جهت پایش و رصد اطلاعات لازم برای دام و طیور در آن وزارتخانه ایجاد شود که بتوان براساس آن سامانه تصمیم گیریهای عاقلانه و هوشمند برای رفاه مردم انجام دهد.
محمدرضا صباغیان بافقی: آقای رئیس جمهور و معاون اول ریاست جمهوری باید پاسخگوی وضعیت اقتصادی باشند
محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ اسفندماه) در نطق میان دستور خود ضمن سلام و درود به مردم ایران اسلامی و حوزه انتخابیه گفت: ابتدا باید به بعضی از مخالفان خوش گذران و بعضا خود فروخته خارج نشین که اسب خیالی زین میکنند عرض میکنم، مردم ایران علی رغم شرایط سخت اقتصادی تفاوت طلا و جواهرات خود را با فلزات زنگ زده و بی ارزش میدانند و خوب از همدیگر تشخیص میدهند، خیلی خود را اذیت نکنید و نام خود را در تاریخ به نام عامل بیگانگان ثبت نکنید؛ نکتهای هم به طلا و جواهرات خودمان عرض کنم که مواظب باشیم زنگ نزنیم.
وی افزود: خوشبختانه امروزه در زمینههای علمی، دفاعی و نظامی در جایگاهها بالایی قرار گرفته ایم، اما در کنار این قدرت نظامی که جای بالیدن هم دارد مردم ما متاسفانه در شرایط سخت اقتصادی به سر میبرند؛ امری که بر کسی پوشیده نیست و اگر هم درک نکنیم مردم آن را خوب درک و لمس میکنند؛ بنابراین سوال اینجاست که چرا به این وضعیت اقتصادی دچار شده ایم؟ روز رای اعتماد که فضای شعار و تعارف بر مجلس و دولت حاکم بود، بنده عرض کردم جناب آقای رئیس جمهور، روسای جمهور قبلی بر همین صندلی و در همین مجلس همین وعدههای شما را داده اند، اما محقق نگشت و مشکلی حل نشد لذا جنابعالی هم با این ریل در ایستگاهی متوقف خواهید شد که آنها متوقف شدند.
نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس گفت: مشکل کشور ما در جابجایی افراد و تغییر دولتها و استفاده از ژنرالهای اقتصادی و نیروهای فلان دانشگاه نیست، همه مشکل کشور ما تحریم نبوده است، همانطور که خودتان در زمان انتخابات به آن اذعان کردید؛ حالا عرض میکنم مشکل کشور ما تشکیل شورای سران قوا، تصویب طرح مولد سازی و تشکل مبادله ارز و طلا نیست؛ آقایان دولت و وکلا مشکل ما اصلاح ساختار سیاسی و اداری است که هیچ کس به آن نمیپردازد، مشکل کشور ما عدم اجرای مدیریت واحد شهری است که سپردن آن امور به دست مردم باید باشد، اما متاسفانه طرح آن حدود یک سال در هیات رئیسه معطل مانده است.
این نماینده مردم در مجلس بیان کرد: در تعجبم که در جلسات خصوصی به اصلاح ساختار اذعان داریم، اما از ذکر آن پروا و معذوریت داریم تا این مشکل حل نشود هر روز این کشتی اقتصادی در آب بیشتر فرو خواهد نشست و ترس من آن است، زمانی بخواهیم اصلاح کنیم که دیگر دیر شده باشد، وقتی در ساختار کشور تعداد زیادی دستگاه نظارتی اعم از تعزیرات، بازرسی، وزارت بهداشت، صمت، دستگاههای امنیتی و ... وجود دارد کسی نظارت نمیکند و همه چیز جزیرهای میشود. در حال حاضر مردم خون جگر میخورند، امروز گوشت نیم میلیون تومان است! بطری آب روی آن قیمت ۱۹۵۰ تومان درج شده، اما ۴ هزار تومان بفروش میرسد تا ساختار اصلاح نشود و یک دستگاه نظارت نکند و پاسخگو نباشد، امکان حل مشکل وجود ندارد.
صباغیان عنوان کرد: عزیزان باید مشکل میدانی حل شود و همان جا بازرسی و رسیدگی و اعلام حکم شود و این دفعه مردم متوجه میشوند و اثر خود را خواهد گذاشت؛ قانون گذاری ما چطور است؟ چندین شورای عالی اقتصادی قانونگذاری میکنند؟ و شورای سران هم قانونگذاری میکند و طرح مولد سازی را میبینید که همین الان آمدند مدارس خیر ساز را بفروش گذاشتند. مدرسهای که باید دو هفته دیگر افتتاح شود گفتند باید به فروش برسد، دستگاه اجرایی ما چطور هستند؟ آقای رئیس جمهور و وکلا بشنوید حداقل حقوق ۷ میلیون است بنده دو هفته قبل از آزداگان آمدم مجلس و ۱۵۰ کرایه از من گرفته شد یعنی با این ۷ میلیون ۴۷ بار میشود به مجلس آمد و برگشت! ۲۳ بار میشود بیایم مجلس و برگردیم، مردم در شرایط سختی هستند؛ عزیزان ما مسئول هستیم امروز مجلس مسئول است. آقای قالیباف و دوستان جلسه غیرعلنی و درد و دل کردن با خودمان مشکلی را حل نمیکند امروز رئیس جمهور و مخبر باید پاسخگو باشد و شلاق انتقاد بخورند.
مسلم صالحی: شاهد افزایش بیرویه قیمت ارز و سایر کالا هستیم
مسلم صالحی در نشست علنی امروز (سه شنبه ۲ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود، گفت: متاسفانه این روزها شاهد افزایش بی رویه قیمت ارز و همچنین تمامی کالاها و اجناس هستیم که موجب نارضایتی مردم شده است و در این میان هیچ جواب قانع کنندهای برای مردم نداریم.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن با تمام وجود و برای دفاع از آرمانیهای مقدس جمهوری اسلامی شرکت کردند و مسئولان نیز شرمنده این حضور شدند.
وی خطاب به هیات رییسه مجلس، ادامه داد: درخواست میشود مطابق تصمیم جلسه غیرعلنی امروز، در اولین فرصت تیم اقتصادی دولت را به مجلس دعوت کنید تا علنی و شفاف به مردم بگویند چه برنامهای برای کنترل بازار ارز دارند. اگر واقعا کاری از دستشان ساخته نیست، به مردم بگویند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در جلسات غیرعلنی ما به عنوان نمایندگان مجلس موارد محرمانهای نشنیده ایم؛ آنچه شنیده شده مواردی است که در کف جامعه همه از آن اطلاع دارند، درخواست میشود جلسات را علنی کنید تا مردم شفاف و واضح در جریان امور قرار بگیرند. از طرفی مردم ما مجلسیان را متهم به بی کفایتی میکنند در صورتی که دولت موظف به کنترل بازار است، نه مجلس؛ قوه مقننه وظیفه نظارت دارد و آنکه باید به مردم پاسخگوی وضعیت اسفناک بازار ارز و سایر موارد باشد دولت است. مجلس چقدر داد و فریاد بزند و تذکر بدهد و طرح سوال کند؟ گوش شنوا کجاست؟
صالحی خطاب به رییس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: برای نشست با نمایندگان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی جهت تبادل افکار در مورد راهکارهای حل مشکلات دانشگاه آزاد وقت بگذارید. در حال حاضر بدهیهای سنگین واحدهای دانشگاه آزاد به امور مالیاتی، بیمه و ... موجب شده این واحدها مشکل داشته باشند و پرداخت حقوق، نمیه تمام و با یک ماه تاخیر پرداخت میشود و از طرفی حقوق و مزایای کارکنان و اعضای هیات علمی هیچ سنخیتی با نرخ تورم ندارد. قطعا همفکری با شما میتواند راهگشا باشد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از کارکنان و اعضای هیات علمی هیچ انگیزهای برای فعالیت ندارند و به اجبار از نبود فرصتهای شغلی در دانشگاه ماندگار شده اند. همفکری برای وصول مطالبات دانشگاه از نهادها، نحوه تامین منابع مالی، تصویب رشته ها، تصمیم در مورد مولدسازی اموال دانشگاه اسلامی و ... میتواند با مشورت نمایندگان به سرانجام خوبی برسد.
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان، اظهار کرد: به گونهای در دفاع از حقوق دانشگاه آزاد اسلامی وارد عمل شوید که فردا در حوزههای انتخابیه خود و زمان برگزاری انتخابات شرمنده خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی نباشید.
وی در این زمینه، ادامه داد: کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد از نمایندگان توقع دارند تا صدای رسای آنها در دفاع از حقوق آنها باشید. در این میان حدود سه سال گذشته و هیچ صدایی از تریبون مجلس در دفاع از حقوق کارکنان و اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی شنیده نشد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تذکری به وزیر صمت نسبت به عرضه خودرو در بازار بورس، افزود: آقای وزیر زمانی عرضه خودرو در بورس میتواند به مردم کمک کند که عرضه با تقاضا همخوانی داشته باشد و تا زمانی که عرضه بسیار کمتر از تقاضا باشد، عرضه خودرو کمک شایانی به کنترل قیمتها نخواهد کرد.
صالحی گفت: بنابراین بهتر است در کنار راهکار کوتاه مدتی مانند عرضه خودرو در بازار بورس، به فکر افزایش توان خودروسازهای داخلی، تسهیلات واردات خودروهای خارجی با معنای واقعی اقتصادی و واردات خودروهای کارکرده با شرایط خاص باشید.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر صمت، تصریح کرد: از طرفی مابه التفاوت قیمت خودرو در کارخانه و بازار بورس به صورت شفاف به مردم بیان شود که در جیب چه کسی میرود؟ آیا در جیب خودروسازها به منظور توسعه کمی و کیفی خطوط تولید یا در جیب دولت به منظور کسری بودجه میرود؟
نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان برنامه و بودجه در مورد تکمیل فرودگاه همیشه شمال فارس، اظهار کرد: از زمان مصوب شدن این پروژه حدود ۲۰ سال میگذرد، اما هنوز به سرانجام نرسیده است. امیدواریم با تخصیص کامل اعتبارت این پروژه از بودجه سال جاری و در نظر گرفتن اعتبارات مناسب در بودجه سال آتی، شاهد تکمیل هر چه سریعتر این پروژه مهم در شمال فارس باشیم.
وی ادامه داد: از وزیر نیرو تشکر میکنم، زیرا به تذکر هفته گذشته پاسخ داده و مقرر شده برای پیگیری امور حوزه انتخابیه جلسهای تشکیل دهند.
تذکرات وکلای مردم در خانه ملت با چاشنی گرانی کالاهای اساسی
در ادامه نمایندگان طبق روال همیشگی در دقایق پایانی صحنهای علنی شروع به قرائت تذکرات شفاهی خود کردند؛
الهیان: تحریم های اتحادیه اروپا هیچ ارزشی برای ملت ایران ندارد
اسماعیلی: مشکل اساسی اقتصاد کشور سوءمدیریت است
حاجی دلیگانی: اجازه ندهید تیغ مجلس بیش از این تند شود و به قانون عمل کنید
رحیمی جهان آبادی: مسئولان دولتی به فکر رفع مشکلات حوزه انتخابیه باشند
حسینی کیا: مردم خواستار تغییر تیم اقتصادی دولت هستند
حاتمی: جهاد کشاورزی و منابع طبیعی مانند دو لبه قیچی برای نابودی دامداران و عشایر عمل کردند
شکرالهی: دولت از به کارگیری سیاست های ناکارآمد گذشته در حوزه اقتصاد اجتناب کند
بابایی کارنامی: تیم اقتصادی دولت در کورس رقابت از تورم جا ماندند
نجابت: دولت مکانیزم اجرای اصل ۲۷ قانون اساسی را طراحی کند
گودرزی: حقوق بازنشستگان و شاغلان برابر با تورم جاری افزایش یابد
مرحبا: با وجود دستور رئیس جمهور مشکلات در مرز آستارا حل نشده است
حسین پور:یارانه دهک های پایین جامعه نیازمند افزایش است
سرانجام پس از گذشت سه ساعت از جلسه علنی، عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز را ساعت ۱۲ و ۱۹ دقیقه به صدا درآورد و با توجه به موافقت نمایندگان با برگزاری جلسه علنی در دو شیفت صبح و عصر در نشست امروز، نائب رئیس مجلس گفت: ادامه جلسه امروز راس ساعت ۱۴ برگزار میشود.
جزئیات نشست غیرعلنی مجلس/ علیزاده: نمایندگان ناترازی بانکها و بودجه را از علل اصلی نوسانات بازار ارز دانستند
نماینده مردم دامغان در مجلس گفت: نمایندگان مجلس در نشست غیرعلنی امروز مجلس ضمن بررسی علل نوسانات در بازار ارز، ناترازی بانکها و ناترازی بودجه را از علل اصلی این نوسانات دانستند.
علی اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی گفت: در جلسه امروز موضوع بازار ارز و نوسانات اخیر آن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این جلسه بدون حضور میهمانانی از دستگاههای اجرایی برگزار شد، افزود: نمایندگان در این جلسه بر این اعتقاد بودند که این نوسانات بازار ارز، معلول عوامل داخلی و خارجی است که عوامل خارجی آن یعنی تحریم و نوسانات بازار جهانی تأثیر کمتری در نوسانات بازار ارز کشور دارد و عمده تأثیرات متاثر از عوامل داخلی است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نمایندگان در صحبتهای خود ناترازی بانکها و اقدام بانکها در خلق پولها را یکی از عوامل داخلی مهم در ایجاد تورم و افزایش قیمت ارز دانستند و ناترازی بودجه نیز از علت مهم دیگر نوسانات در بازار ارز دانسته شد. همچنین نمایندگان به عدم تغییر و تحول در سیاستهای بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز انتقاد داشتند و معتقد بودند از زمان دولت سازندگی تاکنون هیچ تغییر و تحولی در این موضوع اتفاق نیفتاده است و بانک مرکزی ما همان روال آزمودهشده و بینتیجه قبلی را برای کنترل بازار ارز در پیش دارد.
وی افزود: در این جلسه تعدادی از نمایندگان معتقد بودند از مسئولان اجرایی مرتبط با حوزه بازار ارز ازجمله وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی دعوت به عمل آید تا با حضور در صحن مجلس گزارش های خود را درباره نوسانات بازار ارز به نمایندگان ارائه کنند که البته این جلسه امروز برگزار نخواهد شد و زمان دقیقی برای آن هنوز مشخص نشده است.
مجلس فردا با معاون اول رئیسجمهور، رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد جلسه غیرعلنی دارد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از نشست غیرعلنی مجلس با معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی درباره قیمت ارز خبر داد.
علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نشست غیرعلنی مجلس با محمد مخبر معاون اول رئیسجمهور، سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، فردا چهارشنبه سوم اسفندماه برگزار میشود.
وی افزود: در این جلسه پیرامون مسائل مربوط به بازار ارز و تلاطمهای اخیر در این بازار، بحث و تبادل نظر خواهد شد.