مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو با توقف تولید برخی خودروهای پرتیراژ قدیمی مانند پژو۴۰۵ و سمند، تنوع سبد محصولات با عرضه خودروهای به روز و متنوع را از سال جاری به اجرا گذاشت. در این زمینه محصول مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی با محصول با کیفیت و امکانات مناسب سورن پلاس جایگزین شده و در اختیار تاکسیرانان قرار گرفته است.
توسعه سبد محصولات گروه صنعتی ایران خودرو با ایجاد تحول در طراحی و معرفی محصول ریرا، محصول پروژه TF ۲۱ رقم خورده که در سال آینده وارد بازار خواهند شد. عرضه هفت محصول بهبودیافته از جمله تیپ جدید تارا شش سرعته دستی، تارا شش سرعته اتوماتیک، دنا پلاس شش سرعته دستی، ۲۰۷ در دو نوع بهبود یافته دو رنگ با گیربگس اتوماتیک و وانت آریسان۲ نیز از دیگر اقدامات توسعهای برای تنوع سبد محصولات این گروه صنعتی است. محصول جدید هایما ۸ S نیز از آبانماه امسال وارد چرخه تولید و فروش شد. در تازهترین موفقیت نیز رانا موفق به پاس کردن استاندارد روز اروپا (ECE R ۱۲۷) در زمینه ایمنی عابر پیاده شده است. در حال حاضر تارا، دنا، رانا و ۲۰۷ چهار محصول مجهز به استاندارد ایمنی عابر پیاده هستند که سه محصول در سال ۱۴۰۱ ارتقا یافته که رکوردی بیسابقه به شمار میرود.
در این راستا «تولید محصولات جدید» مانند تارا، ری را و پروژه TF ۲۱ و همچنین توسعه محصولاتی، چون سورن پلاس، رانا پلاس، دنا پلاس، وانت آریسان۲ همراه با «ارتقای قوای محرکه» این محصولات، از دستاوردهای مهمی است که نباید به سادگی از آن عبور کرد.
تغییر و بهینه سازی ترکیب تولیدات ایران خودرو گام مهمی در کاهش زیاندهی تولید و جایگزینی خودروهای سودده و با کیفیت با خودروهای زیانده و کیفیت پایین بوده است.
همچنین ایران خودرو طی ۱۰ ماهه منتهی به ابتدای بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ برای بهینه شدن ترکیب و اقتصادیتر شدن تولید محصولات خود نسبت به افزایش هفت برابری تولید و محصولات اقتصادیتر و کاهش ۱۸ درصدی محصولات غیر اقتصادی در سبد محصولات خود اقدام کرده است.
مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو با تکیه بر تولید خودروهای جدید، برنامه صادرات ۱۵ هزار دستگاه خودرو در سال جاری را هدفگذاری کرده است که رشد بالغ بر ۳۰۰ درصدی صادرات نسبت به سال گذشته را به دنبال خواهد داشت.
گروه صنعتی ایران خودرو در دوره مدیریت خطیبی حضور در بازارهای صادراتی با تکیه بر ویژگیهایی مانند به قیمت و سودآور بودن و اطمینان از وصول وجه خودروهای صادراتی را در دستور کار قرار داده و طی ۱۰ ماهه امسال موفق به صادرات حدود ۴۷ میلیون دلاری خودرو و قطعات شده که از این میزان صادرات مبلغ ۳۶.۲ مربوط به صادرات خودرو مبلغ ۱۰.۷ میلیون دلار مربوط به صادرات قطعات بوده است.
این میزان صادرات در مقایسه با رقم ۲۵.۵ میلیون دلاری سال گذشته حدود ۸۴ درصد رشد داشته و بیشترین حجم صادرات مربوط به خودروهای دنا و تارا بوده است. هدف گذاری صادرات دوهزار دستگاه خودرو به روسیه، آغاز صادرات دوهزار دستگاه خودرو به ونزوئلا و برنامه ریزی برای صادرات خودرو و قطعات به بازار کشورهای حوزه خلیج فارس و CIS از جمله دیگر رویکردهای صادراتی این گروه صنعتی در سال جاری است.
از همان بهمن سال ۱۴۰۰ با ورود مدیرعامل جدید زمینههای تغییر و تحول در گروه صنعتی ایران خودرو استارت خورد. در مراحل آغازین، همه برنامهها و تلاشها در جهت از میان برداشتن «موانع تولید» قرار گرفت. بی شک رونق و «افزایش تیراژ تولید» در گرو رفع موانع از سر راه تهیه و تامین قطعات است که مهمترین بخش از زنجیره ارزش شرکت به شمار میآید. از این رو شرکت ایران خودرو با ایجاد تعامل بیشتر در مجموعه «زنجیره تامین» توانسته است مشکل کمبود قطعات مورد نیاز را بر طرف کرده و تیراژ تولید را افزایش دهد. به طوری که در سال جاری بارها شاهد «رکورد زنی» در تولید محصول و در پی آن عرضه خودرو به مشتریان بوده ایم.
نکته قابل تامل اینجاست که در سال جاری همزمان با شب یلدا، شاهد به ثمر نشستن تلاشهای شبانه روزی و مسوولانه از سوی کارکنان و پرسنل گروه صنعتی ایران خودرو بودیم. بر این اساس همزمان با برگزاری جشن شب یلدا که طولانیترین شب سال ایرانیان به شمار میآید، این خودروساز بزرگ خاورمیانه نیز جشن رکورد تولید و عرضه محصولاتش را برپا کرد. در همین راستا در بلندترین شب سال با تولید بیش از ۴۶۰ هزار دستگاه خودرو، رکورد تولید کل سال گذشته پشت سر گذاشته شد.
بی تردید نتایج به دست آمده، خود حاصل فرایندی است که به شکل پلکانی با عبور از موانع آغاز شده و با کسب موفقیت در همه حوزههای مرتبط با تامین، افزایش تولید محصولات جاری، توسعه محصولات، تولید محصول جدید، افزایش و ارتقای کیفیت در حوزه قطعه، خودرو و نیرومحرکه و ... به این نقطه رسیده است؛ بنابراین یادمان باشد که پیروزیها و دستاوردهای بزرگ در سازمانها و بنگاههای تولیدی و اقتصادی با اندیشه ناب وکارکرد خلاقانه به دست میآید و قطعا در پس همه اینها یک مدیر کارکشته و موفق حضور دارد.
لازم به تاکید است، افزون بر رکورد یاد شده در پایان ۹ ماهه سال جاری، بر اساس برنامه ریزیهای صورت پذیرفته، در سه ماهه باقیمانده از سال ۱۴۰۱، تولید و عرضه دست کم ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیز در حال اجراست که با این تعداد تولید و عرضه محصول، نیاز بازار و مشتریان واقعی تامین خواهد شد.
افزایش تیراژ تولید موتور نیز از دیگر دستاوردهای ایران خودرو به شمار میرود که نوید افزایش تیراژ تولید خودرو را میدهد. در روز دوم بهمن ماه، گروه صنعتی ایران خودرو موفق به تولید ۳۶۵۸ موتور سواری و دیزل شد که رکوردی تاریخی در این گروه به شمار میرود.
بازتابهای رسانهای حاکی از آن است که زدن چنین رکوردی با توجه به تحریمها و مشکلات اقتصادی ناشی از آن، در حد خود کم نظیر و قابل تحسین به شمار میرود.
مقایسه آمار تولید محصولات در گروه صنعتی ایران خودرو طی ۱۰ ماهه منتهی به ابتدای بهمن ۱۴۰۱ با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ نشان میدهد که شرکت ایران خودرو طی مدت مذکور درسال جاری موفق به تولید ۵۰۱ هزار و ۱۴۱ دستگاه خودروکامل شده و ایران خودرو دیزل نیز ۱۴ هزار و ۲۹۶ دستگاه خودرو تولید کرده و در مجموع این گروه صنعتی در مدت مذکور ۵۱۵ هزار و ۴۳۷ دستگاه خودرو کامل تولید کرده که نشان دهنده رشد ۳۸ درصدی تولید محصولات این گروه خودروسازی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ با رقم تولید ۳۷۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه خودرو است. همچنین ایران خودرو در یک سال منتهی به بهمن ۱۴۰۱ موفق به تولید ۵۸۶ هزار دستگاه خودرو شده که در مقایسه با یک سال پیش از آن ۲۷ درصد رشد داشته است.
مقایسه دوره زمانی ۱۰ ماهه منتهی به بهمن ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در بخش تولید نیز نشان میدهد که تعداد خودروهای کف این گروه خودروسازی از ۸۰ هزار دستگاه در سال گذشته به صفر در بهمن ماه ۱۴۰۱، سهم عبور مستقیم از تولید از ۱۲ به صد در درصد، متوسط تجاری سازی روزانه محصولات با رشد ۵۴ درصدی از ۱۴۰۰ دستگاه به ۲۱۵۰ دستگاه رسیده است. همچنین مانده تعهدات ایران خودرو با کاهش ۱۸ درصدی از ۲۷۳ هزار دستگاه به ۲۲۴ هزار دستگاه رسیده است.
بر اساس این آمارها، ایران خودرو دستیابی به رشد ۶۰ درصدی تیراژ تولید خودروهای سواری از عدد ۴۵۳ هزار دستگاه در سال گذشته به ۷۲۵ هزار دستگاه تا پایان سال جاری را هدف گذاری کرده است. نکته قابل توجه در این رشد تولید سهم ۳۷ درصدی برند ایران خودرو در سال جاری نسبت به سهم ۳۰ درصدی سال گذشته است.
مقایسه تیراژ فروش ایران خودرو در ۹ ماهه منتهی به آذر ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز بیانگر افزایش ۴۵درصدی تیراژ فروش محصولات این گروه خودروسازی است به نحوی که ایران خودرو در مدت مذکور موفق به فروش ۴۵۲ هزار دستگاه خودرو شده که این رقم در سال گذشته ۳۱۳ هزار دستگاه بوده است.