تابناک _ زهرا عبدالهی، رئیس مجلس شورای اسلامی در یکی از جلسات علنی اخیر مجلس ـ که پس از چند جلسه غیر علنی با برخی اعضای دولت بر سر نابسامانی بازار ارز و مشکلات اقتصادی برگزار شد ـ در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان گفت: افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، این شرایط را پیشبینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الآن هم کارمان را انجام خواهیم داد.
سید ناصر موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان بود که نسبت به وضعیت بازار ارز به رئیس مجلس تذکر داد و با اشاره به این که وظیفه اصلی مجلس قانونگذاری و نظارت است، خاطرنشان کرد: شما گفتید دولت باید کارگروهی برای بحث ارز تشکیل دهد، حال این دولت کجاست؟ وقتی امام (ره) میگوید، مجلس در رأس امور است، چرا نباید حرمت خودمان را نگه داریم؟ مردم امروز نمیتوانند حتی نان بخرند و همه قیمتها لحظهای افزایش پیدا میکند، خواهش من این است که شما ورود پیدا کنید.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر آییننامهای نماینده فلاورجان در مجلس گفت: مگر کسی مانع نظارت مجلس بر دولت در بحث مربوط به ارز است؟ افتخار مجلس این است که یک ماه و نیم قبل، این شرایط را پیشبینی کرده بود و در نشست نظارتی مجلس، بسته پیشنهادی کمیسیون اقتصادی ۴۰ روز قبل به دولت و رئیس جمهور منتقل شد و ما کارمان را انجام دادیم و الآن هم کارمان را انجام خواهیم داد.
رئیس مجلس خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی اینگونه بحث شد که یک گروه مشترک و کمیته در این خصوص با هم همفکری کنند و من عنوان کردم که اگر دولت هر همفکری از مجلس میخواهد ایرادی ندارد و ما کمک میکنیم؛ اما ما اقدامات نظارتی را از چهل روز قبل انجام دادیم، اشکالات را گفتیم و مسائل را منعکس کردیم و حتماً این موضوع را پیگیری میکنیم.
قالیباف اظهار داشت: در جلسه روز یکشنبه شورایعالی هماهنگی اقتصادی نیز آقای پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی همین موضوعات را دوباره یادآور شد و پیگیر مسائل است.
در مورد اظهارات بیان شده در این جلسه مجلس چند نکته قابل تذکر وجود دارد که بهتر است ریاست محترم مجلس و همه نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن توجه داشته باشند و این وکلای ملت آن را پیش چشم خود داشته باشند.
نخست اینکه نظارت مجلس از نوع نظارت گزارشی و غیر مسئولانه نیست بلکه نمایندگان مجلس اگر موضوعی را قابل تذکر میدانند تا حصول نتیجه و به دست آوردن هدف تعیین شده باید پیگیری کنند و نمیتوانند بگویند که مجلس تذکر داده است؛ پس دیگر وظیفهای ندارد؟ در اینجا وظایف قانونی و دینی و همچنین وعدههای رنگارنگ آنان چه میشود؟
همچنین نمایندگان باید دوباره متون قانون اساسی و اصول حاکم بر آن را مطالعه کنند، زیرا بر اساس اصول حقوقی حاکم بر قانون اساسی وصف نمایندگی و وکالت برای یک نماینده از نوع تعهد به وسیله نیست، بلکه از نوع تعهد به نتیجه است و اصلا پذیرفته نیست که نمایندگان محترم تصور کنند با صرف تذکر دادن به وظیفه قانونی خود عمل کرده اند و بر این عقیده باشند که انجام وظیفه نمایندگی یعنی چند کلام تذکر شفاهی و چند سطر توییت انتقادی.
مطلب دیگر اینکه قانون، وظایف و ابزارهای متعددی را برای نمایندگان محترم مجلس در نظر گرفته است؛ از سوال و استیضاح گرفته تا تحقیق و تفحص و ارجاع پرونده به مراجع قضایی، همگی ابزارهایی هستند که یک نماینده میتواند برای پیگیری امور نظارتی خود از آن استفاده نمایند. شاید در پاسخ به این تذکر گفته شود که این ابزارها کارایی لازم را دیگر ندارد که باید در پاسخ گفت، وقتی امضا کردن استیضاح یا پس گرفتن امضا به عنوان حربهای برای فشار بر یک وزیر جهت انجام دادن برخی از توصیهها و سفارش ها تبدیل میشود، یا درخواست برای تحقیق و تفحص و گزارش های آن بی سرانجام میماند، کاملا مشخص است که لاجرم این ابزارها هم کارایی موثر خود را از دست میدهند.
در آخر به همه نمایندگان توصیه میشود، پیش از اینکه از عوامل بیرون مجلس گلایه کنند که چرا مجلس از در راس قرار گرفتن امور خارج شده است، ابتدا به واکاوی و بررسی عملکرد خود از آغاز این مجلس تاکنون بپردازند که چگونه و در چه مواقعی از ابزارهای نظارتی خود استفاده کرده اند؟ و از همه مهمتر اینکه سخنان یک نماینده از تریبون مجلس فقط برای ثبت در تاریخ نیست تا او بگوید «ما گفته بودیم»، بلکه تعهد به نتیجه بودن وصف نمایندگی مجلس اقتضا میکند که این تذکر باید تا حصول نتیجه پیگیری شود و اگر بدون نتیجه بماند، نه تنها جهتی برای افتخار کردن به آن وجود ندارد بلکه باید از راس امور خارج شدن مجلس را در چنین رفتارهایی جستجو کرد.